دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیه‌ای از قرآن که خطر "زلزله" را برطرف می‌کند

دعا در هنگام وقوع زلزله و خراب شدن خانه

آیه‌ای از قرآن که خطر "زلزله" را برطرف می‌کند
13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
زلزله یکی از واکنش های زمین است که طبق روایات مختلف اگر در روز این قدرت زمین به وقوع بپیوندند نعمت الهی است و اگر این خارج شدن انرژی زمین در شب رخ دهد بلای خدایی است.

دعای ایمن شدن از خطر زلزله

به گزارش دلگرم : زمین‌لرزه یا زلزله نوعی جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسل‌های پوسته زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. یکی از کارهای مهم در وقوع زمین‌لرزه آن است که خود را آماده کنیم تا در صورت وقوع آن، بدانیم باید چه کار کنیم. آماده بودن و دانستن این‌که موقع زلزله چه کاری باید انجام داد، می‌تواند در انجام اقدامات سریع و به‌موقع کمک شایان توجهی کند. ترس و وحشت؛ سرعت عمل و صحت رفتار شما را کاهش می‌دهد. در توصیه‌های بزرگان دین اسلام برای غلبه بر ترس از زلزله نیز نکاتی بیان شده است که دانستن آن خالی از لطف نیست.احادیث و روایاتی بسیار مجرب از معصومین و بزرگان به هنگام زلزله، ترس ، و نیامدن زلزله وجود دارد که با هم مروری بر این احادیث داریم .

عوامل دفع و رفع بلایا

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت کن : إنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا.

برخی از اسباب معنوی ‏وجود دارد که جنبه دفعی و رفعی دارد، یعنی یا با وجود آنها مانع از پیشامدش ‏می‏شوند و یا پس از وقوع سانحه مانع از آسیب‌رسانی و شدت یافتنش شده و رفع بلا می کنند؛ به‌طور نمونه، چنانچه اکثریت مردم در راه بندگی و اطاعت خدا گام بردارند خداوند رحمتش را نازل کرده و مانع از عذاب آنان می‌گردد، و یا تلاوت آیات قرآن همچون آیه الکرسی و چهار قُل (سوره حمد، کافرون، ناس و فلق) و جز آنها تأثیر بسیار زیادی ‏در دفع و رفع بلا دارد.صدقه‌دادن و دعا کردن نیز سببیت دارد، در این میان دعا نقش بسیارمهمی دارد و توصیه‏ های‌فراوانی شده است که در دوران عافیت و سلامت پیشاپیش خدا را بخوانید و از او بخواهید که شما را به بلا و آسیب دچارنکند، در اهمیت دعا همین بس که برای دفع و رفع هر یک از سوانح‌طبیعی ‏ادعیه خاصی توصیه شده است.

برای رفع دلهوره و استرس از زلزله نماز آیات بخوانید

یکی از توصیه‏های دیگر اسلام برای آسیب‌دیدگان، خواندن نماز آیات است، سوانح‌طبیعی مشابه سوانحی هستند که پیش از برپایی قیامت تحقق پیدا می‏کنند، با این تفاوت که بسیار ضعیفتر از سوانح قیامت اند، بر همین پایه توصیه ‏شده است که با وقوع این حوادث نماز آیات خوانده شود و وقایع پیش از قیامت را در یاد داشته باشند.

 دعاهایی برای رفع خطرات زلزله

دعا هنگام زلزله

الإمامُ‌الصّادقُ (ع): مَنْ أَصَابَتْهُ زَلْزَلَهٌ فَلْیَقْرَأْ "یَا مَنْ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَمْسِکْ عَنَّا السُّوءَ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ " قَالَ: إِنَّ مَنْ قَرَأَهَا عِنْدَ النَّوْمِ لَمْ یَسْقُطْ عَلَیْهِ الْبَیْتُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى امام صادق (ع): به هر که زلزله برخورد کرد این (دعا) را بخواند: "‌ای (خدایی) که آسمان‌ها و زمین را نگاه می‌دارد تا نیفتد. و اگر بیفتد بعد از او هیچ‌کس آن‌ها را نگاه نمی‌دارد، اوست بردبار آمرزنده بر محمد و خاندانش درود فرست و بدی را از ما بازدار؛ چرا که تو بر هر چیز توانایی." فرمود: هر که هنگام خواب آن را بخواند، خانه بر سراو فرو نریزد انشاءالله.

استغفار

رَسولُ‌اللَّهِ‏ (ص): فِی‌الأرضِ أمانان، أنا أمانٌ وَ الإستِغفارُ أمانُ أنا مَذهُوبٌ بِى وَ یَبقَی أمانُ الإستِغفارِ فَعَلَیکُم بِالإستِغفارِ عِندَ کُلَّ حَدَثٍ وَ ذَنبٍ رسول‌خدا (ص): در روی زمین دو امان است: من امانم و استغفار هم امان است. من رفتنی هستم ولی استغفار باقی می‌ماند. پس هنگام هر حادثه و گناهی بر شما باد استغفار.

برای در امان ماندن از خطر زلزله صدقه بدهید

رَسولُ‌اللَّهِ‏ (ص): إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَیَدْفَعُ بِالصَّدَقَهِ الدَّاءَ وَ الدُّبَیْلَهَ وَ الْحَرَقَ وَ الْغَرَقَ وَ الْهَدْمَ وَ الْجُنُونَ وَ عَدَّ (ص) سَبْعِینَ بَاباً مِنَ السُّوء رسول‌خدا (ص): همانا خداوند که معبودی جز او نیست درد و حادثه ناگوار و آتش‌سوزی و غرق شدن و ویرانی و دیوانگی (آن حضرت (ص) هفتاد نوع از بدی را شمرد) را با صدقه‌دادن دفع کند.

حضور مؤمنان

الإمام الباقر (ع): إِنَّ اللَّهَ لَیَدْفَعُ بِالْمُؤْمِنِ الْوَاحِدِ عَنِ الْقَرْیَهِ الْفَنَاءَ. همانا خداوند به خاطر یک مؤمن نابودی را از روستا دفع میکند.

الإمام ‌الرضا (ع): کُلَّمَا أَحْدَثَ ‌الْعِبَادُ مِنَ ‌الذُّنُوبِ‌ مَا‌ لَمْ ‌یَکُونُوا یَعْمَلُونَ ‌أَحْدَثَ ‌اللَّهُ ‌لَهُمْ‌ مِنَ‌ الْبَلَاءِ مَا لَمْ‌ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ . امام رضا (ع): هرگاه بندگان گناه جدیدی را مرتکب شوند که در گذشته انجام نمی‌دادند، خداوند نیز بلای جدیدی برایشان می‌فرستد که در گذشته نمی‌شناختند.

حتماً بخوانید:
امن ترین و ایمن ترین مکان ها هنگام زلزله کجاست؟

امن ترین و ایمن ترین مکان ها هنگام زلزله کجاست؟

هنگام وقوع زلزله هرگز فرار نکنید. با توجه به این که زلزله در مدت چند ثانیه بشدت زمین و هر آنچه روی آن است را می‌لرزاند و ویران می‌کند، احتمال این که…

عمل صالح گروهی از مردم

الإمام الباقر (ع): إنَّ اللَّهُ إِذَا أَرَدَ أَنْ‌یُعَذِبُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِعَذَابٍ قالَ: لَوْلَا الذینَ یَتَحَابُّونَ فی حَلَالِی وَ یَعْمُرُونَ مَسَاجِدِی وَ یَسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ، لَأَنْزَلْتُ عَذَابِی. امام باقر (ع): هرگاه خداوند بخواهد زمینیان را با عذابی کیفر دهد می‌فرماید: اگر نبودند کسانی‌که حلال مرادوست‌دارند،ومسجدهای‌مرا آبادمی‌کنند، وسحرگاهان‌آمرزش‌می‌خواهند، هرآینه عذابم‌را نازل‌می‌کردم.البته تمام مواردی که به آن اشاره شد برای جلوگیری از آمدن بلایای طبیعی می باشد و باید در نظر داشته باشیم که تا به امروز در دنیا هیچ دستگاهی ساخته نشده است که بتواند وقوع زلزله را پیش بینی کند و طبق گفته بزرگان فقط بعضی از حیوانات هستند که لحظاتی قبل از وقوع زلزله متوجه آن شده و شروع به واکنش نشان دادن می کند. تمام صحبت هایی که در بین عموم شهروندان پخش شده است فقط شایعه می باشد و اجرای مانورها به منظور متوجه شدن نقاط قوت و ضعف ارگان هایی می باشد که در زمان وقوع زلزله باید وارد عمل شوند.در پایان باید گفت: "و الله علی کل شی قدیر" خداوند قادر به تمام امور است و اگر بتوانیم به سمت و سوی خداوند بزرگ حرکت کنیم می توانیم نه تنها مورد لعن و بلایای خدایی نگیریم، بلکه خدایی شده و مورد رحمت خداوند متعال قرار گیریم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits