دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و ضرر های رنگ قرمز از منظر آیات و روایات

همه چیز در مورد رنگ قرمز از دیدگاه قرآن

فواید و ضرر های رنگ قرمز از منظر آیات و روایات
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رنگ قرمز ، رنگي گرم و منبسط است، رنگي زنده در عين حال پر نيرو و مصمّم به نظر مي رسد. در قرآن رنگ سرخ و قرمز به عنوان رنگ های روز قيامت شناخته می شود .در این مطلب به بررسی خاصیت و تاثیرات رنگ قرمز از دیدگاه قرآن کریم و احادیث می پردازیم.

خواص و مضرات رنگ قرمز از منظر آیات و روایات

امروزه مشخص شده است که رنگها در روان انسان دگرگونی ایجاد نموده و در اندیشه و زندگی وی تأثیر می گذارد. هر آنچه در طبیعت وجود دارد به نوعی با ساختار روحی و جسمی انسان مرتبط است. رنگهای موجود در طبیعت در واقع, تعدیل کننده نیازهای روحی و روانی انسان و تأمین کننده سلامت چشم و تعادل در جسم و روح می باشد.

در اسلام توجّه خاصی به مسأله رنگ شده و بیان دستورات بسیار درباره رنگ و پوشش و تأثیر پذیری نامحسوس و کلی آن در زندگی حاکی از این مهم می باشد.با ما در این مقاله از مجله دلگرم همراه شوید

تاثیرات رنگ قرمز بر انسان از دیدگاه قرآن کریم

قرآن کریم به عنوان یک کتاب هدایت و تکامل بشر، با اشاره به هدایت تکوینی خداوند در آفرینش طبیعت، انسان را متوجه تاثیری که بطور غیر مستقیم از محیط اطرافش می گیرد، کرده و در خلال آن به تاثیر روانی رنگها در انسان از جمله رنگ قرمز در آیه 27سوره فاطر پرداخته، چنین می فرماید:"آیا ندیدی که خدا از آسمان، آبی فرو فرستاد و بدان میوه هایی با رنگ های گوناگون پدید آوردیم و برخی از کوهها دارای خطوط سفید و سرخ به رنگها مختلف آفریدیم"

همه چیز در مورد رنگ قرمز از دیدگاه قرآن

1. حرارت بخشی و فعال بودن رنگ قرمز

خداوند متعال در قرآن کریم، از رنگ قرمز به عنوان رنگ کوهها در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی تعبیر آورده و می فرماید: (برخی از کوهها دارای خطوط سفید و سرخ به رنگها مختلف آفریدیم) که با اندکی تامل در آیه فوق به جایگاه رنگ قرمز در علم زمین شناسی پی می بریم زیرا کوههای سرخ رنگ منبع عظیم آتش فشانی هستند و مدام در حالت تلاطم می باشند.

که نماد اصلی این کوه ها، گرم و فعال بودن آنها است به همین علت در اثر تغییرات جغرافیایی شروع به فوران می کنند و در آیه37 سوره الرحمن نیز در سرخی دگرگونی های صفحه آسمان به هنگام قیامت به این رنگ تشبیه شده است با این بیان که "پس آنگاه که آسمان شکافته شوند مانند چرمی سرخ وگلگون گردد.."

"فاذا انشفت السماء فکانت وردة کالدهان"

که کلمه "وردة" در این آیه به معنای گل سرخ تداعی کننده سرخی آسمان در هنگام قیامت است. که وجه شبه این تشبیه همان گرم بودن و فعال بودن زیاد است.

2. تحریک کنندکی رنگ قرمز

امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوارشان نقل می کنند:"ایشان لباسی از جنس خز به پنجاه دینار خریدند و نیز لباسی قرمز رنگ از مصر خریده بودند و از آن دو استفاده می کرد و می فرمودند:" زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف"

و نیز در حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که :"ایشان را در روپوشی قرمز رنگ مشاهده می کنند و از این پوشش امام علیه السلام تعجب می کنند امام آیه فوق را تلاوت کرده، می فرمایند:"هیچ اشکالی در پوشیدن چنین لباسی نیست".

رمز و راز نهی از رنگ قرمز در جمع

با دقت در احادیث مذکور و احادیث دیگر با چنین مضامینی استفاده می شود که ائمه علیهم السلام از این نوع لباسها در معرض عموم استفاده نمی کردند. بلکه در وقت و جای مخصوص از آنها بهره مند می شدند. چرا که، اگر غیر از این بود افراد با دیدن آنها در چنین پوششی تعجب نمی کردند بلکه آن را عادی تلقی می کردند. از جمله امام صادق علیه السلام می فرماید: پوشیدن رنگ قرمز و استفاده از آن جز در عروسی و سایر مواقع مکروه است.

نظر محققان دین اسلام درباره رنگ قرمز

محققی درباره آثار روانی رنگ قرمز می گوید :«در میان انواع رنگها ، اثر تحریکی آن از همه بیشتر است و به علّت همین اثرِ تحریکی است که برای جلب توجه و دادن علامت یا نمایاندن سریع تر و صریح تر چیزی از فواصل دور به کار می رود تا از وقوع حادثه جلوگیری به عمل آورد.

انسان به طور ناخودآگاه بیشتر از هر رنگ دیگری به رنگ قرمز از خود حساسیت و عکس العمل روانی نشان می دهد. تماس های دائمی با رنگ قرمز به جهت تحریک اعصاب و تأثیر آن در فعّالیت عمومی ، موجب سلب آسایش و آرامش می گردد .

  • قرمز رنگ بسیار قوی می باشد .
  • رنگ قرمز بر سوخت و ساز بدن تأثیر گذاشته
  • تنفس را شدّت می بخشد و فشار خون را افزایش می دهد .
  • امکان دید بالایی دارد و به همین جهت در طراحی علائم هشدار ، چراغهای راهنما و وسائلی مانند وسائل آتش نشانی که باید سریع برداشته شوند از این رنگ استفاده می گردد که همگی نشان از توجّه دادن و آگاه نمودن افراد نسبت به مسئله خاصی است .

جمله امام صادق در رابطه با رنگ قرمز

حکم بن عقبه از امام صادق علیه السلام نقل می کند:"وقتی به حضور امام رسیدم ایشان را در منزلی مزین در حالی که لباس تازه و روپوشی رنگین به تن داشت مشاهده کردم. امام علیه السلام فرمود:"در مورد رفتار من چه می گویی؟

گفتم شما را در پوشش جوانان لاابالی دیدم امام فرمود:ای حکم "زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف" این منزلی را که می بینی منزل همسرم است و من به زمان عروسی نزدیک هستم و خانه مرا خودت می شناسی".

و همچنین روایت است که دو نفر به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله می روند و ایشان را در عبایی سرخ رنگ مشاهده می کنند آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض می کنند:ما تو را جوانمرد می پنداشتیم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:من، فرزندانم و برادرم همه جوانمردیم".

خواص رنگ قرمز از دیدگاه قرآن

اگر در احادیث مذکور دقت نظر شود، معلوم می شود که ائمه معصومین علیهم السلام با عملکرد خود می خواستند بیان کنند که استفاده از رنگ قرمز به خاطر خاصیت تحریک کنندگی شدیدش در منزل و در نزد همسر خوب و ممدوح است.

اما از طرفی دیگر نیز به خاطر همین صفتش و تاثیرات منفی ناشی از این ویژگی بویژه در بین افراد مجرد که باعث انگشت نما شدن و ایجاد مشکلات روحی و روانی از جمله زمینه فساد می گردد، هر چند ما چنین هدفی نداشته باشیم به همین دلیل استفاده از آن در عموم به خصوص در میان نامحرم نهی شده است.

روانشناسی رنگها و خواص روانی رنگ قرمز از دیدگاه اسلام

رنگ قرمز نبض را سریع میکند، فشار خون را بالا می برد، تنفس را افزایش میدهد، خاصیت اشتها آوری دارد، نیروبخش، محرک، تسکین دهنده برخی بیماریهای پوستی، در کوتاه مدت روان شخص را تحریک میکند؛ رنگ قرمز میتواند زمینه‌ساز و یا محرک شهوت و آشفتگی در انسان باشد.

توجه به این نکته در استفاده از رنگ قرمز در طراحی ها ضروریست که: رنگ قرمز برای مدت کوتاهی برای انسان خوشایند است ولی پس از مدتی آزاردهنده شده و باعث اذیت روانی و ایجاد خستگی می‌شود.

بیشتر بخوانید :

روانشناسی رنگ قرمز و خصوصیات بی نظیر خانواده رنگ قرمز

دعا برای خلاصی از درد پا و زانو درد

دعا برای درد ناف | بهترین دعا برای درمان درد ناف و شکم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits