دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعای ترس بچه ها در خواب و بیداری
119
زمان مطالعه: 13 دقیقه
دعای ترس بچه : برای بچه هایی که هنگام خواب می ترسند و بی دلیل گریه می کنند. برای از بین بردن نا آرامی های نوزادان در خواب می باشد.

دعا برای رفع ترس کودکان

کودکان بسیار ظریف هستند و برخی از موضوعات باعث می شود که احساس ترس داشته باشند. برای رفع این احساس باید اقداماتی انجام داد تا بچه ها بتوانند بر آن غلبه کنند.یکی از راه های موثر برای رفع ترس کودکان استفاده از دعاهایی است که در روایات ما به آنها اشاره شده است. کودکان گاهی وحشت زیادی درباره برخی موضوعات دارند که باید حتما بررسی شود. دعا برای رفع ترس کودکان را در دلگرم بخوانید.

دعای ام صبیان برای رفع ترس کودکان

( ام صبیان در طب قدیم ، نام نوعی بیماری مخصوص کودکان است و همچنین ام الصبیان نام جنی است که دشمن کودکان و نوزادان و آزار دهنده آنهاست و آنرا به عنوان دختر ابلیس یا سایه جن یا باد جن میشناسند). آنچه در مورد ام الصبیان زدگی میگفته اند این است که :

وقتى‌ ام‌ صبیان‌ در تن‌ کودکى‌ برود، جان‌ و روان‌ او را تسخیر مى‌کند، و به‌ اصطلاح‌ او را مى‌زند، یا مى‌گیرد و بیمار مى‌کند.کودک‌ ام‌ صبیان‌ زده‌ اراده‌ و اختیارش‌ را از دست‌ مى‌دهد و دیوانه‌ مى‌شود و اسیر و بازیچه ام‌ صبیان‌ مى‌گردد و سرانجام‌، اگر به‌ او نرسند و درمانش‌ نکنند، مى‌میرد.در فرهنگ‌ و ادب‌ فارسى‌، کودکان‌ ام‌صبیان‌ زده‌ را اصطلاحاً دیو زد یا دیو زده‌ و دیو دید یا دیو دیده‌ گفته‌اند ( فرهنگ معین‌، ۲۵۰، ۲۵۱).

نشانه های ام صبیان زدگی به قرار ذیل بوده :

کبود و سفید گشتن رنگ پوست ، تنگ شدن نفس و بریده بریده نفس کشیدن ، عدم تعادل بدن و روی زمین افتادن ، کف کردن لب و دهان و خشک‌ و بى‌ حس‌ شدن‌ اعضای بدن.
رایج ترین درمانهایی که از قدیم الایام برای ام صبیان زدایی مورد استفاده قرار میگرفته است توسل به نذر و نیاز و استفاده از دعاها و تعویذات خاص بوده است.

توجه : دعای ام صبیان بهتر است با گلاب و زعفران و در کاغذ بی خط نوشته شود و فرد با خود به همراه داشته باشد.

دعای رفع ترس و اضطراب

برای دفع ترس و اضطراب و دلهره میتوان آیات چهل و پنجم و چهل و ششم سوره مبارکه الاسراء را که بکار بردن آنها خصوصا به جهت دفع ترس و اضطراب و دلهره و دلشوره و همچنین دفع دشمن بسیار موثر است قرائت نمود.این آیات شریفه حصاری محکم است:

وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَهِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾.

ترس طبیعی یا به طور مختصر «ترس» به واکنشی گفته می‌شود که در موقعیت‌هایی نشان داده می‌شود که برای بیشتر افراد، ترسناک تلقی می‌شود. مثلا ترسیدن هنگام گذشتن از پرتگاهی در ارتفاعات کوهستان یا ترس از صدای مهیب انفجار در‌ آشپزخانه. اما ترس مرضی یا فوبیا نوع خاصی از ترس است که در درجه اول افراطی، غیر منطقی و ناموجه است.

اگر فوبیا از یک چیز خاص (مثلا آمپول)، از حیوانی خاص (مثل گربه) یا موقعیتی خاص (مثلا پرواز با هواپیما) باشد به آن فوبیای خاص می‌گویند و اگر ترس از موقعیت‌های اجتماعی (مثل سخنرانی) باشد به آن فوبیای اجتماعی گفته می‌شود.

ذکر و دعای ترس بچه

تعویذ برای ترس بچه در خواب

اگر کودک بسیار گریه کرد یا که در خواب خوف کرد یا که بی خواب بود این دعای ترس بچه را در گردن وی تعویذ کرده باشد:

وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِیفاً(نساء28)

الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفاً(انفال66)

لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ ط فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ

اللّهُ لاَإِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ(توبه 128)

أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّی بَرِی‏ءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ لا. مِن دُونِهِ فَکِیدُونِی جَمیعاً ثُمَّ لاَ تُنْظِرُونِ طإِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَا

مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ ط فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُم مَا أُرْسِلْتُ بِهِ

إِلَیْکُمْ وَیَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَیْئاً إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفِیظٌ(هود57)

همچنین اگر کودک بسیار گریه می کند و می ترسد این دعا را نوشته و در گلوی وی ببندد:

«وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى‏ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى‏ إِلَى‏ أَجَلٍ مُسَمّىً» (زمر42)

«لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ

وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ط هُوَ اللَّهُ الَّذِی لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ

عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَانُ الرَّحِیمُ ط هُوَ اللَّهُ الَّذِی لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ

الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ ط هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُالْحُسْنَى‏

یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» (حشر 21)

وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً لا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ(طلاق3)

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا یَوْمَئِذٍ

تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ(زلزله8)

برای بی خوابی کودک این دعا را ببندد:

رفع ترس بچه

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَانَ أَیّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنَى‏ وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ

تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً ط وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی

لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرَاً(اسرا111)

فَضَرَبْنَا عَلَى‏ آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَداً لا ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَیُّ الْحِزْبَیْنِ أَحْصَى‏ لِمَا لَبِثُوا أَمَداً(کهف12)

وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً(طه111)

قُلْنَا یَانَارُ کُونِی بَرْداً وَسَلاَماً عَلَى‏ إِبْرَاهِیمَ(انبیاء69)

برای درمان ترس در کودکان چه باید کرد؟

روان شناسان برای کاهش ترس‌های کودکان راه های زیادی را توصیه می‌کنند. آنها در وهله اول به والدین توصیه می‌کنند که در رفع مشکل کودک عجولانه عمل نکنند. تعجیل و شتابزدگی آنها در کاهش ترس کودک می‌تواند به جای درمان، اضطراب و ترس او را افزایش دهد.

این ترس معمولا به تدریج از بین می‌رود و لازم است والدین با خونسردی و آرامش اقدام به کاهش این ترس‌ها نمایند. توصیه بعدی روان شناسان این است که هرگز کودکان را به خاطر ترسی که دارند تحقیر و سرزنش نکنیم. هر چند دلیل ترس از نظر ما بزرگترها کاملا غیرمنطقی و نامعقول به نظر می‌رسد اما خود کودک چنین احساسی ندارد و نمی‌تواند غیرمنطقی بودن ترس خود را درک کند و سرزنش به او کمکی نخواهد کرد.

حتی زمانی که کودک تحت نظر یک متخصص یا روان شناس درمان می‌شود، اگر عامل اصلی ایجاد کننده ترس هنوز حضور داشته باشد چندان فایده‌ای نخواهد کرد. مثلا زمانی که خود مادر از تاریکی می‌ترسد، هر چند کودک حمایت‌ها و درمان‌هایی را از روان‌شناس و مشاور خود دریافت می‌کند، اما الگویی که در خانه از رفتار مادر می‌پذیرد الگویی قویتر است که نتایج یک درمان ثمر بخش را از بین می‌برد.

بنابراین لازم است علل اساسی ترس کشف و مرتفع شوند.کلید اصلی کمک به کودکان برای از بین بردن ترس آنها، تحسین و تشویق در انجام رفتارهای جسورانه است. اگر او برای مواجه شدن با یک حیوان یا موقعیت جدید از کنار شما برمی‌خیزد، تشویق‌اش کنید.

او را در آغوش بگیرید و به او لبخند بزنید تا از این تایید شما حس خوبی پیدا کند.یادتان باشد اگر ترس کودک، فعالیت‌های زندگی‌اش را مختل می‌کند، تلاش شما باید بیشتر باشد. کمک خواستن از افراد متخصص و کارشناس می‌تواند راهگشا باشد.

مثلا در مورد ترس کودکان از آمپول، پیش از آن که کودک‌تان را به محیط‌های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه یا اتاق تزریقات ببرید، بهتر است مسایلی را برای کودک خود روشن کنید. برای مثال، برای فرزندتان به زبان ساده و با پرکردن چند لیوان آب و خالی‌کردن آن در یک ظرف بزرگ‌تر توضیح دهید که خون در سراسر بدن می‌چرخد و داروهای تزریق شده به بدن

مانند سربازهای کوچک به جنگ میکروب‌ها می‌روند. بهتر است این توضیحات را با حرکات پر سر و صدای شبیه به یک جنگ واقعی ادا کنید تا علاقه کودک به مطلب بیشتر شود. بهتر است از اسباب‌بازی‌فروشی، یک کیف کمک‌های اولیه یا کیف پزشکی تهیه کنید که در این جعبه‌ها به صورت مدل، گوشی، آمپول، دماسنج و چراغ‌قوه وجود دارد.

از عکس کمک بگیرید. این عکس‌ها را از کتاب‌های پزشکی انتخاب کنید. شما می‌توانید از خودتان عکس بگیرید. برای مثال، عکس اول، روی صندلی نشسته‌اید. عکس دوم، پرستار به شما نزدیک شده است. عکس سوم، پرستار در حال پرکردن آمپول است. عکس چهارم، آمپول را به بازوی شما نزدیک کرده‌اند و در عکس آخر، سوزن در ماهیچه شما فرو رفته است.

همچنین بخوانید:

چند دعای قرآنی برای رفع استرس و نگرانی

چند دعای قرآنی برای رفع دلشوره و یافتن آرامش

راه های مناسب برای مقابله با ترس و شجاع بودن

دعا برای در امان ماندن از شر جن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (119 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سید جان سادات | ۴ ماه پیش
دست شما درد نکنه خداوند متعال در اين دنيا ودر آخرت خوب کند آمین آمین آمین آمین آمین آمین
0
4
فواد | ۵ ماه پیش
سلام.بچه.۳ماه.د
ارم.چندروزترس.د
اره.دستش.میلرزه
.رنگ.صورتش.زرد.
میشه.خیرمیمونه.
به.جایی.بدنش.مث
ل.سنگ.میشه.چیکا
رکنم
1
8
رها | ۳ سال پیش
سلام پسر۵ساله ام در خواب به قدری میترسدکه زندگی مارامختل کرده.وحشتزده می پرد و فرار میکند و هذیات میگوید.درمانده شدم
17
85
پاسخ ها:
سید | ۳ سال پیش
خداوند ان شا اله شفا دهد
13
50
مادر مهربان | ۱ ماه پیش
سلام خواهر
میتونین براش یه تیکه آهنی روشعله گاز بزاری داغ ک شد آهن رو بزاری داخل ظرف و بچه هم پیشت باشه آب بپاشی ب آهن ک بخارش بخوره ب بدن بچه ات ان شاءالله خوب بشه
2
1

hits