دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند دعا برای سلامتی امام زمان (عج)
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دعا کردن برای سلامتی امام زمان سیره و سنت پیشوایان در همه حال بوده است. دعای «اللهم کن لولیک...»که به دعای فرج نیز یاد می‌شود و در پایان از ظهور و فرج سخن می‌گوید، ولی روح و اساس این دعا درخواست سلامت برای امام زمان است.

چه دعایی برای سلامتی امام زمان بخوانیم؟

دعا برای سلامتی و فرج امام عصر (عج)، اطاعت از امر خداوند و پیروی از رسول اکرم و اهل بیت علیهم السّلام است. «دعا» برای آن حضرت دارای آثار و حکمت هایی است؛ از جمله:

1- نشانه علاقه و محبّت قلبی به آن حضرت است و در نتیجه موجب تقویت ایمان و یقین است.

2- گشایش و فرج مؤمنان در آن است؛ چنان که خود آن حضرت در نامه ای مرقوم داشتند: «برای تعجیل در ظهورم دعا کنید که ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشایش امور شما خواهد بود».

3- فزونی نعمت، یکی از آثار دعا برای آن حضرت است؛ زیرا شکر نعمت های الهی- به خصوص نعمت امامت ولایت آن حضرت- موجب افزونی نعمت است. علاوه بر اینکه شکر واقعی، موجب فاصله گیری از گناه و تقرّب به خداوند است و این در جلب نعمت های الهی مؤثّر است.
مسلّم است که دعا برای امام زمان (عج) موجب احترام و بزرگداشت آن حضرت و توجّه بسیار و دائمی به او و ادای شکر نعمت وجود آن حضرت است.

4- دعا، اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با او، دین داری، شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام علیه السّلام و یاری رساندن او با نثار جان و مال است.

5- سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران است. زنده نگه داشتن مسئله امامت، از امور بسیار ضروری و مورد تصدیق عقل و شرع است و دعا برای امام زمان (عج)، در راستای همین مهم قابل ارزیابی است.

6- ادای حقوق بسیاری که آن حضرت بر ما دارد، دعاهای ما دارای این فایده است که بعضی از حقوق او را ادا کنیم.

7- دعا برای آن حضرت، این فایده را هم دارد که خود آن حضرت نیز برای یاری دهنده و دعاکننده اش دعا می کند؛ زیرا این دستور دینی ما است که قطعا مورد عمل او قرار دارد.

8- از دیگر فواید دعا، تقرّب دعاکننده به خداوند متعال است؛ زیرا ائمه اطهار علیهم السّلام وسیله های تقرّب و وصول الی اللّه هستند.

9- از دیگر آثار دعا برای ولی عصر (عج) نورانیت قلب دعاکننده و کسب نور از آن خورشید فروزان الهی است. اشراق نور امام علیه السّلام بر قلب مؤمن، درخشنده تر از خورشید نورافشان است.

دعا برای سلامتی و تعجیل فرج امام زمان

10- طول عمر، از دیگر منافع و آثار دعا برای امام زمان (عج) است و روایات متعددی بر این امر دلالت دارد و... .

مضمون کلّی دعای «اللهم کن لولیک...» درخواست یاری الهی و حفظ و سلامتی آقا امام زمان (عج) است که از جمله وظایف مهم شیعیان در عصر غیبت است. در این دعا از خداوند می خواهیم که ولی و سرپرست آن حضرت باشد؛ یعنی، او را تحت ولایت خاصه خودش- که مخصوص مقرّبان درگاهش است- قرار بدهد و حافظ و نگه دار او از جمیع بدی ها، بلاها و سختی ها باشد.
همچنین قائد و رهبر و پیشوا برای آن حضرت باشد؛ یعنی، او را تحت زعامت و قیادت مخصوص خود قرار دهد.. .
در ادامه از خداوند می خواهیم که «عین»، یعنی، نگهبان آن حضرت باشد و او را تحت حراست و حمایت خاصه خودش، از هرگزندی حفظ کند و آن حضرت را به گونه ای در زمین مستقرّ سازد که مردم با میل و رغبت، ولایت او را بپذیرند و سالیان سال، حضرت بدین گونه بر مردم حکومت کند.

مناسب ترین وقت برای دعا کردن

از ادله نقلی استفاده می شود که اگر دعا برای امام زمان (عج) در موقعیت ممتاز و حالت مناسب روحی و جسمی و در مکان و زمان خاصی مطرح شود، اجابتش سریع تر و تحقّق آثارش زودتر و بیشتر خواهد بود. بعضی از زمان ها و موقعیت های ویژه و ممتاز در مورد دعا برای آن حضرت عبارت است از:

1- بعد از نمازهای واجب (به خصوص نماز ظهر، نماز عصر و نماز صبح)؛

2- بعد از هردو رکعت نماز شب؛

3- در قنوت نماز و سجده شکر نماز؛

4- هر صبح و شام، به خصوص روزهای پنج شنبه و جمعه؛

5- روزهای نوروز، عرفه، عید فطر و عید قربان؛

6- ماه مبارک رمضان، روز دحو الارض، روز عاشورا و شب و روز نیمه شعبان؛

7- بعد از ذکر مصیبت امام حسین علیه السّلام و بعد از زیارت امام زمان (عج)؛

8- به هنگام گریه از ترس خداوند؛

9- به هنگام نجات از غصه ها، در سختی ها و مشکلات، در نزد هرنعمت و زوال آن؛

10- بعد از نماز جعفر طیار؛

11- در مسجد الحرام، وادی عرفات، سرداب مقدّس سامرا، حرم امام حسین علیه السّلام، حرم امام رضا علیه السّلام و حرم تمام ائمه علیهم السّلام؛

12- در تمام مکان های منسوب به امام زمان (مانند مسجد کوفه، مسجد سهله و مسجد جمکران)؛

13- مداومت چهل روزه بر دعا و...

دعای سلامتی امام زمان

دعا برای شناخت امام زمان (علیه السلام)

معرفت و شناخت امام زمان، امری حتمی و ضروری است، چرا که طبق حدیث نبوی مرگ کسی که نسبت به امام زمانش آگاهی ندارد، مرگ جاهلیت است. بنابراین یکی از وظایف یک مسلمان این است که امام زمانش را بشناسد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد. از جمله کوشش‌ها دعا برای شناخت امام از حضرت حق تعالی است که از خدا استعانت بجوید و بخواهد که معرفت امام را برای او میسر و مقدور نماید.

حتماً بخوانید:
۸ دعای مخصوص به ساحت مقدس امام زمان (عج)

۸ دعای مخصوص به ساحت مقدس امام زمان (عج)

دعاها و زیارت‌های مربوط به ساحت مقدس امام زمان و صاحب اختیار عوالم امکان، بخش مهمی از فرهنگ شیعه را به خود اختصاص داده است. این گستردگی منشأیی جز این…

در این مورد دعای معروفی است که مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی نقل کرده است. در این دعا پس از درخواست معرفت خدا و معرفت رسول خدا، معرفت امام مسألت می شده و دستور مواظبت آن به مومنان و منتظران ظهور حضرت داده شده است:

اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ‏؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ
تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ‏؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏.

اى خدا تو مرا به خود شناسا کن که اگر تو شناسایم به خویش نفرمایى رسولت را نخواهم شناخت؛ اى خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت؛ خدایا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دین خود گمراه خواهم شد.
کسی که شیفته واقعی امام زمان (علیه السلام) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست، بلکه از عمق جان دعا می کند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد، تنها زبانش سخن نمی‌گوید، بلکه قلبش در هجران یار می سوزد، دلش در فراق محبوب مضطرب است و دیدگانش در انتظار دیدار اشکبار است.
بزرگان دین به دوستان و مۆمنان و عاشقان حضرت مهدی دستور مواظبت این دعا را برای همیشه داده‌اند، بنابراین می‌توان آن را یکی از وظایف شمرد.

دعا برای سلامتی امام زمان (سلام الله علیه)

یکی از وظایف دوستان امام این است که برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی که جان امام را تهدید می کند، با هر زبانی که بدان مسلطند، دعا کنند و بهتر آن است که دعاهای مأثور را بخوانند (مانند: دعای اللهم کن لولیک...) و ادعیه دیگر که در مفاتیح الجنان آمده است.

دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

یکی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان، دعا برای قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است. شیعه راستین و دلباخته امام زمان کسی است که در هر صبح و شام و با هر نماز و نیاز دست حاجت به پیشگاه خدای رۆوف دراز کرده و از او ظهور مولایش را بطلبد.
عاشق دلباخته صبح و شام نمی‌شناسد و در تمام ساعات منتظر ظهور یار و مشتاق دیدار جمال محبوب است.

دعا کردن برای سلامتی امام زمان

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً
باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی.
و در حدیث دیگر فرمودند:
وَ تَوَقَّعْ اَمْرَ صَاحِبِکَ لَیْلَکَ وَ نَهارَکَ

باید شب و روز منتظر فرار رسیدن ظهور صاحب خود باشی.
بنابراین بر همه شیفتگان آن حضرت لازم است دائم به یاد آن امام همام بوده و برای تعجیل در ظهورش دعا کن‌اند و از خدا ظهور او را هر چه سریع تر بخواهند، چرا که با آمدن او تمام ملل نجات می یابند و شیعه به اوج عزت وعظمت خود می رسد.
یقیناً در دولت اهل بیت پیامبر شیعیانشان به اوج عزت خواهند رسید و دشمنانشان به حضیض ذلت، چنانکه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) فرمودند:

أکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ
برای فرج ما بسیار دعا کنید چرا که فرج شما در آن است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits