دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6 راه برای شاد کردن دل حضرت فاطمه الزهرا (س)
14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
با وجود اینکه از برکات و آثار وجود حضرت فاطمه بیش از هزار سال می‌گذرد. اما همچنان زندگی ایشان به عنوان سیده نساء العالمین بهترین الگو و اسوه برای همه انسان‌های عالم است.

چه کنیم تا حضرت فاطمه را خوشحال کنیم؟

1. خواندن قرآن و اندیشیدن در معانی آن

تلاوت و توجه به قرآن کریم یکی از موضوعاتی است که ما مسلمانان از آن غافل شده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. همه‌ ما بهترین نوع قرآن را در خانه‌هایمان داریم، ولی قرائت، تفکر و عمل به آن را جدی نمی‌گیریم. این در حالی است که خداوند حکیم در این مورد می‌فرماید:
«ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، کلامی و قرآنی که مایه شفای بیماری دل‌ها و روان‌ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است. پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت‌ها است باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله.» (سوره یونس آیات ۵۸-۵۷)

همچنین با تلاوت قرآن کریم می‌توانیم نور و برکت برای خود به ارمغان بیاوریم. چنانچه در روایتی داریم که می‌فرماید:
«خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کند؛ خانه‌ای که زیاد در آن قرآن تلاوت شود خیر و برکتش فزونی یابد؛ به اهلش فراخی رسد و نورش به اهل آسمان روشنایی دهد؛ بدان سان که ستاره‌های آسمان به اهل زمین، روشنایی دهند.» (اصول کافی، ج ۲، ص ۶۱۰)

2. نگاه محبّت آمیز به چهره پدران و نیکی کردن به آن‌ها

از نظر حضرت زهرا (علیها السلام) نگاه کردن به صورت رسول الله دارای دو مزیت است:

یکى به خاطر اینکه پدر است و نگاه محبّت آمیز به چهره پدر عبادت است.
دوم به خاطر اینکه پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) عالم است و نگاه به چهره عالم عبادت است.
در این زمان که ما از حضور رسول خدا صلی الله و علیه وآله محروم هستیم، فرصت نگاه پر محبت داشتن به پدران و نیکی کردن به آن‌ها را از دست ندهیم که ثواب این کاری برابر است با خواندن قرآن.

3. انفاق در راه خدا

انفاق یعنی بخشش از چیزی که انسان در اختیار دارد و می‌تواند به دیگران بدهد. این چیز با ارزش می‌تواند علم باشد، یا مال و ثروت و یا حتی انفاق محبت و همدلی و همدردی با دیگران. خداوند در کنار نماز اهمیت ویژه‌ای به انفاق می‌دهد و ارزش آن را بسیار بالا می‌خواند. در آیه از قرآن آمده است:
«هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمى‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى‌دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق مى‌کنید، خداوند از آن آگاه است.» (آل عمران: ۹۲)

همچنین حضرت علی (ع) می‌فرمایند:
«ای فرزند آدم! خودت وصی مال خویش باش، امروز به گونه‌ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.» (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۴)

در روایتی امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند:
«خدا می‌فرماید من پولدار را به جهت شأن و کرامتی که بر من دارد پولدار نکردم، و بینوا را به سبب اهانتی که بر من کرده بینوا نکردم، بلکه من سرمایه‌داران را به وسیله‌ی بینوایان آزمایش می‌کنم و اگر بینوایان نمی‌بودند سرمایه‌داران هرگز مستوجب بهشت نمی‌گردیدند.»

خوشحالی حضرت زهرا

4. تسبیحات حضرت زهرا (س)

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها عبارتند از

  • ۳۴مرتبه الله اکبر
  • ۳۳مرتبه الحمدللّه
  • ۳۳مرتبه سبحان اللّه

امام صادق علیه السلام فرمود:
«تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها مصداق ذکر کثیر است که در قرآن آمده: «اذکرواللّه ذکراً کثیراً» و «تسبیح حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در هر روز بعد از هر نماز محبوب‌تر است نزد من از خواندن هزاررکعت نماز مستحبى.»

امام باقر علیه السلام فرمود:
«اگر چیزى بهتر از تسبیحات حضرت زهرا بود پیامبر آن را به فاطمه مى‌آموخت.»
در تعدادى از روایات آمده است که تسبیحات این حضرت را بلافاصله بعد از اتمام نماز انجام دهید. همچنین خوب است که به فرزندان خود آن‌ها را بیاموزید.

5. هدیه دادن گل حضرت زهرا (س)

در روایتی پیامبر (ص) می‌فرماید:
«انبیا خوشبو هستند. بوی خوش گلابی از آنان استشمام می‌شود. از حور العین بهشتی هم بوی عطر آس (آس نام درختی است که برگ‌هایش عطر بسیار خوبی دارد؛ احتمالا یاس باشد) می‌آید. همچنان که ملائکه رایحه گل سرخ دارند. دخترم زهرا نیز رایحه آس و گلابی و گل سرخ دارد.»
با توجه به این که گل یاس لطیف‌ترین و خوشبو‌ترین گل بوده و سفید است از این رو احتمال دارد حضرت زهرا (س) را گل یاس نامیده‌اند. پس بوییدن و هدیه دادن این گل می‌تواند باعث خشنودی سیده نساء العالمین شود.

حتماً بخوانید:
دعای مجرب حضرت زهرا (س) برای آزادی زندانی

دعای مجرب حضرت زهرا (س) برای آزادی زندانی

دعا کردن و توسل به خدا یکی از راه‌های رهایی انسان‌ها به هنگام وجود گرفتاری‌ها و مشکلات است. یکی از این دعاهای بسیار کارساز برای آزادی زندانی از…

6. عمل کردن به احادیث حضرت فاطمه

خواندن و عمل به احادیث پیامبران و امامان می‌تواند موجب قرب الهی و شادی و رضایت حضرت فاطمه شود.
حضرت فاطمه زهرا (س) می‌فرماید:
«هر کس عبادات و کار‌های خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌کند.»
«خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی‌ها و شقاوت‌ها قرار داد؛ و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود؛ و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین کرد؛ و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست و حجّ را برای استحکام اساس شریعت و بنای دین اسلام واجب کرد.»
«اگر آنچه را که ما اهل بیت دستور داده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده‌ایم خودداری کنی، تو از شیعیان ما هستی وگرنه، خیر.

تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده و بوده است. همانطور که خواندید در این بخش ۶ مورد از اعمال که باعث می‌شود حضرت فاطمه را خوشحال کنیم را آوردیم. امیدواریم از خواندن آن‌ها لذت برده باشید و سعی کنید به هر کدام از آن‌ها عمل کرده تا نزد خدا و حضرت زهرا (س) عزیز شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits