دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با تفاوت های فردی کودکان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
وجود تفاوت های فردی در میان کودکان از نظر جنسیت، شخصیت، استعداد و قدرت یادگیری مطالب و ... یکی از مهمترین مسائلی است که باید بدان توجه نمود .

با تفاوت های فردی کودکان بیشتر آشنا شویم

یکی از نکات مهم در تربیت و موفقیت فرزندان شناخت و توجه به تفاوت های فردی کودکان است زیرا اگر به این تفاوت ها بی توجه باشیم ناخودآگاه با رفتار و گفتار اشتباه باعث سرخوردگی و منزوی شدن فرزندانمان می گردیم .

هر کودکی توانایی های خاص خود را دارد که این امر باعث منحصر به فرد شدنش می گردد و ما باید به این توانایی ها و تفاوت ها آشنایی پیدا کنیم. درست است که کودکان در الگوهای رشدی به هم مشابه اند، ولی هر کدام از آنها علائق، تجربیات و روش های یادگیری خودشان را دارند. ما در این مقاله از دلگرم به بررسی بخشی از ویژگی های فردی کودکان خواهیم پرداخت.

اگر شما بچه های کلاس های یک مهد کودک را در نظر بگیرید براحتی می توانید این تفاوت های فردی کودکان را مشاهده کنید . چنانکه ممکن است بچه ای در کلاس باشد که عاشق تجربه کردن است. کنجکاوی او اغلب باعث دردسر است زیرا هیچ وقت از کاوش دست نمی کشد حتی زمان خواب. یا ممکن است بچه ای در مهد کودک به هنر علاقه مند باشد و عاشق حرکات موزون باشد. در واقع او وقتی می تواند چیزی یاد بگیرد که هنگام شنیدن خودش را تکان بدهد.

بنابراین اگر شما والدین و مربیان مهد کودک تفاوت های فردی کودکان را بدانید با کمک اطلاعات خود می توانید به گونه ای به نیاز های کودکان پاسخ دهید که هر یک از آن ها احساس راحتی کنند و آماده یادگیری باشند و بتوانند رشد کنند و به موفقیت دست یابند.

تفاوت های فردی کودکان

جنسیت : شاید مشخص ترین جنبه تفاوتی بین کودکان، جنسیت آن ها باشد. البته کودکان دارای خلق و خو، علائق، روش های یادگیری و تجربیات متفاوت در زندگی هستند. کودکان همچنین به شدت تحت تأثیر زمینه های فرهنگی خود هستند.

هریک از ما بزرگسالان در مورد مفهوم جنسیت عقاید خودمان را داریم. با این حال کودکان هنوز در حال یادگیری آن چیزی هستند که به آن دختر و پسر گفته می شود. بنابراین لازم است والدین کودک و مربیان او در مهد کودک و خانه شرایطی را برای او ایجاد کنند تا کودک هنگام کند و کاو در نقش های مربوط به جنسیت، احساس راحتی و امنیت کند و در فعالیت هایی که به نقش های فوق مربوط می شود شرکت کند.

در نظر گرفتن تفاوت های کودکان بر اساس جنسیت دشوار نیست. می توانید این تفاوت ها را در پژوهش ها و مشاهدات خود ببینید. برای مثال پسران به بازی با حرکات درشت تمایل دارند، در صورتی که دختران بازی های آرام با افراد کمتر را دوست دارند و می توانند چنین بازی را در زمان نسبتا طولانی ادامه دهند.

پسران بازی های موازی را شادمانه ادامه می دهند، در حالی که دختران بازی های مشارکتی را ترجیح می دهند. احتمال رسم نقاشی های بازنمایانه در دختران بیشتر است و ضمنا دختران زودتر از پسران می توانند اسمشان را بنویسند.

تفاوت های فردی کودکان

خلق و خو (شخصیت): بچه ها از لحظ خلق و خو با یکدیگر متفاوتند . بنابراین باید به این تفاوت کودکان توجه نمود و آنان را با هم مقایسه نکرد . خلق و خو بهترین تعریف شیوه رفتار است. برای مثال بعضی از بچه ها در تمرین ها و کارهای خود آرام عمل می کنند. رویکرد آن ها در موقعیت های جدید با احتیاط است. آن ها بدون هیاهو هستند و خود را به آهستگی تطبیق می دهند. یا بچه های دیگری هستند که پاسخ فوری مثبتی به موقعیت های جدید می دهند و معمولا شادمان هستند و الگوهای رفتاری منظمی دارند. در حالی که برخی از کودکان در موقعیت های جدید خود را کنار می کشند یا معترض هستند و رفتارشان وسواسی و ایرادی است. تحقیق و پژوهش ها نشان می دهد که تفاوت در خلق و خوی کودکان حتی در نوزادی می تواند مشخص شود.

علم به ما ثابت می کند که کودکان با خلق و خوهای متفاوت، نیازمند رفتارهای متفاوتی هستند. برای مثال اگر کودکی به سادگی حواسش پرت می شود، می توانید به او جای آرامی بدهید تا به کتاب ها نگاه کند و زمانی که روی موضوعی متمرکز می شود صدای موسیقی را خاموش کنید. یا اگر کودکی کمرو و خجالتی است، او را به شرکت در یک بازی نمایشی دعوت کنید که مثلا با شما و کودکی دیگر چای بنوشد.

درست است که تحقیق و پژوهش ها نشان داده است که خلق و خو امری مادرزادی است، اما شناخت این تفاوت های فردی کودکان و ارائه امکانات و پشتیبانی مناسب می تواند این امر را تغییر دهد تا کودک فعال آرام شود و کودک حواس پرت دامنه توجه اش افزایش یابد.

موضوع دیگری که باید در تفاوت های که مربوط به خلق و خوی کودکان می شود بدان توجه داشت محیط است زیرا محیط روی خلق و خو تأثیر دارد، از دانستن این مطلب نباید تعجب کنید که رفتار کودک در مهد کودک و خانه متفاوت است یا کودکی که با علاقه و فعالانه با همسالان خود بازی می کند، در کنار بزرگسالان زیادی ساکت است.

علائق: کودکان در علایق نیز با یکدیگر متفاوتند گاهی اوقات، بدون دلیل روشنی موضوع خاصی توجه کودک را جلب می کند و مدت زمانی او را دلبسته خود می کند. یک کودک ممکن است مجذوب میمون ها شود و دیگری مجذوب هلی کوپترها و ماشین ها. کودکی ممکن است موسیقی پر جنب و جوش را دوست داشته باشد و دیگری ممکن است، بدون عروسک مورد علاقه اش هیچ جا نرود.

و آنچه که در این تفاوت های فردی کودکان باید بدان توجه نمود اینست که علائق کودکان انگیزه های درونی برای یادگیری است. برای مثال اگر کودکی به میمون ها علاقه دارد، می توانید در خانه یا مهد کودک به وسیله کتاب هایی در مورد میمون ها و خواندن آنها با صدای بلند توجه او را به خواندن و زبان جلب کنید. کودکی را که به حرکات موزون علاقمند است با موسیقی می توان مشغول کرد. برای کودکی که به عروسک ها علاقه دارد، با عروسک های مختلف در بخش بازی های نمایشی انگیزه ایجاد کنید.

separator line

6 توصیه نادرست والدین در تربیت کودک | دلگرم

چرا نباید کودک را به سکوت کردن وادار کرد؟ | دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits