دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
امام زمان (عج) در زمان غیبت چه خیری برای مسلمانان دارد ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با خیر و حسناتی که امام زمان (عج) در زمان غیبت خود برای مسلمانان دارد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آیا حضرت مهدی (عج) در زمان غیبت خیری برای مسلمانان دارد ؟

امام یک زندگى طبیعى عینى خارجى برخوردار است و تنها استثنایى که در زندگى او وجود دارد، عمر طولانى اوست. وگرنه آن وجود نازنین در جامعه انسانى به طور ناشناس زندگى مى کند، چنانکه خواهد آمد.

غافل تو یکى لحظه ز آن شاه نباشى..
شاید که نگاهى کند آگاه نباشى..

امام غایب (عج)، واسطه فیض و امان اهل زمین

گفته شد که امامان معصوم علیهم السلام و امام زمان (عج) امان اهل زمین اند و اگر زمین از این حجت هاى الهى خالى بماند دنیا و اهلش نابود خواهند شد. لذا وجود امام (ع) موجب برکات بسیارى مى باشد، حال به ظاهر حاضر باشد یا غایب، فرقى در این زمینه نمى کند.

نور ولایت امام زمان (عج) در زمان غیبت

پیامبر اکرم (ص) رمز و راز این مسئله را با بیانى نغز و پر معنى بیان کرده و در پاسخ این پرسش که وجود مهدى (ع) در عصر غیبت چه فایده اى دارد، مى فرماید:

آرى، به خداوندى که مرا به پیغمبرى مبعوث گردانیده است؛ آنها از وجود او منتفع مى شوند و از نور ولایتش در طول غیبت بهره مى گیرند، چنان که از آفتاب پشت ابر استفاده مى برند!

و حضرت صاحب الامر (عج) نیز در این رابطه فرموده است:

همان طور که از خورشید در وقتى که توسط ابرها پنهان شده بهره گیرى مى شود، از من نیز در زمان غیبتم به همان صورت بهره مى برند. و همانا من سبب آرامش و امنیت مردم روى زمین هستم، چنانکه ستارگان امان اهل آسمانند!

خوبی های امام زمان به مسلمانان

پاسدارى از آیین اسلام و دین خدا

از جمله آثار و فواید امام غایب (عج) این است که عاشقان و سربازان آن حضرت خود را به امید عصر ظهور براى دفاع از دین آماده مى نمایند.

حضرت على (ع) در این رابطه مى فرماید:

به برکت آن امام گروهى از مردم براى دفاع از دین و درهم کوبیدن فتنه ها آماده مى شوند، چنان که شمشیر و تیر به دست آهنگر تیز مى گردد. چشم آنها به واسطه قرآن روشن است، تفسیر و معانى قرآن در گوششان گفته مى شود و شب و روز از جام حکمت و علوم الهى سیراب مى شوند!

خیر امام زمان برای مسلمانان

عامل اصلی تاخیر در ظهور امام زمان (عج)

ما وقتی می‌خواهیم دربارۀ ظهور صحبت کنیم، در واقع باید دربارۀ خودمان صحبت کنیم! این ما هستیم که به دوران غیبت پایان خواهیم داد. بیشتر باید در این‌ باره فکر کنیم. امروز مهمترین موضوع در معارف مهدوی «رفع عیوب مدعیان ولایتمداری» است.

مانع اصلی ظهور، «مستکبران» نیستند، خدا آنها را به حساب نمی‌آورد: «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»

مانع اصلی ظهور، عدم آمادگی بشریت و حتی عموم مردم ما هم نیست! مردم اگر معنویت ‌شان ضعیف است، چقدر تقصیر دارند؟! یا زورگویان نمی‌گذارند و یا از مؤمنینی که مدعی و پیشتاز این راه هستند، چیزی به مردم نرسیده است.

مسئلۀ اصلی، برطرف شدن ضعف ‌های ولایتمداری است. امام زمان (عج) در توقیع شریف خود تصریح فرمودند: «اگر شیعیان ما جمع شوند و به عهدی که ما به گردن آنها داریم وفا کنند، به سرعت سعادت مشاهدۀ ما نصیب‌ شان می‌شود.» (احتجاج/۴۹۹/۲)

یعنی اینکه هر کس «تکی» به حضرت (عج) ابراز ولایتمداری کند، مانع ظهور را برطرف نمی‌کند! طبق این روایت، ولایت‌پذیری حضرت (عج) باید «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits