دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزار امام حسن عسکری کجاست و چرا 2 بار تخریب شد ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
امام حسن عسکری دور از موطن اصلی خود بودند لذا قطعا وصیت و یا سفارش کرده بودند که در کنار پدر بزرگوارشان مدفون گردند .

مزار امام حسن عسکری کجاست ؟

امام حسن عسکری یازدهمین پیشوا و رهبر شیعیان در مدینه متولد شد و در سنین کودکی به خاطر وضع پیش آمده برای پدر گرامی شان که مجبور بودند در سامراء زندگی کنند، لذا همراه پدر به این شهر آمدند و تا آخر عمر شریف شان در این دیار زندگی کردند تا اینکه در سال 260 هجری قمری روز جمعه 8 ربیع الاول در اثر سمّی که از طرف خلیفه المعتمد به آن حضرت خورانده شده بود بعد از چند روز بیماری به شهادت رسیدند.

زمانی که خبر شهادت آن حضرت در شهر منتشر شد ناله مردم بلند شد و بازار و مغازه ها تعطیل شد. بزرگان شهر اعم از حکومتی و غیر حکومتی، قضاة، امراء و وکلاء و نویسندگان و سایر مردم در تشییع جنازه آن حضرت شرکت کردند و بعد از آنکه نماز بر پیکر مطهر آن حضرت خوانده شد در خانه ای که پیکر پدرشان مدفون شده بود دفن کردند.

و این امر که امام حسن عسکری در خانه خود دفن شده از مسلمات تاریخ است.

از آنجا که امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ دور از موطن اصلی خود بودند لذا قطعا وصیت و یا سفارش کرده بودند که در کنار پدر بزرگوارشان مدفون گردند. در فقه اسلامی هم آمده است که مستحب است انسان مقبره ای داشته باشد که مالکیت آن از آن خودش باشد تا در آن دفن شود و هم چنین اقرباء و خاندانش در آن دفن گردند. علاوه بر آنچه نقل شد باید به این نکته نیز اشاره نمود که در بیت یا خانه دفن کردن در آن عصر و زمان مرسوم و معهود بوده و اکثر بزرگان در خانه های شان دفن می شدند.

مزار امام حسن عسکری

دلیل اصلی دوبار تخریب شدن حرم امام حسن عسکری (ع)

حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا، دوبار در سال‌های 1384 و 1386، بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد، هر چند که این حرم مطهر به طور کامل بازسازی شد اما چه چیزی باعث شده که دشمنان چنین کینه‌ای از این امام معصوم داشته باشند.

تخریب اول

چهارشنبه 23 محرم ۱۴۲۷ق (3 اسفند 1384ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده، به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند.

در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.

تخریب دوم

در 27 جمادی‌الاول ۱۴۲۸ق (23خرداد ۱۳۸۶ ش)، دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در حرم نمودند. آنان در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.

در 16خرداد ۱۳۹۳ش حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.

دلیل اصلی تخریب ها

دشمنان اهل بیت (ع) در طول تاریخ همواره در پی ضربه زدن به جان این بزرگواران بوده‌اند، و پس از آن، نشر معارف اهل‌بیت و علاقه شیعیان به ایشان را تاب نیاورده و تلاش کرده‌اند که اثرات این امامان را محو نمایند. یکی از تلاش های دشمنان اهل بیت، تخریب قبور مبارک آنان بوده است؛ همچون تخریب بقیع و تخریب حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در سامرا. حرم امام عسکری(ع) دوبار تخریب شد که شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این حرم، وجود سرداب مقدس امام زمان(عج) در آن‌جا است.

سرداب مقدس، از جمله مکان‌هایی است که قلوب مؤمنان و شیعیان به سبب آن توجه ویژه به امام زمان(عج) که منجی بشریت است پیدا می‌کنند، از این‌رو دشمنان درصدد هستند تا با تخریب مرقد امام حسن عسکری(ع) و سرداب مقدس قلوب شیعیان را از توجه به امام زمان(عج) بازدارند.

مزار امام حسن عسکری کجاست

چرا امام حسن عسکری(ع) را در قبرستان مسلمین دفن نکردند ؟

اما اینکه چرا امام را در قبرستان مسلمین دفن نکردند، باید گفت که انبیاء و ائمه و صلحاء در همه وقت سعی داشتند در ملکی که متعلق به خودشان است و کسی را داعیه تملک بر آن نیست زندگی کنند و بعد از مرگشان نیز در چنین مکانی مدفون گردند.

چنانچه پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در خانه خودش مدفون است و همان طور که از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیز نقل شده است بیشتر پیامبران در خانه های خود مدفون هستند. به عنوان نمونه می توان به مدفن اسماعیل ذبیح الله اشاره کرد که درکنار کعبه در حجره اسماعیل (خانه اسماعیل) می باشد.

علاوه بر این در میان عرب رسم بر این بود که بزرگان قوم را در خانه ای در کنار هم دفن می کردند یعنی در جائی که اجدادشان در آن نقطه دفن شده بودند و این امر در مورد ائمه ای که در بقیع مدفون هستند صادق است چرا که محل دفن ائمه بقیع ابتداء منزل عقیل بن ابی طالب بود لذا ما شاهدیم که مادر امام علی ـ علیه السلام ـ عباس عموی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و چهار امام بزرگوار و...همگی در نقطه ای نزدیک هم مدفون هستند و اگر امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ نیز در مدینه رحلت می کردند قطعا در این نقطه مدفون می شدند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits