دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با زندگی امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان است که بارگاه مطهر ایشان در شهر مشهد است. در ادامه قصد داریم شما را با زندگی این امام بزرگوار آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مروری بر زندگی امام رضا (ع)

زندگینامه امام رضا (ع) موضوع مورد بحث ماست. علی بن موسی بن جعفر معروف به امام رضا (۱۴۸–۲۰۳ق) هشتمین امام شیعه اثناعشری.

امام رضا ۲۰ سال امامت را بر عهده داشت. مأمون عباسی او را به اجبار به خراسان آورد و به اکراه، ولیعهد خویش کرد. آن حضرت در طوس به دست مأمون شهادت رسید. حرم ایشان در مشهد زیارتگاه مسلمانان است. جلسات مناظره‌ حضرت که مأمون عباسی میان وی و بزرگان دیگر ادیان و مذاهب تشکیل می‌داد، معروف است.

زندگینامه امام رضا/خلاصه زندگینامه امام رضا

تولد امام رضا (ع)

حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعده‌ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که : هنگامی‌ که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌ کردم و وقتی به خواب می‌ رفتم صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر " لااله‌الاالله " را از شکم خود می‌ شنیدم

اما چون بیدار می‌ شدم دیگر صدایی به گوش نمی رسید. هنگامی‌ که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌ داد؛ گویی چیزی می‌ گفت.

نسب، کنیه و القاب امام رضا (ع)

علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، کنیه‌اش ابوالحسن و مشهورترین لقبش رضا است. برخی منابع گفته‌ اند مأمون لقب رضا را به او داد ولی در روایتی از امام جواد (ع) آمده است که این لقب از سوی خداوند به پدرش داده شده است. صابر، رضی و وفی از دیگر القاب آن حضرت است.

امامت حضرت رضا (ع)

امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله وعلیه واله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه‌ ای از آن ها اشاره می‌ نماییم:

یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌گوید: ما شصت نفر بودیم که موسی بن‌ جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود : آیا می‌ دانید من کیستم ؟ گفتم: تو آقا و بزرگ ما هستی.

فرمود : نام و لقب من را بگوئید. گفتم : شما موسی بن جعفر بن محمد هستید. فرمود : این که با من است کیست ؟ گفتم : علی بن موسی بن جعفر. فرمود : پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من می باشد.

در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى ‌اکرم نقل می‌ کند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شده‌ اند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم می‌ فرمودند که عالم‌ آل‌ محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو می‌ باشد.

زندگینامه امام رضا برای تحقیق

اخلاق امام رضا علیه‌ السلام

در این بخش از زندگینامه امام رضا از ابراهیم بن عباس نقل شده است که گفت: «هیچ کس را فاضل تر از ابوالحسن رضا علیه‌ السلام ندیده و نشنیده ام. از او چیزهایى دیده ام که از هیچ کس ندیدم: هرگز ندیدم با سخن گفتن به کسى جفا کند؛

ندیدم کلام کسى را قطع کند تا خود آن شخص از گفتن فارغ شود؛ هیچ‌ گاه حاجتى را که مى توانست برآورده سازد، رد نمى کرد؛ هرگز پاهایش را پیش روى کسى که نشسته بود دراز نمى کرد؛

ندیدم به یکى از دوستان یا خادمانش دشنام دهد؛ هرگز ندیدم در خنده اش قهقهه بزند بلکه خنده او تبسم بود؛ چنان بود که اگر تنها بود و غذا برایش مى آوردند، غلامان و خدمتگزاران و حتى دربان و نگهبان را بر سفره خویش مى نشانید و با آن‌ها غذا مى خورد؛

شب‌ها کم مى خوابید و بسیار روزه مى گرفت؛ سه روز، روزه در هر ماه را از دست نمى داد و مى فرمود: این سه روز برابر با روزه یک عمر است؛ بسیار صدقه پنهانى مى داد».

ایشان از عابدترین مردم در زمان خود و بالاترین آن‌ها در پارسایی و تقوی بود، تا جایی که دشمنان آن حضرت هم بدان معترف بودند و نمی‌توانستند آن را انکار کنند.

سفر امام رضا به سوی خراسان

مأمون تصمیم گرفت به نفع امام از خلافت کناره گیری کند. او می پنداشت که نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است.

زیرا اگر بپذیرد ناگزیر, بنابر شرطی که مأمون قرار می‌داد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروه‌ها و فرقه‌های مسلمانان تضمین می‌کرد.

بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایت عهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت می‌نگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی می‌کردند و او را به عنوان جانشین امام می پذیرفتند.

ازطرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام می دانستند لذا قیام هایی که برضدحکومت می شد جاذبه و مشروعیت خود را از دست می‌داد.

مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده در زندگینامه امام رضا (ع)، چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند.

همچنین دستور داد حضرت را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعه‌ نشین و مراکز قدرت شیعیان بود.

مأمون احتمال می‌ داد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر می‌شد.

لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد. ماموران او نیز پیوسته حضرت رازیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش می دادند.

شهادت امام رضا (ع)

در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌ های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌ هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد.

مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی‌ که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند.

بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

تدفین امام رضا (ع)

به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرن هاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.

زندگینامه کامل امام سجاد (ع) امام چهارم شیعیان

زندگینامه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)

کمیل بن زیاد نخعی کیست ؟ زندگینامه کمیل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits