دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثير افسردگي در زندگي زناشويي
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افسـردگـي بر روي کليه جنبه هاي زندگي تاثير مي گذارد. در اين مورد بايد اذعان داشت که روابط با جنس مخالف نيز از اين امر مستثني نيستند.

افسـردگـي بر روي کليه جنبه هاي زندگي تاثير مي گذارد. در اين مورد بايد اذعان داشت که روابط با جنس مخالف نيز از اين امر مستثني نيستند.

تاثیر افسردگی در زندگی زناشویی

زمانيکه يـکي از طرفـين در يک رابطه دچار افسردگي شده باشد، رابطه آنقدر آسيب مي بيند که مي توان گفت بقاي آن با مشکل جدي مواجه خواهد شد.

البته مي توان اظهار داشـت کــه يک رابطه خوب مي تواند براي کساني که دچار افسردگي هستند، نقش مرهم را بازي کند؛ زمانيکه ميلي به انجام هيچ کاري نداريم، کمي عشق و محبت مي تواند ما را از دلتنگي بيرون آورد.

اگر شريکتان افسرده باشد

افراد افسرده تمايلي به انجام کارهاي روزمره ندارند، آنها احساس مي کنند که بدنشان به اندازه کافي انرژي ندارد، از پس هر کاري بر نمي آيند، همچنين توانايي برقراري ارتباط مناسب با خانواده، دوستان و حتي شريک زندگي خود را نيز از دست مي دهند.

ممکن است در يک چنين شرايطي طرف مقابل احساس بي محبتي و بي ميلي کند. اين سوء تفاهم نهايتاً به جدايي دو نفر از يکديگر ختم خواهد شد.

از سوي ديگر ممکن است طرف دوم احساس کند که خودش مسبب اصلي ايجاد افسردگي در شريکش بوده است. گاهي اوقات اوضاع آنقدر وخيم مي شود که دو نفر به هم مشکوک شده و تصور مي کنند که نفر ديگر براي خود معشوقه گرفته.

بايد توجه داشت که همه اين امور تفکرات بي پايه و اساس هستند، اما به هر حال کنترل احساسات شخصي کمي مشکل است. اگر در مقابل چنين شرايطي از خود عکس العمل منفي نشان داده و کمي عصباني شويد، واکنش هاي شما در اين زمينه کاملاً طبيعي هستند.

اگر شريکتان نمي توانست پاسخ شما را با يک لبخند کوچک بدهد، مثل گذشته دوستتان داشته باشد، از لحظه هايي که در کنار شما سپري مي کند لذت ببرد، و ... بايد قبول کنيد که همه اين موارد علائمي از بيماري او هستند.

نحوه عملکرد پيرامون مسائل جنسي

هنوز شواهد مستدلي از فعل و انفعالات شيميايي که در طي اين بيماري در مغز رخ مي دهد، در دست نيست. پژوهش هاي معدودي در زمينه اثر افسردگي بر روي روابط جنسي انجام شده که در اين قسمت به اختصار نگاهي به آنها مي اندازيم.

از بعد باليني کاملاً مشخص است که افسردگي بر روي تمام ارگان هاي بدن تاثير گذاشته، عملکرد طبيعي آنها را با مشکل مواجه ساخته، و واکنش هاي بدن را از حد نرمال، کند تر مي کند.

افسردگي به ويژه بر روي برنامه خواب و استراحت افراد تاثير مي گذارد. در اکثر بيماران اختلالاتي در مورد خواب گزارش شده است. افسردگي همچنين بر روي هر گونه فعاليتي که نيازمند شوق و حرارت، خودجوشي، و همکاري دو جانبه باشد نيز تاثير منفي مي گذارد که در اين ميان مي توان به رابطه جنسي نيز اشاره کرد.

مي توان گفت که اغلب افرادي که افسرده هستند، به مرور زمان تمايل خود را به رابطه جنسي از دست مي دهند. البته نمي توان به طور قطعي اظهار کرد که 100% بيماران افسرده، تمايلي به برقراري رابطه جنسي ندارند. در اين ميان مواردي ديده شده اند که به طور طبيعي روابط جنسي خود را حفظ مي کنند و سکس تنها عاملي است که مي تواند به آنها اطمينان خاطر داده و آرامشان کند.

در آقايون کاهش فعاليت ذهني سبب ايجاد خستگي و کسالت مي شود که اين امر نهايتاً منجر به کم شدن شهوت شده و سبب بروز مشکلاتي در زمينه نعوظ مي شود.

در خانم ها کاهش فعاليت ذهني سبب مي شود تا آنها علاقه خود را به برقراري رابطه جنسي از دست بدهند و مشکلاتي در زمينه رسيدن به ارگاسم پيدا مي کنند.

البته همه اين مشکلات با بهبود بيماري افسردگي خود به خود بهبود پيدا مي کنند. در حقيقت مي توان گفت که ايجاد علاقه مجدد به برقراري رابطه جنسي يکي از علائم اوليه بهبود بيماري است.

سکس و داروهاي ضد افسردگي

تنها خود بيماري افسردگي نيست که بر روي زندگي جنسي فرد تاثير منفي مي گذارد. داروهاي ضد افسردگي مانند "پروزاک" نيز مي توانند بر روي عملکرد جنسي فرد تاثير نامطلوبي بگذارند.

يکي از رايج ترين تاثيرهاي جانبي که اين داروها بر روي بيمار مي گذارند اين است که بازه زماني رسيدن به اوج لذت جنسي را افزايش داده و در برخي موارد فرد توانايي رسيدن به ارگاسم را به طور کلي از دست مي دهد. اگر چنين اتفاق براي شما روي داد از پزشک معالج خود بخواهيد نوع داروهاي شما را تغيير دهد.

افراد افسرده چگونه مي توانند به خود و خانواده شان کمک کنند

اين افراد برخي روزها حالشان از روزهاي ديگر بهتر است. بايد در روزهايي که حالشان خوب است، سعي کنند عشق و محبت بيشتري به اطرافيان و به ويژه شريک زندگيشان بدهند.

يک اسم رمز انتخاب کنيد - مثلاً اسم يک فيلم مورد علاقه - و بعد از آن براي نشان دادن اين امر که تمايلي به برقراري رابطه جنسي نداريد و ترجيح مي دهيد فقط او را در آغوش بگيريد، استفاده کنيد.

سعي کنيد هر روز پياده روي کنيد، بهتر است اين کار را با همسرتان انجام دهيد. پياده روي نه تنها شما را در معرض هواي آزاد قرار مي دهد، بلکه مانند ساير فعاليت هاي ورزشي ميزان اندروفين مغز را نيزافزايش ميدهد. اندروفين نوعي ماده شيميايي است که به آساني مي تواند حالات دروني شما را تغيير داده و احساس خوبي در بدن ايجاد کند.

حتي در روزهايي که شرايط مناسبي نداريد سعي کنيد لحظه اي آرام بخش را پيدا کنيد مانند صداي نغمه خواني پرندگان و يا گل هايي که در باغچه خانه شکوفا شده اند. تمرين کنيد تا حداقل روزي سه مورد از اين مسائل آرامبخش را در زندگي خود پيدا کنيد.

زمانيکه شما دچار افسردگي مي شويد تغييراتي در آداب غذاييتان رخ مي دهد. اشتهاي شما ممکن است به طور کامل از بين برود و يا اينکه اشتهاي سيري ناپذيري پيدا کنيد. سعي کنيد در طول روز 5 بار ميوه بخوريد. اين کار به حفظ سلامت فيزيکي و ذهني شما کمک شايان ذکري خواهد کرد.

به موزيک هايي که علاقه داريد گوش دهيد.

ايمان داشته باشيد که دوران افسردگي نيز به پايان خواهند رسيد و دوباره روزهايي مي رسند که مي توانيد از زندگي لذت ببريد.

چگونه مي توان به شريک زندگي افسرده کمک کرد

سعي نکنيد که وانمود کنيد شرايط او را به طور کامل در ک مي کنيد، چون نمي توانيد يک چنين کاري انجام دهيد. در عوض به او بگوييد: من نمي توانم درک کنم که تو دقيقاً چه احساسي داري، ولي تمام تلاشم را مي کنم تا متوجه شرايطت بشوم و کمکت کنم."

اکثريت قريب به اتفاق افرادي که دچار افسردگي مي شوند علاقه خود را به برقراري رابطه جنسي ازدست مي دهند. سعي کنيد به او بقبولانيد که اين بي ميلي به دليل مسائل شخصي نبوده و منحصراً مربوط به بيماري او مي شود.

نااميد نشويد؛ شايد بعضي روزها احساس کنيد که تلاشتان به جايي نميرسد، اما مطمئن باشيد که اظهار محبت دائمي بالاخره تاثير خود را مي گذارد و مي توانيد آنها را متوجه ارزش هاي واقعي شخصي شان بکنيد.

او را متقاعد کنيد تا به متخصص مراجعه کند و کمک هاي لازم را از او بگيرد. افسردگي مقوله اي نيست که بتوان يک تنه به جنگ آن رفت.

به خاطر داشته باشيد: بهبود افسردگي درست مثل بهبود يک عمل جراحي است. از او به خوبي مراقبت کرده و تا جايي که مي توانيد عشق و محبت خود را نثارش کنيد. البته انتظار نداشته باشيد که به سرعت کارهايتان نتيجه بدهند.

براي خودتان کارهاي جالب انجام دهيد. زندگي با يک فرد افسرده کمي خسته کننده است به همين دليل بايد مراقب خودتان باشيد. براي خودتان وقت بگذاريد، با دوستانتان به بيرون و يا سينما برويد. بيماراني که دچار افسردگي هستند ترجيح مي دهند که در خانه بمانند و هيچ کاري انجام ندهند، اگر شما هم بخواهيد اين کار را انجام دهيد ممکن است خودتان نيز دچار مشکل شويد.

هميشه به خاطر داشته باشيد که اين دوران نيز سپري خواهند شد و شريکتان هم که در حال حاضر دچار افسردگي شده، همان فرد قبلي است و هيچ چيز عوض نشده.

منبع : بیتوته



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits