دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت قرآن با تورات و انجیل در چیست؟

فرق قرآن با تورات و انجیل چیست؟

تفاوت قرآن با تورات و انجیل در چیست؟
16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خداوند متعال در قرآن کریم مى فرماید: (واَنزَلنا اِلَیکَ الکِتـبَ بِالحَقِّ مُصَدِّقـًا لِما بَینَ یدَیهِ مِنَ الکِتـبِ ومُهَیمِنـًا عَلَیهِ )؛ [قرآن] را به حق بر تو فرو فرستادیم، در حالى که کتاب هاى پیشین را تصدیق مى کند و حافظ و نگهبان آنهاست.

از انجیل، تورات و قرآن چه می دانید؟!

کتاب هاى آسمانى در مسائل اصولى با یک دیگر هماهنگى دارند و در پى تربیت و تکامل انسانند، ولى در مسائل دیگر به مقتضاى تکامل تدریجى بشر، باهم تفاوت هایى دارند و هر آیین تازه، مرحله بالاترى را مى پیماید و برنامه جامع ترى دارد.

در این جا به برخى از تفاوت هاى قرآن کریم با کتاب تورات و انجیل اشاره مى شود:

قرآن کریم معجزه جاویدان پیامبر گرامى(ص) است که کسى مانند آن را نیاورده و نمى تواند بیاورد، ولى تورات و انجیل معجزه نبوده و نیستند.
قرآن داراى دو نزول بوده است: اوّل: «نزول دفعى و جمعى» که از سوى خداوند متعال یک جا بر قلب پاک پیامبراکرم(ص) در ماه مبارک رمضان و شب قدر نازل شده است. دوم: «نزول تدریجى» که برحسب شرایط و حوادث و نیازها طى 23 سال فرو فرستاده شده است،ولى تورات و انجیل فقط یک نزول (دفعى) داشته است.

قرآن موجود در دست ما، همان قرآن اصلى و کلام خداست که بر پیامبر گران قدر(ص) نازل و زیر نظر آن حضرت جمع آورى شده و به صورت کتاب درآمده و بدون کم و زیاد به دست ما رسیده است، زیرا نگهبانى از آن را خود خداوند متعال به عهده گرفته است؛ (اِنّا نَحنُ نَزَّلنَا الذِّکرَ واِنّا لَهُ لَحـفِظون)
ما قرآن را نازل کردیم و به طور قطع نگه دار و حافظ آنیم. ولى تورات و انجیل فعلى این گونه نیستند. شواهد تاریخى و ادله دیگر نشان مى دهد که تورات و انجیل اصلى از بین رفته و فقط قسمت هایى از آن دو کتاب آسمانى را پیروان حضرت موسى و عیسى(ع) مدت ها بعد از وفات آنها نوشته اند که آن هم متأسفانه با خرافات فراوان آمیخته شده است.
بنابراین، تورات و انجیل فعلى مجموعه کتاب هاى تاریخى است که به وسیله یهودیان و مسیحیان نوشته شده، نه این که کتاب آسمانى حضرت موسى و عیسى باشند.

 انجیل، تورات و قرآن

محتوا و معارف قرآن کریم با تورات و انجیل متفاوت است و اصلاً با آن دو قابل مقایسه نیست، زیرا:

(ونَزَّلنا عَلَیکَ الکِتـبَ تِبیـنـًا لِکُلِّ شَىء)
آن چه از زمینه هاى گوناگون فکرى، اعتقادى، بینش هاى بنیادى، نظام هاى رفتارى فردى، اجتماعى، مادّى، معنوى، دنیایى، آخرتى و … در تکامل فرد و جامعه نقش داشته، در قرآن بیان شده و معارف آن، با فطرت و سرشت مشترک انسان ها هماهنگ است؛ بدین جهت از فراگیرى و جامعیت خاصى برخوردار بوده و همگانى، همیشگى و همه جایى است.

اصول معارف و مفاهیم قرآن، بر پایه عقل و منطق مشترک و همگانى انسان استوار است و اساس تعالیم اسلام بر مدار جهل ستیزى و عقل انگیزى،تقلیدزدایى و تحقیق پرورى پندارسوزى و دانش سازى،مى چرخد.
قرآن، با نگرشى واقع بینانه به حقیقت وجود انسان و منطبق بر فطرت او (و بدور از افراط و تفریط) اهداف زندگى او را در یک طبقه بندى منظمِ مقدماتى، متوسط، عالى و نهایى، سامان و انتظام مى بخشد که تمام استعدادهاى ذاتى او پرورش یافته، خاستگاه هاى وجودى او به شیوه اى معتدل و هماهنگ ارضا گردد، بر همین اساس، دنیاپرستى و دل سپردگى به آن را مورد نکوهش قرار داده و دنیاگریزى و سرکوب تمایلات طبیعى و مادّى را مطرود مى داند.

حتماً بخوانید:
دانلود کامل سی جزء قرآن کریم صوتی و یکجا / شهریار پرهیزگار

دانلود کامل سی جزء قرآن کریم صوتی و یکجا / شهریار پرهیزگار

ترتیل سی جزء قرآن،ختم سی جزء قران کریم،دانلود کامل سی جزء قران کریم صوتی یکجا،دانلود سی جزء قران تند خوانی،جزء به جزء قرآن کریم .

قرآن، از اختلاف و تناقض پیراسته است، در حالى که تورات و انجیل نه تنها، هیچ یک از این ویژگى ها را ندارند، بلکه محتواى آن دو آمیخته با خرافات و نسبت هاى ناروا به پیامبران الهى است؛ براى نمونه:

تورات، گوساله سازى و دعوت به بت پرستى را به هارون، وزیر و جانشین موسى(ع) نسبت مى دهد،در حالى که شخصى از بنى اسرائیل به نام سامرى اقدام به چنین کارى کرد و قرآن، دامان این دو رهبر و پیامبر الهى (موسى و هارون) را از هرگونه آلودگى به شرک و بت پرستى پاک مى داند.
قرآن، سلیمان را پیامبرى بزرگ با علم سرشار و تقواى بسیار مى داند که با داشتن حکومت عظیم، هرگز اسیر مقام و مال نشد و … ولى تورات، در زمینه هاى گوناگون بدترین نسبت ها را به او مى دهد که نقل آنها شرم آور است.
انجیل به خداوند سبحان نسبت تجسّم داده و مى گوید: خدا به صورت انسان مجسّم شده و … ،[ولى قرآن مى فرماید: (لیس کمثله شىء)هیچ چیز همانند او نیست. و …

آیا کتاب هاى آسمانى قبلى که قرآن از آنها نام برده مانند تورات و انجیل از نظر تاریخى با تورات و انجیل فعلى که در دست یهودیان و مسیحیان است مغایرتى دارد، یا خیر؟

پاسخ: آرى! آنچه خداوند بر حضرت موسى و عیسى نازل فرموده بود با آنچه هم اکنون در دست یهودیان و مسیحیان است (تورات و انجیل فعلى) تفاوت هایى دارد و اصولا تورات و انجیلى که خداوند نازل فرموده بود از بین رفته است و چنانکه خود مسیحیان معتقدند و در انجیل ها و سایر کتاب ها و رساله هاى مسیحیان تصریح شده است، این تورات و انجیل فعلى سالها پس از حضرت مسیح و بوسیله یاران حضرت مسیح نوشته شده است.

خداوند در قرآن، تورات و انجیل واقعى را مایه نور و هدایت مردم شمرده مى فرماید: ما تورات را نازل کردیم در حالى که در آن هدایت و نور بود و پیامبران ـ که در برابر فرمان خدا تسلیم بودند ـ با آن براى یهود حکم مى کردند و در چند آیه بعد مى فرماید: «و به دنبال آن (پیامبران) عیسى بن مریم را فرستادیم در حالى که کتاب تورات را که پیش از او فرستاده شده بود ـ تصدیق مى کرد و انجیل را به او دادیم که در آن هدایت و نور بود...»

این در حالى است که درباره کتابهاى فعلى که در دست یهود و نصاراست مى فرماید:

پس واى بر آن ها که نوشته اى با دست خود مى نویسند سپس مى گویند این از طرف خداست، تا آن را به بهاى کمى بفروشند پس واى بر آن ها از آن چه با دست خود نوشتند; و واى بر آنان از آن چه از این راه به دست مى آورند»براى آشنایى بیشتر درباره تحریف هاى کتاب هاى تورات و انجیل به کتاب آشنایى با ادیان بزرگ نوشته حسین توفیقى مراجعه کن.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits