دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعای شب و روز هشتم ماه رمضان / ویدیو + صوت دلنشین !
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دعای شب / روز هشتم ماه رمضان، دعاهای ماه مبارک رمضان برای نزدیک شدن انسان به پروردگار عالم و اعلامِ بندگی با ساحت خداوند است.

از ابن عباس روایت کرده‌اند: که حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای روزه‌ی هر روز ماه مبارک رمضان مزیت و برتری بسیار بیان فرمود و برای هر روز دعای مخصوصی با فضیلت و ثواب بسیار برای آن ذکر کرده که ما به بیان اصل دعا اکتفا می‌کنیم:

دعای شب هشتم ماه رمضان

«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین»

خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.


شرح کامل دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

چند نکته در دعای روز هشتم ماه رمضان هست:

اول اینکه دعای روز هشتم ما را به اجتماع می برد و می گوید که روزه و نماز و عبادات تنها فردی و شخصی نیستند و باید مومن روزه دار و نماز خوان وارد اجتماع شده و از نعمت هایی که برخوردار شده دیگران را هم برخوردار کند.

اینکه در این دعا حرف از مهربانی با یتیمان و سیر کردن گرسنگان و سلام کردن و نشست و برخواست با نیکان است، منظور این است که عبادت تنها روزه و نماز فردی نیست بلکه همه ی این ها مثل حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند تا زنجیر حبل الله و ایمان و اسلام را تشکیل بدهند.

امروز دعا رنگ و بوی اجتماعی دارد، یعنی دین اجتماعی است نه فقط یک سری اعمال فردی ؛ چرا که در قرآن هم خداوند هر جا به اقامه ی نماز دستور داده به پرداختن زکات هم دستور داده.

دانلود صوت دعای روز هشتم ماه رمضان


اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ

خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان

خدایا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به یتیمان را روزی‌ام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی می‌توان برای رفع آن استفاده کرد. برای این کار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با یتیم‌نوازی قلب را جلا داد.

یتیم نوازی و ترحم بر یتیمان یکی از دستورات بزرگ اسلام می‌باشد که بر مسلمانان واجب است که در این امر مهم بسیار کوشا باشند چرا که یتیم به کسی گویند که در ظاهر سرپناه و سرپرستی برای خود نداشته باشند (یعنی هیچ کس نباشد که او را سرپرستی کند مثل پدر و مادر) به طوری که فقط خداوند حامی و سرپناه او باشد که خداوند حقوق چنین افرادی را بسیار محترم داشته و بر ترحم به آنان تأکید می‌نماید.

چنانچه حضرت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید:

”الله، الله بالایتام، فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم”‌
”خدا را! خدا را! درباره یتیمان، نکند که آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد!

شخص ثروتمند تنها با دست کشیدن بر سر یتیم قلبش جلا پیدا نمی‌کند و باید یتیمان را از نظر مادی تأمین کند و مشکلات مالی آن‌ها را برطرف کند. پس یادتان باشد که رحم کردن به یتیم با خلوص نیت قلب را جلا می‌دهد.

دعای روز هشتم ماه رمضان Ramadan

آیت الله مجتهدی تهرانی بیان می کند که سه نوع روزه داریم:

  1. روزه عام:
    همان روزه‌ای است که عموم مردم می‌گیرند؛ نمی‌خورند و نمی‌آشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه می‌کند؛ گناه هم می‌کند؛ حجابش را هم مراعات نمی‌کند. بنابراین روزه عام روزه‌ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می‌کند خودداری می‌نماید.
  2. روزه خاص:
    روزه‌ای است که روزه‌دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت می‌بندد؛ سحر که روزه می‌گیرد نیت می‌کند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی‌شنود، زبانم غیبت نمی‌کند، و ... این روزه خاص است.
  3. روزه خاص الخاص:
    این روزه، روزه‌ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نباشد؛

وإطْعامِ الطّعامِ

و طعام نمودن بر مردمان

در قسمت بعد ی دعا می خوانیم:

وصُحْبَةِ الکِرامِ

و مصاحبت کریمان

رمضان کریم Ramadan دعا

بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین

به فضل خودت اى پناه آرزومندان

به حق نعمت‌هایی که به ما دادی این دعاها را درباره ما مستجاب کن.

و در قسمت آخر دعای روز هشتم ماه رمضان آورده اند:

«یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ»
ای کسی که پناه آرزومندانی

خداوند پناه همه انسان هاست و آرزومندان با تکیه بر او به آرزوها و آمال خود خواهند رسید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits