دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فضیلت خواندن سوره یس برای اهل قبور و اموات
6
زمان مطالعه: 12 دقیقه
پیش تر از فضائل سوره پر برکت یاسین بسیار گفته ایم . حال در ادامه فضیلت خواندن سوره یس برای اهل قبور را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد .

فضیلت خواندن سوره یس برای اموات

فضیلت خواندن سوره یس

سوره یس، و نام های دیگرش «عزیزه؛ معمّه(شامل شونده)، مدافعه قاضیه(دفع کننده برآورده) سی و ششمین سوره قرآن است که مکی و دارای 83 آیه است.

از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید.

ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند.

خواص خواندن سوره یس

زیاد شنیده اید که مرگ و تولد دو روی یک سکه هستند و همیشه مرگ مقدم بر حیات است در سوره ی مُلک هم می خوانیم:خَلَقَ الموتَ و الحیاة...

مرگ هم مقدم ذکر شده و هم مصرّح است که مرگ یک امر وجودیست نه یک امر عدَمی، پس مرگ شر نیست.

چنانچه جناب صدوق (رحمه الله علیه) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند:

«ماخُلقتم للفناءِ بل خُلقتم للبقاءِ و إنّما تننقلونَ من دارٍ الی دار»
(بحار:ج 6 / ص 249/ ح 87 ) شما برای فانی شدن و نیست و نابود شدن خلق نشده اید بلکه برای بقاء آفریده شده اید و (با مرگ) فقط از خانه ای به خانه ی دیگر منتقل می شوید.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است:«مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند.

مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.

از امام مجتبی (علیه السلام) سؤال شد:مرگی که مردم به آن آگاهی ندارند چیست؟ فرمود:

بزرگترین سروری است که بر مؤمنان وارد می شود؛ چرا که از سرای سختی ها به نعمت های همیشگی، انتقال می یابند و بزرگترین درد و مصیبت است بر کافران، زیرا از دنیا که بهشتش محسوب می داشتند به آتشی منتقل خواهند شد که هیچ نابودی و زوال ندارد:

"ما الموتُ الذی جَهِلوه؟ قال:أعظمُ سرورٍ یرد علی المؤمنین إذ نقلوا عن دارِالنّکدِ إلی نعیمِ الأبد، و أعظمُ ثبورٍ یرد علی الکافرین إذ نقلوا عن جنّتهم إلی نارٍلاتبید و لا تنفد"( بحار:ج 6، ص 154).

مرگ برای اولیای خدا

"إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخ افُوا وَلَا تَحْزَنُ وا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ"( سوره ی فصلت:آیات 30 31)؛

آنان که گفتند پروردگار ما خدای یگانه است و سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و غمگین نباشید.

بشارت باد بر شما به همان بهشتی که پیامبران الهی وعده دادند. ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده می شود.

بسیاری از مفسّران برآنند که این امور هنگام مرگ رخ می دهد. به ویژه این که فرشتگان گویند ما دوستان شما در دنیا و آخرت هستیم. این تعبیر نشانه آن است که این گفتار هنگام احتضار خواهد بود.

" الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ" (سوره ی نحل:آیه ی 32)
نان که چون فرشتگان پاکیزه، قبض روحشان کنند به آنان گویند:درود بر شما به سبب اعمال نیکویی که در دنیا انجام داده اید اکنون به بهشت درآیید.


«أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَکَانُواْ یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرَی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ» (یونس:آیات 62 -63-64)


این گروه عظیم الشان، از خوف و حزن ایمن می باشند. آنان نه غم گذشته را دارند و نه غصه و ترس آینده را، زیرا خداوند امور آنان را به عهده گرفته است. به آنان در همین دنیا و قبل از حلول مرگ بشارت داده می شود. خداوند امور آنان را به عهده گرفته و آنان با اختیار خود از اختیار دست کشیده اند.

سوره یس هدیه ای برای اموات

وقتی به قبرستان می رویم نگران اموات دفن شده در آن هستیم و دلمان می خواهد کاری برایشان بکنیم و هدیه ای به آنها بدهیم تا آسایشی یابند.

روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است. در این مورد روایاتی وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است:
«مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.»

حضرت امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
«مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.»

حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد. »

می توان گفت:سوره های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه ... را می توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.

اهل قبور نیازمند به استغفار و طلب رحمت و اهداء ثواب هستند. در همین زمینه امام جعفر صادق علیه السّلام می فرماید:«ثوابی که پس ازمرگ به انسان می رسد سه چیز است؛

  • 1. صدقه جاریه
  • 2. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می کرد و به گونه ای بوده که الگو برای دیگران می شد
  • 3. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فرهم سازد.»

در جای دیگر می فرماید:«همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می شود؛ شاد می گردند.»

بنابر این اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است و از طریق اهل بیت علیهم السّلام توصیه شده است.

توصیه ای از آیة الله جوادی آملی (دام ظله)

آیه الله جوادی آملی (دام ظله) می فرمایند:خواندن آیات قرآن مخصوصاً سوره قدر و حمد و توحید و یس و سایر سوره ها برای اموات مفید است.

انواع دعاها و استغفار برای آنان ثواب می آورد. البته خواندن قرآن و دعاها برای شخص خواننده دعاها بسیار مفید است و باعث هدایت و نورانیّت قلب می شود.

در ضمن ثواب این هدایت ها و نورانیت ها به میّت می رسد و باعث خوشحالی او در عالم برزخ می شود.

علاوه بر اینکه زیارت و رفتن به نزد قبور مومنین توصیه شده و آن را سبب شادمانی میت شمرده اند. خصوصا زیارت قبر والدین که توصیه شده، انسان خواسته خود را در آنجا از خدا بخواهد.

سوره یس به نفع مردگان و هم به نفع انجام دهندگان

در روایتی زیبا توصیه ای دلنشین به ما شده است که هم به نفع مردگان است و هم به نفع انجام دهنده آن.

«هر کس در قبرستان، سوره "یس" را تلاوت کند، عذاب «اهل قبر» آن قبرستان کم می شود، و به تعداد مردگان، ثواب، برای قاری آن نوشته شود و بلاهای دنیا و عذاب های آخرت از او دفع گردد و به همین جهت این سوره را «دافعه» می نامند.» (کتاب «فضائل القرآن و العترة»، تألیف مرحوم آیة اللّه حاج میرزا ابوالفضل نجفی قدسی اصفهانی(ره))

همچنین سیوطی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت کرده است:«کسی که در شبی، برای طلب خشنودی خدا، سوره ی یس را بخواند، آمرزیده خواهد شد» (کتاب «فضائل القرآن و العترة»، تألیف مرحوم آیت اللّه حاج میرزا ابوالفضل نجفی قدسی اصفهانی(ره))

چند فضیلت سوره یاسین قلب قرآن

سوره یاسین به قلب قرآن مشهور است پس اگر میخواهید از کرامات و ثواب و مزایای قلب قرآن بهره گیرید سوره یاسین را روزانه بخوانید.

  1. حضور فرشتگان در هنگام دفن : اگر آرزوی همراهی فرشتگان در هنگام قبض روح و هنگام دفن خویش را دارید یکی از راه های رسیدن به آن، قرائت سوره یاسین می باشد.
  2. شاد نمودن اهل قبور : برای شاد نمودن اهل قبور در دین مبین اسلام راههای مختلفی ذکر و توصیه شده است که یکی از بهترین راهها، خواندن سوره یاسین برای اهل قبور می باشد.
  3. بیمه شدن در برابر بدی و شر : برای مصون شدن و بیمه شدن در برابر شرها، بویژه شر شیطان و انواع بدیها و مصیبت ها، یکی از سوره هایی که خواندن آن تأکید شده است سوره یاسین می باشد.
  4. رهایی از فشار قبر : یکی از ترس های مردن، فشار قبر بویژه فشار قبر در شب های اول بعد از مرگ می باشد، برای رهایی از فشار قبر مرتب سوره یاسین را بخوانید.
  5. همراهی فرشتگان در قیامت : در احادیث ذکر شده که یکی از راههایی که می تواند سبب همراهی فرشتگان در هنگام عبور از پل صراط و سوال و جواب روز قیامت و شفاعت فرشتگان برای شما شود خواندن سوره یاسین می باشد.
  6. پاک شدن گناهان : در حدیثی از امام باقر نقل شده که ایشان فرمودند: یکی از راه های بخشش گناهان و پاک شدن حساب و کتاب شما، خواندن سوره یاسین می باشد.
  7. خواص سوره یس برای ازدواج : اگر در آرزوی ازدواج هستید اما شرایط آن برای شما فراهم نیست سوره یاسین را بخوانید زیرا خواندن این سوره شرایط ازدواج را برای شما فراهم خواهد کرد.
  8. یاری در مسافرت : در مسافرت ها یکی از راهه ایی که می تواند شما را حفظ نماید خواندن سوره یاسین می باشد، اگر مسافر دارید برای عافیت آن سوره یاس را بخوانید.
  9. فضیلت سوره یس برای اموات : در دین مبین اسلام راه های مختلفی برای کمک به اموات و رسیدن ثواب به آنها بیان گردیده است یکی از بهترین کارها خواندن مرتب سوره یاسین برای اموات می باشد.
  10. نفع دو طرفه : خواندن سوره یاسین در قبرستان دارای نفع دوطرفه هم برای اهل قبور و هم برای خواننده سوره می باشد خواندن این سوره در قبرستان بارها تأکید و سفارش شده است.
  11. بالا بردن سعه صدر با سوره یاسین : برای داشتن قلبی توانمند، ذهنی نافذ و سعه صدر بالا، در احادیث و روایات یکی از راههایی که پیشنهاد شده است خواندن مرتب سوره یاس می باشد.
  12. افزایش محبت شوهر با سوره یس : اگر به دنبال جلب محبت شوهرانتان هستید یکی از راههایی که در احادیث و روایات به آن توصیه شده است خواندن سوره های 55 تا 57 سوره یاسین می باشد.
  13. شتاب دهنده سیر و سلوک : از راههای توصیه شده به مسلمینی که به دنبال سیر و سلوک و قرب به خداوند هستند خواندن سوره یاسین می باشد خواندن سوره یاسین سرعت و شتاب آنها را برای قرب الهی بیشتر می کند.
  14. خواص سوره یاسین برای کودکان : امام صادق (ع) : یاد دادن سوره یاس را به کودکان از وظایف پدر و مادر بر شمرده و آن را توصیه نموده است، ایشان این سوره را گل خوشبوی قرآن نامیده است.

دانلود تلاوت سوره یس

نکته قابل توجه:

اموات از هر نوعی که باشند؛ اولیای خدا و انسان های معمولی نیازمند هدایایی هستند که زندگان برای آن ها بفرستند... از این هدایا برایشان غفلت نکنید

مرگ هم مقدم ذکر شده و هم مصرّح است که مرگ یک امر وجودیست نه یک امر عدَمی، پس مرگ شر نیست.

چنانچه جناب صدوق (رحمه الله علیه) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند:«ماخُلقتم للفناءِ بل خُلقتم للبقاءِ و إنّما تننقلونَ من دارٍ الی دار»

( بحار:ج 6 / ص 249/ ح 87) شما برای فانی شدن و نیست و نابود شدن خلق نشده اید بلکه برای بقاء آفریده شده اید و (با مرگ) فقط از خانه ای به خانه ی دیگر منتقل می شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits