مجله دلگرم
امروز: دوشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۱۴ رجب ۱۴۴۴ قمری و ۰۶ فوریه ۲۰۲۳ میلادی
حق زنان در دین اسلام
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زن در اسلام-حق زنان در دین اسلام-رعایت حق زنان دراسلام-دیه زن در اسلام-نفقه زن در اسلام-مهریه زن در اسلام

حق زنان در دین اسلام

حق زنان در دین اسلام

زن بخشی از پیکره جامعه است که از اهمیت خاصی بر خوردار است و دارای حقوق و تکالیفی است که در اسلام و قانون مدنی ما مدون شده است تا از حقوق زنان حفاظت شده وی شود

- ارث

- نفقه

- مهریه

- اجرت المثل کار های خانه و نحله

- دیه

- حقوق مالی در شروط ضمن عقد

این موارد هر کدام دارای تعریف و شرایطی خاص است که قانونگذار برای زنان وضع کرده است.

حق زنان در دین اسلام

ارث :یکی از حقوق مالی زنان ارث از شوهر متوفا است دو ایه سوره نسا به بیان این دو موضوع می پردازد

در ایه 7 امده است

برای مردان و برای زنان و نیز انچه پدر و مادر بر جای می گذارند سهمی است و برای زنان نیز انچه پدر و مادر و خویشاوندان می گذارند سهمی است خواه ان مال کم باشد و یا زیاد این سهمی است تعیین شده و پر داخت شدنی

و در ایه 12 از همین سوره امده

به شما نصف میراث زنانتان می رسد در صورتی که فرزندی نداشته باشد و اگر داشته باشد یک چهارم از ان شماست پس از انجام وصیت و ادی دین انها و زنان شما یک چهارم ارث می برند اگر فرزندی نداشته باشید و اگر داشته باشید بهره زنان یک هشتم ترکه است

اگر چه این موضوع برای عده زیادی سوال بر انگیز است که چرا مرد دو برا بر زن ارث می برد اما این نقصان با حقوق دیگر جبران شده است که در ادامه به ان اشاره می شود .

حق زنان در دین اسلام

نفقه

از دیگر حقوق زنان در اسلام است که قانون به شدت از ان حمایت می کند نفقه در قانون مدنی ماده 1107 به این شکل تعریف شده است

نفقه عبارت است از مسکن البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت داشتن خادم و یا احتیاج او به واسطه مرضو نقصان اعضا

و این حق در عقد دائم مطابق ماده 1106 قانون مدنی بر عهده شوهر است .

البته نفقه در صورتی به زن تعلق می گیرد که عقد دائمی باشد و زن از شوهر خود تمکین کند و خواسته های مشروع شوهر خود را اجابت نماید

میزان نفقه هم بنا بر زندگی و احوالات زوجه در نظر گرفته می شود.

حق زنان در دین اسلام

مهریه

مهریه و یا صداق از حقوقی است به هنگام ازدواج به زن تعلق می گیرد

در ایه 4 سوره نسا امده است مهریه زنانتان را از باب پاداش یا بدهی به انها بپردازید .

همان طور که گفته شد در اسلام زنان دو برابر ارث می برند و مهریه جبرانی برای این نقصان است بدون شک در اسلام مهریه زیاد مورد پسند نیست و البته باید هر دو طرف از میزان ان رضایت داشته باشند

امام باقر عیله السلام می فرمایند :مهریه چیزی است که طرفین ازدواج به ان راضی شوند خواه کم باشد و خواه زیاد

(وسایل الشیعه ج 14 ص 604 )

حق زنان در دین اسلام

نحله

شاید این حقی باشد که بسیاری از زنان از ان اگاه نباشند اما در اسلام زن وظیفه انجام کار های خانه را ندارد و می تواند در ازای انجام ان از شوهر تقاضای پرداخت اجره المثل نماید مجمع تشخیص مصلحت نظام در 28|8|1371قانونی تصویب شد در تبصره شش امده است.

...چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده او نبوده به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شده شود

دادگاه اجرت المثل کار های انجام شده را محاسبه و به پرداخت ان حکم می کند

امام خمینی نیز می فرمایند

زن بیش از مهر تعیین شده حق ندارد و در مقابل خدمات که انجام داده و چنانچه با دستور زوج بوده و قصد تبرع نداشته اجرت المثل می تواند مطالبه کند

همچنین مادر حتی برای شیر دادن به فرزند خود می تواند مطالبه اجرت کند قانون مدنی ماده 1176 در این باره این گونه مقررمی دارد

مادر مجبور نیست به طفل خود شیر بدهد مگر در شرایطی که تغذیه جز با شیر مادر ممکن نباشد .

حق زنان در دین اسلام

دیه

دیه از حقوق مالی است و این حقوق با مردان مساوی نیست و زنان مانند ارث از حقوق کمتری بر خوردارند قانون مجازات اسلامی در این باره این گونه نوشته است :

دیه قتل زن مسلمان خواه عمدی و یا غیر عمد نصف دیه مرد مسلمان است

و یا در ماده 301 امده است دیه زن و مرد یکسان است تا وقتی که مقدار دیه به ثلث دیه کامل برسد در ان صورت دیه زن نصف دیه مرد است .

این ماده هم بار ها و بارها مورد انتقاد بوده و هر فردی دلایلی برای ان اورده که در این مقاله مجال بررسی نیست .

در سوالی هم که از امام صادق علیه السلام شده است ایشان فرمودند که دیه زن نصف دیه مرد است

(حر عاملی وسایل الشیعه ج 19 ص 145 ح 14 )

از دیدگاه برخی از علمای اسلامی مانند ایت الله مکارم شیرازی که در دروس خارج جود فرمودند :

بین زن و مرد از جنبه انسانی و الهی هیچ تفاوتی وجود ندارد و از جهت علمی نیز هر دو به تحصیل علم مامور شدند پس نمی توان دیه را به این دو جهت مر بوط دانست اما از جهت اقتصادی به دلیل توانایی های بالاتر جسمانی مردان بازده اقتصادی مردان بیشتر از زنان است و چون در مجموع با از بین رفتن مرد خسارت بیشتری متوجه خانوداه می شود پس لازم است دیه مرد بیش از زن باشد ( روز نامه اموزشی –پژوهشی فیضیه ش 18 دروس خارج از فقه ایت الله مکارم شیرازی مبحث دیات.

برگردان توسط مجله دلگرم
نرگس زارعي



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
قرآن آنلاین
دیدگاه ها

درج کامنت برای این مطلب غیر فعال است