غسل مافی ذمه چیست؟ چگونه می توان غسلی به نام مافی ذمه انجام داد؟

آيا غسلي به نام غسل "مافي الذّمه" وجود دارد ؟
۹,۵۶۶
۱۰
۰
سه شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۰۸
انجام یک غسل با یک نیت، برای چند غسل : در مواقعی که انسان احتمال می دهد یک یا چند غسل بر او واجب باشد یک غسل به نیت آنچه بر گردن اوست (ما فی الذمه) انجام می دهد که البته این غسل جایگزین وضو نمی شود و باید برای نماز وضو بگیرد.
آيا غسلي به نام غسل "مافي الذّمه" وجود دارد ؟

آیا می توان غسلی به نام مافی ذمه انجام داد

آیا غسلی به نام غسل "مافی الذّمه" وجود دارد که با انجام دادن آن هر غسلی که به گردن انسان است، ساقط می‏شود؟

غسل‏های واجب هفت قسم است:

غسل جنابت، غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه، غسل مس میت، غسل میت، غسلی که به واسطه نذر و قسم و مانند این‏ها واجب می‏شود.

اگر انسان بداند چه غسلی بر او واجب است، به نیّت همان، غسل را انجام می‏دهد، مثلاً نیّت می‏کند: غسل جنابت انجام می‏دهم قربة الی اللَّه. اگر میداند غسلی بر او واجب است، لیکن نمی‏داند کدام یک از غسل‏های واجب است، به نیت "مافی الذّمّه" (آنچه بر عهده (گردن) است) غسل می‏کند، مثلاً زنی می‏داند غسلی بر ذمه دارد، لیکن نمی‏داند غسل جنابت است یا غسل حیض، به نیّت "مافی الذّمّه" غسل انجام می‏دهد.

نیّت می‏کند: غسل ما فی الذّمّه (غسلی که بر گردنم است) می‏کنم قربة الی اللَّه. با این غسل هر غسلی که بر او واجب شده بود، ولی نمی‏دانست جنابت است یا حیض، از گردنش ساقط می‏شود.البته در این صورت‏ها، حکم یکی از غسل‏های خاص جاری نمی‏شود، مثلاً نمی‏تواند با این احتمال که شاید غسل جنابت بر ذمه او بوده، پس از غسل بدون گرفتن وضو نماز بخواند یا آیات قرآن را مس نماید.

سوال: اگر شخصی چند غسل واجب به ذمّه داشته باشد؛ آیا انجام یک غسل به نیّت یکی از آن ها، کفایت از بقیه غسل ها می کند؟

امام خمینی (ره):

می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در میان آن ها غسل جنابت باشد و فقط همان (جنابت) را نیّت نماید کفایت از سایر غسل ها می کند.

آیت الله اراکی (ره):

می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر نیّت یکی از آن ها را بکند در غیر غسل جنابت، بنابر اقوی کفایت از سایر غسل ها نمی کند.

آیت الله بهجت (ره):

کفایت می کند.

آیت الله تبریزی (ره):

کفایت می کند.

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه):

اگر به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد کفایت می کند و اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به نیّت آن غسل کند، از بقیه غسل ها هم کفایت می کند اگر چه احتیاط این است که همه آن ها را نیّت نماید.

آیت الله خوئی (ره):

کفایت می کند.

آیت الله سیستانی (دام ظلّه):

ج- کفایت می کند.

آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):

کفایت می کند.

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):

می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مسأله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.)

آیت الله فاضل لنکرانی (ره):

کفایت می کند.

آیت الله گلپایگانی (ره):

می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مساله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.)

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):

آری کفایت می کند.

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه):

اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسل های دیگر ساقط می شود اما اگر غیر جنابت را نیّت کند کفایت از سایر غسل ها نمی کند.

آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه):

کفایت می کند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(10 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)  

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
hits

آخرین مطالب دلگرم