دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فضیلت و خواص سوره هود

خواص و فضایل تلاوت سوره هود

فضیلت و خواص سوره هود
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سوره هود یازدهمین سوره قرآن از لحاظ کتابت و پنجاه‌و‌دومین سوره قرآن بر اساس نزول. این سوره از سوره‌های مکی است که در جزء ۱۱ قرآن جای گرفته است و چون داستان حضرت هود، پیامبر قوم عاد را به طور مشروح بیان می‌کند به این نام شناخته می‌شود. قصص انبیاء...

فضیلت تلاوت سوره هود

محتوای سوره هود

هود(ع)نام پیامبرى است كه بر قبیله عاد مبعوث گردیده است. هود نام یازدهمین سوره قرآن مجید است كه در آن داستان قوم هود به صورت مشروح ذكر شده است.قوم هود در اثر عدم قبول دعوت حضرت هود(ع) و سر آمدن مهلت الهى، دچارعذاب الهى شدند و از بین رفتند. این سوره مكى است و 123 آیه دارد.

آيـات ايـن سـوره به روشنى اين امر را اثبات مى كند كه مسلمانان هرگز نبايد به خاطركـثـرت دشـمـنـان و حـملات شديد آنان ميدان را خالى كنند، بلكه بايد هر روز بر استقامت خويش بيفزايند.به همين دليل در حديث معروفى مى خوانيم كه پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم )فرمود: شيبتنى سورة هود؛ سوره هود مرا پير كرد!

و يـا ايـنـكـه هـنـگـامـى كـه يـارانـش عـرضـه داشـتـند آثار پيرى زودرس در چهره شما اى رسول خدا نمايان شده ، فرمود: شيبتنى هود و الواقعة؛ سوره هود و واقعه مرا پير كرد!و در بـعـضـى از روايـات سـوره مـرسلات و عم يتسائلون و تكوير و غير آن نيز اضافه شده است .

و از ابـن عـبـاس در تـفـسـيـر ايـن حـديـث چـنـيـن نـقـل شـده كـه: مـانـزل عـلى رسـول الله (صـلى اللّه عـليه و آله و سلّم ) آية كان اشد عليه و لا اشق من آيةفـاسـتـقم كما امرت و من تاب معك؛ هيچ آيه اى بر پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) شـديـدتـر و دشـوارتـر از آيـه اسـتـقـم كما امرت و من تاب معك ... (استقامت كن آنچنان كه دستور يافته اى و همچنين كسانى كه با تو هستند) نبود.

بعضى از مفسران نقل كرده اند كه يكى از دانشمندان پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) را درخـواب ديـد، و از حـضـرتـش سـؤ ال كـرد، ايـنـكـه از شـمـا نـقـل شـده سوره هود مرا پير كرد آيا علتش بيان سر گذشت امتهاى پيشين و هلاك آنها است فرمود: نه ، علتش آيه فاستقم كما امرت ... بود.

بـه هـر حـال ايـن سـوره عـلاوه بـر ايـن آيـه ، آيـات تـكـان دهـنـده اى مـربـوط به قيامت وبـازپـرسـى در آن دادگـاه عدل الهى و آياتى پيرامون مجازات اقوام پيشين و دستوراتى دربـاره مـبـارزه با فساد دارد كه همگى مسئوليت آفرين است و جاى تعجب نيست كه انديشه در اين مسئوليتها آدمى را پير كند.

نكته ديگرى كه در اينجا بايد به آن توجه داشت اين است كه بسيارى از آيات اين سوره تـاكـيـدى اسـت بـر مـطـالبـى كـه در سـوره قـبـل يـعـنـى سوره يونس آمده است ، و آغازش مـخـصـوصـا درسـت شـبـيـه هـمان آغاز، و برداشتش نيز در بسيارى از موارد تاكيد بر همان مسائل است .

divider

فضائل سوره هود

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال:

من قرأ هذه السورة اعطی من الاجر و الثواب بعدد من صدّق هوداً و الانبیاء علیهم السلام و من کذب بهم، و کان یوم القیامة فی درجة الشهداء و حوسب حساباً یسیرا.

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هر کس این سوره را بخواند پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانی که آنها را انکار نمودند خواهد داشت و در روز قیامت در مقم شهداء قرار می گیرد و حساب آسانی خواهد داشت.

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال:

من قرأ سورة هود أُعطی من الأجرِ عَشر حَسَنات بِعَدَدِمَن صَدَّقَ بنوحٍ و کذّب به، و هود و صالح و شعیب و لوط و ابراهیم و موسی و کان یوم القیامة من السُعَداء.

«هرکه سوره هود را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت نوح ایمان آورده اند یا تکذیبش کرده اند و نیز به تعداد موافقان و مخالفان حضرت هود، صالح، شعیب، لوط، ابراهیم و موسی به او پاداش داده خواهد شد و چنین کسی در رستاخیز سعادتمند خواهد بود.»

عن ابی جعفر علیه السلام قال:

من قرأ سورة هود فی کلّ جُمُعةٍ بَعَثَهُ الله تعالی یوم القیامةِ فی زمرة النبیین وَلَم تُعرَف لَهُ خَطیئته عملها یوم القیامة.

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره مبارکه هود را در هر جمعه قرائت نماید، خداوند متعال در روز قیامت در گروه پیامبران محشورش می کند و درآن روز گناهی بر او دیده نخواهد شد. (گناهان او آمرزیده شده است).

divider

آثار و برکات سوره هود

1) جهت افزایش نیروی بدنی و غلبه بر دشمن

روی عن الصادق علیه السلام:

من کتب هذا السورة علی رق ظبی و یاخذها معه أعطاه الله قوة و نصراً ولو حاربة مائة رجل لا تنصر علیهم و غلبهم وإن صاح بهم انهزموا و کل من رآه یخاف منه.

نقل از امام صادق علیه السلام: «کسی که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد خداوند نیروی فوق العاده ای به او خواهد داد و کسی که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب می شود تا انجا که هر کس او را ببیند از او می ترسد.

2) جهت شرح صدر

الَر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ ﴿۱﴾ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ ﴿۲﴾وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ ﴿۳﴾ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

هر کس با ایمان این آیات را بر برگ درختی سبز در وقت طلوع آفتاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و به مشک و گلاب بشوید و ان را 4 روز در صبح و شام بخورد دل او نورانی می گردد.

3) جهت حفظ کودک

إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۵۶﴾ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَيْئًا إِنَّ رَبِّي عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ ﴿۵۷﴾

اگر کسی با ایمان دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و بپیچد و در گردن طفل آویزد . طفل از همه آفات محفوظ بماند.

4) زیاد شدن آب چاه

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ ﴿۴۲﴾قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ﴿۴۳﴾

اگر کسی با ایمان این دو آیه را به جهت زیادتی آب چاه بر تکه سفالی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و صدبار این دو آیه را بخواند و در چاهی که آب ان کم شده باشد بیندازد آب آن بسیار گردد.

5) جهت حفظ مرکب

وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۴۱﴾

حضرت امیرالمومنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده اند که: هر کس با ایمان هنگام سوار شدن بر کشتی و یا هر مرکب دیگریف با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن [آیه فوق را]بگوید ازغرق شدن و تصادفات ایمن گردد و به سلامت به مقصد برسد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits