دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۶ نکته قابل توجه در تربیت فرزند پسر
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تربیت فرزند پسر گاهی اوقات بسته به روحیات کودک چالشی در زندگی والدین است که مطمئنا با ارتباط خوب فرزند و والدین می تواند ساده تر شود. در این مقاله چند نکته کلی اما موثر را در رابطه با تربیت فرزند پسر خواهید خواند. با دلگرم همراه باشید.

نکات قابل توجه در تربیت فرزند پسر

از همان لحظه ای که در چشمان پسر تازه متولد شده تان نگاه می کنید می دانید هر امیدی که برای آینده او دارید در آنچه از آن لحظه به بعد برای او انجام می دهید بستگی دارد. می توانید او را مردی با ملاحظه، با اعتماد به نفس و مسئولیت پذیر تربیت کنید ؟ وقتی موضوع تربیت فرزند پسر باشد سوال هر مادری این است که چطور می تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد ؟

اگر شما هم دوست دارید در مورد تربیت پسرتان اطلاعات بیشتری داشته باشید بد نیست توصیه های زیر را هم در نظر داشته باشید.

1. تاثیر کنترل احساسات پسران در تربیت آنها

مردانی قوی، ساکت و خود برتر پندار ممکن است در فیلم و سریال ها جذاب به نظر برسند اما در زندگی واقعی مردان خوب آنهایی هستند که می دانند چطور با احساساتشان به روشی درست کنار بیایند. بعضی از ویژگی های کلیشه ای که ما آنها را "رفتارهای مردانه" در نظر می گیریم در واقع رفتارهایی سرکوب کننده، خود دارانه و تحت کنترل برای نشان ندادن احساسات مرد است.

اگر پسر شما ناراحت باشد و به او بگویید "شجاع باش، موضوع به این بدی ها هم نیست" یاد می گیرد احساساتش را پنهان کند.

در واقع تحقیقات نشان داده والدین بیشتر از دخترانشان می پرسند چه احساسی دارند تا اینکه از پسرهایشان بپرسند. وقتی دخترها آسیبی ببینند والدین آنها را بیشتر از زمانی که پسرشان آسیب ببیند آرام می کنند. نتیجه چه می شود ؟ بسیاری از پسرها طوری بزرگ می شودند که از احساساتشان خجالت بکشند و تبدیل به مردانی بشوند که نتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند؛ احساساتشان را مخفی کنند یا در رفتارشان با دیگران خشونت ناگهانی نشان دهند.

2. صحبت کردن با پسرها درباره احساساتشان

اگر پسرتان بعد از مدرسه بد اخلاق است از او زیاد سوال نکنید فقط بگویید "به نظر میاد ناراحتی اگر بتوانم به تو کمک می کنم". بعد بحث را دوباره پیش بکشید "من نگرانم که اتفاق بدی در مدرسه نیافتاده باشد. اگر چیز کمی هم گفت (مدرسه خسته کننده است)، شما هم احساس او را بازگو کنید (آره، مدرسه میتونه خسته کننده باشه)."

کمی بعد او شروع به حرف زدن درباره دلیل بد اخلاقی هایش می کند: معلم تکالیف خیلی زیادی داده که انجام بدهیم. شما هم دوباره احساسش را تایید کنید اما این بار او را با حرف هایتان به انجام تکالیف مایل کنید مثلا بگویید "تو یک عالمه تکلیف داری که باید انجام بدهی. امشب می خواهی چه کار کنی؟"

پسرتان متوجه می شود شما طرف او هستید و نمی خواهید او را فقط نصیحت کنید به همین دلیل برای بیشتر و عمیق تر حرف زدن با شما احساس راحتی می کند.

3. کمک به پسرها برای پیدا کردن راه حل مشکلاتشان

تشویق پسرها برای صحبت درباره احساساتشان یک چیز است؛ اینکه درک کنند احساسات بدی که طولانی می شوند قرار نیست همیشگی باشند چیزی کاملا متفاوت است. پسرها ترجیح می دهند بیشتر از احساسات بر خود مشکل تمرکز کنند.

بخشی از مسئولیت والدین برای تربیت پسر آموزش احساسات به آنها است. باید آنها را متوجه کرد این احساسات چه درد باشد چه ناراحتی، عصبانیت یا ترس همیشه خیلی زود از بین نمی رود و این مشکلی ندارد. در نهایت حال آنها بهتر می شود.

ممکن است پسر شما در کاری تیمی با همسن و سالانش موفق نباشد و بخواهد آن رشته را با وجود علاقه ای که دارد کنار بگذارد. با او صحبت کنید و بدون قطع کردن صحبت او بگذارید با شما درد دل کند. وقتی حرف هایش تمام شد و خودش را خالی کرد ایده هایتان را درباره بهتر کردن اوضاع به او بگویید.

به او بگویید می دانم آسیب دیده ای اما تو هنوز می توانی اگر بخواهی در تیمی دیگر بازی کنی. به این شکل پسرتان متوجه می شود شما درست می گویید و احتمالا با وجود ناراحتی که دارد در تیمی دیگر عضو می شود.

4. آموزش همدلی به فرزند پسر

وقتی پسرها بتوانند احساس کسی دیگر را درک کنند در حال حاضر دوستانی بهتر و در آینده پدران و همسرانی بهتر می شوند. همدلی یک مهارت اجتماعی پر ارزش است که به شما کمک می کند احساسات دیگران را درک کنید و کاری نکنید که به دیگران آسیبی وارد شود.

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه میشیگان، دانشجویان امروزی 40 درصد کمتر از دانشجویان 20 سال پیش احساس همدلی دارند. محققان می گویند 2 دلیل اصلی این کاهش همدلی بازی های ویدئویی خشن است که بچه ها را نسبت به درد دیگران بی حس می کند و شبکه های اجتماعی پر از دوستان مجازی باعث می شود بچه ها به شکلی هدف دار و با معنا با کسی دوستی نداشته باشند.

5. بازی کردن با عبارت "اگر این طور می شد چه می شد"

برای تقویت احساس همدلی در تربیت فرزند پسر، با مثال آوردن از چیزی که به آن علاقه دارد مثلا ورزش او را تشویق کنید خودش را به جای دیگران بگذارد. اگر یک بازی فوتبال می بیند مثلا او را به یکی از بازیکنان ربط دهید و بگویید "انگار دروازه بان استرس خیلی زیادی دارد. اگر جای او بودی چه می کردی؟"

این کار ساده ای به نظر می آید اما همین کار به پسرتان یاد می دهید چطور احساسات دیگران را در نظر بگیرد و خودش را به جای آنها بگذارد. اگر بارها این کار را انجام دهید او تبدیل به شخصی می شود که می تواند به خوبی از پس موقعیت های احساسی بر بیاید.

6. تشویق پسرها به خواندن رمان و داستان

مطالعات نشان داده افرادی که رمان و داستان می خوانند همدلی بیشتری نسبت به افرادی دارند که این کتاب ها را نمی خوانند. چرا ؟

محققان این فرضیه را دارند که بخش هایی از مغز، که ما برای درک احساسات شخصیت های داستان از آنها استفاده می کنیم همان قسمت هایی است که برای کشف احساسات افراد واقعی به کار می گیریم و هر چه بیشتر از این قسمت های مغزمان استفاده کنیم تواناییمان برای درک احساسات دیگران قوی تر می شود.

7. تقویت احساس خود ارزشی در تربیت پسر

به مردانی که آنها را تحسین می کنید فکر کنید. به شکل عجیبی همه آنها یک ویژگی مشترک دارند: میزان بالایی از عزت نفس. وقتی یک مرد احساس خوبی درباره خودش داشته باشد به این معنی نیست که خودپرست است. این یعنی احساس اعتماد به نفس، کارآمدی و با ارزش بودن دارد؛ دقیقا همان چیزی که شما برای پسرتان می خواهید.

8. تاثیر تعریف و تمجید نادرست در تربیت پسر

گفتن عباراتی مثل "تو باهوش ترین بچه این دنیایی" یا "تو بهترین بازیکن بسکتبالی" انتظاراتی را تعیین می کند که پسرتان نمی تواند در زندگی از پس آنها بر بیاید. به جای تعریف از استعدادهای پسرتان، تلاش های او را تحسین کنید.

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه کلمبیا، بچه ها وقتی برای طرز انجام کارها تشویق شوند (تو خیلی تلاش کردی) بهتر می توانند با مهارت از پس تغییرات بر بیایند تا زمانی که تعریف و تمجیدهای معمولی مثل "من به تو افتخار می کنم" بشنوند.

9. پرهیز از برچسب های جنسیتی در تربیت فرزند پسر

هیچ وقت در صحبت با فرزند پسر از عبارت "پسر هستی دیگه!" یا عباراتی که رفتار و جنسیت او را سرزنش می کند استفاده نکنید. این عبارات به تدریج به او تلقین می کند نمی تواند روی رفتارش کنترل داشته باشد. طبق گفته کارشناسان پیام هایی که بچه ها از والدین می گیرند نقش عمده ای در تقویت عزت نفس آنها بازی می کند.

وقتی حرف های شما به شخصیت پسرتان توهین می کند، روی احساس خود ارزشی او تاثیری منفی دارد و در نهایت عباراتی را که می گوید پسرها دردسر ساز هستند باور می کنند.

10. تقویت رفتار محترمانه در تربیت فرزند پسر

پسری که با گوش دادن به انتظارات بزرگ ترها بزرگ می شود، از قوانین پیروی می کند و در برخورد با افراد رفتاری با ملاحظه دارد یاد می گیرد احترام افراد را حفظ کند. زمانی که پسر شما مرد شود این رفتار محترمانه به شکلی طبیعی در او تشویق و تقویت می شود.

11. تعیین قوانین برای رفتار پسرها

اگر پسرتان قانون شکنی کند چه بد دهنی باشد، چه دیر برگشتن به خانه یا دیگر سرپیچی ها از قانون گذاری های خانه، او را با عواقب کارش رو به رو کنید. پسرها به افرادی که آنها را برای تقویت رفتار خوب تحت فشار بگذارند احترام می گذراند. اگر پسرتان را روی پر قو بخوابانید و او را با عواقب کارهای بدی که انجام می دهد رو به رو نکنید به مرور زمان بی انگیزه، بی اندازه لوس و بی ملاحظه می شود.

12. الگو بودن والدین در تربیت فرزندان پسر

با دیگر بزرگترها در زندگی پسرتان مثل معلم ها، مربی ها و والدین دوستانش با احترام رفتار کنید. اصرار داشته باشید که او هم همین رفتار را در برخورد با بزرگترها داشته باشد. اگر بحثی بین پسرتان و معلمش پیش آمد این اختلاف را با وقار حل کنید. فوری طرف پسرتان را نگیرید.

حرف های هر دو طرف را بشنوید و حتی اگر حق با فرزند شما است به او توضیح دهید بی ادبی در حضور یک معلم هیچ وقت قابل قبول نیست. بعد بگویید من با معلمت صحبت می کنم تا ببینم چطور می توانیم این مشکل را حل کنیم. اگر دوباره چنین اتفاقی افتاد می خواهم به من بگویی و پشت سر معلمت حرفی نزنی. به این ترتیب ضمن حفظ احترام بقیه مهارت حل مسئله را به پسرتان یاد می دهید.

پسر شما وقتی کوچک است آغوش و بوسه های شما را دوست دارد. وقتی به نوجوانی و بلوغ می رسد... نه خیلی زیاد.

جدا شدن پسرها از مادر در این سن برای مستقل شدن طبیعی است اما به یاد داشته باشید پسرانی که برای ابراز محبت آزادانه تربیت شده اند در بزرگسالی هم راحت تر آن را می پذیرند به همین دلیل لازم است روش هایی را برای ابراز محبت به فرزند پسر در نوجوانی پیدا کنید حتی اگر او طوری رفتار کند که انگار به این محبت ها احتیاج ندارد.

13. زمان مناسب ابراز احساسات به فرزندان پسر

در رفتار با پسر اگر فرزندتان مقاومت می کند زمان های مناسب برای ابراز احساس به او را با دقت انتخاب کنید. اگر او را جلوی دوستانش ببوسید احتمالا خجالت می کشد اما با یک ماچ سریع وقتی به تختخواب می رود یا یک بغل کردن کوتاه زمانی که احساس نا امیدی می کند او متوجه می شود شما بدون اینکه او را تحت فشار بگذارید به او اهمیت می دهید. پسرها نیاز دارند توجه مادر به خودشان را ببینند حتی اگر به شما نشان ندهند.

برای تربیت پسر با محبت باید محبت فیزیکی شما را به خودشان ببینند تا در آینده مردی با محبت شوند.

تربیت فرزند پسر

نقش پدر در تربیت پسر

وقتی موضوع تربیت پسرها باشد، پدر مزیتی بی چون و چرا نسبت به مادر دارد. او می داند پسر شما چه روحیاتی دارد چون هم جنس خود اوست. نقش مادر در تربیت پسر و کمک به او برای تبدیل شدن به مردی خوب بسیار حیاتی و مهم است اما یک پدر می تواند مرد خوب بودن را به او نشان دهد و این دیدگاه در تربیت پسر بسیار تاثیر گذار است.

در ادامه 3 نکته اساسی که پدر می تواند در تربیت پسر به کار بگیرد را خواهید خواند.

14. تاثیر حمایت پدر از پسر در تربیت او

حمایت از فرزند پسر در تربیت او به نظر ساده می آید اما داشتن پدری که پسر بتواند اوقات زیادی را با او بگذراند بسیار مهم است. حمایت پدر از پسر به او نشان می دهد بابا من را دوست دارد، از همراهی با من لذت می برد و اگر به او احتیاج داشته باشم می توانم روی او حساب کنم و تمام این ها به او احساس امنیت می دهد و به او ثابت می کند پدرهای خوب چه طور هستند.

15. ارتباط خوش رفتاری پدر با خانم ها و تربیت خوب پسر

یکی از راه هایی که پسرها یاد می گیرند چطور با یک خانم ارتباط داشته باشند دیدن رفتار پدرشان با خانم ها است. بنابراین یک پدر در برخورد با خانم ها به خصوص همسرش باید بتواند هر زمانی که لازم است از او معذرت خواهی کند. با احترام با او صحبت و برخورد کند به خصوص زمانی که اختلاف نظری پیش می آید.

16. تاثیر تماس فیزیکی پدر در تربیت پسر

مطالعات نشان داده کشتی گرفتن پدر و پسر از روی شوخی یا بازی های زور آزمایی مثل این که بسیاری از پدرها با پسرهایشان دارند به پسرها کمک می کند رفتارهای ناگهانی فیزیکی و احساساتشان را کنترل کنند. علاوه بر این، تماس فیزیکی پدر با پسر شامل بغل کردن و بوسیدن به شکلی باور نکردنی در رفتار پسرها تاثیری مثبت دارد.

بیشتر بخوانید:

نقش پدر در تربیت پسر

تربیت فرزند پسر و مشکلات و راه حل ها

تربیت کودک دختر سخت است یا پسر + تفاوت بین این دو تربیت

نکاتی برای تربیت پسر بچه ها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits