دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگی مشترک،چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگی مشترک و زندگی مشترک موفق-زندگی مشترک-زندگی مشترک موفق-موفقیت و خوشبختی-باعث زندگی مشترک موفق-ازدواج و زندگی زناشویی-موفقیت در زندگی مشترک-رسیدن به زندگی مشترک موفق-روابط موفق در زندگی مشترک-زوج‌های موفق

بدون‌شک زن و مردی که با هم پیمان زناشویی می‌بندند، موفقیت و خوشبختی در کنار هم را آرزو دارند. اما بسیاری از ازدواج‌هایی که امروزه صورت می‌گیرد، پس از چندی به طلاق می‌انجامد. چه عاملی باعث می‌شود که آن‌ها از خوشبختی که در زمان ازدواج خواهان آن هستند، دور شوند؟ به همین دلیل، در این نوشتار، به بررسی عواملی می‌پردازیم که باعث زندگی مشترک موفق می‌شود تا زوجین با بکارگیری آن‌ها، خوشبختی و عشق هرچه بیشتر را در کنار هم تجربه کنند.

زندگی مشترک و زندگی مشترک موفق

زندگی مشترک و زندگی مشترک موفق

گفت‌وگو عاملی مهم در زندگی مشترک موفق


به عقیده‌ی کارشناسان خانواده، عاملی که توانایی استحکام بخشیدن به پایه‌های ازدواج و زندگی زناشویی را دارد، به نحوه‌ی برقراری ارتباط کلامی با همسر برمی‌گردد. زیرا اغلب زوجین، از نحوه‌ی صحیح گفت‌وگو با هم آگاه نیستند و به این نکته توجه نمی‌کنند که گاهی همین موارد مشکل‌ساز می‌تواند پیوندهای عاطفی میان زوجین را بیش از پیش تقویت نماید.


تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که در هنگام بروز یک بحث خانوادگی، زوجین دو راه‌حل بیشتر ندارند، یا باید عصبانیت و پرخاشگری را انتخاب کنند و به در و دیوار بد و بیراه بگویند یا این‌که تصمیم بگیرند که از بحث و مشاجره خودداری کنند و صلح و گفت‌وگو را برگزینند. ولی متأسفانه با نگاهی به آمار و ارقام تحقیقات به این نتیجه خواهیم رسید که از هر 6 نفر فقط یک نفر راه دوم را انتخاب می‌کند و بقیه دوست دارند که وارد بحث و مشاجره شوند.

در تحقیقی که بر روی زندگی بیش از 2000 زوج انجام شد، نشان داده است که زوج‌هایی می‌توانند در زندگی خود به زندگی مشترک موفق دست پیدا کنند که مشکلات غیرقابل حل از نظر دیگران را با گفت‌وگوی مناسب و همدلی حل می‌کنند. افرادی زیادی با این تصور وجود دارند که اگر دعوا در زندگی‌شان باشد، سلامت ارتباط آن‌ها تضمین نمی‌شود و به همین دلیل همیشه عنوان می‌کنند که هیچ دعوایی در رابطه‌ی آن‌ها وجود ندارد.

اما به عقیده‌ی روان‌شناسان، موفقیت حقیقی زمانی حاصل می‌شود که دو نفر بتوانند تفاوت های ذاتی یکدیگر را متوجه شده، آنها را بشناسند، و بپذیرند. تنها در این صورت است که دو نفر می توانند عشق واقعی خود را در زندگی مشترک نثار یکدیگر کرده و از ثمرات واقعی ازدواج بهره بگیرند. باید به این نکته توجه داشت که شدت مشاجرات خانوادگی و توانایی برقراری تعامل کلامی، می‌تواند زندگی دل انگیزی را به زن و شوهر هدیه دهد.

موفقیت کامل در زندگی مشترک در گروی چیست؟


زوجین باید به این مسأله توجه داشته باشند که تنها داشتن توانایی درست مشاجره کردن، نمی‌تواند زندگی موفقی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد و برای رسیدن به زندگی مشترک موفق باید چیزهای زیادی را بیاموزند. اگر به اطراف خود نگاه کنید، هیچ زوجی را نمی‌توانید بیابید که مشکلات‌شان را با یک شیوه‌ی واحد حل کنند و به طور کلی پروسه‌ی حل کردن مشکل از خانواده‌ای به خانواده‌ی دیگر متفاوت است.

نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که خانواده‌های سالم عموماً از سه تکنیک برای حل مشکلات خود استفاده می‌کنند:


بررسی و تأیید:

معمولاً با توجه به این روش، اغلب زوجین با یکدیگر سازش می‌کنند و مشکلات خود را برای رسیدن به توافق دوجانبه حل می‌نمایند.


دگرگونی متغیر:

در این مورد دو طرف جوش می‌آورند و یک بحث داغ را شروع می‌کنند که در نهایت هر کدام بحث را به طرف خود می‌کشاند.

فرار از مشاجره:

در این مورد زوجین با هم توافق می‌کنند که اگر در مورد خاصی با هم توافق نداشته باشند، طبیعی است و بنابراین باید سعی کنند که تفاوت‌ها را همان‌گونه که هست، بپذیرند و به زندگی ادامه دهند.


در گذشته مشاوران خانواده تصور می‌کردند که تکنیک فرار از مشاجره می‌تواند منجر به نابودی ازدواج شود، اما این تحقیقات نشان داد که هر سه شیوه به یک اندازه مفید هستند و هر زوج بسته به شرایطی شخصیتی که دارند می‌توانند در شرایط مختلف این روش‌ها را به کار بگیرند. در روابط موفق در یک زندگی مشترک حتی انتقاد و اهانت هم وجود دارد، زیرا ما انسان هستیم و این موارد کاملاً طبیعی است. اما به این مورد توجه داشته باشیم که برای از بین بردن آن و بازگرداندن شادی به زندگی، هنگامی که مشاهده می‌کنیم بحث رو به اهانت و دشنام پیش می‌رود، برای مدتی از صحبت صرف‌نظر کنیم.

زندگی مشترک و زندگی مشترک موفق

زوج‌های موفق کدامند؟


یکی از کارشناسان ازدواج و خانواده عنوان می‌کند که زوج‌های موفق، معمولاً در زندگی یکدیگر نقش فعالی دارند و در کنار هم احساس آرامش و امنیت دارند. به عقیده‌ی او لزومی ندارد که مرتب در مورد رابطه‌ با همسرتان نگران باشید، ولی باید این رابطه را مرتباً تجدید کنید. بنابراین ازدواج‌هایی که به شکست می‌انجامد به این دلیل است که در آن هر کدام از زن و شوهر راه خودش را می‌رود و توجهی به اصل پیوند ازدواج ندارد. به عقیده‌ی این کارشناس خانواده ازدواج‌ زوج‌هایی که همیشه با هم درگیر کارهای متفاوت و جدید می‌شوند، شادتر از ازدواج‌هایی است که در آن زن و شوهر مرتباً عادات قدیمی‌شان را تکرار می‌کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits