دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هر فرسخ شرعی چند کیلومتر است ؟
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فرسخ، بر حسب ذراع دوازده هزار ذراع خواهد بود که مقدار آن بر حسب کیلومتر، به طور تقریبى بین پنج تا پنج و نیم کیلومتر محاسبه شده است.

چند فرسخ روزه باطل میشود ؟

فَرسَنگ یا فرسخ واحدی برای اندازه‌گیری مسافت و نزدیک به ۶٫۲۴ کیلومتر است .

فرسنگ شرعی که قدمت بیشتری در ایران دارد، معادل ۵۱۶۰ ذرع معمولی بوده‌است و با توجه به اینکه هر ذرع معمولی معادل ۱۰۴ سانتیمتر می‌باشد، بنابراین یک فرسنگ شرعی معادل ۵۳۶۶،۴ متر می‌باشد که برای راحتی محاسبه یک فرسنگ شرعی را برابر ۵۴۰۰ متر (پنج کیلومتر و چهارصد متر) می‌دانسته‌اند .

فرسخ شرعی چگونه محاسبه میشود ؟

فَرْسَخ شرعی واحد قدیمی سنجش فاصله است که مقدار آن بر حسب کیلومتر به طور تقریبی بین پنج تا پنج و نیم کیلومتر است.

علاوه بر این فرسخ که به فرسخ شرعی معروف است، فرسخ‌های دیگری هم متداول بود از جمله فرسخ هندی که حدود ۱۲ کیلومتر و فرسخ زمان قاجار و پهلوی که حدود شش کیلومتر بوده است. گاهی از فرسخ به فرسنگ نیز تعبیر شده است.

فرسخ؛ یکی از واحدهای اندازه‌گیری مسافت است. هر فرسخ، سه مِیل و هر میل، چهار هزار ذراع و طول هر ذراع نیز 24 انگشت یا دو وجب شخص معمولى است.

اندازه فرسخ شرعی

هر فرسخ شرعی سه میل و هر میل بنابر نظر مشهور فقها چهار هزار ذراع و طول هر ذراع ۲۴ انگشت یا دو وجب شخص معمولی است. بنابر این، فرسخ بر حسب ذراع دوازده هزار ذراع خواهد بود.

مقدار آن بر حسب کیلومتر به طور تقریبی بین پنج تا پنج و نیم کیلومتر محاسبه شده است.

فرسخ در مکان‌های مختلف اندازه‌های دیگری هم داشته است از جمله فرسخ هندی که حدود ۱۲ کیلومتر و فرسخ رایج در زمان قاجار و پهلوی که حدود شش کیلومتر و فرسخ خراسانی که دو برابر فرسخ شرعی متداول است .

مسافت شرعی برای قصد مسافرت چند کیلو متر است؟

طبق نظر مراجع عظام حضرات آیات : امام ، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، خامنه ای، نوری:

هر فرسخ شرعی =حدود 5/5 کیلومتر است.
8 فرسخ =حدود 45 کیلومتر است .

حضرات آیات : خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی:
هر فرسخ شرعی = حدود 5/5 کیلومتر است.
8 فرسخ = تقریباً 44 کیلو متر است .

حضرت آیت الله مکارم :
هر فرسخ شرعی = کمتر از 5/5کیلو متر است
8 فرسخ = حدود 43 کیلو متر است

حضرت آیت الله زنجانی:
هر فرسخ شرعی = تقریباً 5 کیلو متر است.
8 فرسخ = حدود 40کیلو متر است.

احکام مسافت شرعی

مسافت شرعی از آخر شهر مبدأ تا اول شهر مقصد محاسبه می‌شود.

پرسش : من از اهالی اصفهان هستم و مدتی است که در دانشگاهی در شاهین شهرکه از توابع اصفهان است مشغول به کارم، و فاصله بین اصفهان و شاهین شهر کمتر از مسافت شرعی (در حدود بیست کیلومتر) است، ولی تا دانشگاه که در اطراف شاهین شهر واقع شده، بیشتر از مسافت شرعی (در حدود بیست و پنج کیلومتر) است. با توجه به این‌که دانشگاه در شاهین شهر است و راه من از وسط شهر عبور می‏‌کند، ولی مقصد اصلی من دانشگاه است، آیا مسافر محسوب می‏‌شوم یا خیر؟

پاسخ : اگر فاصله بین دو شهر کمتر از چهار فرسخ شرعی باشد، حکم سفر مترتّب نمی‏‌شود.

پرسش : اگر شخصی برای چندین سال در چهار کیلومتری وطنش باشد و هر هفته به خانه‏اش برود، هنگامی که این شخص به محلی مسافرت کند که فاصله آن با وطنش بیست و پنج کیلومتر و با مکانی که چندین سال در آن درس خوانده است، بیست و دو کیلومتر است، نماز او چه حکمی دارد؟
ج) اگر از وطنش به آن‌جا مسافرت کند، نماز قصر است.

پرسش : تقریباً پایان هر هفته، همسر و دو دخترم را برای تحصیل به مدرسه‌ای در خارج از لندن می‌برم؛ وطن من داخل لندن است؛ از خانه تا محدوده شهر لندن 5/ 7 مایل [تقریباً 12 کیلومتر] است، ولی قبل از خارج شدن از محدوده شهر 5/ 13 مایل دیگر دور شهر می‌گردیم و سپس از محدوده شهر خارج می‌شویم، بعد از آن 5/ 4 مایل باید به سمت مقصد برویم و لذا از خانه تا محل مدرسه 5/ 25 مایل مسیر دارد. آیا نماز من در آن‌جا قصر است و یا باید احتیاطاً هم قصر و هم کامل بخوانم؟

پاسخ : حرکت در داخل شهر لندن و یا خارج شهر در داخل محدوده ما بین شهر و حدّ ترخّص آن، جزو مسافت حساب نمیشود و مسافت 5/ 4 مایل از محدوده شهر تا مقصد، مقدار مسافت شرعی نیست؛ بنابراین نماز شما تمام است.

پرسش : . کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است، سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محله‌‏های دیگر برود، به‌طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفه‏‌ای دارد؟

پاسخ : اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصله بین مقصد اول و محله‌‏های دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد.

پرسش : چه مقدار مسافتی را شخص در داخل شهر(محل زندگی) خود باید طی کند تا موجب افطار روزه شود؟

پاسخ : رفت و آمد داخل شهر ـ هرچند خیلی بزرگ باشد ـ سفر شرعی محسوب نمی‌شود که موجب شکسته‌شدن نماز و افطار روزه شود. سفری که حکم مزبور بر آن مترتب است، سفر از شهری به شهر دیگر است، در صورتی که مسافت آن به مقدار هشت فرسخ (۴۱ کیلومتر) هرچند به صورت رفت و برگشت باشد البته رفت آن نباید کمتر از ۲۰.۵ کیلومتر باشد.

پرسش : . مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد، ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی برای انجام کار معیّنی به یک فرسخی برود و سپس به مسیر اصلی برگشته و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حکمی دارد؟

پاسخ : حکم مسافر را ندارد و ضمیمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسیر اصلی و بازگشت به آن پیموده، برای تکمیل مسافت شرعی کافی نیست.

پرسش : اگر انسان به قصد رفتن به مکان معیّنی از شهر خود خارج شود و در آن‌جا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزو مسافتی که از منزل پیموده، محسوب می‏‌شود؟

پاسخ : گردش در مقصد جزو مسافت محسوب نمی‏‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits