دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نماز سلمان را چگونه بخوانیم ؟
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نماز سلمان، نمازی مستحبی است که سی‌رکعت دارد و در سه وقت اول، نیمه و آخر رجب هر بار ده رکعت گزارده می‌شود .

طرز خواندن نماز سلمان

بنابر روایات، پیامبر(ص) نماز سلمان را به سلمان فارسی آموزش داده و فضایل بسیاری برای آن ذکر کرده است. شیخ طوسی این نماز را در مصباح المتهجد ذکر کرده است.

از سلمان فارسی نقل شده است که در آخر ماه جمادی‌الآخر خدمت پیامبر اسلام رسید. پیامبر فرمود‌: ای سلمان! تو از ما اهل بیتی و آن‌گاه از فضائل این نماز برای سلمان گفت. سلمان از پیامبر چگونگی نماز را می‌پرسد و پیامبر پاسخ می‌دهد. سلمان به سجده می‌افتد و به خاطر شنیدن این حدیث شکر می‌گوید. طوسی در مصباح المتهجد، علامه مجلسی در زاد المعاد و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان این نماز را در اعمال ماه رجب ذکر کرده‌اند.

نماز سلمان چیست ؟

در مفاتیح الجنان در این باره آمده است: نماز سلمان این گونه است که نمازگزار ده رکعت نماز گذارد و بعد از هر دو رکعت سلام دهد و در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه سوره توحید و سه مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون بخواند و بعد از هر سلام، دست ها را بلند کند و بگوید لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کلّ شی ء قدیر.

سپس بگوید اللهم لا مانع لما اعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا المد منک الجدّ. اما این نماز در آخر ماه رجب با همین ترتیبات اقامه می شود با این تفاوت که بعد از علی کل شی ء قدیر، نمازگزار می گوید: و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین و لا حول و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم. سپس دست ها را بر روی خود می کشد و حاجت خود را می طلبد. از فواید این نماز هم نباید غفلت نمود که بسیار است.

طریقه خواندن نماز سلمان

رکعت است که در سه وقت اول رجب، نیمه رجب و آخر رجب خوانده می‌شود.

ده رکعت اول رجب: در اول رجب، ده رکعت خوانده می‌شود. در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید و سه بار سوره کافرونخوانده می‌شود. پس از سلام، نمازگزار دست‌ها را بلند می‌کند و می‌گوید:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر اللهم لا مانع لما أعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا الجد منک الجد». پس از دعا صورت را با دست‌ها مسح می‌کند.[نیازمند منبع]

ده رکعت نیمه رجب: همانند ده رکعت نخستین است و پس از سلام، با بلندکردن دست‌ها، این دعا را می‌خواند:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر إلها واحدا أحدا فردا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا

و با دست‌ها صورت را مسح می‌کند.[نیازمند منبع]

ده رکعت آخر رجب: در رکعاتش یک حمد و سه بار توحید و سه بار سوره کافرون را می‌خواند. پس از سلام، دست‌ها را بالا برده و دعا می‌کند:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم

و دست‌ها را به صورت می‌کشد و حاجت خویش را درخواست می‌کند

فضیلت نماز سلمان

پیامبر درموردٔ این نماز به سلمان میگوید هیچ مؤمنی این نماز را نمی‌گزارد مگر این که همه یٔ گناهان صغیره و کبیره‌اش محو می شود، اجر کسی که همۀ ماه رجب را روزه گرفته هست، می برد، تا سال پیش رو در نزد خدا از نمازگزاران نوشته می شود و هر روز برایش عمل شهیدی از شهدای بدر نوشته میشود و در برابر هر روز که روزه بگیرد،

عبادت یک سال نگاشته میشود و هزار درجه بالا می رود و اگر همۀ ماه را روزه بگیرد، خداوند وی را از آتش نجات میدهد و بهشت را بر او واجب می‌گرداند. پیامبر این نماز را نشانه‌ فارق میان مؤمنان و منافقان می‌شمرد و منافقان این نماز را نمی‌گزارند.

پیامبر پس از تعلیم نماز به سلمان میگوید: نمازگزار خواسته‌اش را بخواهد، دعایش مستجاب خواهد شد و میان او و جهنم هفت خندق فاصله میشود که هر یک به وسعت فاصله میان آسمان و زمین هست و در برابر هر رکعت، هزارهزار رکعت حساب می شود و برائت از آتش و گذر از صراط برای او نوشته می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits