دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین دعا و اعمال عصر جمعه کدامند؟
5
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برای دعای عصر جمعه موارد بسیاری معرفی شده است که هر یک فضیلت خاص خود را دارند. روز جمعه به یوم المزید نیز معروف است. زیرا در این روز خداوند ثواب‌ها و پاداش‌هایی که به بندگان خود عطا می‌کند، چندین برابر می‌شوند.

روز جمعه از روزهای پر فضیلت برای دعا کردن محسوب می شود. برای دعای عصر جمعه موارد زیادی معرفی شده است، از معروف ترین آن ها دعای آل یاسین و دعای سمات هستند.

بهترین دعای عصر جمعه کدام است؟

از دیدگاه اسلام تمامی زمان ها و اوقات برای دعا کردن و نیایش پروردگار مناسب هستند. اما در برخی از اوقات دعا کردن فضلیت بیشتری پیدا می کند و دارای کیفیت بیشتری خواهد بود. عصر روز جمعه از جمله زمان های خاص برای دعا کردن به شمار می آید. در کتاب های ادعیه انواع دعای عصر جمعه معرفی شده است.

فضیلت دعای عصر جمعه چیست؟

پیامبر اکرم (ص) درباره روز جمعه می فرمایند که روز جمعه ۲۴ ساعت شبانه روز را دارد، در هر کدام از این ساعت ها ۶۰۰ هزار نفر از آتش جهنم رهایی پیدا می کنند. روز جمعه به یوم المزید نیز معروف است. زیرا در این روز خداوند ثواب ها و پاداش هایی که به بندگان خود عطا می کند، چندین برابر می شوند. پس با در نظر گرفتن این مقدمات روز جمعه در مقایسه با دیگر روزهای هفته دارای جایگاه بهتری می باشد.

صلوات بر محمد و آل محمد
در دین اسلام بیشترین اعمال معنوی که وجود دارند، برای روز جمعه هستند‌ در این مقاله ما نیز به دعاهای برجسته ای که برای عصر جمعه مناسب هستند می پردازیم.
از جمله اعمالی که برای روز جمعه به آن بسیار سفارش شده است، صلوات فرستادن بر حضرت محمد و خاندان او می باشد. همچنین برای این روز صلوات های مختلفی را معرفی کرده اند که برخی از این صلوات ها عبارتند از:

دعا روز جمعه

صلوات معمولی
ضراب اصفهانی می فرمایند که: از بهترین کارهایی که در روز جمعه می توان انجام داد، صلوات فرستادن می باشد. بهترین هنگام برای صلوات فرستادن پس از عصر می باشد.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود و رحمت بفرست و ظهورشان را زودتر فرا برسان.
از دیگر صلوات هایی که می توان به عنوان دعای عصر جمعه آن را ذکر کرد، صلوات شیخ طوسی است. در این صلوات مستحب است که صد مرتبه بگویی:
صَلَوَاتُ اللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمِیعِ خَلْقِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
درود خداوند و فرشتگان و پیامبران و همه آفریده های خداوند بر محمّد و خاندان محمّد و سلام بر او و بر ایشان و بر روان ها و تن هایشان، و رحمت خداوند و برکاتش بر آنان باد.
روایت شده که امام صادق (ع) فرموده است که هر فردی که در عصر جمعه، ده بار این صلوات را بخواند، در طول هفته، فرشتگان بر او صلوات می فرستند.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ، وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
خداوندا بر محمد و خاندان او، جانشینان پسندیده او برترین درودهایت را بفرست. خدایا از بهترین برکاتت برای آنان ارزانی دار، سلام بر ایشان، جان ها و تن هایشان و برکات و رحمت خداوند بر آنان باد.
از دیگر صلوات هایی که برای دعای عصر جمعه می توان ذکر کرد، صلوات شیخ کلینی است. شیخ کلینی می گویند: که هر فردی که در روز جمعه و بعد از نماز عصر این صلوات را ذکر کند، خداوند برای او به میزان ۱۰۰ هزار ثواب ثبت می کند و ۱۰۰ هزار گناه از او را می بخشد. همچنین ۱۰۰ هزار حاجت از او برآورده می شود و خداوند مقام او را در بهشت ۱۰۰ هزار مرتبه بالاتر می برد.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ، وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
خداوندا بر محمّد و خاندان محمّد که جانشینان پسندیده اویند بهترین درودهایت را بفرست و بهترین برکاتت را بر آنان ارزانى کن، و سلام و رحمت و برکات خدا بر او و بر ایشان باد.

دعای سمات

دعای سمات از بهترین دعای عصر جمعه است که در کتاب مصباح شیخ طوسی آن را از قول امام صادق (ع) نقل کرده اند. معروف می باشد که دعای سمات از جمله دعاهایی است که علمای دین اسلام مداوت زیادی روی خواندن آن داشته اند.
شروع دعای سمات با عبارت «اَللّهُمَّ اِنی اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ الاعْظَمِ، اَلْاَعَزِّ الْاَجَلِّ الْاَکْرَمِ» می باشد.
ذکر استغفرالله: سفارش شده که این ذکر برای عصر جمعه ۷۰ بار زمزمه شود.
«أَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّى وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
از خداوند، پروردگارم آمرزش می خواهم و به سوى او می پویم.

دعای عشرات

دعای عشرات دیگر دعای عصر جمعه است که امام علی (ع) آن را به امام حسین ( ع) سفارش کرده است. امام علی( ع) فرمودند: قصد دارم دعایی را برایت معرفی کنم که اگر آن را هر روز و شب بخوانی، خداوند برای ثبت ثواب این دعا برای تو هزاران فرشته را که هر کدام هزاران نویسنده خواهند داشت، برای تو در نظر می گیرید و در بهشت تو را همسایه جدت حضرت محمد (ص) قرار می دهد. این دعا مانند دیگر دعاهایی که از زبان امام علی (ع) ذکر شده است، دارای متن خیلی زیبایی می باشد. قسمتی از این دعا به صورت زیر است:

دعا کردن در روز جمعه

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
سُبْحَانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ،
منزّه است خدا و ستایش مخصوص خداوند است و معبودی جز خداوند وجود ندارد و او از هر وصفی برتر بوده و جنبش و نیرویی نیست جز به یاری خداوند والای بزرگ
سُبْحَانَ اللّهِ آنَاءَ اللَّیْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ، سُبْحَانَ اللّهِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ، سُبْحَانَ اللّهِ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکَارِ،
پاک و منزّه است خدا شب هنگام و به گاه روز، پاک و منزّه است خدا صبحگاهان و به گاه عصر، پاک و منزّه است خدا در شامگاه و بامداد،
سُبْحَانَ اللّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ، وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِیّاً وَ حِینَ تُظْهِرُونَ،
پاک و منزّه است خدا آن گاه که به شب درآیید و گاهی که به صبح برآیید، ستایش برای اوست در آسمان ها و زمین، و شب هنگام و گاهی که ظهر می‌کنید،
یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ، وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ، وَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا، وَ کَذَلِکَ تُخْرَجُونَ، سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا یَصِفُونَ،
هم او که زنده را از مرده بیرون می آورد، و هم مرده را از زنده خارج می نماید، و به زمین پس از مرگش زندگی خواهد بخشید و به همین صورت شما هم از قبرها بیرون آورده خواهید شد،
وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ، وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،
منزه است پروردگارت، پروردگار عزّت، از آن چه او را به آن وصف می کنند، و سلام بر رسولان، و سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است.

حتماً بخوانید:
اعمال مستحب و دعاهای مخصوص شب جمعه

اعمال مستحب و دعاهای مخصوص شب جمعه

فضیلت شب جمعه + اعمال شب جمعه : شب جمعه را اعمال بسیارى است که ما در این بخش از دلگرم تنها به ذکر چند عمل بسنده مى‏ کنیم.

سوره قدر

روایت شده است که امام موسی جعفر (ع) فرموده اند که: در روز جمعه، خداوند هزاران نسیم رحمت قرار می دهد، هر بنده ای می تواند به جانب خود تعدادی از این نسیم ها را وزان نماید. هر فردی که بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر را بخواند، خداوند آن نسیم های رحمت را چندین برابر می کند و به سوی او عطا می کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ
ما (قرآن را) در شب قدر نازل کردیم

وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ
و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟

لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ
شب قدر از هزاران ماه برتر است

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ
در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای انجام دادن کارها نازل می شوند

سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
آن شب تا طلوع بامداد همه سلام و درود است.

دعای زمان غیبت

دعای زمان غیبت

درباره بهترین دعای عصر جمعه باید گفت یکی از بهترین دعاهایی که به خواندن آن سفارش شده است، دعای زمان غیبت می باشد.

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ
خدایا خود را به من بشناسان، چون اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام،

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ
خدایا فرستاده ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام،

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى
خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دین خود گمراه خواهم شد.

دعای پیامبر (ص)

یکی دیگر از دعاهایی که در عصر جمعه می توان خواند، دعای پیامبر می باشد.

سُبْحَانَکَ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ، یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ، یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ
پاک و منزّهى، پرستیده اى جز تو نیست، اى پرمهر ، اى بخشایشگر، اى پدید آوردنده آسمان ها و زمین، اى داراى بزرگی و کرم.

دیگر موارد برای دعای عصر جمعه
در بالا تعدادی از دعای عصر جمعه را معرفی کردیم. زیارت عاشورا، زیارت آل یاسین و زیارت ناحیه مقدسه از نمونه دعای عصر جمعه هستند که خواندن آن ها فضلیت بسیار زیادی به همراه دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits