دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چله محرم : چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم ؟
18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از اعمالی که ثواب بسیاری دارد، چله نشینی محرم است. اگر اطلاعاتی در این باره ندارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا شما را به طور کامل با چله محرم آشنا کنیم.

چله محرم چیست ؟

چله نشینی، که از آن تعبیر به چلّه، چهلّه و اربعین نیز شده است، یکی از رسوم اهل سیر و سلوک است که با رعایت آداب و شرایط خاصی، مدتی به ریاضات و عبادات مخصوص می پردازند، معمول صوفیان این بوده است که در سال، یکبار به چلّه می نشستند

و بهترین ایام را برای انتخاب چلّه، ماه ذی القعده و دهه اول ماه ذی الحجه می دانستند و آن را چلّه موسی می نامیدند.

چلّه در لغت، چهل روزی است که درویشان و مرتاضان، برای ذکر و فکر و طاعت و عبادت و خلوت برمی گزینند. چله نشینی، معتکف شدن، برای انجام ریاضات و عبادات چهل روزه ، گوشه انزوا گرفتن ، ترک لذایذ دنیوی گفتن و در گوشة خلوتی، به عبادت مشغول بودن است.

اهمیت چله زیارت عاشورا

همه انسان‌ها در زندگی به مشکلات و موانعی برخورد می‌کنند که برای توسل به به باری تعالی، از ائمه اطهار راه می‌جویند. یکی از مسیر هایی که بیش از هرچیزی بندگان به آن پناه می‌برند آیات الهی، مناجات و ادعیه هایی است که از جانب خداوند و امامان معصوم است.

نقل شده است که گرفتن حاجت با سه عمل احتمال بیشتری پیدا می کند:

  1. با چله زیارت عاشورای امام حسین (ع)
  2. با روضه و اشک بر شیرخواره سیدالشهدا حضرت علی‌ اصغر (ع)
  3. با تمرکز و مراقبه بر حضور قلب در نمازهای واجب و دعای بعد از نماز

با چله زیارت عاشورای امام حسین (ع) می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت. برای رسیدن به حاجت و مقصودی خاص، اگر این چله درست و همراه با شرایطش به جای آورده شود رد شدنی نیست و اگر هم برای رسیدن به این حاجت به خیر و صلاحتان نباشد، آن را به شکلی به شما حالی خواهند کرد.

اگر به شما حالی کنند رسیدن به این خواسته و حاجت به خیر و صلاحتان نیست و با این حال، شما بر آن پافشاری کنید، از خاصیت‌ها و ویژگی‌های این چله شگفت و مجرب آن است که در بسیاری از موارد، باز هم خواسته و حاجتتان را به شما خواهند داد!

فقط امکان دارد عوارضی ناخواسته را که به علل و معلول‌های ماورایی برمی‌گردد، برای شما به همراه داشته باشد.

چله ماه محرم

چله نشینی قبل از محرم

شرایط و توصیه‌های چله محرم

بزرگترین اصل درباره چله محرم عزم و اراده چهل روزه بر مراقبه از اعمال و ترک محرمات و انجام واجبات بود، به خصوص مراقبت از زبان، زبانی که در این چهل روز قرار است کلمات و بندهای زیارت عاشورا بر آن جاری شود، باید پاک و ظاهر باشد.

اگر کسی در این چهل روز مواظبت بر ترک محرمات و انجام واجبات به خصوص مراقبه از ترک گناه‌های زبانی نداشته باشد و این چله را با بقیه شرایطش به جای آ‌ورد، من به هیچ وجه تضمین نمی‌کنم به حاجتش برسد.

همین که آدمی در این چهل روز تصمیم و اراده حقیقی بر ترک محرمات و انجام واجبات داشته باشد. کافی است و این شرط زیاد هم سخت نیست من خودم بار‌ها به آدم‌های معمولی، این چله زیارت عاشورا را توصیه کرده‌ام،

در چند مورد بعضی از آن‌ها پس از چهار پنج روز آمدند و با خوشحالی و شعف از من تشکر کردند و اعتراف کردند فقط سه چهار روز بوده که این چله زیارت عاشورا را شروع کرده بوده اند که حاجت‌هایشان به آن‌ها داده شده است.

در این چله، بعد از شرط اهتمام بر ترک محرمات و انجام واجبات، بعضی امور توصیه اکید است و بهتر است حتماً رعایت شود:

  • خواندن زیارت، چهل روز پشت سر هم و مستمر باشد.
  • خانم‌های محترمه در ایامی خاص که نمی‌توانند نماز‌ها را به جای آورند، در آن روز‌ها یکی از نزدیکان و آشنایانشان را راضی کنند به جای آن‌ها این زیارت را به جای آورد تا چله و استمرار چهل روزه منقطع شود.
  • همه زیارت و دیگر اعمال باید یکسره و بدون فاصله خوانده شود؛ یعنی نباید زیارت و اعمالش را تقسیم کرد و بخشی را در ساعتی و بخشی دیگر را در وقتی دیگر انجام داد.
  • کلمات و عبارات صحیح و درست ادا شود.
  • حرف نزدن در بین خواندن زیارت عاشورا (بعضی می‌گفتند با توجه به طولانی بودن این عمل، در صورت ضرورت ان شاءالله حرف‌های ضروری خللی ایجاد نمی‌کند).

سایر مسائلی که بهتر است در چله زیارت عاشورا مورد توجه قرار گیرد، اما اگر مقدور نشد، ان شاءالله مشکلی نیست:

اولین روز از چله زیارت عاشورا، چهارشنبه باشد. این زیارت روز‌ها خوانده شود؛ یعنی از صبح بعد از طلوع آفتاب تا عصر قبل از غروب آفتاب. (بعضی‌ها رعایت این شرط را لازم برشمرده‌اند).

به جز همسر و اعضای خانه، دیگران از این چله باخبر نشوند. قبل از شروع بهتر است همسر را در جریان بگذارید و او را نیز توجیه کنید تا حد امکان دیگران از این امر مطلع نشوند.

در این چهل روز، هر روزه به نیت سلامتی حضرت بقیه‌الله امام زمان (عج) صدقه‌ای پرداخت شود.

چله نشینی برای ماه محرم

چله زیارت عاشورای محرم

شیوه به جای آوردن چله زیارت عاشورای محرم

این شیوه زیارت عاشورا از دو بخش تشکیل شده است. دومین بخش درست همان روشی است که در زیارت‌نامه‌ها و مفاتیح‌الجنان ذکر شده است؛ بنابراین فقط اولین بخشی که به طور معمول حداکثر ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، به آن اضافه می‌شود.

بخش اول:

  1. صد مرتبه تکبیر می‌گویید. (الله‌اکبر)
  2. لعن و سلام‌های زیارت عاشورا را یک بار می‌خوانید؛ یعنی از «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و ...» تا انتهای «السلام علی الحسین و علی علی‌بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.») این دو بخش در قسمت‌های پایانی زیارت عاشورا قرار دارد و قبل از هر دو بخش نوشته است: پس صد مرتبه می‌گویی: ...، اما شما در این قسمت، این دو فقره معروف به لعن و سلام را فقط یک مرتبه می‌خوانید (خواندن زیارت عاشورا از ابتدای زیارت تا ابتدای این دو فقره لعن و سلام.)
  3. خواندن دو رکعت نماز به نیت هدیه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع).
  4. دوباره صد مرتبه تکبیر گفتن.

بخش دوم:

خواندن زیارت عاشورای امام حسین (ع) به همان روشی که در مفاتیح الجنان آمده است؛ یعنی زیارت عاشورا را از ابتدا تا انت‌ها با همان صد لعن و صد سلام که در متن زیارت مکتوب است می‌خوانید.

به هیچ وجه دو رکعت نمازی را که بعد از زیارت وارد شده است، یادتان نرود؛ زیرا این دو رکعت نماز، از اجزای زیارت عاشورای امام حسین (ع) محسوب می‌شود و باید خوانده شود.

سخن آخر

چله و چله نشینی، یکی از اعمال مرسوم بوده که مرتاضان و اهل تصوف انجام می دادند که در محلی که چله خانه نام داشت، مدتی را به انجام عبادات و اذکار که مطابق با آداب و شرایط مخصوص بود، می پرداختند.

از نظر اسلام و عرفان اسلامی،‌ افراط و تفریط در ریاضت ها و گوشه نشینی مورد قبول نمی باشد، ریاضت و گوشه گیری، تمرین و وادار کردن نفس است، به کارهای خیر و اعمال صالحه، که منافاتی با کسب و کار و معاشرت با مردم، در حد لزوم ندارد. آداب و دستور العمل های آن نیز مأخوذ از قرآن و روایات می باشد.

همچنین بخوانید:

دانلود آهنگ حسین پرنیان بنام چله نشین (ویژه ماه محرم)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (18 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

اعظم | ۲ سال پیش
خیلی عالی بود انشاالله همه حاجت روا شید
0
0

hits