دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مروری بر زندگینامه حضرت خدیجه (س)
20
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت محمد (ص) هستند. ایشان نخستین بانویی هستند که به اسلام روی آورد. در ادامه قصد داریم زندگینامه حضرت خدیجه (س) را شرح دهیم. با ما باشید.

آشنایی با زندگینامه حضرت خدیجه (س)

زندگینامه حضرت خدیجه (س) موضوع مورد بحث ماست. حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر (ص)، اولین بانویی است که به پیام آسمانی اش پاسخ مثبت داد و در کنار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با همه توانی که داشت در مقابل مشرکان ایستاد و مقاومت کرد.

ثروت سرشار خود را برای پیشرفت اسلام در طبق اخلاص گذاشت. وی در سال دهم بعثت و اندکی پس از وفات حضرت ابوطالب (ع) درگذشت.

ولادت و خانواده حضرت خدیجه (س)

پدر او خُوَیلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده است. تولّد حضرت خدیجه (س) سال 68 پیش از هجرت است. ازدواج مبارک خدیجه با وجود مبارک و نازنین حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی بود که 25 سال از عمر شریف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و چهل سال از عمر حضرت خدیجه علیها السلام می گذشت.

او از لحاظ نسب از همه زنان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و سلم به پیغمبر نزدیک تر است. او در ماه رمضان سال دهم بعثت و اندکی پس از وفات حضرت ابوطالب علیه السلام درگذشت. پیغمبر او را در «حجون» دفن کرد و خود او را در قبر گذاشت.

خانواده ‏اى که‏ خدیجه را پرورش داد، از نظر شرافت‏ خانوادگى و نسبت ‏های خویشاوندى، در شمار بزرگترین قبیله‏ هاى عرب جاى داشت. این‏ خاندان در همه حجاز نفوذ داشت. آثار بزرگى و نجابت و شرافت از کردار و گفتار خدیجه پدیدار بود.

زندگینامه حضرت خدیجه

زندگینامه کامل حضرت خدیجه (س)

فرزندان حضرت خدیجه (س)

در تعداد فرزندان حضرت خدیجه (س) میان مورخان اختلاف است. به گفته مشهور: ثمره ازدواج رسول خدا و خدیجه شش فرزند بود. هاشم، عبدالله، رقیه، زینب، ام کلثوم، فاطمه.

حضرت خدیجه (س) نخستین بانوی مسلمان

حضرت خدیجه (س) اولین زن مسلمان و نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ایمان آورد و اولین بانویی بود که همراه امام علی (علیه السلام) با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.

تاریخ نویسان از یکی از همسران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند که می گفت: من همواره از علاقه پیامبر به خدیجه در شگفت بودم؛ چرا که حضرت بسیار از او یاد می کرد و اگر گوسفندی می کشت، به سراغ دوستان خدیجه می رفت و سهمی برای آن ها می فرستاد.

روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حالی که خانه را ترک می کرد، نام خدیجه را بر زبان آورد و از او تعریف کرد. کار به جایی رسید که صبر خویش را از دست دادم و با کمال جرأت گفتم: «وی پیرزنی بیش نبود و خدا بهتر از او را نصیب شما کرده است !»

گفتار من چنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را متأثر ساخت که آثار خشم و غضب در چهره ایشان ظاهر شد. در این هنگام رو به من کرد و فرمود: ابدا چنین نیست !... هرگز همسری بهتر از او نصیب من نشده است.

خدیجه هنگامی به من ایمان آورد که همه مردم در کفر و شرک به سر می بردند. او ثروت خود را در سخت ترین لحظات در اختیار من گذاشت. خدا از او فرزندانی نصیبم کرد که به دیگر همسرانم نداد.

زندگینامه حضرت خدیجه کبری

اولین زن مسلمان کیست ؟

خصوصیات حضرت خدیجه (س)

​خدیجه از بزرگترین بانوان اسلام به شمار می رود. او اولین زنی بود که به اسلام گروید؛ چنانکه علی بن ابی طالب (ع) اولین مردی بود که اسلام آورد. اولین زنی که نماز خواند، خدیجه بود.

او انسانی روشن بین و دور اندیش بود. با گذشت، علاقه مند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود. همین شرافت برای او بس که همسر رسول خدا (ص) بود و گسترش اسلام به کمک مال و ثروت او تحقق یافت.

خدیجه از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را «ملکه بطحاء» می گفتند. از نظر عقل و زیرکی نیز برتری فوق العاده ای داشت و مهم تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را «طاهره» و «مبارکه» و «سیده زنان» می خواندند.

جالب این است او از کسانی بود که انتظار ظهور پیامبر اکرم (ص) می کشید و همیشه از ورقه بن نوفل و دیگر علما جویای نشانه های نبوت می شد.

خدیجه در بین اقوام خود یگانه و ممتاز و میان اقران کم نظیر بود. او به فضیلت اخلاقى و پذیرایی ‏هاى شایان بسیار معروف بود و بدین جهت زنان مکه به وى حسد می ورزیدند.

دختر خویلد در سجایا و کمالات اخلاقى زبانزد و نمونه بود و به‏ حق ایشان کفو خوبى براى پیامبر (ص) بود. بی تردید می توان گفت‏ که این سجایا و فضایل اخلاقى سبب شد تا خدیجه براى همسرى پیامبر اکرم (ص) شایسته شمرده شود. طبق روایات، او براى پیامبر اکرم (ص) یاورى صادق بود.

مختصری از زندگینامه حضرت خدیجه

ویژگی های اخلاقی حضرت خدیجه (س)

ازدواج حضرت خدیجه با حضرت محمد (ص)

زفاف خدیجه با حضرت محمد (ص) ۲ ماه و ۷۵ روز پس از بازگشت‏ از سفر تجارت شام تحقق یافت. در آن زمان، حضرت ‏محمد (ص) ۲۵ سال داشت و خدیجه چهل ساله بود.

ابن عباس سن ایشان را ۲۸ سال‏ نقل می کند. هرچند بعضى از مورخان اهل‏ سنت ‏سعى می ‏کنند این سخن‏ را رد کنند چون راوى آن محمد بن صائب کلبى از شیعیان است و آن ها او را ضعیف می دانند.

خدیجه به سبب علاقه به حضرت محمد (ص) و مقام معنوى او با رسول خدا ازدواج کرد و تمام دارایى و مقام و جایگاه فامیلى خود را فداى پیشرفت مقاصد همسرش ساخت.

در عقد ازدواج حضرت محمد (ص) و خدیجه، عبدالله بن غنم به ‏آن ها چنین تبریک گفت: گوارا باد بر تو اى خدیجه که طالع تو سعادتمند بوده و با بهترین خلایق ازدواج کردى.

چه کسى در میان مردم همانند محمد (ص) است. محمد (ص) کسى است که حضرت عیسى و موسى به آمدنش‏ بشارت داده ‏اند و کتب آسمانى به پیامبرى او اقرار داشتند.

رسولى که سر از بطحاء (مکه) در می آورد و او هدایت کننده و هدایت‏ شونده است.

خلاصه زندگینامه حضرت خدیجه

آشنایی و ازدواج حضرت خدیجه (س) با پیامبر (ص)

وفات حضرت خدیجه (س)

حضرت خدیجه (س) در سن 65 سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیغمبر خدا (ص) شخصا خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد.

رسول خدا (ص) شخصا درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. او بر خدیجه اشک می ریخت، دعا می کرد و برایش آمرزش می طلبید. آرامگاه خدیجه در گورستان مکه در «حجون» واقع است.

زندگی نامه حضرت محمد (ص)

زندگینامه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits