دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعا برای حفظ از نیش عقرب و مار

چند دعا برای دفع نیش عقرب و مار

دعا برای حفظ از نیش عقرب و مار
13
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دعا به جهت دفع نیش عقرب : زمانی که نوح به کشتی سوارشدن نخواست که عقرب را در کشتی همراه خود بردارد. عقرب گفت: من با تو عهد کردم هر کس بگوید: (سَلامُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ) او را نیش نزنم.

دعا و اذکار الهی و آیه برای دفع مار و عقرب

دعاى حفظ از عقرب

در کنار خواندن انواع و اقسام دعا برای دفع حشرات موذی ادعیه‌ای هم وجود دارد که به منظور دفع بلای مار گزیدگی و عقرب گزیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.اگرچه مار و عقرب جزو حشرات محسوب نمی‌شوند، اما در صورت پیدا شدن سر و کله‌ی آنها در محل زندگی انسان می‌توانند برای او دردسر آفرین شوند.

به خصوص اگر این جانوران جزو گونه‌های سمی و خطرناک باشند. از همین رو در برخی از نوشته‌های مذهبی به این نکته اشاره شده است که پس از گزیده شدن فردی توسط عقرب یا مار باید سوره‌ی فاتحه را در کنار دعای زیر هفت بار برای او خواند و بر محل گزیدگی دمید.

اَللّهُمَّ رَبَّ اَسْلَمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ سَلِّمْنا مِنْ شَرِّ کُلِّ ذى شَرٍّ

خداوندا پروردگار ستاره اسلم، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و گشایش کار ایشان را شتاب ده و ما را از شر هر صاحب شرّى سالم بدار و نیز روایت شده: بر آن ستاره نظر اندازد و سه مرتبه بگوید:

اَللّهُمَّ رَبَّ هُودِ ابْنِ آسِیَةِ آمِنّى شَرَّ کُلِّ عَقْرَبٍ وَ حَیَّةٍ

خداوندا پروردگار هود فرزند اسیّة مرا از شرّ هر عقرب و مار ایمنى ده ، هر شب که چنین گوید از شرّ مار و عقرب محفوظ بماند. از امام صادق علیه السّلام روایت شده: براى دفع شرّ عقرب ها و مارها هنگام شب بخواند:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَخَذْتُ الْعَقارِبَ وَالْحَیّاتِ کُلَّها بِاِذْنِ اللَّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى بِاَفْواهِها وَ اَذْنابِها وَ اَسْماعِها وَ اَبْصارِها وَ قُواها عَنّى وَ عَمَّنْ اَحْبَبْتُ اِلى ضَحْوَةِ النَّهارِ إِنْ شآءَاللَّهُ تَعالى

به نام خدا، و به خدا، و درود خدا بر محمّد و خاندانش، همه عقربها و مارها را به اذن خداى تبارک و تعالى گرفتم، به دهان هایشان، و دم هایشان و گوش هایشان، و چشمان شان، و نیروهای شان، از خویشتن و هرکه را دوست دارم، تا برآمدن روز ان شاء اللّه تعالى.

و نیز براى دفع شرّ عقرب بخواند:

سلامٌ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمینَ اِنّا کَذلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنینَ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ

سلام بر نوح در جهانیان، ما اینگونه به نیکوکاران جزا مى دهیم، به راستى که نوح از بندگان مؤمن ماست.
روایت شده: وقتى حضرت نوع علیه السّلام سوار کشتى شد، عقرب را از سوار شدن بر کشتى منع فرمود: عقرب گفت: من با تو معاهده مى بندم که نگزم کسى را که بگوید:

سَلامٌ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمینَ

سلام بر محمّد و خاندان محمّد و على نوع فى العالمین و در چند حدیث دیگر وارد شده: مالیدن نمک به محق نیش عقرب و گزندگان، زهر آنها را مى زداید.

دعا و وردهای دفع عقرب و مار

چگونه در برابر مار و عقرب از خود محافظت کنیم؟

سفر به روستاها و مناطق طبیعی و دیدنی از جمله کویر، دشت و کوه از جذابیت‌هایی است که بیشتر افراد آن را می‌پسندند و به چنین سفرهایی علاقه دارند. این در حالی است که در چنین فضاهایی افراد در معرض خطراتی مانند گزیدگی از سوی حیوانات قرار دارند. مصداق این امر مارگزیدگی است.

یادتان باشد طبیعت قلمروی جانورانی مانند مار یا عقرب است و این ما هستیم که قدم به طبیعت و دنیای زیبای آنها می‌گذاریم. براین اساس آگاهی از خطراتی که می‌تواند در چنین مکان‌هایی ما را تهدید کند و شیوه‌های مراقبت از خود در صورت وقوع حوادثی از این قبیل بسیار با اهمیت خواهد بود.

نخستین توصیه‌ای که ما برای شما داریم این است که هیچ وقت در صدد آزار یا اسیرکردن چنین جانورانی نباشید. حتی اگر معتقدید که به طور نمونه ماری که می‌خواهید بگیرید غیرسمی است.به قول معروف پا روی دم این جانوران نگذارید که ممکن است به شما آسیب جدی بزنند.

این که یک مار کوچک و جوان است هم هیچ دلیل بر بی‌خطر بودن آن نیست چون طبیعت چنین جاندارانی به این شکل است که از ابتدای تولد توانایی نیش زدن را خواهند داشت. دیگر اینکه مارها تا یک ساعت بعد از مرگ هم می‌توانند شما را نیش بزنند. این‌ها نکاتی است که توجه به آن می‌تواند شما را از درد و رنج ناشی از نیش زدگی نجات دهد تا در مواجهه با این جانداران آسیبی به شما وارد نشود.

غروب‌ها بیشتر مراقب باشید؛ تعجب نکنید واقعیت این است که مارهای جانورانی هستند که از آنها به عنوان صیادان شب یاد می‌شود، بنابراین در ساعاتی که آفتاب غروب می‌کند احتمال گزیده شدن بیشتر از ساعات روز به ویژه ظهر خواهد بود. البته اگر هنگام شب قصد گردش در کویر یا علفزار را داشتید توصیه می‌کنم چراغ پر نوری را با خود به همراه ببرید تا جلوی پایتان یا محدوده‌ای که در آن قصد جابجایی چوب یا سنگ را دارید، روشن کند؛ اینگونه هم بهتر راه خواهید رفت هم بیشتر جانوران گزنده از نور فرار کرده و خطر گزیدگی کمتر تهدیدتان خواهند کرد.

اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که مارهای زیادی دارد، می‌توانید همراه خود سبزیجات معطری ببرید که بویی تند دارند. سبزی‌های مانند نعنا و پونه حتی اسپرهایی که بوهایی این‌چنینی دارد، راهکاری است که از عمل به آنها متضرر نخواهید شد.

البته یک موضوع دیگر نیز وجود دارد که توجه به آن ایمنی شما را در برابر چنین جانورانی افزایش می‌دهد. اینکه شلوار، جوراب یا چکمه بلند بپوشید؛ این کار مصونیت شما را در برابر مارگزیدگی افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید، 58 درصد مار گزیدگی‌ها از ناحیه‌ زانو به پایین اتفاق می‌افتد.اتراق کردن در دامن طبیعت، چادر زدن و شب را به صبح رساندن یکی از مهمترین جاذبه‌های سفر در دل طبیعت است؛ رفتاری که بسیاری از گردشگران از آن استقبال می‌کنند، اما نباید از این موضوع غافل ماند که حضور شبانه در چنین فضاهایی خطرات خاص خود را دارد که یکی از آنها گزیدگی از سوی برخی جانوران مانند مار یا عقرب است؛ بنابراین بد نیست به چند توصیه‌ در این رابطه توجه ویژه کنید:

نخست اینکه چادری را انتخاب کنید که در و پنجره‌های آن بسته شود و تا حد امکان ورود جانورانی چون مار و عقرب به آن وجود نداشته باشد. آن وقت می‌توانید با خاطر آسوده در چادر استراحت کنید و شب را مهمان دشت یا کویری شوید که مسافر آن شده‌اید.یادتان باشد هیچ‌وقت کوله‌پشتی یا هر وسیله دیگری که وسایل خود را با آن جابه‌جا می کنید با در باز روی زمین رها نکنید، در آن را بسته و درصورت امکان یک درخت آویزان کنید.

دعایی برای دفع شر عقرب و مار

شب هنگام هم همه وسایل از جمله کفش و کوله‌پشتی خود را درون چادر گذاشته و در چادر را ببندید تا هیچ جانوری نتواند وارد شود. در طول روز هم اگر کفش‌ها را درآورده و در گوشه‌‌ای گذاشته‌اید، پیش از پوشیدن آنها را بررسی کنید.باقیمانده غذاها و خوراکی‌های‌تان را در دل طبیعت نریزید. یادتان باشد این کار هم باعث مصون ماندن زیبایی‌های طبیعی از زباله‌ها و پاکیزه ماندن این مناطق می‌شود و هم از تجمع جانوران گزنده جلوگیری خواهد کرد.

توجه داشته باشید که چنین زباله‌هایی باعث تجمع جوندگان مختلف خواهد شد که به دنبال آنها سایر جانداران مانند مارها و عقرب‌ها هم از راه خواهند رسید. پس این نکته زیست محیطی را نیز رعایت کنید که به نفع شما خواهد بود.آشنایی با انواع مارها موضوع دیگری است که اگر قصد دارید گردشگر طبیعت باشید اطلاع از آن اهمیت زیادی دارد.

یادتان باشد مارها انواع گوناگونی دارد و البته تعداد کمی از آنها سمی و خطرناک هستند. بد نیست این را هم بدانید که در صورت گزش توسط مار بهتر است بدون توجه به اینکه مار سمی یا غیر سمی است آن را سمی تلقی کرده و اقدامات لازم را برای نجات فرد انجام دهید.

حتماً بخوانید:
مار گزیدگی و راه‌های مقابله با آن

مار گزیدگی و راه‌های مقابله با آن

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده مارگزیدگی (به انگلیسی: Snakebite) به معنی گزیدگی انسان یا جانور با نیش مار و ورود سم مار به بدن…

فراموش نکنید مارهای سمی به دو گروه مارهای مرجانی و افعی‌ها تقسیم می‌شوند. گروه اول به عنوان مثال شامل مارهای کبری و دسته دوم در برگیرنده افعی‌ها و مارزنگی‌ها است.مردمک چشم مارهای سمی بیضی یا خطی بوده و در نظر اول ما را یاد چشم‌های گربه می‌اندازد.دیگر اینکه مارهای سمی سر مثلثی شکل دارند که با بدن‌شان زاویه دارد. به طور حتم با خود فکر می کنید مارهای غیرسمی چه ظاهری دارند؟ تفاوت میان این دو نوع بسیار آشکار است.

به عبارتی سر مارهای غیر سمی نیمه بیضی است و بدن آنها شباهت زیادی به کرم خاکی دارد.البته استثناهایی هم وجود دارد، به طور نمونه این قاعده درباره مارهای مرجانی صدق می‌کند که سرشان مثلثی نیست، اما از انواع مارهای سمی هستند.اما تفاوت میان انواع سمی و غیرسمی تنها به شکل سر و زاویه بدن آنها محدود نمی شود.

این تفاوت در دم و چشم‌ها حتی نوع گزش قابل مشاهده است.در پایین چشم مارهای سمی حفره کوچک قابل رویت است که مارهای غیر سمی چنین ویژگی ندارند. ضمن اینکه حلقه‌های دم انواع غیرسمی به شکل ردیف 2تایی است اما در نوع سمی این حلقه‌ها تک به تک هستند.ویژگی دیگر همانطور که پیش‌تر اشاره شد به جای گزیدگی مربوط می‌شود.

محل گزیدگی در مارهای سمی در بیشتر موارد به صورت یک یا 2سوراخ مشخص می‌شود اما محل گزیدگی در نوع غیرسمی این جاندار به صورت 2ردیف هلالی از جای دندان‌های این جانور است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits