دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با این غذا ها در ماه رمضان تشنه تر می شوید!
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خوردن چه غذاهایی در ماه رمضان باعث تشنگی می شود؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با غذاهای ضد تشنگی و غذاهای عطش دار و تشنه کننده در ماه رمضان آشنا شوید.

خوردن چه غذاهایی در ماه رمضان باعث تشنگی می شود؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با غذاهای ضد تشنگی و غذاهای عطش دار و تشنه کننده در ماه

رمضان آشنا شوید.

 دعا

غذاهای عطش دار در ماه رمضان

تحمل گرسنگی راحت‌تر از تحمل تشنگی است. زیرا زمانی که بدن با بی آبی مواجه شود نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد. این موضوع در روزهای عادی مسئله جدی به حساب نمی‌آید چراکه هر زمان می‌توانیم بدن را آب‌رسانی کنیم. اما در ماه مبارک رمضان و در زمان روزه‌داری مخصوصا اگر این ماه در فصول گرم سال باشد ساعت‌های طولانی به بدن آب نمی‌رسد.

برای اینکه بههنگام روزه گرفتن در تابستان احساس تشنگی زیادی نداشته باشیم باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنیم. در ادامه به معرفی این خوراکی‌های ممنوعه می‌پردازیم.اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد.

کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکر و خیال، استرس‌ و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند. برای اینکه به هنگام روزه گرفتن تشنگی زیادی احساس نکنید باید دور برخی از خوراکی‌ها را خط بکشید.

-----------------------------------------------------------------------------------

خوردن این خوراکی‌ها شما را تشنه‌تر می‌کند؟

شیرینی و تنقلات

باتوجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری، از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید. در روزهای ماه مبارک بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما و کشمش استفاده کنید.

غذاهای چرب

تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند. مصرف بیش از حد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحرى باعث دفع آب از بدن شده و درنهایت شما را در طول روز تشنه‌تر می‌کند.

نوشابه‌ها و مایعات شور

اگرچه مصرف زیاد آب در موقع سحری مفید نیست اما از آنجایی که بهترین نوشیدنی آب است خوردن آن توصیه می‌شود. از مصرف نوشیدنی‌های کولا و گازدار و مصرف غذاهای شور و پرنمک و غذاهای کنسرو شده بویژه در هنگام سحر پرهیز نمایید. همچنین بهتر است روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان از نوشیدن نوشیدنی‌های شور مانند دوغ بپرهیزند.

غذاهای خشک

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده و کباب شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنید. این غذاها باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار

از نوشیدن چای و قهوه در سحر اجتناب نمایید. خوردن چای پررنگ ، قهوه و کاکائو موجب کم آبی می‌شود.

خوراکی‌های کنسروی و آماده

غذاهای فرایند شده و آماده مانند سوسیس , کالباس و همبرگر (دارای نمک و ادویه و سبزیجات زیاد و آب کم) و انواع کنسروها (حاوی نمک و مواد نگهدارنده زیاد) به خصوص برای وعده سحری اصلا مناسب نیستند.

خوراکی مناسب برای افطار

باز کردن روزه و آغاز یکباره افطار با خوراکی‌های سنگین معمول، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج و کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند. هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید. خوردن خوراکی‌های سبک مثل فرنی یا شله زرد برای وعده افطار مناسب است.

-----------------------------------------------------------------------------------

توصیه‌هایی برای تشنه نشدن در ماه رمضان

  • توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز ، بخارپز و کبابی استفاده شود.
  • در طبخ غذاها حتما از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف مثل هویج، ،کاهو ، کلم بروکلی و ... استفاده کنید.
  • بادنجان، فلفل و ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شوند.
  • مصرف میوه را در وعده سحر به جهت کاهش احساس تشنگی در طول روز ، فراموش نکنید.

-----------------------------------------------------------------------------------

توصیه‌های مختلف تغذیه برای کلیه گروه‌های سنی


تغذیه مناسب در طول ماه رمضان همراه با مصرف صحیح تغذیه‌ای افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌دار نیستند، باید سه وعده غذا شامل سحر، افطار و شام باشد.پس مصرف غذا در دو وعده سحری و افطار بسیار ضرورت دارد و بهتر است غذای مصرفی در سحر ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. افطار سبک در همه گروه‌های سنی سبب استراحت کامل سیستم گوارشی می‌شود. چون خون‌رسانی در اندام‌های دیگر بدن افزایش یافته و به محض شروع مصرف غذایی در افطار حجم خون بالعکس به گوارش راه می‌یابد.

البته شروع افطار با گروه‌های غذایی مناسب مانند غلات، لبنیات و غذاهای کم‌چرب سبب می‌شود که مواد غذایی به آرامی وارد بدن شود که تا موقع خواب به تدریج می‌توانیم سفره غذا را گسترش دهیم. در واقع با میان وعده کوچک از زمان وعده افطار تا شام غذا را به خوبی مصرف کنیم تا بدن فرصت بازیابی خون‌رسانی بیشتر را داشته باشد. در نهایت جلوگیری از مصرف زولبیا، بامیه و آش‌رشته که در تغذیه روزه‌داران مرسوم است.

همچنین روزه‌داران می‌توانند با مصرف آش‌های کم‌حجم از انباشت حبوبات با نفخ معده مواجه نشوند. همچنین از مواد نشاسته‌ای سالم یا شیر، غلات، شیربرنج که ترکیبات خوب و ساده‌ای برای شروع افطار است بهره ببرند. لازم به ذکر است تمامی روزه‌داران باید وعده سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

معمولاً تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان ساده‌تر از تحمل تشنگی است. ولی برای در امان بودن از تشنگی نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد:

  • مناسب‌ترین زمان نوشیدن آب حداقل یک ساعت و نیم بعد از خوردن است. نوشیدن آب خیلی سرد و به قولی «تگری» حتی در این فاصله زمانی هم بسیار مضر و آسیب رساننده به سیستم گوارشی، کبدی و هضمی است. پس بعد از گذشتن زمان مناسب از غذا خوردن، نوشیدن آبی که خیلی سرد نباشد مانند نوشیدن برخی از شربت‌های سنتی بلامانع است.
  • اگر نتوانید مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته از طریق تعریق را جایگزین کنید، ادامه این روند سبب تضعیف بدن شما در پایان ماه مبارک رمضان خواهد شد. حتی از دست دادن مقدار کمی آب بدن می‌تواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود. تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده‌های افطار و سحر سالم و اصولی.
  • با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی‌الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند.
  • دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود.
  • برخی مواد غذایی و شیرینی‌های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه روزه‌دار احساس تشنگی می‌کند. توصیه می‌شود برای پیش‌گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.
  • از میوه‌هایی چون زردآلو و هلو استفاده کنید، چراکه این میوه‌ها به‌طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می‌کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.
  • جایگزین مواد مغذی از دست رفته از طریق نوشیدن آب‌میوه‌ها و مصرف سبزی ها و میوه‌های آبکی بسیار مفید است. میوه‌هایی چون مرکبات و توت‌فرنگی که می‌توانند علاوه بر آب مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر موادمعدنی و همچنین ویتامین‌هایC، و B۱ B۲ را تأمین کنند.
  • میوه‌های آبدار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی درتأمین مایعات بدن دارند و توصیه می‌شود در فاصله افطارو سحر این میوه‌ها مصرف شوند و دیگر این که مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.
  • خوردن چای مخصوصا چای پررنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است. افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد.
  • در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند، بایدتمام مواد مغذی در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه‌هایی مثل هویج و گوجه‌فرنگی را بسیار مصرف نمایند.
  • از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید. آب دروسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.
  • در زمان بین افطار تا سحر، با رعایت فاصله با غذا، آب کافی بیاشامید.
  • حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید. علاوه بر میوه‌های فصل، از خیسانده برگه‌‌آلو، زردآلو، انجیر و مانند این‌ها هم می‌توان به عنوان میوه استفاده کرد. گوجه‌فرنگی هم می‌تواند نقش میوه را داشته باشد.
  • اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار بیشتر استفاده کنید.
  • معده خالی درهنگام افطار تحمل غذای خشن را ندارد، لذا خوردن غذاهای سهل‌الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب‌تر است.
  • اگر تخم‌مرغ میل می‌کنید در درجه اول به صورت آب‌پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم‌بند (به شرط آن که سفیده آن منعقد شده باشد و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید. تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش بوده و همچنین دیر هضم‌تر از تخم‌مرغ آب‌پز است.
  • سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.
  • اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت‌های بدنی، در طول روزه‌داری زیاد عرق کردید، نمک از دست رفته توسط عرق را، به صورت‌های مختلف در افطار و سحر جبران کنید.

-----------------------------------------------------------------------------------

توصیه‌هایی برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

با این غذا ها در ماه رمضان تشنه تر می شوید!

  • توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز ، بخارپز و کبابی استفاده شود.
  • در طبخ غذاها حتما از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف مثل هویج، ،کاهو ، کلم بروکلی و ... استفاده کنید.
  • بادنجان، فلفل و ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شوند.
  • مصرف میوه را در وعده سحر به جهت كاهش احساس تشنگی در طول روز ، فراموش نكنید.

-----------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits