دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات اعجاب انگیز خواندن فاتحه

ثواب خواندن فاتحه برای اموات

اثرات اعجاب انگیز خواندن فاتحه
67
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فلسفه خواندن سوره حمد و توحید برای مردگان - نخست توجه به این نکته لازم است که ما فلسفه خیلی از احکام را نمی‌دانیم و تنها بخشی از احکام که فلسفه آن در روایات بیان شده، برای ما روشن است .

اثرات اعجاب انگیز خواندن فاتحه و سوره ی یاسین

قرائت قرآن و سوره فاتحه ثواب و پاداش دارد. لکن ما می توانیم این ثواب را به یک یا چند نفر از مردگان اهدا کنیم. و این بستگی به نیت ما دارد و این اهدا می تواند در قبرستان و یاجای دیگر باشد. البته حضور در قبرستان آثار بهتری دارد. از جمله این که یاد مرگ را در دل زنده می کند و انسان در اعمال خود افق های بزرگتری را لحاظ می کند و از پوسته خود خواهی بیرون می آید و نفع بیشتری را به همنوعان خود می رساند. دیگر این که اهل قبرستان از حضور ما در قبرستان شاد می شوند.

در روایتی از امام صادق چنین آمده است: اهل قبرستان حضور شما را می فهمند و شاد می گردند و با شما انس می گیرند.

خواص فاتحه خواندن برای اموات

البته حضور در قبرستان آدابی دارد:

یکی اینکه در بدو ورود به تمام اهل قبرستان سلام کنیم و برای همه آنها دعا کنیم. شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: چگونه به اهل قبرستان سلام کنیم؟ فرمود: می گویی:

السَّلَامُ عَلَی أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ إِنَّا بِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَاحِقُونَ

و در در جای دیگر می فرماید این گونه برایشان دعا کنیم:

اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَیْکَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْکَ رِضْوَاناً وَ أَسْکِنْ إِلَیْهِمْ مِنْ رَحْمَتِکَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُونِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ إِنَّکَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

سپس می توانیم سوره فاتحه یا سوره دیگری را برای هر قبری بخوانیم. مخصوصا سفارش شده است که رو به قبله در کنار قبر مخصوصی نشسته ودست بر روی آن بگذاریم و هفت مرتبه سوره قدر را بخوانیم.

اما اگر خواستیم ثواب قرائت خود را به تمام اهل قبرستان اهدا کنیم بهتر است به این روایات عمل کنیم:

1- هنگامی که در قبرستان بودی سوره قل هو الله احد را یازده بار بخوان و آنرا به آنها اهدا کن که روایت شده خداوند به تعداد اموات به این شخص پاداش خواهد داد.

2- از پیامبر –صلی الله علیه و آله و سلم- روایت شده هر گاه انسان با ایمانی آیةالکرسی را قرائت کند و ثواب قرائتش را به اهل قبور اهدا کند خداوند این ثواب را داخل قبر هر مرده ای می کند ...و از هر حرفی (از کلمات قرائت) ملکی می آفریند که برای این شخص تا روز قیامت تسبیح خدا را می گویند.

فواید و ثواب خواندن یس برای اموات

3- همچنین از پیامبر روایت شده هر کس داخل قبرستان شده و سوره یس را قرائت کند در آن روز خداوند بر اهل قبرستان آسان گرفته و برای قاری به تعداد اهل قبور حسنه و پاداش خواهد بود.در زمان پیامبر (ص) پادشاه سرزمینی میمیرد و پسر آن پادشاه تاج پدرش را به عنوان پیشکش به پیامبر تقدیم می کند تا پیامبر پول آنرا در میان مردم فقیر تقسیم کند.

در قبال کار این شاهزاده پیامبر به سلمان فارسی امر می کند که برای آمرزش پدر شاهزاده یک حمد و یک یاسین بخواند و سلمان نیز اطاعت عمر کرد. شاهزاده خیلی ناراحت شد و با خودش گفت که من تاج به آن گرانی را خدمت پیامبر آوردمو ایشان می گوید که یک حمد و یک یاسین بخواند. پیامبر که از دل شاهزاده آگاه بود به حاضرین فرمودند برخیزید تا به شما چیزی نشان دهم.

همه به دنبال پیامبر افتادند و پیامبر آنهارا به قبرستان برد و آنگاه به امر خدا به یک مرده دستور داد تا از قبر بیرون آید .مرده با کمی تاخیراز قبر بیرون آمد و خدمت پیامبر حاضر شد.پیامبر از او دلیل تاخیرش را پرسید و آن مرده گفت که شخصی از کنار قبرستان می گذشت و هنگام گذر یک فاتحه برای همه ی مردگان فرستاد.من نیز در صف دریافت ثواب بودم و علت تاخیر من نیز همین بوده است. پیامبر از مرده خواست تا چیزی را که دریافت کرده را نشان بدهد.

آنگاه آن مرده تاجی را نشان داد که با تاج شاهزاده قابل مقایسه نبود (گویی یک تاج را با فنجان مقایسه کنید) و چشم همه ی حاضرین را به خود خیره کرد و از هیبت آن همه انگشت به دهان ماندند.این تاج از تقسیم ثواب یک فاتحه برای تمامی مردگان به این مرده رسیده بود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (67 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits