دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احکام روابط زناشویی در ماه مبارک رمضان

رابطه زناشویی (رابطه جنسی) در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

احکام روابط زناشویی در ماه مبارک رمضان
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
احکام نزدیکی در ماه رمضان و چگونگی نزدیکی با همسر در ماه رمضان : رابطه زناشویی و نزدیکی با همسر در ماه رمضان و شرایطی که زوجین روزه هستند باید براساس محدودیت های مطرح شده در احکام شرعی انجام شوند.

رابطه زناشویی در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

رمضان، ماه بندگی و عبادت است، اما خداوند در همین ماه بندگی هم بندگان را تکلیفی فراتر از توانشان نداده است و همسران می‌توانند بر اساس شرایط خاصی در طول روز و شب ماه رمضان، بهره لازم را از یکدیگر ببرند؛ بهره‌ای که بسته به زمان، انواع و شرایط خاصی خواهد داشت.

آیا رابطه زناشویی روزه را باطل می‌کند؟

آیه نزدیکی با همسر در ماه رمضان

خداوند در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌فرمایند: "در شب روزه دارى رابطه جنسی کردنتان با همسرانتان حلال شد. ایشان پوشش شما و شما پوششى هستید براى آنان. خدا دانست که شما همواره با انجام این عمل نافرمانى و در نتیجه به خود خیانت مى‌کردید پس از جرم‌تان گذشت و این حکم را از شما برداشت. حالا دیگر مى‌توانید با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه از فرزند که برای‌تان مقدر کرده طلب کنید و از آب و غذا در شب هم‌چنان استفاده کنید تا سفیدى شفق از سیاهى شب برای‌تان مشخص شود و آنگاه روزه بدارید و روزه را تا شب به کمال برسانید و نیز هنگامى که در مساجد اعتکاف مى‌کنید با زنان نیامیزید"

احکام نزدیکی در ماه رمضان

زن و شوهر می‌توانند بعد از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح با یکدیگر نزدیکی داشته باشند و قبل از اذان صبح غسل خود را به جا بیاورند، سپس روز جدید ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند.

رابطه زناشویی در ماه رمضان

«جماع» (نزدیکى با زن) روزه هر دو طرف را باطل مى‌کند، هرچند فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى نیز بیرون نیاید و اگر کمتر از آن باشد و منى هم بیرون نیاید باطل نمى‌شود.

در صورتیکه فرد روزه دار با نزدیکی با همسر یا جماع روزه‌اش را باطل کند، علاوه بر قضای روزه، کفاره روزه نیز واجب است. کفاره آن ۶۰ روز روزه یا غذا دادن به شصت مسکین است و براساس احتیاط مستحب هر دو را انجام دهد.

اگر روزه دار فراموش کند که روزه است و جماع نماید یا او را به جماع مجبور کنند به‌طوری که از اختیار او خارج باشد روزه وی باطل نمی‌شود، اما چنانچه در بین جماع به خاطر بیاورد که روزه است یا اجبار از او برداشته شود و اختیار پیدا کند، باید فوراً از حال جماع خارج شود، در غیر اینصورت روزه‌اش باطل است.

آیت الله سیستانی:

برگشتن از نیّت روزه یا تصمیم به باطل کردن آن در روزه واجب معیّنی مثل روزه ماه رمضان باشد، خود دو قسم است:

  1. قصد کند روزه نباشد یامردّد شود که روزه است یا نه، در این مورد اگر پس از چنین قصد یا تردیدی دوباره نیّت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر پشیمان شده و قبل از انجام مفطرات (کار‌هایی که روزه را باطل می‌کند)، دوباره نیّت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را نیز به جا آورد.
  2. قصد کند روزه را با یکی از مفطرات - با این‌که متوجّه مفطر بودن آن هست - باطل کند یا آن‌که در باطل کردن آن مردّد شود، در این صورت اگر پشیمان شده و مفطر روزه را انجام ندهد، احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد.

گلپایگانی، صافی:

کفّاره بر او واجب نیست و اگر قصد دخول داشته با علم به مفطر بودن دخول و دخول واقع نشده یا شک در آن نماید، روزه اش باطل و قضای آن واجب است.

مکارم:

هرگاه شک کند که این مقدار داخل شده یا نه روزه‌اش صحیح است.

حکم رابطه زناشویی در ماه رمضان

سوالات رایج درباره احکام نزدیکی با همسر در ماه رمضان

سوال: احکام نزدیکی در ماه رمضان برای فرد روزه داری که فراموش کند روزه است و آمیزش جنسی داشته باشد، چیست؟

پاسخ: اگر فرد روزه دار فراموش کند که روزه است و بر اثر فراموشی اقدام به آمیزش کند روزه‌اش باطل نمی‌شود، ولی در هر لحظه‌ای از آمیزش اگر به خاطر آورد که روزه بوده است باید فورا از این حال خارج شود، در غیر این صورت روزه‌اش باطل خواهد شد.

سوال: اگر مردی به دلیل مسافرت، بیماری و ... از روزه گرفتن معذور است، همسر روزه دار خود را وادار به جماع کند چه حکمی دارد؟

پاسخ: کسی که به واسطه مسافرت، بیماری ... قادر به روزه گرفتن نیست، نمی‌تواند زن روزه دار خود را وادار به جماع کند، ولی اگر او را مجبور کند بنابر احتیاط باید کفاره‌اش را بدهد.

سوال: احکام نزدیکی در ماه رمضان برای زن و شوهر روزه دار با رضایت کامل جماع نمایند، چیست؟

پاسخ: روزه آن‌ها باطل است و علاوه بر قضای روزه، کفاره بر هر دو آن‌ها واجب است.

سوال: اگر زن، در زمان روزه داری شوهرش را به جماع وادار کند، آیا پرداخت کفاره شوهرش بر او واجب است؟

پاسخ: فقط یک کفاره بر او واجب است و بر زن واجب نیست کفاره روزه شوهرش را بپردازد.

سوال: اگر مرد روزه دار با زن روزه دار خود که خواب است جماع کند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: در چنین شرایطی روزه زن صحیح است و کفاره بر او واجب نیست، اما مرد باید کفاره روزه خود را بپردازد.

سوال: اگر کسی نداند که آمیزش با همسر در زمان روزه داری حرام است و روزه را باطل می‌کند و مرتکب این عمل شود، چه حکمی دارد؟

پاسخ: فقط باید قضای روزه را به جا آورد.

سوال: آیا کسی که از روزه گرفتن معذور است می‌تواند در ماه رمضان جماع نماید؟

پاسخ: کسی که از روزه گرفتن معذور است مکروه است در ماه رمضان جماع نماید.

نزدیکی در ماه رمضان

سوال: نزدیکی با همسر در شب عید فطر چه حکمی دارد؟

پاسخ: آمیزش در اول، وسط و آخر هر ماه قمری به جز شب اول ماه مبارک رمضان مکروه است. همچنین آمیزش در شب‌های نیمه شعبان، عید فطر، عید قربان و شب اول ماه صفر مکروه می‌باشد.

سوال: نزدیکی با همسر و جماع در شب‌های قدر چه حکمی دارد؟

پاسخ: نزدیکی در شب قدر مجاز می‌باشد و اشکالی ندارد.

سوال: اگر مرد از نزدیکی با همسر و معاشقه با او قصد انزال نداشته باشد و بداند در صورت انجام اینکار منی از او خارج نمی‌شود، اما بر خلاف تصوراتش به اوج لذت جنسی برسد چه حکمی دارد؟

پاسخ: در چنین شرایطی روزه او باطل نمی‌شود و تنها واجب است که غسل جنابت انجام دهد. اما در صورتی که مرد طبق روال معمول با معاشقه دچار انزال می‌شود، روزه او باطل است و کفاره آن بر او واجب می‌شود.

سوال: اگر در حین معاشقه در زمان روزه داری قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی زن رطوبتی احساس کند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در هنگام معاشقه و قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی زن رطوبتی احساس کند طبق فرموده‌های آیت الله خامنه‌ای مشکلی وجود ندارد و موجب بطلان روزه نمی‌شود.

همچنین بخوایند:

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

حکم رابطه جنسی در محرم

چه شب هایی رابطه زناشویی حرام است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits