دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه خرید رفتن را برای کودکان لذت بخش کنیم؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آموزش، تشویق، و توانا ساختن کودکان در نحوه خرید کردن، آنها را قادر می سازد تا بهتر بتوانند درآمدهای خود را در آینده بهتر مدیریت کنند و قسمت اعظمی از دارایی های خود را در آن زمان ذخیره سازند.

آداب خرید کردن با کودکان

بردن کودکان به فروشگاه و اصرار آنها برای خرید وسایل، تجربه ای است که شما را وادار می سازد تا قوانین خانوادگی خود را درباره خرید کردن و نحوه رفتار در فروشگاه به فرزندان خود آموزش دهید و از آنها بخواهید که عاقلانه رفتار کنند. وقتی که این آموزش ها به کودکان داده شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد...

جلوگیری از ایجاد قشقرق کودکان در زمان خرید

بیشتر کودکان وقتی وارد فروشگاه یا مرکز خرید میشوند و وسایل و خوراکی های رنگی و متنوع را تماشا میکنند رو به پدر و مادر کرده همه را میخواهند. اگر هم با ممانعت والدین مواجه شوند شروع به اجرای نمایش می کنند : داد ، گریه ، خود را به زمین زدن ، پدر و مادر را کتک زدن ، گفتن شما برای من هیچی نمیخرید ، غر غر و...؛ که حتما یکی دو نمونه اش را تجربه کرده اید.

آداب خرید کردن با کودکان

رازهای مهم خرید با کودکان

رفتار صحیح والدین هنگام قشقرق کودک در فروشگاه

بیشتر والدین وقتی با اصرار یا گریه و زاری کودک مواجه می شوند این جملات را میگویند : دیگر نمی آورمت ، آبرومو بردی ، می زنمت ، بگذار برویم خانه ، می خرم ولی دفعه ی آخره ، بیا بگیر ساکت شو ، بی تربیت ، برویم خانه من می دانم و تو و...

والدین برای سر و صدایی که کودک ایجاد میکند و رفتارهای ناشایست او یا ترس از آبرویشان ، آن وسیله یا خوراکی را که کودک می خواهد برایش تهیه میکنند و مثل صدا خفه کن در اختیارش قرار می دهند؛ اما در ماشین و در مسیر رسیدن به خانه غرغر میکنند.

وقتی به کودکان ثابت شود که گریه و فغان آنها باعث تغییر نظر شما نخواهد شد، رفتارشان اصلاح می شود. اما هماهنگی بین والدین در برخورد با کودک عامل مهمی برای آموختن می باشد. همچنین رعایت یک سری مسائل در هنگام بیرون بردن کودک، این کار را برای شما آسانتر خواهد نمود که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

چگونه خرید رفتن با کودکان را لذت بخش تر کنیم؟

نکات مهم در خرید با کودکان

چگونه با کودکان راحت‌تر به خرید برویم؟

1. هیچ گاه فرزندان خود را قبل از ناهار یا شام به فروشگاه نبرید. رعایت نکردن این اصل سبب می شود که کودک هر غذایی را که ببیند از شما بخواهد تا برایش بخرید، کسی هم نمی تواند او را سرزنش کند!

2. قبل از رفتن به فروشگاه برای او توضیح دهید که قرار است امروز همراه بابا ساعت 4 به فروشگاه ... برویم. با کودک ، بازی فروشگاه رفتن بکنید و نقش خریدار یا فروشنده را با هم بازی کنید.، پول دادن ، حمل وسایل و ... را تمرین کنید. کودکان برای انتقال مفاهیم از بازی استفاده می کنند. شما هم همین کار را بکنید.

3. اگر قرار است با کودک خود به خرید یا فروشگاه بروید برایش توضیح دهید که قرار است به کتاب فروشی یا سوپر مارکت یا لباس فروشی برویم و فلان کار را بکنیم. مثالا بگویید : به کتاب فروشی می رویم تا برای شما کتاب قصه و برای بابا کتاب مورد نیازش را بخریم ؛ یا : مامان به کفش ورزشی نیاز دارد. باهم می رویم بخریم.

4. در فروشگاه کودک را درگیر خرید کنید «روش مشارکت در خرید». برای مثال خرید چند قلم از وسایل مورد نیازتان را به عهده ی کودک بگذارید.

مثلا بگویید «انتخاب ماکارونی شکل دار به عهده تو». با این کار ، کودک مشغول میشود و یکسره بهانه گیری نمیکند که این و آن را برای من بخر ، و احساس مسئولیت پذیری در او رشد می کند. توجه داشته باشید که هر چه کودک مشارکت بیشتری در خرید ، انتخاب ، پول دادن ، حمل وسایل و غیره داشته باشد کمتر بهانه میگیرد.

5. به او مسئولیت بدهید : مثلا برو چرخ دستی بیاور. سپس انتخاب چند مورد از فهرست خرید انتخاب را به او بسپارید. انتخاب نوع ماکارونی و پنیر صبحانه و لیوان را به عهده ی او بگذارید. با این روش ، کودک مشغول میشود. سپردن مسئولیت به او برای افزایش اعتماد به نفس وی و آموزش انتخاب صحیح مفید است.

همچنین کودک کمتر فرصت می کند بهانه جویی کند یا دنبال انتخاب خوراکی های غیرمفید یا اسباب بازی برود. اگر کودک در فروشگاه هدفی نداشته باشد و شما به او مسئولیتی ندهید، هدفی برای خود مشخص میکند و برای رسیدن به آن هدف (خرید چیپس و پفک) تلاش می کند.

6. حین خرید برای او توضیح دهید که باید به تاریخ تولید و انقضای خوراکی ها دقت کنیم . خوراکی های مفید و مضر را برایش توضیح دهید و خرید را برای او به یک گردش علمی و تفریح لذت بخش تبدیل کنید. این طور نباشد که شما مشغول باشید و او مجبور باشد خسته و گرسنه فقط دنبال شما راه بیاید.

7. خرید کردن در فروشگاه باعث تقویت مهارت یادآوری کودکان می گردد. کودکانی که دو و نیم ساله هستند می توانند کالاهایی را که تبلیغ آنها را در تلویزیون مشاهده کرده اند، بشناسند. یافتن کالاهایی که درباره آنها تبلیغ شده است نوعی بازی لذت بخش برای کودکان محسوب می شود.

چگونه خرید رفتن با کودکان را لذت بخش تر کنیم؟

فواید خرید با کودکان

اصول خرید با کودکان

8. کودکان با مشاهده این که شما براساس نیاز و قیمت اجناس آنها را انتخاب می کنید، می توانند به مفهوم میزان مصرف پی ببرند. از سن سه و نیم سالگی به بعد می توانید درباره پس از انداز کردن پول با آنها صحبت کنید.

9. اگر به کودکان اجازه دهید از بین دو محصول یکی را انتخاب کنند، قدرت انتخاب و تصمیم گیری آنها را تقویت خواهید کرد.

10. اگر درباره کیفیت مواد غذایی فروشگاه با آنها صحبت کنید، خوردن غذاهای سالم و مقوی را به آنها خواهید آموخت.

11. از خرید وسایل گران قیمت به عنوان جایزه خودداری کنید. اگر به کودکان بگویید که به دلیل گران بودن وسیله ای که او از شما درخواست کرده است نمی توانید آن را بخرید و به همین خاطر احساس ناراحتی می کنید، کودک شما، احساسات صادقانه شما را درک خواهد کرد.

12. اگر کودک به وسیله ای مثل خط کش یا مداد تراش احتیاج دارد به او بگویید : هر جا وسیله ی مورد نیازت را دیدی حواست باشد به من خبر بدهی. به این روش شما به او آموخته ای که ما برای خرید وسایل مورد نیازمان به فروشگاه می آییم.

13. سعی کنید یکی از خریدهای کودک را هنگام ورود به فروشگاه بردارید و یکی دوتا را هم برای آخر کار بگذارید زیرا وقتی کودک خریدهایش تمام شود می گوید: برویم خانه در صورتی که ممکن است شما هنوز خریدتان را نکرده باشید. پس برای آن برنامه ریزی کنید.

14. خرید با پول تو جیبی: وقتی کودک در فروشگاه تقاضای یک اسباب بازی گران قیمت کرد یا وسیله ای را خواست که به نظر شما احتیاج ندارد به او بگویید : از نظر ما (پدر و مادر) ، تو به این احتیاج نداری ؛ ولی اگر خواستی می توانی با پول تو جیبی هات بخری. با این روش کودک تقاضای هرچیزی را نمیکند و قدر و ارزش پول را بهتر می فهمد.

15. انتخاب به عنوان جایزه: اگر کودک چیزی را خواست میتوانید او را تشویق کنید و بگویید وقتی ستاره هایت زیاد شد این را برایت جایزه میخرم. با این روش کودک به سرعت رفتارهایش را مطابق میل خانواده می کند تا ستاره هایش به حد نصاب برسد و به جایزه مورد نظرش برسد.

16. در انتهای خرید، فرزند خود را بغل کنید و بگویید : خیلی به ما کمک کردی ؛ امروز به مامان و بابا بیشتر خوش گذشت. این ها را بگویید تا دفعات بد هم این رفتار تکرار شود.

چگونه خرید رفتن با کودکان را لذت بخش تر کنیم؟

خرید اصولی با کودکان

چگونه می توانید هنگام خرید اوقات دلپذیر و لذت بخشی داشته باشید؟

از درگیر شدن با کودکان اجتناب کنید. سرگرم کردن کودکان وسیله ای مناسب برای این کار است. عروسکی به آنها بدهید یا کمی با آنها بازی کنید.

اگر فرزندتان در هنگام خرید کردن آرام بود او را در آغوش بگیرید و ببوسید تا متوجه شود که رفتار شایسته او مورد تحسین قرار گرفته است.

فهرستی از لوازم مورد نیاز خود فراهم سازید تا در هنگام خرید بتوانید کمی هم به فرزندتان توجه کنید و با او حرف بزنید. گاهی اوقات آن قدر در یک هدف غرق می شویم که فراموش می کنیم یک توجه خیلی کوچک به فرزندمان، چه تاثیر مهمی خواهد داشت.

وقتی که با فرزند کوچک خود به فروشگاه می روید، به او آموزش دهید که نباید در فروشگاه بدود زیرا ممکن است به وسایل فروشگاه اصابت کرده و خساراتی ایجاد کند یا برای خود حادثه ای بیافریند.

از قشقرق کودک در فروشگاه پیشگیری کنید. بعضی از کودکان ممکن است علاقه ای به رفتن به فروشگاه نداشته باشند، لذا کتاب و یا اسباب بازی مورد علاقه آنها را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم در اختیار کودک قرار دهید.

هنگام پول دادن به صندوق ، حمل وسایل تا ماشین ، هل دادن چرخ دستی ، آوردن وسایل از ماشین تا خانه نیز کودک را مشارکت دهید

چگونه خرید رفتن را برای کودکان لذت بخش کنیم؟


بیشتر بخوانید :

کودکان را برخلاف میل آنها نبوسید : هرگز کودک را به زور نبوسید !

ویژگی رفتاری کودکان برونگرا چگونه است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits