دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با همسر افسرده خود چگونه رفتار کنم ؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
افسردگی یکی از مشکلات روحی و روانی است که درمان آن تا حد زیادی به کمک اطرافیان نیاز دارد. در ادامه قصد داریم نحوه رفتار با همسر افسرده را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه رفتار با همسر افسرده چگونه است ؟

نحوه برخورد و رفتار با همسر افسرده در بهبود بیماری او و افزایش سطح کیفیت رابطه عاطفی در زندگی مشترک تأثیر بسیار زیادی دارد. زندگی با شخص مبتلا به افسردگی به مرور زمان تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیمار افسرده جدایی طلب است، این اتفاق می‌تواند بر رابطه زناشویی شما اثر منفی بگذارد. افسردگی همسرتان او را فردی بی انگیزه، غمگین و بد اخلاق می‌کند، بحث و دعواهای بین شما بیشتر شده و یک شکاف میان شما ایجاد می‌شود.

شناخت افسردگی همسر

افراد افسرده ممکن است روزهای بسیار خوبی نیز داشته باشند اما تجربه دوباره حالات افسردگی، چیزی است که معمولا عزیزان و نزدیکان متوجه آن نمی‌ شوند. نشانه‌های شدید افسردگی حداقل به مدت دو هفته در فرد دیده می‌شوند، در صورت عدم درمان، احتمالا علائم به صورت مزمن در می‌آیند.

همسر افسرده شما ممکن است تنها برخی نشانه‌ها را داشته باشد. بنابراین اولین گام، درک بیماری افسردگی توسط شما و شناسایی نشانه‌های آن است.

علائم افسردگی می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد و با گذشت زمان تغییر کند. طبیعتا مطالعه کافی شما برای تشخیص افسردگی کافی نیست و باید از روانشناس کمک بگیرید اما به طور کلی بهترین راه این است که با استفاده از سوالات باز و گوش دادن همدلانه و درست، به درون همسرتان پی ببرید.

راه های درمان افسردگی در مردان

رفتار صحیح با همسر افسرده

آموزش رفتار با همسر افسرده

1. برای رفتار با همسر افسرده در کنارش باشید

یافتن بهترین روانشناس، جمع کردن دوستان، صحبت با افرادی که تجربه شما را داشتند می‌تواند گزینه‌های پیش روی شما باشد اما معمولا بهترین کاری که می‌توانید برای همسر افسرده‌ تان بکنید خودش را به سادگی نشان می‌ دهد.

شما جواب تمام سوالات را ندارید و این طبیعی است، اما می‌ توانید کنار همسرتان بنشینید و گوش بدهید. دست او را بگیرید، او را در آغوش بگیرید و مهمتر از همه، تنهایش نگذارید.

البته نیازی نیست همیشه و در همه حال کنارش باشید و به او بچسبید، فقط به او بفهمانید که همیشه حمایتش می‌کنید. می‌توانید جملات زیر را به کار ببرید:

  • بگو من چکار می‌تونم بکنم؟
  • تو برای من مهمی.
  • من بخاطر تو اینجام. اینجام که باهام حرف بزنی.

کمک به همسر افسرده

راه های درمان افسردگی همسر

2. برای درمان افسردگی همسر او را برای درمان تشویق کنید

علائم افسردگی در همسرتان ممکن است آنقدر شدید باشد که زندگی وی را مختل کند. با این حال ضرورت مراجعه به متخصص را درک نکند و آن را نپذیرد و فقط فکر کند که احساساتی زودگذر است. بنابراین وظیفه شماست که او را برای درمان تشویق کنید.

افسردگی نه تنها خود به خود خوب نمی‌شود، بلکه به مرور زمان کهنه‌تر و شدیدتر خواهد شد. برای این کار می‌توانید علائم همسرتان را با یک درمانگر مطرح کنید، نگرانی خود را به همسرتان ابراز کنید، قرار ملاقات یا تماس با روانشناس ترتیب دهید و درباره چیزهایی که درباره افسردگی و درمان آن می‌دانید به او توضیح دهید.

با همسر افسرده چه کنم

چگونه به همسر افسرده کمک کنیم ؟

3. نحوه برخورد با همسر افسرده: بحث نکردن

شاید یکی از مهم ترین عاملی که باید در برخورد با همسر افسرده خود مورد توجه قرار دهید بحث نکردن با فرد و همسر افسرده است. او بیشتر از هر چیز به توجه و همراهی شما نیازمند است و در صورتی که شما را در مقابل خود و نه در کنار خود ببیند دچار شکست بیشتری خواهد شد.

این افراد ممکن است در روابط خود از احساسات و نگرش های افراد برداشتی منفی و افراطی داشته باشند و به همین علت باید در برقراری ارتباط خود با این افراد بیشتر دقت داشته باشید.

در رفتار با همسر افسرده سعی کنید با نشان دادن محبت بیشتر توجه و اعتماد همسرتان را به خود جلب کرده و امنیت بیشتری را به لحاظ عاطفی و روانی به او بدهید.

رفتار با همسر افسرده

طرز برخورد با همسر افسرده

4. حمایت کردن از همسر افسرده

با دادن اعتماد و امنیت به همسر خود می توانید حمایت بیشتری از او داشته باشید و از این طریق کمک زیادی به حل مشکل او کنید.

زمانی که همسر شما به هر دلیلی در زندگی با مشکل مواجه می شود با حضور خود این احساس را در او ایجاد کنید که او از عهده کارها بر می آید.

نحوه رفتار با همسر افسرده

زندگی با همسر افسرده

5. تغییر زندگی برای درمان افسردگی همسر

شاید یکی از عواملی که موجب ایجاد افسردگی در زندگی شما و یا همسرتان شده است مشکلات زناشویی است که در روابط شما وجود دارد. یک زندگی یکنواخت بدون هیجان و اشتیاق می تواند روح و روان هر فردی را خسته کند.

با همسر خود برنامه های تفریحی که به آن علاقه مند می باشد را پیگیری کنید تا از این طریق نشاط و انگیزه بیشتری را در او ایجاد کنید. این تکنیک یک راهکار مناسب در برخورد صحیح و رفتار با همسر افسرده است.

آموزش رفتار با همسر افسرده

روش برخورد با همسر افسرده

نکات مهم برای کمک به همسر افسرده

همسر افسرده ممکن است در زندگی بسیار کج خلقی کند و یا مدام بی حوصله باشد و بهانه بگیرد؛ خیلی مواقع برای فرزندان وقت نمی‌گذارد و تمام مسئولیت‌ها به دوش شما می‌افتد.

به یاد داشته‌باشید که همسرتان تحت کنترل بیماری قرار دارد و نمی‌تواند عواطف و احساسات منفی خود را مدیریت کند. گاه عواملی همچون مشکلات کودکی و خانواده باعث افسردگی او شده‌ اند. بنابراین او را به خاطر بی حوصلگی و بیماری‌ اش سرزنش نکنید.

این را بدانید که همسر شما از گناهکار بودن احساس رنج و عذاب می کند و در صورت برخورد با مشکل در زندگی به راحتی احساس عذاب وجودان دارد و از زندگی کناره گیری می کند. همراه همسرتان باشید و به او نشان دهید که تمام بار زندگی و مسؤلیت های آن نباید به تنهایی بر روی دوش او باشد.

با توجه به این موارد رهایی از افسردگی در صورتی امکان پذیر است که فرد بیمار از همراهی اطرافیان و حمایت عزیزان برخوردار باشد. در رفتار با همسر افسرده نیز این عامل از اهمیت و تاثیر بیشتری برخوردار است.

تاثیر افسردگی در زندگی زناشویی

چرا زنان گاهی بی حوصله هستند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits