دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ذکر استغفار چیست و چه خواص و برکاتی دارد؟

ذکر استغفار : ۱۱ مورد از خواص و برکات ذکر استغفرالله

ذکر استغفار چیست و چه خواص و برکاتی دارد؟
275
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ذکر استغفار به جز برای آمرزش گناه و توبه برکات دیگری دارد که اگر بدانید هر روز و هر لحظه این ذکر را بر زبان جاری می کنید تا از برکاتش در دنیا و آخرت بهره مند شوید.

آثار و برکات ذکر استغفار + متن ذکر استغفار و فضیلت آن

خواص بی نظیر ذکر استغفار برای گشایش مشکل و از بین رفتن گره های زندگی و دور شدن بلا و عذاب و جذب رحمت الهی,گفتن ذکر استغفار برای گشایش سریع و فوری کارها,ذکر استغفار به جهت از بین رفتن گره های زندگی,دور شدن بلاها و عذاب دنیا با ذکر استغفار,جذب رحمت الهی با ذکر استغفار و ...اگر در زندگی کم آوردید این ذکر را صدبار بگوید.

ذکر استغفرالله : خواص ذکر استغفرالله برای حاجت

در این مطلب از مجله دلگرم خواص ذکری را برای شما میگوییم که سبب گشایش مشکل و از بین رفتن گره های زندگی میشود . آیت الله بهجت ( رحمت الله علیه ) به ذکر استغفار و خواص بی نظیر آن سفارش بسیاری نمودند. وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ استغفار باعث می شود که برکات زیادی در زندگی هایمان حاصل شود.

بهره دنیایی و مادی با استغفار

اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً : از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید. (نوح، 10- 12)در بیان امام صادق (علیه السلام) با استناد به آیات 10- 12 نوح می فرمایند: «هنگامی که رسیدنِ روزی ات را همراهِ سختی و کندی دیدی، زیاد استغفار کن، چرا که خداوند عزّوجلّ در کتابش می فرماید: از پروردگارتان، طلبِ مغفرت نمایید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان پیوسته بر شما بباراند و با اموال و فرزندان فراوان یاری تان رساند (یعنی در دنیا) و باغ های خرّم و نهرهای جاری عطایتان فرماید (یعنی در آخرت)»وقتی در همین یک آیه از قرآن کریم نگاه می کنیم می بنیم که برای اثر استغفار سه بهره ارزشمند در دنیا معرفی شده است: «بارشِ پیوسته باران های مفید (برکت)»، «وسعت و مال فراوان» و «نعمتِ برخورداری از فرزندان».

استغفار و این همه برکات و فواید شگفت انگیز

روایت شده که شخصی خدمتِ امام رضا(علیه السلام) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمودند: «استغفار کن».شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و نداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن».حاضران باتعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم.همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیات 10- 12 سوره نوح را تلاوت فرمودند. (مجمع البیان، ذیل تفسیر آیه 12 10 سوره نوح)

1. با استغفار رحمت الهی جذب می شود

لَوْلا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

چرا از پیشگاه خدا تقاضای آمرزش گناهان خویش نمی کنید تا مشمول رحمت او واقع شوید؟

این آیه به دنبال تقاضای قوم صالح (علیه السلام) برای نزول عذاب الهی بر آنها نازل شده است؛ چون آنها به حضرت صالح(علیه السلام) می گفتند: «تو اگر راست می گویی چرا مجازات الهی دامان ما را نمی گیرد؟» (سوره اعراف،آیه 77)حضرت صالح این چنین پاسخ دادند:«چرا تمام فکر خود را روی فرارسیدن عذاب الهی متمرکز می کنید؟ حال آنکه اگر عذاب الهی شما را فراگیرد به حیاتتان خاتمه می دهد و مجالی برای ایمان باقی نخواهد ماند؛بیایید گفتار مرا در برکات و رحمت الهی که در سایه ایمان به شما می رسد بیازمایید.»

2. با استغفار زندگی شیرین می شود

وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتَاعًا حَسَنًا : و از پروردگارتان طلب مغفرت کنید و به سوی او بازگردید تا شما را به بهره ای نیکو تا مدتی معین (که عمر دارید) کامیاب کند…علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق در (تفسیر المیزان جلد10،صفحه 210) می فرماید:بهرە دنیایی وقتی حسن و نیکو می شود که آدمی در آن حیات به سوی سعادتی که برایش امکان دارد روانه شود و خدای تعالی او را به سوی آرزوهای انسانی اش که همان دستیابی به نعمت های دنیوی از قبیل وسعت، امنیت، رفاه، عزت و شرافت است هدایت کند.پس این حیات حسن در مقابل عیش ضنک و تنگی است که در آیه 124 سورە طه به آن اشاره شده است که «کسی از یاد من روی برگرداند معیشتی تنگ خواهد داشت.»

3. با ذکر استغفار بلا و عذاب دور می شود

وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ : ولی تا تو پیامبر اسلام(صلی الله و علیه وآله) در میان مردم هستی خداوند بر آن نیست که آنان را عذاب کند، و تا آنان استغفار می کنند خداوند آنان را عذاب نمی کند.در ذیل این آیه امام علی(علیه السلام) پس از رحلت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرمودند: «یکی از دو امان از میان ما رفت، امن دیگر که استغفار است را حفظ کنید.» (نهج البلاغه،حکمت 88)

4. ذکر استغفرالله برای ادای قرض

هر ڪس قرض زیاد دارد باید《سوره حمد》را زیاد بخواند و سپس این گونه استغفار نماید. سبحان الله و بحمده‏ استغفرالله و أَسْأَلُهُ مِن فضله.

فواید ذکر استغفرالله

5. ذکر استغفرالله برای پاکسازی آلودگی­های روح

بهجت عارفان ( ره ): برای دفع آلودگے‌هاے درونے و بیرونے زیاد بگو اَسْتَغْفِرُالله

6. ذکر استغفرالله برای بچه دار شدن

امام باقر (ع) می فرمایند: جهت فرزند دار شدن به مدت یک سال ۱۰۰ مرتبه آخر هر شب استغفار کن و اگر شب آن را انجام ندادی در روز قضایش بجا بیاور

7. ذکر استغفرالله برای آمرزش گناهان

امام صادق (ع) می فرمایند هر کس بعد از نماز عصر ۷۰ بار استغفار کند خداوند ۷۰۰ گناه او را می‌بخشد

8. ذکر استغفرالله برای روزی

رسول خدا (ص) می فرمایند: هر که در سختی و یا تنگی معیشت باشد اگر ۱۰۰۰ بار استغفار کند خداوند او را گشایش کرامت نماید

9. ذکر استغفرالله برای مشکلات زندگی

بهجت عارفان ره : هر کس می‌خواهد در کارش گره نیفتد و به هر چه می‌خواهد برسد زیاد استغفار کند اگر جواب نداد پاسخگویش من هستم

10. ذکر استغفرالله برای شغل و کار و استخدام شدن و موفقیت شغلی

شخصے نزد آیت الله بهجت گله کرد که دست به هر شغلے مے زند ناکام است فرمود زیاد استغفار کن و اگر حل نشد بدان کم بوده یا با اعتقاد نبوده

11. استغفاری که سبب زیادی علم یا مال می شود

به روایت دیگر از آن حضرت نقل شده: هرکه در دو ماه پیاپى، هر روز چهارصد بار این دعا را بخواند، خدا به او دانش بسیارى یا دارایى فراوان کرامت فرماید، و دعا این است: اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُالرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمى وَ جُرْمى وَ اِسْرافى عَلى نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ.

ختم سی هزار مرتبه : استغفرالله ربی و اتوب إلیه برای رفع گرفتاری

رسول خدا صل الله علیه و آله فرموده اند: هر کس که سختی یا گرفتاری و یا نکبتی به او برسد و سی هزار مرتبه این استغفار را بگوید،خداوند متعال آن را از وی بر طرف نماید.استاد معظم و گرانقدری در این مورد می فرمایند: می توان این دستور را به مدت یک ماه و روزی هزار مرتبه انجام داد و بهترین وقت آن بین الطلوعین است.

کلام آخر

در حقیقت در باطن ذکر استغفار بنا بر آنچه که همه ی مردم می دانند یک نوع توبه و آمرزش خواهی است که ما در قبال گناهانمان از خداوند داریم و همین خضوع و طلب آمرزش باعث می شوند که برکاتی که ذکر شد در زندگی هایمان حاصل شود.بنابر این قدر این ذکر را بیش از پیش بدانیم که با یک تیر چندین نتیجه برایمان خواهد داشت .به تعبیر استاد برجسته مرحوم آیت الله بهجت: هر جا کم آوردی، حوصله نداشتی، گرفته بودی، پول نداشتی، باطریت تموم شد تسبیح را بردار و صد مرتبه بگو استغفر الله ربی و اتوب الیه … آروم می شوی … استغفار فقط برای توبه و آمرزش از گناهان نیست.

داستان خواندنی و جالب در مورد استغفار

اولین کسی که از خداوند طلب آمرزش کرد، حضرت آدم (ع) بوده است.ذکر استغفرالله خواص و برکات بسیار زیادی دارد. برای حاجت، ادای قرض و بدهی، ازدواج، کار، از بین رفتن مشکلات زندگی و …با توسل به ذکر استغفرالله می توان به تمام حاجات دنیوی و اخروی خود دست یابیم.همه معصومین علیهم السلام بر طلب آمرزش از خداوند مهربان تاکید زیادی دارند و معتقدند که کلید هر مشکلی در ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» است.ختم سی هزار «استغفرالله ربی و اتوب الیه» یکی از معروف ترین ختومات ذکر استغفرالله است که می توان آن را در مدت یک ماه انجام داد به این صورت که هر روز ۱۰۰۰ مرتبه ذکر استغفرالله گفته شود.به عقیده برخی از مفسران دینی، بین الطلوعین بهترین زمان برای ادای این ختم است. بین الطلوعین به زمان بین اذان صبح و طلوع آفتاب گفته می شود. بعد از هر نماز واجب ۱۰۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُالله» و ۱۰۰ مرتبه «اَلحَمْدُاللهِ رَبَّ العٰالَمٖینَ» بخواند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (275 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۱ ماه پیش
بنظر منم استغفار گره گشای همه ی مشکلات است
التماس دعا
0
4
ستاره | ۶ ماه پیش
عالی بود سپاسگزارم
2
11
مهدی | ۲ سال پیش
سلام عالی بود
3
37
خاک پای شهدا | ۳ سال پیش
سلام،عالی بود مطالب ارزشمندتون انشا الله خدا به همه توفیق استغفار بدهد.
در عالم رویا و خواب، سردار عزیز دلها شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی منو با این ذکر آشنا کردند و سه مرتبه فرمودند استغفار استغفار استغفار
من هم تا آخرین روز عمرم استغفار میکنم و توصیه میکنم همه این ذکر رو بگن تا انشاءالله مورد لطف و رحمت خدا قرار بگبریم.
روح سردار عزیز شاد
11
86

hits