دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سوره‌ای جهت عزت و حفظ آبرو

دعای سریع الاجابه برای حفظ آبرو و عزت

سوره‌ای جهت عزت و حفظ آبرو
60
زمان مطالعه: 11 دقیقه
دعا های قوی و مجرب برای حفظ آبرو سریع الاثر: اکر کسی قصد تهمت زدن را به شما داشته باشد و در صدد ریختن ابروی شما باشد برای محفوظ ماندن از نیرنکشان چه ذکرى یا دعایی باید خواند؟

دعای حفظ آبرو برای جلوگیری از رسوایی

دعای حفظ آبرو و ذکر حفظ آبرو برای در امان ماندن از بدگویی های مردم کینه توز با توسل به سوره حمد امکان پذیر است. دعای حفظ آبرو را پیامبران نیز می‌خواندند.یکی از آموزه‌های مهم تربیتی اسلام ضرورت حرمت آبروی دیگران و زود قضاوت نکردن درباره افراد است.
این موضوع آن‌قدر مهم است که ریختن آبروی مومن از بزرگ‌ترین گناهان محسوب شده و از طرف خداوند برای آن وعده عذاب داده شده است.هر یک از سوره های قرآن کریم دارای خواص و تاثیرات ارزشمند مربوط به خود هستند اما در عین حال با قرار گرفتن این مجموعه در کنار یکدیگر، یک کل واحد و منجسم حاصل می شود.

در ادامه به فضیلت ها و خواص سوره مبارکه "حمد" می پردازیم.
«سوره حمد» نسخه‎ای است برای درمان همه آلام جسمی و روحی. و چون انسان «العیاذ بالله» بیمار شد، راحتامام صادق علیه السلام فرمودند: سوره ی «حمد» سوره ای است که ابتدایش «حمد» خدا و وسطش «اخلاص» و آخرش دعا است.

از سلمة بن محمد نقل است که گفت:
کسی که سوره حمد، او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی بخشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد مگر اینکه دردش آرام می گیرد.
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود.به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد».هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتاب هایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید.

دعای حفظ آبرو برای جلوگیری از رسوایی

برخی از خواص سوره حمد

جهت رفع تب
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می شود.

زیادی نور چشم
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری». سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد.

ایجاد برکت
در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است:
هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود
از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است:‌ «هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.»

ختومات مجرب

1) نماز عجیب و مشکل گشا

اگر کسی به نیت قضای حاجت دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و بعد از آن سوره حمد را تلاوت نماید و بعد از تمام شدن نماز 786 مرتبه آیه بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید هر حاجتی داشته باشد برآورده خواهد شد. ان شاءالله.

2) برکت و گشایش روزی

از مولا علی علیه السلام نقل شده است: «اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس «فاتحة الکتاب» را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است.برای رسیدن به آرزوها و حاجت هایت، این سوره را در پنج نوبت (صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) 100 مرتبه تلاوت کن.

3) جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو

در روز جمعه شروع کند تا 41 روز، و هر روز 41 مرتبه سوره مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله 13 بار این دعا را بخواند: «یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین»

حفظ آبرو در قرآن

در آیه ۱۹۴ سوره آل عمران به شایسته بودن دعای حفظ آبرو در قیامت اشاره شده است:
«رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی‏ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ»؛ «پروردگارا و آنچه را که به وسیله فرستادگانت به ما وعده داده‌ای به ما عطا کن و ما را روز رستاخیز رسوا مگردان زیرا تو وعده ات را خلاف نمی‌کنی.»

خداوند متعال در آیه ۲۷۱ بقره فرموده است:
«إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَیْرٌ لُّکُمْ وَیُکَفِّرُ عَنکُم مِّن سَیِّئَاتِکُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»
«اگر صدقه‌‏ها را آشکار کنید، این‏، کار خوبى است‏، و اگر آن‌ را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این براى شما بهتر است‏؛ و بخشى از گناهانتان را مى‌‏زداید، و خداوند به آن‌چه انجام مى‌‏دهید آگاه است».

سوره‌ای جهت عزت و حفظ آبرو

همچنین در آیه ۲۷۳ بقره در این رابطه آمده است:
«لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ»؛

«(این صدقات‏) براى آن (دسته از) نیازمندانى است که در راه خدا فرومانده‏‌اند، و نمى‌‏توانند (براى تأمین هزینه زندگى‏) در زمین سفر کنند. از شدّت خویشتن‏دارى‏، فرد بى‌‏اطلاع‏، آنان را توانگر مى‏‌پندارد. آن‌ها را از سیمایشان مى‏‌شناسى‏. با اصرار، (چیزى‏) از مردم نمى‌‏خواهند. و هر مالى (به آنان‏) انفاق کنید، قطعاً خدا از آن آگاه است‏».
تمام پیامبران و اولیا الهی نزد خداوند آبرومند هستند منتهی از آن‌جا که برخی از انبیا مانند حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) مورد تهمت واقع شدند قرآن کریم از آن‌ها به ‌عنوان «وجیه» یعنی آبرومند یاد کرده است.

چنان‌که در آیه ۶۹ احراب در این رابطه فرموده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسَى فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قَالُوا وَکَانَ عِندَ اللَّهِ وَجِیهًا»
«اى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید مانند کسانى نباشید که موسى را [با اتهام خود] آزار دادند و خدا او را از آن‌چه گفتند مبرا ساخت و نزد خدا آبرومند بود».همچنین در آیه ۴۵ سوره آل‌عمران در رابطه با آبروداری حضرت عیسی‌بن مریم (ع) فرموده است:

«إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ»
«[یاد کن] هنگامى [را] که فرشتگان گفتند اى مریم خداوند تو را به کلمه‏‌اى از جانب خود که نامش مسیح عیسى‏‌بن ‏مریم است مژده مى‌‏دهد در حالى‌که [او] در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است».
همچنین، خداوند متعال در آیه شش سوره تحریم در این رابطه فرموده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ»

حتماً بخوانید:
۶ ذکر و دعا برای آرامش دل شکسته

۶ ذکر و دعا برای آرامش دل شکسته

ذکر و نیایشی بسیار مجرب و قوی و تضمینی برای از بین رفتن دلتنگی و آرامش دل شکسته : اگر فردی دلش گرفته باشد یا غم و غصه و اندوه او را احاطه کرده باشد…

«اى کسانى‌که ایمان آورده‏‌اید خودتان و کسانتان را از آتشى که سوخت آن مردم و سنگ است‏ حفظ کنید بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سخت‌گیر [گمارده شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمى‏‌کنند و آنچه را که مامورند انجام مى‏‌دهند».در آیه ۸۳ تا 87 سوره شعراء به شایسته بودن دعای حفظ آبرو در قیامت اشاره شده است:
«رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ. وَ اجْعَلْ لی‏ لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرینَ. وَ اجْعَلْنی‏ مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعیمِ. وَ اغْفِرْ لِأَبی‏ إِنَّهُ کانَ مِنَ الضَّالِّینَ. وَ لا تُخْزِنی‏ یَوْمَ یُبْعَثُونَ.»

«پروردگارا، مرا دانش های عقلی و دینی ببخش ، و مرا به شایستگان ملحق ساز. و برای من نام و یاد نیک، و زبانی راستگو، و دعوت کننده ای راستین، در میان آیندگان قرار ده. و مرا از وارثان بهشت پرنعمت قرار ده. و بر پدرم ببخشای ، زیرا او از گمراهان است. و مرا در روزی که (مردم) برانگیخته می شوند خوار مگردان.»
حضرت ابراهیم (ع) آخرین دعای خود را که آن هم پیرامون روز بازپسین است این چنین به پیشگاه خدا عرضه می‌دارد: "خداوندا مرا در روزی که مردم برانگیخته می‌شوند رسوا مکن" (و لا تخزنی یوم یبعثون).

"لا تخزنی" از ماده "خزی" (بر وزن حزب) به طوری که راغب در مفردات گوید به معنی "شکست روحی" (و شرمساری) است که یا از ناحیه خود انسان است که به صورت حیاء مفرط جلوه گر می‌شود، و یا از ناحیه دیگری است که بر انسان تحمیل می‌کند. این تعبیر از ناحیه حضرت ابراهیم (ع)، علاوه بر اینکه درس و سرمشقی است برای دیگران، نشانه نهایت احساس مسئولیت و اعتماد بر لطف پروردگار است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (60 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits