سیمای ظاهری امام مهدی (عج) به چه شکل است؟

چهره امام زمان (عج) چگونه است؟
۱,۳۷۹
۱
۰
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ۲۲:۳۰
در برخی از کتب اسلامی توصیفاتی در رابطه با چهره و صورت مبارک آن حضرت بیان شده است.هر شیعه و مسلمان شیفته آقا مشتاق دیدار چهره ی زیبای ایشان است.
چهره امام زمان (عج) چگونه است؟

چهره امام زمان چگونه است؟

امام زمان (عج) چه شکلی هستند؟

صورت مبارک ایشان چه مشخصاتی دارد؟

وصف چهره امام زمان در بحارالانوار

او دوازدهمین یادگار رسول خدا(ص) است که دارای چشمان سیاه و ابروهای به هم پیوسته و بینی بلند و قلمی، ریش انبوه و خال هاشمی در گونه صفات حضرت موسی در درخشندگی راست و به صورت جوانی چهل ساله می باشد،صورت مبارکش همچون ماه شب چهارده و رنگ صورتش عربی و گندم گون است قد نازنینش بلند و او طاووس اهل بهشت است

و کمال و آراستگی و زیبایی حضرت عیسی در او نقش بسته است، در زیبایی همچون یوسف یعقوب کم نظیر و گونه هایش همچون گل محمدی قرمزمی باشد. او در قیافه و شکل وشمایل شبیه ترین مردم به حضرت ختمی مرتبت می باشد. او سینه باز و گشاده دارد .

امام زمان (عج) در هنگام ظهور چگونه می آیند؟

در هنگام ظهور پیراهن رسول خدا(ص) را بر تن دارد، نعلین پیامبر را به پا کرده و عمامه ی رسول خدا(ص) را بر سر دارند. چوب دستی و اسب و زین و شمشیر و پیمان رسول خدا(ص) نزد آن بزرگوار است، پرچم رسول خدا(ص) را که جبرئیل در روز بدر از بهشت آورد و از برگ درختان بهشت ساخته شده است به دست می گیرند و مغرب و مشرق را روشن می نمایند، انگشتر سلیمان و عصای موسی و صبر ایوب را با خود دارند.

علامت های نبوت پیامبر(ص) در کتف آن حضرت بوده، جبرئیل در جلو و میکائیل در سمت راست و اسرافیل در طرف چپ و ملائکه پشت سر آن بزرگوار حرکت می کنند و در مقابل آن حضرت فرشته ای می گوید: این مهدی جانشین خداست، از او پیروی کنید.


شکل و شمایل امام زمان(عج) در زمان غیبت و حضور چگونه است؟

آیا آن‌ حضرت که شاهد اعمال بانوان نیز می‌باشند، به آنان محرم هستند؟

این‌که امام عصر(عج) در میان مردم حضور دارند با چه چهره‌ای ظاهر می‌شوند؟ با ظاهر یک روحانی یا شخص معمولی؟ جوان یا پیر؟ لطفاً کامل توضیح دهید. آیا امام که شاهد اعمال ما هستند به خانم‌ها محرم هستند یا در زمان ظهورشان به خانم‌ها محرم می‌شوند؟

پاسخ اجمالی

خدای تعالی اگر بخواهد که امام زمان(عج) را به صورت ناشناس در میان مردم زنده نگه دارد، قدرت تغییر چهره را نیز به حضرتشان خواهد داد و بر این اساس ایشان می‌توانند در زمان غیبت با هر چهره و هر لباسی که بخواهند در میان جمعیت حاضر ‌شوند.

درباره ویژگی‌های جسمی آن‌حضرت هنگام ظهور باید گفت: بر پایه روایات؛ سنش زیاد و کهنسال است امّا از لحاظ قوای جسمی و روحی کاملاً جوان است.

در همین راستا امام رضا(ع) فرموده‌اند: «قائم(عج) هنگامی که ظهور کند در سن کهولت خواهد بود ولی با سیمای جوانی و نیروی عضلانی، آن‌چنان نیرومند خواهد بود که اگر قوی‌ترین درخت روی زمین را با دست مبارکش بکشد از بیخ بر می‌کند و اگر به کوه‌ها بانگ بزند، سنگ‌هایش فرو ریزد».

در روایت دیگری از امام رضا(ع)، سیمای آن‌حضرت چنین توصیف شده است: «از نشانه‌های او سیمای جوانی است در سن پیری، که بیننده او را چهل ساله یا کمتر از آن تصور می‌کند و از نشانه‌هایش این است که گذشت زمان در او اثر نکند و تا پایان عمرش آثار پیری در او ظاهر نشود».

بنابراین، امام عصر (عج) در چهره و سیمای نسبتاً جوانی ظاهر می‌شود.در این مسئله هیچ تردیدی نیست چون خداوند متعال چنین خواسته است و اگر با دید وسیع به آن نگاه کنیم و به اهمیت مسئله امامت

بنگریم به خوبی متوجه می‌شویم که خداوند «فعّال ما یشاء» است و این مسئله از جمله مشیت‌های خاص پروردگار است؛ زیرا خداوند اراده فرموده است عدالت را با وجود او در زمین برقرار سازد

امام معصوم(ع) دارای دو جنبه ظاهری و باطنی است، از این‌رو؛ امام زمان(عج) در جنبه ظاهری خود مانند دیگر مردم است و تنها زنانی بر او محرم خواهند بود که رابطه نسبی یا سببی داشته باشند، اما در جنبه باطنی که امام ناظر بر اعمال تمام بشر است محرم و نامحرمی معنایی ندارد.

مشاهده جمال نورانی حضرت ولی عصر (ع) به دو صورت ممکن است:

امام را ببینیم ولی او را نشناسیم: که این قسم بنابر روایات برای همه امکان دارد و اتفاق می افتد.
از امام صادق (ع) روایت شده حضرت صاحب الامر(ع) هر سال در مراسم حج شرکت می کنند او مردم را می بیند و می شناسد ولی مردم او را می بینند و نمی شناسند.

امام را ببینیم و بشناسیم: این نوع رؤیت که شخص بتواند به محضر امام برسد، او را ببیند و بشناسد نیز امکان دارد.
اگر شخصی به لحاظ آمادگی معنوی و دوری از گناه قابلیت و شایستگی داشته باشد حضرت با او ملاقات می کند مگر آنکه مصلحتی در عدم ملاقات وجود داشته باشد.

گرچه ما داستان های زیادی از علما و بزرگان شنیده ایم که با حضرت ملاقات حضوری داشته اند خواه از قسم اول یا دوم ولی می خواهیم بدانیم آیا این سعادت و دیدار لذت بخش نصیب هر کسی می شود یا خیر؟

در جواب باید گفت گر چه این ارتباط بسیار لذت بخش و مفید است و اگر واقعاً نصیب کسی شود نشانه عظمت روحی و بلندی مقام معنوی اوست.ولی مهم تر از ملاقات حضوری در درجه اول ارتباط قلبی و اصلاح قلب و درون است و اینکه ما به دستورات حضرت در زمان غیبت به درستی و به طور کامل عمل کنیم.

یکی از علاقمندان به ملاقات حضوری آن حضرت بنام " احمد بن ابراهیم" خدمت یکی از نواب خاص امام زمان (عج) رسید و به او شکایت کرد که با وجود شوق زیادش نسبت به رؤیت مولایش امام زمان (عج)، نتوانسته است آن حضرت را زیارت کند!

آن نائب بزرگوار به او فرمود: "خدا بابت این شوق تو به تو اجر و پاداش دهد و صورت آقا را به راحتی و در سلامتی به تو نشان دهد. ولی تو اصرار نداشته باش که آقا را ببینی.تسلیم بودن در برابر او بهتر از دیدن اوست، لکن اگر می خواهی به او توجه کنی با زیارت به او توجه کن و بعد زیارت خاصی را به او تعلیم داد.

پس از نظر اسلام دیدن چهره امام و حجت خدا گرچه مطلوب است ولی چندان مهم نیست. مهم شناخت امام، مودت و دوست داشتن امام زمان (ع) و اطاعت و فرمانبرداری کامل از امام (ع)است.

حتماً ماجرای اویس قرنی را شنیده اید. او فرد با تقوا و خود ساخته ای بود که علاقه ی زیادی به دیدار پیامبر اکرم (ص) داشت اما هیچگاه موفق به دیدار محبوبش نشد.

پیامبر اکرم (ص) نیز به او بسیار عشق می ورزید و از عشق او مطلع بود و در روایتی از قول پیامبر اکرم (ص) در مورد او نقل شده:

رایحه بهشت از جانب قرن می وزد ای اویس من چقدر مشتاق توام. هر کس او را دید سلام مرا به او برساند.حضرت در ادامه می فرماید: او هرگز مرا نخواهد دید و بعد از من در رکاب علی (ع) در صفین به شهادت می رسد.از این ماجرا می توان نتیجه گرفت آنچه مهم است این است که ما با اعمال و رفتار خود بتوانیم رضایت مولایمان را جلب کنیم و دستورات او را عمل کنیم.

و علاقه ای دو طرفه میان ما و او وجود داشته باشد همچون اویس قرنی. و اگر چنین باشیم مطمئناً بدون اینکه خودمان دنبال آقا برویم او به دنبال ما خواهد آمد اگر مانعی وجود نداشته باشد و مصلحت بر خلاف این نباشد.


دعاها و زیارات برای دیدن امام زمان (عج)

به هر حال در روایات ما برای رؤیت و ملاقات حضوری با آن حضرت، دستور العمل و توصیه ای غیر از دعا ها و زیارات خاص وارد نشده است که به ذکر چند نمونه از آنها می پردازیم.

قبل از آن این تذکر لازم است که خواندن این دعاها و زیارات اگرچه موجب توجه قلبی می شود اما اینطور نیست که قطعاً موجب دیدار آن حضرت باشد بلکه می تواند زمینه ای برای ملاقات با آن حضرت باشد.

پس اگر کسی این اعمال را انجام داد و به نتیجه نرسید نباید ناامید شود چون اینها مقتضی هستند و به تنهایی کافی نیستند!گر چه انجام خود این اعمال نیز اجر و پاداش زیادی دارد، حتی خود شوق زیارت حضرت دارای اجر و پاداش است.

بعضی از این دعاها و زیارات برای دیدار با امام زمان (عج) عبارتند از :

زیارت آل یاسین (خود حضرت توصیه فرمودند هرگاه که می خواهید به ما توجه کنید این زیارت را بخوانید). این زیارت در مفاتیح الجنان نیز موجود است.

زیارت جامعه کبیره برای ارتباط با همه معصومین (ع) توصیه شده که در مفاتیح الجنان نیز موجود است.

دعای عهد که از حضرت صادق روایت شده: هر کس چهل صباح این دعا را بخواند از یاران حضرت مهدی خواهند بود و اگر قبل از قیام او بمیرد خدا او را از قبر خارج می کند
در این دعا برای دیدار آن حضرت آمده است: اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَ اکْحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَةٍ مِنِّی إِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ فَأَنْفِذْ أَمْرَه‏ ...

زیارات بسیاری برای حضرت ولی عصر در بحارالانوار ذکر شده و از جمله آنها زیارتی است که در سرداب حضرت خوانده می شود و در آن این دعاها برای رؤیت حضرت موجود است: اللَّهُمَّ أَرِنَا وَجْهَ وَلِیِّکَ الْمَیْمُونِ فِی حَیَاتِنَا وَ بَعْدَ الْمَنُونِ.

دعای ندبه، در اعیاد چهارگانه (جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر) خوانده شود.
علاوه بر این بعضی از علمای بزرگ در این زمینه توصیه هایی داشته اند.

حضرت آیت الله بهجت در پاسخ به سؤال کسانی که خواستار زیارت و ملاقات حضوری با امام زمان (ع) بودند.
فرموده اند: «زیاد صلوات اهدای وجود مقدس آن بزرگوار نمایید همراه با دعای تعجیل فرجش (اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم) و زیاد به مسجد جمکران مشرف شوید با اهدای نمازهایش»
و در جای دیگر در زمینه راه های ارتباط با امام زمان (عج) می فرمایند: «راه های ارتباط با خدا، طاعت خدا و طاعت امام زمان (عج) است و تشخیص آن با تطبیق عمل به دفتر شرع یعنی رساله عملیه صحیحه است»

خواندن سوره بنی اسرائیل : امام صادق(علیه السلام) فرمود:

هر کس سوره بنى اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمى میرد تا حضرت قائم(عج) را درک کند و از اصحاب و یارانش باشد.خواندن مسبحات (عبارتند از سوره هایى که با «سبح »، «یسبح »، «سبحان » آغاز مى شوند)

شیخ کلینى در کافى از حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) روایت کرده که هر کس بخواند مسبحات را پیش از خواب، نمیرد تا درک نماید حضرت قائم (علیه السلام) را و اگر مُرد در جوار حضرت پیغمبر(علیه السلام) خواهد بود.

مسبحات یعنی سوره‌های :

  1. حدید
  2. حشر
  3. صف
  4. جمعه
  5. تغابن
  6. اعلى

امام باقر(علیه السلام) فرمود: «کسى که مسبحات را بخواند، از دنیا نمى رود تا حضرت مهدى(عج) را درک کند و اگر جلوتر از دنیا برود، در جهان دیگر در همسایگى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خواهد بود.»


مواردی از دیدار با امام زمان (عج)

شیخ رجبعلى خیاط مردى از پاکان روزگار بوده که درجات عالى سلوک را پشت سر نهاده و به مراتب عالى معرفت رسیده بود،براى این مرد بزرگ حکایات و کراماتى نقل شده که در کتاب ارزشمند «تندیس اخلاص » تالیف حجة الاسلام و المسلمین محمد محمدى رى شهرى مذکور است.

به علاوه دستورالعمل هاى اخلاقى و سفارش هایى از شیخ رسیده است که حکایت یکى از آنها چنین است:

جناب شیخ در برابر درخواست هاى مکرر یارانش براى تشرف به محضر مقدس حضرت ولى عصر(عج) سفارش هاى خاصى فرموده است که از جمله مى توان به مورد زیر اشاره کرد:

شبى یکصد بار آیه کریمه «رب ادخلنى مدخل صدق و اخرجنى مخرج صدق واجعل لى من لدنک سلطانا نصیرا» قرائت شود. (تا چهل شب)یکى از کسانى که این سفارش شیخ را دریافت کرده و بر آن مداومت کرده است، پس از چهل روز نزد شیخ مى آید و مى گوید موفق به زیارت حضرت نشده است.شیخ مى فرماید: هنگامى که در مسجد نماز مى خواندید، آقاى سیدى به شما فرمودند: «انگشتر در دست چپ کراهت دارد»

و شما گفتید: «کل مکروه جائز» هم ایشان امام زمان(علیه السلام) بودند.شیخ حسن اصفهانى مى گوید: تا چهل روز هر روز مسبحات را خواندم و شبهاى جمعه سوره اسراء را خواندم.

روز چهلم آن هر کس بخواند مسبحات، یعنى سوره حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلى را پیش از خواب، نمیرد تا درک نمایدحضرت قائم(علیه السلام ) را شخص آمد و گفت:بیا، مقدارى راه رفتم، به دره اى رسیدم، در سرازیرى دره به من گفت: من راهنما بودم، من مى روم.

هنگامى که تو به آخر دره رسیدى وجود مقدس حضرت کعبه مقصود را بر فراز تپه خواهى دید. چیزى نگذشت که وجود مقدس حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) را در هاله اى از نور بر فراز تپه دیدم.فرمودند: اگر بخواهى یکبار دیگر مرا ببینى وعده من و شما در حرم مطهر جد بزرگوارم على بن موسى الرضا(علیه السلام).این را فرمود و از چشمم غایب شد، مدتها گریستم و مهیاى سفر شدم.

در مدت چهل روز، خود را به مشهد مقدس رسانیدم، غسل کردم و وارد حرم شدم. کعبه مقصودم را باز در بالاى سر امام رضا(علیه السلام) دیدار کردم.فرمود: وعده من و شما در حرم مطهر جد بزرگوارم حضرت حسین(علیه السلام) این را فرمود و از چشمم غایب شد.ده روز در مشهد اقامت نمودم و سپس راهى عتبات عالیات شدم. دو ماه در راه بودم و بعد از دو ماه به سرزمین مقدس کربلا رسیدم.

غسل کردم، وارد حائر حسینى شدم، خورشید امامت را در حرم امام حسین(علیه السلام) زیارت کردم و خود را بر قدم هاى مبارکش انداختم.

فرمود: شیخ حسن حاجتت چیست ؟گفتم: آقا آنچه من فقط از شما مى خواهم این است که هر کجا باشم بتوانم شما را زیارت کنم.فرمود: هر وقت خواستى مرا زیارت کنى آیات آخر سوره مبارکه حشر (لو انزلنا هذا القرآن ... الى آخر) را با دعاى عهد بخوان.


چگونه دعا و توسل باعث دیدار با امام زمان می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال باید توجه داشت که جریان یک ارتباط از شناخت آغاز می شود و سپس باعث محبت قلبی شده و در نهایت به ارتباط حضوری و تنگاتنگ و صمیمانه می انجامد.

در مورد ملاقات با حضرت مهدی(ع)، اگر کسی بتواند آنقدر ارتباط عمیق قلبی خود را با حضرت محکم کند که شایستگی حضور در پیشگاه قدس او را پیدا کند قطعاً امکان چنین حضوری برای او فراهم است

همانطور که در احوال بسیاری از علما و بزرگان و افراد خود ساخته و بی ادعا می خوانیم که به این سعادت نائل شده اند و حقیقتاً به محضر آن حضرت مشرف شده اند.

البته بعضی از آنها هنگام ملاقات حضرت را نشناخته اند و بعداً متوجه شده اند که شخص مورد ملاقات حضرت صاحب الامر (ع) بوده است.همانطور که از دستورات ایشان بر می آید چیزی که در ملاقات حضرت ولی عصر مؤثر است اطاعت از خدا و دوری از گناهان است.

شک نیست که گناه مثل یک مانع عمل می کند و پرده ای است در مقابل نیل به سعادت و توفیقات گوناگون که اگر این پرده ی سیاه و تاریک برداشته شودتوفیقات بزرگی نصیب انسان می گردد که یکی از آنها ملاقات و رؤیت امام عصر است. و البته این کار، کار سهل و آسانی نیست و نیاز به مراقبت و تلاش بسیاری دارد.

حضرت مهدى(عج) در نامه اى که خطاب به شیخ مفید مرقوم نموده، فرموده اند:

و اگر خدا شیعیان ما را براى طاعت خود موفق بدارد، در اینکه دل هاشان با هم باشد و به عهد خود وفا کنند، برکت به لقاء ما از آنها تاخیر نیفتد و سعادت مشاهده ما به آنها به زودى خواهد رسید.

که این لقاء و دیدار ما به سبب حقیقت معرفت و صدقى است که با ما دارند. پس ما را از آنها دور نمى دارد مگر آنچه که از آنها صادر مى شود که ما از آن کراهت داریم و براى آنها اختیار نمى کنیم.

مطالب مرتبط:

معرفی کامل خصوصیات ظاهری و زندگی‌نامه امام زمان (عج)

مقدمات ظهور

نماز امام زمان (ع) در مسجد جمکران

زیبا ترین پیام های تبریک ولادت امام زمان (عج)


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
hits

آخرین مطالب دلگرم

StatCounter