دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی آثار و برکات حیرت انگیز صلوات در زندگی دنیا و آخرت
18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر کس صد بار بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) صلوات بفرستد، خداوند صد حاجت او را برآورده می‌سازد.» در این مطلب قصد داریم تأثیر صلوات بر زندگی دنیا و آخرت را بررسی نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

تأثیر صلوات بر زندگی دنیا و آخرت

با بررسی روایات فضائل صلوات، چنین به دست می آید که بخشی از این آثار مربوط به زندگی دنیوی و بخشی به زندگانی اخروی مربوط است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم، اگر چه ممکن است برخی از این آثار مشترک بین دنیا و آخرت باشد.

1. نقش صلوات در استجابت دعا

در ادعیه و روایات معصومین (علیهم السلام) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می شود. در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و... صلوات به گونه ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است.

روایتی نقل شده که: «هر کسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی ماند و حتماً مستجاب می شود.»

از آن جا که خداوند از مؤمنان خواسته است که به سوی او با وسیله و واسطه ای تقرب جویند (یا ایها الذین امنوا اتقواا... و ابتغوا الیه الوسیله ...سوره مبارکه مائده/ آیه 35) صلوات به معنای واسطه قرار دادن واسطه های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی خوریم که معصوم (علیهم السلام) می فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل بیت هستیم.»

از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می شود و خداوند را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند

2. همراهی با ملائکه و برخورداری از استغفار آنان

از آنجا که ملائکه پیوسته بر پیامبر (صلوات الله علیه) صلوات می گویند، صلوات مؤمنان به معنای همراهی با فرشتگان نیز هست. ملائکه نیز برای کسی که صلوات می فرستد استغفار می کند و برای او صلوات می فرستند.

از رسول خدا (صلوات الله علیه) روایت شده که حق تعالی می فرماید: «هر بنده ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بود.»

3. صلوات، از بین برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»

از پیامبر (صلوات الله علیه) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می برد.» و در روایتی دیگر به امام علی (علیه السلام) توصیه می کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست...»

و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی (علیه السلام) از پیامبر (صلوات الله علیه): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد

حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش شده ها به وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آن ها اشاره شده است.

4. از بین بردن گناهان

امام رضا (ع) فرمودند: کسی که قدرت ندارد بر عملی که با آن گناهانش را از بین ببرد یا جبران کند پس زیاد صلوات بر محمد و آل محمد (ص) هدیه کند، به درستی که صلوات تمام گناهان او را از بین می برد و فرمودند: صلوات بر محمد و آل محمد (ص) معدل است در نزد خداوند متعال تسبیح و تهلیل و تکبیر را.

5. سنگینی کفه ی حسنات در قیامت

امام صادق (ع) از پدرانش نقل می فرماید که حضرت رسول (ص) فرمود: من روز قیامت نزد میزان هستم. هر کس سنگین شود کفه ی گناهانش بر حسانتش، صلواتی که فرستاده بر من می آورم تا این که سنگین کنم بواسطه ی آن صلوات حسناتش را.

6. ثواب 72 شهید

از پیامبر اکرم (ص) روایت است که می فرماید: هر کس بگوید: {اللهم صل علی محمد و آل محمد} خداوند متعال عطا می کند به او ثواب هفتاد و دو شهید را و خارج می شود از گناهان مثل روزی که از مادر متولد شده باشد.

آثار صلوات

7. استغفار ملائکه تا قیامت

در کتاب {زهر الریاض} که از کتب عامه می باشد، مذکور است که رسول خدا (ص) فرمود: حق تعالی ملکی را آفریده است که دو بال دارد یکی در مشرق است و دیگری در مغرب و پای او در زمین هفتم است، و سر او زیر عرش است و برای آن ملک پرهایی است به عدد همه ی خلایق از انس و جن و حیوانات صحرائی و دریایی و به عدد همه ی انفاس ایشان و به شمار قطرات باران و برگ درختان و ستاره های آسمان

و ریگ های بیابان و چون یکی از امت من بر من صلوات فرستد حق تعالی به آن فرشته امر فرماید که در نهر نور که دریائیست در زیر عرش غوطه خورده و بیرون آید و خود را بفشاراند و از هر پر وی قطره ای فرو ریزد و حق تعالی از آن قطره ها ملکی بیافریند و جمیع آن ها را امر فرماید که تا روز قیامت بر آن بنده استغفار کنند.

8. شفاعت پیامبر (ص)

در اخبار عامه آمده است که رسول خدا (ص) در حجه الوداع فرمود: ای امت من حق سبحانه و تعالی گناهان شما را به برکت استغفار می آمرزد و هر که از شما کلمه ی لااله الا الله بگوید کفه ی حسناتش سنگین می شود و هر که بر من صلوات فرستد من شفیع او خواهم بود در روز قیامت.

9. بالاتر از شهادت

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: صلوات فرستادن بر پیغمبر (ص) در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را، و سلام کردن بر پیغمبر (صلوات فرستادن) افضل است از بنده آزاد کردن در راه خدا، و دوستی آن حضرت بهتر است از شهید شدن در راه خدا یا از شمشیر زدن در راه خدا.

10. سیراب شدن در صحرای قیامت

حق تعالی وحی کرد به حضرت موسی که ای موسی دوست می داری که عطش قیامت تو را در نیابد و در مواقف آن روز تشنه نباشی ؟ عرض کرد: بلی ای پروردگار عالمیان، خطاب رسید: امروز در دنیا بر حبیب من صلوات فرست تا فردا از تشنگی قیامت ایمن باشی.

11. صلوات برابر با عبادت 20,000 سال فرشته

شب معراج چون رسول خدا (ص) به آسمان چهارم رسید فرشته ای را دید که لوحی در پیش نهاده و در آن لوح نظر می کند و مانند رود آب از دیده هایش اشک می ریزد و برای آن حضرت تعظیم نکرد، جبرئیل بال خودرا بر او زد و آن ملک آمد و رکاب آن حضرت را بوسید و عرض کرد مرا معذور دار که چنان نور از این لوح بالا رفت که من شما را ندیدم.

آن حضرت فرمود: در آن لوح چه نوشته است؟ گفت: نوشته است: “لااله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله”

پس آن ملک گفت: من دو رکعت نماز دارم که در بیست هزار سال بجا آورده ام به امر حق تعالی، پنج هزار سال آن را در قیام بوده ام و پنج هزار سال آن در رکوع و پنج هزار سال در سجود و پنج هزار سال در تشهد و ثواب آن را به شما می دهم که تقصیر مرا عفو فرمایی.

آن حضرت فرمود: من به طاعت تو احتیاجی ندارم، گفت: پس به امت تو می بخشم. پیغمبر (ص) فرمود: گمان من بر این است که امت من نه به آن محتاجند بلکه به عزت خدا که هر یک از گناهکاران ایشان (امت پیامبر) یک مرتبه بر من صلوات فرستد ثواب او از این بیست هزار سال طاعت تو بیشتر است.

12. محو شدن گناهان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد از گناهان او ذره ای باقی نمی ماند.

13. شیرین شدن مرگ

رسول خدا (ص) فرمود: هر کس بر من زیاد صلوات بفرستد از تلخی مرگ و جان کندن ایمن گردد.

بیشتر بخوانید:

ثروتمند شدن با صلوات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits