دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مروری بر زندگی امام علی النقی (ع)
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان هستند. ایشان در زندگی خود فعالیت های مهمی انجام دادند. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با زندگی این امام بزرگوار آشنا نماییم.

آشنایی با زندگینامه امام علی النقی (ع)

زندگینامه امام هادی (ع) موضوع مورد بحث ماست. علی بن محمد (ع) مشهور به امام هادی (ع) و امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان است، آن حضرت در سال 212 هجری قمری دیده به جهان گشود و در سال 220 هجری قمری امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد.

مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال بود و در سال 254 هجری قمری به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند.

زندگینامه امام هادی/ خلاصه زندگینامه امام هادی

زندگی امام هادی (ع) چگونه گذشت ؟

ولادت امام علی النقی (ع)

حضرت امام هادی (ع) در سال 212 هجری قمری در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود، پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه (ع) و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه بود. نام مبارک ایشان علی از القابشان نقی، هادی و نجیب؛ و کنیه‌شان ابوالحسن است.

همسر و فرزندان امام هادی (ع)

همسر امام هادی (ع) حُدیث یا سلیل نام داشت، او کنیزی از اهالی «نوبه» بود و او مادر امام حسن عسکری (ع) است.

اکثر علمای شیعه چهار فرزند پسر برای امام هادی (ع) ذکر کرده‌اند، اما در تعداد دختران او اختلاف است. خصیبی می‌نویسد: فرزندان امام هادی (ع) عبارتند از: امام حسن عسکری (ع)، محمد، حسین و جعفر (مدّعی امامت و معروف به جعفر کذاب).

شیخ مفید در مورد فرزندان او می‌ نویسد: جانشین آن حضرت ابامحمد حسن (ع) است که امام بعد از اوست و حسین و محمد و جعفر و دختری به نام عایشه، و این شهرآشوب دختری به نام علیه برای او نام می‌برد.

البته با توجه به قرائن و شواهد امکان دارد امام هادی (ع) فقط دارای یک دختر بوده باشد که نام‌ های متفاوتی داشته است. از سخنان علمای اهل سنّت نیز برمی‌آید که وی چهار فرزند پسر و یک دختر داشته است.

تحقیق درباره زندگینامه امام هادی

زندگینامه امام هادی (ع) امام دهم

فعالیت های امام علی النقی (علیه السّلام)

در زندگینامه امام هادی (علیه السلام) لازم به ذکر است که با این که ایشان شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت های خود را به شیوه ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد.

از مهمترین فعالیت های ایشان این بود که به مردم از راه های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ های علمی، آشکار کرده و تثبیت کنند.

همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می کردند. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام هادی (ع)، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود.

البته ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر می فرمودند.

اصحاب امام هادی (علیه السّلام)

  1. فضل بن شاذان: از متکلمان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری است که از اصحاب امام هادی (علیه السلام) به شمار می رود.
  2. حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السّلام): از سادات جلیل القدری است که نسب شریفش به امام حسن (علیه السّلام) می رسد. او از نظر علمی و عقیدتی مورد تایید امام هادی (علیه السّلام) بود.

زیارات و دعاهای برجا مانده از امام هادی (ع)

از امام هادی (علیه السّلام) چندین دعا و زیارت نامه برجای مانده است که از مشهورترین آن ها زیارت جامعه ی کبیره است. این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد.

شروح متعددی به فارسی و عربی بر این زیارت نوشته شده است. زیارت جامعه ی کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است. از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی (ع)، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگی های حضرت علی (علیه السّلام) و هم حادثه ی غدیر ذکر شده است.

بیوگرافی امام هادی

زیارات و دعاهای امام هادی (ع)

اوضاع سیاسی زمان امام هادی (ع)

امام علی النقی الهادی (ع) در سال 220 هجری قمری در مدینه به امامت رسیدند. آن حضرت 13 سال اول امامت خود را در آن شهر سپری نمود و ضمن بهره‌رسانی معنوی و علمی به شیعیان، به امور آنان رسیدگی می‌کردند.

تا این که متوکل (خلیفه ی وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می‌کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد.

پس از آمدن امام به سامرا، اگرچه ایشان ظاهرا آزاد بود اما «متوکل» منزلشان را طوری انتخاب کرده بود که همواره تحت نظر باشند. او به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر می‌کرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها توسط نیروهای حکومتی کنترل می شد.

او جو بسیار خفقان آمیزی را بر جامعه حکمفرما کرده بود و سختگیری و فشار زیادی را بر شیعیان اعمال می‌کرد: او علویان را در محاصره اقتصادی قرار داده بود. به شاعران درباری مال فراوانی می‌داد تا در اشعار خود به ائمه بی احترامی کنند.

او اکثر سادات جلیل القدر آن زمان را دستگیر و زندانی کرده بود. از هولناک ترین اقدامات او در دوره حکومتش، انهدام و تخریب مرقد امام حسین (ع) بود.

اوضاع معیشتی مردم و به خصوص علویان در زمان خلفای عباسی به خصوص متوکل و بقیه ی خلفای هم عصر امام هادی (ع) بسیار دشوار بود زیرا آنان بیت المال مسلمین را صرف خوشگذرانی‌ هایی می‌کردند که به گواهی تاریخ، هزینه های مربوط به آن ها بی‌سابقه بوده است.

شهادت امام هادی (علیه السّلام)

امام هادی (علیه السّلام) با حاکمان ستمگر سازش نکرد و آن ها از مبارزه منفی و عدم همکاری حضرت هراس داشتند و رنج می بردند تا اینکه تنها راه خویش را خاموش کردن نور خدا پنداشتند و بدین ترتیب امام هادی (علیه السّلام) نیز مانند امامان پیشین به مرگ طبیعی از دنیا نرفت بلکه در زمان معتز مسموم گردید.

مدت امامت ایشان حدود 34 سال است یعنی از سال 220 ه.ق (سال شهادت امام جواد علیه السلام) تا سال 254 ه.ق که در شهر سامرا به شهادت رسیدند. پس از شهادت امام هادی (ع)، امام حسن عسکری (علیه السّلام) بر پیکر مطهر پدر خویش نماز گزارد و پس از تشییع جنازه، ایشان را در منزل خویش به خاک سپردند.

زندگینامه امام جواد (ع) از ولادت تا شهادت

خلاصه ای از زندگینامه امام رضا (ع) و آشنایی با اخلاق ایشان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits