دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
4 دلیل برای اثبات طول عمر حضرت صاحب الزمان (ع)

اثبات طول عمر امام زمان (عج) از دیدگاه علمای دینی

4 دلیل برای اثبات طول عمر حضرت صاحب الزمان (ع)
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
طول عمر امام زمان (عج) در حقیقت یکی از همان کن فیکون هایی است که خداوند عزوجل در قرآن فرموده است. راز این طول عمر از 4 منظرثابت می شود به نوعی که حتی علمای ادیان دیگر هم وارد بحث می شوند.

اثبات طول عمر امام زمان از نظر علمای دین

طول عمر امام زمان (عج) یکی از مسائلی است که ذهن هر انسانی را درگیر سوالات متعدد می سازد. در این رابطه علما و متخصصان دلایلی را مطرح می کنند که دال بر اثبات این طول عمر است.
لطفا در مورد غیبت امام زمان توضیح دهید که چگونه یک فرد میتواند به این مدت عمر کرده و غایب باشد؟ آیا امام زمان مثل ما جسم دارد و دارد مخفیانه و دور از دیده ها زندگی میکند؟ یا ما او را نمیبینیم ولی او در میان ماست و همه ما را میبیند.

علت طول عمر امام زمان

مقصود این است که حاضرند و در بین مردمند دارای جسمند با مردمند لیکن مردم ایشان را نمی شناسند مانند هزاران غریبه ای که نمی شناسیم. اما در مورد عمر طولانی:یک پاسخ اجمالی این است که هر مسلمانی اعتقاد دارد که خداوند اگر بخواهد کاری را انجام دهد، قدرت آن را دارد و کافی است اراده ی الهی به امری تعلق گیرد تا آن کار انجام شود.

طول عمر امام زمان

در قرآن کریم می خوانیم که اگر خدا بخواهد امری ایجاد شود، به او می گوید باش، پس به وجود می آید:" کن فیکون" پس هیچ عجیب نیست که خداوند بخواهد حجتش را زنده نگه دارد و این کار را انجام دهد.

برخی از دلایل مهم اثبات «طول عمر» حضرت مهدی، به شرح زیر است :

1. دلایل علمی طول عمر امام زمان:

علوم امروز، امکان طول عمر را تأیید کرده و کوشش بشر را در این راه، نتیجه‏ بخش، موفقیت ‏آمیز و لازم می‏ شناسد و برای طول عمر، حد و اندازه‏ای معلوم نمیکند. تقلیل مرگ و میرها و طولانی شدن عمر، وارد مرحله عملی شده و با سرعت رو به تکامل است و حد متوسط عمر از 47 سال به 74 سال رسیده است.

در این زمینه می‏ توان نظر علوم مختلف را چنین تبیین کرد:

زیست شناسان میگویند: اگر اختلالات و آسیب‏ هایی که به انسان میرسد و موجب کوتاهی عمر او میشود، رفع گردد، عمر او به دویست سال خواهد رسید.

طول عمر امام زمان

برخی می‏گویند : انسان باید سیصد سال عمر کند؛ اینکه می‏بینیم هفتاد یا هشتاد سال عمر می‏کند، بر اثر آن است که عضوی از او فرسوده می‏ شود و به عضوهای دیگر سرایت می‏کند.

(مجله دانشمند، سال 6، ش 1، ص 43.) بر اساس نظر دانشمندان، پیری جز فرسوده شدن سلول‏های بدن نیست و اگر روزی بشر بتواند سلول‏های بدن انسان را جوان نگه دارد، خواهد توانست به راز طول عمر دست یابد و از عمری دراز برخوردار گردد. از نظر دانش جدید، جسم انسان برای سالیانی دراز، دارای قابلیت حیات و بقا است.

2. طول عمر حضرت ولیعصر:

دانشمندانی که نظریات آنان مورد اعتماد است، می‏گویند:همه بافت ‏های اصلی در جسم انسان و حیوان، تا بی‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانی هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضی بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (برای آگاهی بیشتر ر.ک :ائمتنا، ج 2، ص 371 ؛ منتخب الاثر، ص 281 ؛ المهدی، ص 141. ب.)

در قوانین طبیعی، در مورد مقدار عمر طبیعی بشر، هیچ اصل ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد. به همین دلیل، دانشمندان علوم تجربی، همواره در حال مطالعه و آزمایش‏اند و می‏کوشند تا متوسط طول عمر انسان را افزایش دهند. بدون شک اگر مقدار عمر طبیعی انسان، دارای اصول ثابت و غیر قابل تغییر بود، این مطالعات و آزمایش‏ها، معنا و مفهومی نداشت.

دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‏اند. موفق شده ‏اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آن، افزایش دهند. اگر این قضیه روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود ( فصلنامه انتظار، ش 6، ص 242 و 243 ؛ به نقل از :علی محمد علی دخیل، ائمتنا، ج 2، ص 372. )

طول عمر امام زمان

امام زمان(عج) هم عالم کامل و هم عامل به قوانین و پدیده‏ های الهی است و این دو در سایه تقدیر الهی، دیر زیستی و سالم زیستی را به همراه داشته است. (سید محمد تقی آیت اللهی، مقاله طول عمر، کتاب نینوا و انتظار، ص 269 - 272.)

3. امکان منطقی و عقلی‏:

حکما و فلاسفه گفته‏ اند بهترین دلیل بر امکان هر چیزی، واقع شدن آن چیز است. همین که طول عمر در میان پیشینیان روی داده و تاریخ، افراد زیادی را به ما نشان می‏دهد که عمری دراز داشته ‏اند، خود دلیل روشنی است بر اینکه طول عمر، از دیدگاه عقل، امری ممکن است و بنابراین طول عمر حضرت مهدی (عج) امکان ‏پذیر است.

خواجه نصیر الدین طوسی می‏گوید :«طول عمر مهدی(عج) اتفاق افتاده و محقق شده است؛ چون چنین است؛ بعید شمردن طول عمر در مورد مهدی(عج) جهل محض است» خورشید مغرب، ص 214. علامه طباطبایی نیز می‏نویسد :«هیچ قاعده و برهان عقلی وجود ندارد که بر محال بودن طول عمر دلالت کند. به همین جهت نمی‏توانیم، طول عمر را انکار کنیم» المیزان، ج 12، ص 52-35.

4. طول عمر از نظر ادیان‏:

مسئله طول عمر تا حدودی مورد پذیرش ادیان قرار گرفته و آنها از عمر بسیار طولانی جمعی از افراد بشر خبر داده ‏اند. تورات فعلی، در سِفر تکوین (اصحاح 5، 9 و 11) و... افرادی از پیغمبران و دیگران را نام برده و عمرهای طولانی هر یک را - که متجاوز از چهارصد، ششصد، هفتصد، هشتصد و نهصد بوده - به صراحت بیان داشته است. علاوه بر این معتقدند :«ایلیا»، زنده به آسمان برده شده است ر.ک :اظهار الحق، ج 2، ص 124.

ادیان باستانی دیگر (مثل زرتشتی و بودایی) نیز از عمرهای طولانی جمعی از افراد بشر، خبر داده ‏اند و همه قائل به طول عمر؛ بلکه بقای حیات اشخاص تا این زمان هستند صافی گلپایگانی، امامت و مهدویت، ج 2، ص 372 و 373.

مسیحیان نیز معتقدند:حضرت عیسی پس از قتل، زنده شد و تاکنون زنده است. چهار. اعجاز و قدرت الهی‏:یکی از راه‏های مهم اثبات امکان «طول عمر»، «اعجاز» و قدرت الهی است.

طول عمر امام زمان

با توجه به نصوص معتبر روایی، حضرت مهدی(عج)، با قدرت الهی زنده است و در میان مردم به حیات خود ادامه می‏دهد، همان خدایی که آتش را برای ابراهیم سرد و وسیله سلامتی قرار می‏دهد، عیسی و خضر را پس از قرن‏ها زنده نگه‏ می‏دارد ؛ می‏تواند مهدی موعود را نیز با قدرت بی‏کران خود، زنده نگه‏ دارد.

علامه طباطبائی نیز از مسئله «طول عمر» به عنوان «خرق عادت» یاد کرده، می‏نویسد :«نوع زندگی امام غایب را به طریق خرق عادت می‏توان پذیرفت. البته خرق عادت، غیر از محال است و از راه علم، هرگز نمی‏توان خرق عادت را نفی کرد؛ زیرا هرگز نمی‏توان اثبات کرد که اسباب و عواملی که در جهان کار می‏کنند، تنها همان‏ها هستند که ما آنها را دیده ‏ایم و می‏شناسیم و دیگر اسبابی - که ما از آنها خبر نداریم، یا آثار و اعمال آنها را ندیده‏ ایم یا نفهمیده ‏ایم - وجود ندارد. از این رو ممکن است در فردی و یا افرادی از بشر، اسباب و عواملی به وجود آید که عمری بسیاری طولانی - هزار یا چندین هزار ساله - برای ایشان تأمین نماید» شیعه در اسلام، ص 151.

در هر صورت؛ پیغمبر«ص» خبر داده و ائمه معصومین نیز بشارت داده‏اند که حضرت حجت، فرزند امام حسن عسکری، همان کسی است که در بامداد روز نیمه شعبان سال 255ه .ق عالم را به نور جمال خود منوّر ساخته است. او بعد از غیبت بسیار طولانی، ظهور نموده و جهان را پر از عدل و داد می‏کند امامت و مهدویت، ج 2، ص 374 و 375.

حتماً بخوانید:
۸ دعای مخصوص به ساحت مقدس امام زمان (عج)

۸ دعای مخصوص به ساحت مقدس امام زمان (عج)

دعاها و زیارت‌های مربوط به ساحت مقدس امام زمان و صاحب اختیار عوالم امکان، بخش مهمی از فرهنگ شیعه را به خود اختصاص داده است. این گستردگی منشأیی جز این…

با توجه به اینکه این بشارت‏ها قطعی، مسلّم و متواتر است و خداوند نیز بر هر کاری قادر و توانا است ؛ دیگر جای شبهه و شک و تردید نیست.
امام صادق«ع» فرموده است :«در نظرتان شگفت نیاید که خداوند، عمر صاحب این امر را طولانی کند؛ همچنان که عمر نوح را طولانی نمود». در این زمینه مطالعه ی کتب حکومت عدل گستر (حسین حیدری کاشانی) ؛ دادگستر جهان (ابراهیم امینی) نیز مفید است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits