دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش بازی پدران با کودکان ۳ تا ۱۲ ماهه
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بازی پدران با کودکانشان در ماه های نخست تولد موجب می شود کودکان در تست های شناختی عملکرد بهتری نشان دهند.

چگونه با کودک کوچک خود بازی کنیم؟

این دوران یکی از مراحل مورد علاقه ی پدران برای بازی با کودک است زیرا کودک توانایی حرکت کردن و انجام کارهای بیشتری را دارد. در حدود نه ماهگی اغلب کودکان شروع به جدا شدن از مادر و نشان دادن علاقه ی بیشتر نسبت به پدر می کنند و این امر پدران را برمی انگیزد تا علاقه ی بیشتری نسبت به کودکانشان نشان دهند.
ولی پدران! اگر کودک هنوز به ماردش به عنوان منبع ایجاد آرامش می نگرد ناراحت نشوید . این مسئله طبیعی است.
بزرگترین مرحله ی رشد در این سن تبدیل سینه خیز به راه رفتن است.این مهارت تغییری در فعالیت های بازی به وجود می آورد .

وقتی به طرف اتاق راه می روید کودک همراه با شما سینه خیز آمده به قسمتی از پایتان چنگ زده و با استفاده از شلوار شما سعی میکند سر پا بایستد.
در این مرحله کودکان شروع به بازی کردن می کنند.
اگر در اوایل نه ماهگی در برابر علائمی که کودک نشان می دهد واکنش نشان دهید ؛ کودک به شما اعتماد کرده و شروع به برقراری ارتباط با شما می کند.

راه رفتن با پدر :

وقتی کودکان شروع به راه رفتن می کنند عاشق این هستند که از حمایت پدر در راه رفتن بهره مند شوند. با استفاده از هر دو دست ، در حالی که دستان کودک را در جلوی خود گرفته اید این کار را شروع کنید.
وقتی کودک در این کار ماهر شد با یک دست و در حالی که کودک در کنار شما راه می رود به او کمک کنید . راه رفتن همراه پدر نه تنها فعالیتی جدید و لذتبخش است به افزایش اعتماد میان پدر و کودک نیز کمک می کند. این شروع رابطه ای دراز مدت است که به کودک می آموزد تا به پدرش تکیه کند.

بازی پدران با کودکان

با فرزندتان بازی ( قایم کردن اشیاء) را انجام دهید :

بین نه تا دوازده ماهگی کودکان شروع به یادآوری محل اشیا می کنند و نسبت به محیط اطرافشان توجه بیشتری از خود نشان می دهند و هنگام بازی با اسباب بازی هایشان نیز قادر به تصمیم گیری هستند.
در مراحل اولیه ی رشد کودک ندیدن چیزی توسط کودک یعنی وجود نداشتن آن چیز. اگر یک اسباب بازی را از دست کودک پنهان کنید کودک به آن نشان نمی دهد.

بین نه تا دوازده ماهگی ، مهارت ذهنی وجود قایل شدن برای اشیاء در کودک رشد می یابد یعنی اینکه کودکان به یاد می آورند که چه چیزهایی را دیده اند حتی اگر آن جسم از دید آنها خارج شده باشد.در اینجا روش بازی قایم کردن اشیاء را شرح می دهیم.
جلوی چشم کودک یکی از اسباب بازی های مورد علاقه اش را میان دستتان پنهان کنید سپس هر دو دست را پشت کمرتان ببرید. در حالی که اسباب بازی در همان دستتان است دوباره دستانتان را جلوی کودک بگیرید.

ممکن است این بازی برای بعضی از مردان بزرگ جالب نباشد ولی راهی است که به شما کمک میکند تا کودکتان را بشناسید . انجام بازیهای ساده با کودک و مشکل کردن تدریجی آنها کمک میکند تا بدانید فرزندتان در چه مرحله ای از رشد است و توانایی های او چیست.
در حالی که کودک بزرگ شده و مهارت هایش رشد می یابد قدرت مشاهده و توانایی درک کودک در شما هم رشد می کند. این امر پدران را برای نقش مهمشان در سال آینده که تربیت آموزی است آماده می سازد.

با کودکتان تماس های رو در رو و چشم در چشم داشته باشید:

از آنجایی که توانایی های بینایی کودک شما محدود است ، ممکن است احساس کنید وقتی سعی می کنید در معرض دید او قرار بگیرید این ارتباط واقعا برقرار نمیشود. بینایی نوزاد به آهستگی تکامل می یابد درست مانند عدسی دوربینی که از مات بودن به واضح شدن تصویر تغییر می یابد ، در دو هفته ی اول کودک میتواند شما را ببیند ولی تصویر ممکن است کمی تار باشد.
در حدود دو هفتگی ممکن است متوجه شوید که نوزاد مدتی بیشتر به شما خیره میشود. در این سن اگر صورتتان فاصله ای در حدود 30 تا 45 سانتیمتر داشته باشد کودک واضح تر شما را می بیند. برای تشخیص فاصله ای که کودک میتواند به وضوح صورت شما را ببیند او را در فاصله 30 تا 60 سانتیمتریتان حرکت دهید.

روش بازی پدران با کودکان سه تا شش ماهه

نقطه ای که در آن کودک با بیشترین توجه به صورتتان نگاه میکند فاصله ای است که کودک واضح ترین تصویر را دارد. در این حالت ممکن است متوجه شوید وقتی کودک به صورتتان نگاه می کند یک یا دو لحظه به چشمانتان خیره میشود.
در ماههای اول کودک به سرعت خسته شده و توجهش از اشیاء غیرمتحرک سلب میشود. این یکی از دلایل جالب بودن چهره انسان ها برای کودک است ، زیرا تغییرات دائمی آن توجه کودک را جلب میکند.

کودکان توجه دیداری خود را بیشتر به تصاویری که دارای رنگهای متضاد است معطوف می کنند. مانند صورت انسان ها .اینجا جایی است که پدر باید خودی نشان دهد.

اعضای متضاد چهره ی پدر اغلب توجه کودک را جلب خواهد کرد. بازی تماس رو در رو با کودک را در فاصله 30 تا 45 سانتیمتری تمرین کنید. چهره ای زنده از خودتان نشان داده و دائما حالت چهره تان را عوض کنید. متوجه خواهید شد که پس از چند هفته تمرین این بازی توجه کودک را هر چه بیشتر به خود جلب خواهید کرد.
در حدود دو ماهگی متوجه خواهید شد که توجه دیداری کودک به میزان زیادی رشد یافته است. کودک مایل است مدت بیشتری به شما خیره شده و گویی حالات چهره تان را بررسی می کند.

زمانی که کودک به چشمانتان خیره می شود مانند این است که میخواهد بگوید (( هی پدر از نگاه کردن به چهره ات لذت می برم.)) و احساس لذتبخشی به شما دست می دهد . زمانی که متوجه شدید کودک زمانی بیش از چند لحظه گذرا می تواند به شما خیره شود آن وقت میتوانید بازی های تقلیدی را با او شروع کنید.

مزایای بازی پدران و کودکان

حالات چهره برای کودک جالب است . زبانتان را بیرون بیاورید ، چشمانتان را کاملا باز کنید ، دهانتان را باز نمایید ، و حالات مسخره به چهره تان بدهید. در حدود سه تا چهار ماهگی حتی ممکن است کودکان حالات چهره شما را تقلید کنند.
بازی های دیداری به کودک کمک میکند تا چهره ی شما را بشناسد.همچنین این بازی ها توانایی شما را در جلب توجه کودک افزایش می دهد . افزایش توانایی جلب توجه کودک او را قادر خواهد ساخت تا بدون از دست دادن توجهش از بازی های طولانی تر با شما لذت ببرد.

حتماً بخوانید:
نقش اسباب بازی در کودکان و تربیت کودک

نقش اسباب بازی در کودکان و تربیت کودک

نقش اسباب بازی در کودکان و تربیت کودک مسئله بازی و در نظر گرفتن آن به منزله یکی از فعالیت های انسان به خصوص کودکان یکی از مسایلی است که نویسندگان…

با کودکتان حرف زده و برایش آواز بخوانید :

اگر به نظر می رسد کودک واکنش بیشتری نسبت به صدای مادرش نشان می دهد ناامید نشوید. کودکان صدای فرکانس بالای زنان ، به خصوص مادر خودشان را ترجیح می دهند. ولی پدران ! نگران نشوید صدای شما جذابیت منحصر به فردی برای کودکتان دارد.
صحبت کردن زنان با کودکان با صحبت کردن مردان با کودکان فرث دارد. مادران با بالا و پایین کردن صدایشان و حالات متفاوتی که به آن می دهند حالت خاصی از صحبت کردن با نوزاد را به وجود می آورند.

به هر حال پدران با لحنی تقریبا یکنواخت ، با فرکانسی پایین و با کمتر بالا و پایین کردن صدا با کودک صحبت می کنند. در عین حال گاهی اوقات صدای پدر بیش از صدای مادر به کودک آرامش می دهد.

با هم به حمام بروید :

روش دیگری که میتوانید با فرزندتان تفریح کنید بردن او به حمام برای برقراری یک ارتباط گرم و صمیمی است. کودک میتواند داخل وان در حالی که نصف بدنش در آب و نصف دیگر بیرون از آب است روی سینه ی گرم شما دراز بکشد.
حرارت آب را در درجه مناسب نگه دارید و آنگاه قطره های آب گرم را روی بدن کودک بریزید.

همچنین میتوانید او را نوازش داده و به آرامی آب را روی بدنش بریزید. علاوه بر تمیز شدن کودک و راحت کردن مادر از انجام این کار کودک می آموزد که از آب لذت ببرد.
حمام قبل از خواب اغلب روش خوبی برای آرام کردن کودک ناآرام است. به خصوص زمانی که مادر بسیار خسته شده و قادر به آرام کردن او نیست.

بازی پدر با کودک شش تا دوازده ماه

اسباب بازی های مورد استفاده در این سن :

در طول چند ماه اول والدین اولین همبازی های کودک هستند. به هر حال با رشد علایق کودک باید از وجود اسباب بازی های مناسب نیز بهره برد. وقتی برای فرزندتان اسباب بازی انتخاب می کنید از دیدگاه فرزندتان به آنها نگاه کنید و توانایی ها و علایق کودک را در هر مرحله از رشد مورد توجه قرار دهید.

یکی از اصول مهم انتخاب اسباب بازی در این سن و سایر مواقع سازگاری است. به این معنی که عملکرد اسباب بازی با عملکرد کودک سازگاری داشته باشد. برای مثال لگد یا ضربه زدن به یک جسم متحرک یا تکان دادن یک جغجغه هم حرکت و هم صدا را تولید میکند.

کودکتان را ماساژ دهید :

در ماه های اول اغلب بدن کودکان خشک و سفت است. ماساژ دادن میتواند به کسب آرامش آنها کمک کند. امروزه به تماس مادر و کودک و اینکه کودک به بدن مادرش عادت کند بیشتر اهمیت می دهند ولی این نکته نیز مهم است که کودکتان به نحوه لمس کردن مردانه پدر نیز عادت کند.

بازی با کودک نه تنها برای رشد او خوب است به شما نیز کمک میکند تا با کودکتان بیشتر آشنا شوید و راحت تر او را در بغل بگیرید. وقتی ببینید کودک از بودن با شما چقدر لذت می برد ، راحت تر با او بازی کرده و از این تجربه لذت بیشتری می برید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits