دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تست روانشناسی افراد پارانوئید : آیا شما فرد شکاکی هستید ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پارانوئید (PPD)،افراد این گروه معمولا به داشتن افکار و رفتارهای عجیب و نامتعارف مشهورند. افراد مبتلا به پارانویا، سوء‌ظن شدید دارند و با وجود اینکه دلیل خاصی ندارند، نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند و دائم به دیگران مشکوک هستند

تست روانشناسی افراد شکاک یا پارانوئید

آیا شما فرد شکاکی هستید ؟

پارانوئید نوعی اختلال شخصیت است که طی آن فرد دچار بدبینی شده و به هر چه در اطراف او می‌گذرد، شک دارد. واژه «شخصیت» به طور کلی رفتار فرد را که قابل مشاهده است، توصیف می‌کند، مثلا می‌گوییم فلانی خوش قلب است، صمیمی است، جاه‌طلب است و… . در اصل، تجارب درون ذهن افراد به صورت شخصیت آنها بروز می‌کند.

علائم زیر می‌توانند پارانوئید را در بیمار تایید کنند:

  1. بیمار بدون دلیل کافی گمان می‌کند او را استثمار کرده‌اند و به او ضرر می‌رسانند یا سرش کلاه می‌گذارند.
  2. بدون دلیل کافی، وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیان خود را زیر سؤال می‌برد، به صورتی که این شک دائم ذهن او را مشغول می‌کند.
  3. به هیچ کس اطمینان ندارد و می‌ترسد از اطلاعاتی که او به آنها داده، علیه خودش استفاده کنند.
  4. در بین اظهارنظرهای اطرافیان که بی‌غرض و بدون خطر است و حتی اتفاق‌های مثبت و خوب، مفاهیم تهدیدکننده یا تحقیرکننده پیدا می‌کند.
  5. همیشه از همه چیز و همه کس دلخور و ناخشنود است و اگر کسی به او توهین یا بی‌احترامی کرده باشد، هرگز او را نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند.
  6. با کوچک‌ترین اتفاق و صحبتی، احساس می‌کند به شخصیت و اعتبارش لطمه وارد شده و بلافاصله واکنشی خصمانه و خشمگینانه نشان می‌دهد یا به مقابله می‌پردازد (در حالی که دیگران چنین برداشتی ندارند).
  7. مکررا و بدون هیچ دلیلی به وفاداری همسرش شک می‌کند.


تست روانشناسی افراد شکاک یا پارانوئید

با گرفتن این تست از خود و همسرتان می‌توانید پی به میزان بدگمانیتان ببرید:

  1. فکر‌های بدی می‌کنم که نمی‌شود درباره آن صحبت کرد. (بلی، خیر)
  2. بعضی اوقات آن چنان به گریه یا خنده می‌افتم که نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. (بلی، خیر)
  3. به نظرم هیچ کس مرا درک نمی کند.(بلی، خیر)
  4. اگر دیگران برایم نزده بودند(پشت سرم بدگویی نکرده بودند)، من بیشتر موفق بودم. (بلی، خیر)
  5. بیشتر اوقات خوشحالم. (بلی، خیر)
  6. بعضی اشخاص آنقدر تحکم می‌کنند که حتی وقتی می‌دانم که حق با آنهاست،دلم می‌خواهد بر خلاف آنچه می‌خواهند رفتار کنم. (بلی، خیر)
  7. معتقدم بر ضد من توطئه‌چینی می‌شود. (بلی، خیر)
  8. اغلب افراد حاضرند حتی با شیوه‌های غیرعادلانه به منافع و مزایایی برسند. (بلی، خیر)
  9. احساس می‌کنم که غالبا بی دلیل مجازات شده‌ام. (بلی، خیر)
  10. خیلی کم متوجه شده ام که گوشم زنگ بزند یا وز وز کند. (بلی، خیر)
  11. یکی، دو بار در زندگی احساس کرده‌ام که کسی سعی دارد با هیپنوتیزم و تلقین مرا وادار به انجام کارهایی بکند.(بلی، خیر)
  12. حتی وقتی هم که با دوستان هستم،غالبا احساس تنهایی می‌کنم. (بلی، خیر)
  13. فکر می‌کنم تقریبا هر کس برای اینکه به دردسر نیفتد، دروغ خواهد گفت. (بلی، خیر)
  14. من حساس‌تر از دیگران هستم. (بلی، خیر)

پاسخنامه تست افراد پارانوئید یا شکاک

  1. بلی
  2. بلی
  3. بلی
  4. بلی
  5. خیر
  6. خیر
  7. بلی
  8. خیر
  9. بلی
  10. خیر
  11. بلی
  12. بلی
  13. خیر
  14. بلی


توضیحات:

اگر از 14 سؤال فوق به یک تا 4 سؤال جواب موافق با آنچه در پاسخنامه آمده است، داده باشید جای نگرانی نیست.

اگر به 4 تا 8 سؤال جواب همسان با پاسخنامه داده باشید باید بیشتر به افکار خود دقت کنید و جلوی بدبینی‌های بی‌منطق خود را بگیرید.

اگر به 8 تا 14 سؤال جواب همسان داده باشید بهتر است با یک روانشناس افکار خود را در میان بگذارید تا در صورت لزوم از بیشتر شدن آنها جلوگیری کرده یا هر چه زودتر درمان را شروع کند.

تست روانشناسی افراد شکاک یا پارانوئید

علائم اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال پارانوئید از اوایل بزرگسالی، خود را نشان می‌دهد و فرد مبتلا دائم به دیگران شک دارد و فکر می‌کند همه مردم قصد آزار و اذیت او را دارند. آنها نمی‌توانند احساسات منفی خود نسبت به دیگران را و اینکه از واقعیت دور شده‌اند، به‌درستی درک کنند.

افراد مبتلا به پارانوئید،‌ همیشه در حالت تدافعی قرار دارند و بر این باورند که دیگران دائما قصد تحقیر یا تهدید آنها را دارند. ا

ین افکار بی‌پایه و اساس آنها و عادت‌های سرزنش کردن دیگران و بی‌اعتمادی‌شان به مردم، باعث می‌شود توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران را ازدست بدهند. افراد مبتلا به اختلال پارانوئید معمولا علائم زیر را از خود نشان می‌دهند

  1. آنها نسبت به تعهد، وفاداری یا راستی دیگران تردید دارند و بر این باورند اطرفیان قصد سوء‌استفاده یا فریب آنها را دارند.
  2. به دیگران اعتماد نمی‌کنند و هرگز از مسائل زندگی خود به دیگران نمی‌گویند، زیرا می‌ترسند از این اطلاعات فردی، علیه خودشان استفاده شود.
  3. دیگران را نمی‌بخشند و کینه‌توز هستند.
  4. بیش‌ازحد حساس‌اند و انتقاد کسی را نمی‌پذیرند.
  5. اظهارات بی‌منظور یا نگاه‌های تصادفی دیگران را بد تعبیر می‌کنند.
  6. بی‌دلیل تصور می‌کنند، دیگران قصد دارند به شخصیت آنها حمله کنند.
  7. معمولا با خشم و عصبانیت واکنش نشان می‌دهند و هر چیزی را به‌سرعت تلافی می‌کنند.
  8. بدون هیچ دلیلی، بارها به همسر خود شک می‌کنند و آنها را خیانتکار می‌دانند.
  9. به‌طور کلی در روابط‌شان با دیگران سرد هستند و فاصله معینی را حفظ می‌کنند. همچنین ممکن است شخصیتی کنترل‌کننده و حسود داشته باشند.
  10. هرگز خود را مسئول هیچ مشکل یا دردسری نمی‌دانند و معتقدند که همیشه حق با آنها بوده است.
  11. نمی‌توانند آرام باشند.
  12. با دیگران همیشه خصمانه رفتار می‌کنند و سرسخت و دعوایی هستند

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

معالجات مربوط به اختلال شخصیت پارانوئید می‌تواند در کنترل سوء‌ظن افراد مبتلا بسیار مؤثر باشد. اما این کار بسیار سخت است. زیرا ممکن است بیمار نسبت به خود پزشک هم شک و تردید داشته باشد.

چنانچه این اختلال، بدون درمان باقی بماند، مزمن می‌شود. تجویز دارو و روان درمانی، روش‌های مؤثری برای تخفیف علائم اختلال شخصیت پارانوئید هستند.

عواقب اجتماعی ناشی از اختلال‌های جدی روانی، ازجمله به‌هم‌‌ریختن کانون خانواده، ازدست‌دادن حرفه و مسکن، فاجعه‌آمیز است.

بنابراین برای بهبود و درمان علائم این اختلال،‌ درمانی همه‌جانبه لازم است. این درمان عبارت است از خدماتی که خارج از سیستم رسمی درمان وجود دارند و به تخفیف علائم این بیماری کمک می‌کنند.

برنامه‌های خودیاری، کمک خانواده، حمایت و پشتیبانی و ارائه خدماتی همچون مسکن و شغل، از خدمات خارج از سیستم رسمی درمان است.

این خدمات در کنار سیستم درمانی رسمی، بسیار مؤثرند. کسانی که از خدمات بهداشت روان استفاده می‌کنند می‌توانند بسیاری از خدمات مربوط به درمان فرد مبتلا به پارانویا را انجام دهند.

علت به‌کارگیری این افراد این است که آنها می‌توانند با افراد مبتلا به اختلالات ذهنی، بهتر از هر کس دیگری، ارتباط برقرار کنند.

آنها همچون الگویی برای افراد مبتلا به پارانویا هستند و درعین حال حساسیت و توجه سیستم‌های خدمات‌رسانی به افراد مبتلا به اختلالات ذهنی را افزایش می‌دهند.


تجویز دارو

به‌طور کلی استفاده از دارو در درمان اختلال شخصیت پارانوئید توصیه نمی‌شود. زیرا دارو می‌تواند احساس شک و بدگمانی را در فرد افزایش داده و در نهایت منجر به ترک درمان توسط بیمار شود. بااین‌حال، در برخورد با شرایط خاصی از این اختلال، مانند اضطراب شدید یا توهم که زندگی عادی فرد را به‌هم می‌ریزد، مصرف دارو توصیه می‌شود.

داروهای ضداضطراب مانند دیازپام، برای افرادی که به اضطراب یا پریشانی شدید مبتلا هستند، مناسب است. اگر بیمار دچار اضطراب یا توهمات شدید است و احتمال دارد به خود یا دیگران صدمه بزند، داروهای ضدروانپریشی مانند هالوپریدول یا تیوریدازین، برای او تجویز می‌شود. دوره مصرف این داروها که برای شرایط خاص بیمار تجویز می‌شود، باید کوتاه باشد.


روان درمانی

روان درمانی، مؤثرترین روش درمانی اختلال شخصیت پارانوئید است. افراد مبتلا به این اختلال اغلب مشکلات عمیقی در عملکرد و روابط بین فردی دارند و به این دلیل باید درمان آنها جدی گرفته شود.

ارتباط قوی بین درمانگر و بیمار، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. بااین‌حال، وجود چنین ارتباطی به‌دلیل بدبینی‌های شدید بیمار، به‌سختی شکل می‌گیرد و اغلب قبل از اینکه رابطه خوبی بین آنها شکل بگیرد، همه‌چیز تمام شده و درمان نیمه‌کاره می‌ماند.

همچنین ایجاد اعتماد بین بیمار و درمانگر، توجه و دقت خاصی می‌طلبد و حتی حفظ همان مقدار اعتماد به‌دست‌آمده نیز کار پیچیده و سختی است. بیشتر مبتلایان به اختلال پارانوئید،‌ این اختلال را تا پایان عمر با خود داشته و به درمان مادام‌العمر نیاز دارند

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد اختلال شخصیت پارانوئید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits