دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعای روز اول ماه رمضان
1
دعای شب اول ماه رمضان دعایی است که از پروردگار عالم درخواست می‌کنیم که خدایا روزه من را از روزه روزه‌داران حقیقی قرار بده .

دعاهای ماه مبارک رمضان دعاهایی است که برای نزدیک شدن انسان به پروردگار عالم و اعلامِ بندگی با ساحت خداوند است. اولین دعا هم دعایی است که از پروردگار عالم درخواست می‌کنیم که خدایا روزه من را از روزه روزه‌داران حقیقی قرار بده؛

از ابن عباس روایت کرده‌اند: که حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای روزه‌ی هر روز ماه مبارک رمضان مزیت و برتری بسیار بیان فرمود و برای هر روز دعای مخصوصی با فضیلت و ثواب بسیار برای آن ذکر کرده که ما به بیان اصل دعا اکتفا می‌کنیم:

دعای شب اول ماه رمضان

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ صِیامِى فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ، وَقِیامِى فِیهِ قِیامَ الْقائِمِینَ، وَنَبِّهْنِى فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِینَ، وَهَبْ لِى جُرْمِى فِیهِ یَا إِلٰهَ الْعالَمِینَ، وَاعْفُ عَنِّى یَا عافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ.

خدایا، روزه‌ام را در این ماه، روزه‌ی روزه‌داران قرار ده و شب‌زنده‌داری‌ام را شب‌زنده‌داری شب‌زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی‌خبران و ببخش گناهم را در آن، ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای درگذرنده از گنه‌کاران.



شرح کامل دعای روز اول ماه مبارک رمضان

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان می‌گوید:

اولاً دعاهای ماه مبارک رمضان دعاهایی است که برای نزدیک شدن انسان به پروردگار عالم و اعلامِ بندگی با ساحت خداوند است. اولین دعا هم دعایی است که از پروردگار عالم درخواست می‌کنیم که خدایا روزه من را از روزه روزه‌داران حقیقی قرار بده؛

دانلود صوت دعای روز اول ماه رمضان

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ؛

خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده؛

در این دعا منظور از "صائمین" چه کسانی هستند؟

روزه‌داران حقیقی فطرت‌شان این است که فقط دهانشان از خوراک و نوشیدنی بسته نیست بلکه اعضا و جوارح‌شان همه در حال صیام‌اند، چشم‌شان، گوش‌شان و یک یک اعضا و جوارح‌شان گناه نمی‌کنند، دهان دروغ نمی‌گوید، روزه است، گوشش‌شان غیبت نمی‌شنود صائم است و همه اعضا و جوارح‌شان روزه است، صیام حقیقی اینگونه است، صیامی که بنده را به بندگی خدا نزدیک کند و بشود عبدالله.

دعای روز اول ماه رمضان Ramadan

آیت الله مجتهدی تهرانی بیان می کند که سه نوع روزه داریم:

  1. روزه عام:
    همان روزه‌ای است که عموم مردم می‌گیرند؛ نمی‌خورند و نمی‌آشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه می‌کند؛ گناه هم می‌کند؛ حجابش را هم مراعات نمی‌کند. بنابراین روزه عام روزه‌ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می‌کند خودداری می‌نماید.
  2. روزه خاص:
    روزه‌ای است که روزه‌دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت می‌بندد؛ سحر که روزه می‌گیرد نیت می‌کند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی‌شنود، زبانم غیبت نمی‌کند، و ... این روزه خاص است.
  3. روزه خاص الخاص:
    این روزه، روزه‌ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نباشد؛

در قسمت بعدی دعا درباره قائمین سخن گفته شده. در اینجا منظور از قائمین را شرح داده اند.

قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ

نماز من را مانند نمازگزاران واقعی قرار ده

خدایا سحرخیزی‌ ام را به عنوان سحرخیزان حقیقی برای من قرار بده؛ جالب است بدانیم گاهی اکثر ما در شب‌های ماه مبارک رمضان بیداریم و برای حداقل ساعاتی بلند می‌شویم برای سحری خوردن در حالی که سحری خوردن یکی از مستحبات ماه مبارک رمضان است و اشکالی هم ندارد ولی اصلِ سحرخیزی به خاطر این است که انسان شب‌خیزی را تمرین کند، شب‌خیزی را بندگان صالح خدا که همیشه انجام می‌دهند و آنها هر شب ساعاتی را بلند می‌شوند به عبادت و بندگی خدا می‌پردازند،

ما هم تمرین کنیم در ماه مبارک رمضان که آن حال قیام‌کنندگان خوب و حقیقی را داشته باشیم یعنی ما هم فقط برای خوردن و آشامیدن و به تعبیر عامیانه سحری خوردن بیدار نشویم بلکه برای دعا، برای خواندن نماز شب بیدار شویم، تمرین بسیار خوبی است در ماه مبارک رمضان برای قرآن خواندن. پس این یکی از خصایصی است که می‌تواند در ماه مبارک باشد.

در قسمت بعد ی دعا می خوانیم:

وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ

و خدایا من را بیدار کن در این روز از خواب غافلان؛

پیامبر عظیم‌الشان در خطبه جمعه آخر ماه شعبان المعظم بیان فرمودند: ای مردم به استقبال شما می‌آید، ماهی که رحمت دارد، برکت و مغفرت دارد، بیان فرمودند مطالبی را از جمله اینکه خواب شما در این ماه عبادت است، چون وقتی کسی گناه نکند چشم و گوشش را و اعضا و جوارحش را کنترل کند خواب او هم می‌شود عبادت ولی اینجا می‌فرمایند خدایا من را از خواب غفلت بیدار کن نه اینکه من این در ماه مثلاً خوابم کم شود بلکه خواب من خواب غافلین نباشد طوری نباشد که من در خوابِ غفلت باشم ماه رمضان بگذرد و من بنده صالح خدا نشوم.

رمضان کریم Ramadan دعا

وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛

خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنهکاران می‌گذری

خدای متعال عنایت می‌کند گناه انسان را به کرمش می‌بخشد و یکی از خصوصیاتی که ائمه اطهار(ع) و حضرات معصومین(ع) برای ماه رمضان بیان فرمودند این است که بخشش کثیر در این ماه است و خدای متعال هر لحظه می‌آمرزد.

در غیر از ماه مبارک رمضان ایام خاصی است مانند شب‌های جمعه درهای رحمت برای همه انسان‌ها باز می‌شود و آمرزیده می‌شوند اما پیامبر (ص) فرمودند در ماه مبارک رمضان از روز نخست درب‌های رحمت الهی باز می‌شود و هر ساعت و هر ثانیه آن هزاران هزاران نفر کسانی که جرم کردند مورد عنایت و بخشش خداوند قرار می‌گیرد و لذا در دعای روز اول می‌خوانیم: خدایا عفو کن از من ای کسی عفوکننده از گناهکاران عالمی.

لذا در یک دعای دیگر می‌بینیم اولین دعایی که سفارش شده است بعد از هر نماز خوانده شود، این است که: خدایا بر کسانی که از دنیا رفتند بر قبور آنها سرور و شادی مرحمت کن. اینجا هم از خدای متعال می‌خواهیم که خدایا ما را بیامرز.

نکته‌ای می‌خواهم بگویم و آن این است که این دعا را اولیا و بزرگان ما بیان فرمودند فقط برای روز اول نیست لذا توصیه جدی به همه عزیزان دارم که هر روز و هر ساعت، هر زمانی که یادشان آمد در ماه مبارک رمضان دعای روز اول ماه مبارک را بخوانند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits