دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا توسل کردن به امام زاده ها درست است؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آيا متوسل شدن به امامزاده ها مبناي عقلي و شرعي دارد؟ آیا توسل به امامزاده ها مجرب است؛با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

آيا متوسل شدن به امامزاده ها مبناي عقلي و شرعي دارد؟

توسل به امامزاده‌ها برای برآورده شدن حوایج، مشهور و مجرب است، ولی عده‌ای در توسل به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بر ما ایراد می‌گیرند و ـ نعوذبالله ـ می‌گویند:«عَصای خَیرٌ مِنْ مُحَمدٍ!؛ عصای من از محمد برتر است!». حتماً برای اینکه با عصا حداقل می‌توان گرگ را از گوسفند دور کرد، ولی ـ نعوذبالله ـ او مرده و خاک شده است!«وَ مَن لمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نورٍ؛ هرکس که خدا برای او نوری قرار نداده باشد، نور نخواهد داشت».

آیا توسل به امامزاده ها مجرب است؛با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

آيا متوسل شدن به امامزاده ها مبناي عقلي و شرعي دارد؟

توسل به امام زاده

توسّل كه در لغت به معناى مدد جستن از وسيله براى نيل به مقصود است .مسئله ي است كه در فطرت هر بشري بلكه هر موجود زنده اي نهادينه و گذاشته شده حتي حيوانات (مثل داستان ضمانت امام رضا (ع) از آهوي بيابان كه شهره ي خاص وعام هست) منتها بعضي ها از فطرت خود بي خبر اند و پا روي فطرت خود گذاشته اند و چنين مسائلي( انكار مساله توسل) را مطرح مي كنند و الا با اندك توجهي خواهند دانست كه توسل يعني حيات و زندگاني، و كسي كه توسل ندارد يعني اينكه حيات و زندگي ندارد و انكار توسل يعني انكار يك امر و موضوع فطري وحياتي، چون هر انسان و موجودي هدفي را دنبال مي كند و در فكر رسيدن و نيل به آن هدف و مقصد است و رسيدن به هدف و مقصد بدون وسيله و ابزار امكان ندارد.

آيا متوسل شدن به امامزاده ها مبناي عقلي و شرعي دارد؟

روي اين اصل است كه در روايات اين گونه بيان شده است: «أبي الله أن يجري الأمور إلا بأسبابها فجعل لكل شئ سبباً؛ خداوند متعال امتناع دارد از اين‌كه امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد» )امام صادق (عليه السلام ) مجمع البحرين) حال فرقي ندارد آن هدف ، وسيله، مادي باشد يا معنوي ، چون هدف، علل و اسباب و امور را به ابعاد مادي نبايد منحصر كرد و به اين لحاظ يكي از چيزهايي كه مي تواند وسيله قرار بگيرد و انسان را در نيل و رسيدن به هدف كمك كند وجهه و مقام وآبروي شخص آبرومند است.

و چه كساني آبرومند تر از ائمه (ع) و اولاد طاهرينشان هستند تا اينكه انسان از انها كمك بگيرد و آنها را واسطه به پيشگاه خدا قرار بدهد، پس مسئله توسل علاوه براين كه يك امرفطري وعقلي است .واز توسل به اهلبيت پيامبر (ص) و اولاد طاهرينش و بزرگان دين، آثار و بركات زيادي ديده و مشاهده شده است كه بهترين و بالاترين دليل براي اثبات توسل است .در قرآن کریم نیز خداوند در آيهء 35 سورهء مباركهء مائده، مؤمنان را به تقوا و گرفتن وسيلهء نجات و جهاددر راه خدا سفارش كرده است.

از آيات ديگر قرآن و نيز از روايات به خوبي استفاده مي شود كه وسيله قرار دادن مقام انسان صالحي در پيشگاه خدا و طلب چيزي از خداوند به خاطر او ممنوع نيست و منافات با توحيد ندارد. در آيهء 64سورهء نساء مي خوانيم :
برادران يوسف از پدر تقاضا كردند كه در پيشگاه خداوند براي آنان استغفار كند و يعقوب نيز اين تقاضا راپذيرفت .( نهج البلاغه ، خطبه 110)

از روايات متعددي كه از طرق شيعه و اهل تسنّن در دست داريم ، به خوبي استفاده مي شود كه توسل به آن معنا كه در بالا گفتيم از پیامبران و امامان و افراد صالح هيچ گونه اشكالي ندارد، بلكه كار خوبي محسوب مي شود.


بنابراين توسل جستن از روح بلند پيامبران و امامان و امامزادگان و صالحان مانعي ندارد،

امّا به چند نكته بايد توجه كرد:


1. منظور از توسل اين نيست كه كسي حاجت را از پيامبر يا امام يا امام زاده بخواهد، بلكه منظور است است كه به مقام او در پيشگاه خدا متوسل شود و اين در حقيقت توجه به خدا است .


2. بعضي اصرار دارند كه ميان حيات و وفات پيامبر و امامان فرق بگذارند، در حالي كه گذشته از روايات ، از نظريك مسلمان ، پيامبران و صلحا بعد از مرگ حياتي وسيع تر از عالم دنيا دارند و مي توانند به ما و دعاهاي ما آگاهي داشته باشند.( تفسير نمونه ، ج 4 ص 366با تلخيص .)


3. بهترين راه توسّل اين است كه در كنار قبر پيامبر يا امامان يا صلحا و امامزاده ها خدا را به حق آنان قسم بدهيم كه خدا حاجت ما را روا كند، و آنان را وسيلهء برآورده شدن حاجت خود بدانيم در ذيل آيهء .( بحارالانوار، ج 91 ص 6) از امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود:
وقتي دعا مي كنيد، خدا را بخوانيد و او را به ما قسم بدهيد تا دعاي شما مستجاب شود.
لذا از نظر روايات و قرآن توسل به اهل بيت مسلّم است .( آيت اللّه حسن مظاهري ، جهاد با نفس ، ج 4 ص 184)


4. حاجت خواستن از امامان به معناي شفاعت و دعا كردن آنان نزد خدا است . در زيارت نامه مي خوانيم :يامولاي حاجتي كذا و كذا فاشفع لي في نجاحها؛( بحارالانوار، ج 91 ص 32) اي مولاي من !حاجت من چنين و چنان است . پس تو شفاعت كن و از خدا بخواهد كه آن ها برآورده شود.
5.ظهور معجزات فراوان از امامزادگان بهترین دلیل بر مقرب بودن آنها نزد خداوند و نیز جواز توسل و واسطه قرار دادن آنها در نزد خداوند می باشد.

http://www.delgarm.com/


در پایان توجه به یک نکته دیگر ضروری است:


از دیدگاه عرفانی هر جایی که مردم متوجه خداوند و مقربان درگاه او شوند محل نزول فرشتگان و ارواح مقدس و مقرب خداوند است و خداوند از باب رحمت خود - حتی جایی که آن امامزاده و ... اصلا وجود خارجی نداشته باشد یا چنین کسی بوده باشد ولی جای دیگری مدفون باشد یا آن امامزاده و ... از مقربان درگاه الهی نباشد - ملائکه و ارواح مقدس را مأمور می کند که برای مردمی که با عشق و امید به آنجا آمده اند دعا کنند. در واقع هر جا که نام خدا و مقربان درگاه او برده می شود محل نزول و توجه و عنایت خداوند است و او ارواح مقدس را مأمور می کند که برای مردم دعا و طلب رحمت کنند .

این گونه مکانها از مصادیق آیه 36 از سوره « نور » است که می فرماید: « فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه...» است . یعنی خانه هایی که خداوند اذن داده و خواسته است که نام او(اسمای الهی) بلند شود و آنجا یاد او شود.

ممکن است گفته شود که : ارواح مقدس و مقرب الهی که مقید و محدود به مکان خاصی نیستند و ما می توانیم هرجا که باشیم دعا کنیم و به آنها متوسل شویم .پس رفتن به این مکانها چه فایده ای دارد؟
در پاسخ باید گفت :


1- رفتن بر سر این زیارتگاهها از جهتی ابراز عشق به بندگان مقرب الهی است و این ابراز عشق و صرف کردن وقت و مال و ... ارزشمند است و خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی کند حتی اگر اجابت دعای فرد به صلاح او نباشد، خداوند خیر دیگری به او عنایت می کند.
2- خداوند اراده کرده است که نام او و مقربان درگاهش در این مکانها بلند شود.
3- این مکانها سبب نزدیکی اهل ایمان به هم و سبب همدلی آنها می شود.
4- این مکانها به سبب اینکه در آنجا بسیار یاد خدا و مقربانش می شود مورد رحمت و عنایت خاص خداوند است و دعا در این مکانها به استجابت نزدیکتر است .

پرسش: گفته می‌شود هر کس در سفر اول زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام حاجتی داشته باشد، آن حضرت آن حاجت را برمی‌آورد، آیا این حرف درست است؟

پاسخ: چنین معروف است، ولی در هر سفر بلکه در همه‌جا و همیشه آن حضرت حوائج را بر آورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آنها سفره‌های رحمتند و چه‌بسا نسخه‌ی دردهای ظاهری و باطنی ما به دست یکی از آنها باشد. خود را از زیارت مشاهد آنها محروم نکنیم.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب متوسل شدن به امامزاده در ذهن

شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:خبرنگار

------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ایمان | ۴ سال پیش
سلام روزتون بخیر از کجا باید فهمید که این مقبره که به اسم امامزاده ساخته شده صحت داره یا خیر؟ مثلا وسطه بیابون گاه دیده میشود امامزاده هست مثل امامزاده جعفر ع در راه اراک قم که وسط کوه هست از کجا باید به صحت امامزاده پی برد و چگونه ممنونم
1
8

hits