دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اهداف و راهکارهای تاثیرگذار برای موفقیت در ازدواج
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
اهداف و راهکار برای موفقیت در ازدواج : آیا تا به حال برای حفظ و افزایش علاقه به همسرتان اهدافی در نظر گرفته اید ؟ حفظ صمیمیت و علاقه اولیه در زندگی مشترک به اندازه تهعد به رابطه اهمیت دارد. در این مقاله از دلگرم با راهکارهایی برای این هدف آشنا می...

اهداف و روش هایی برای افزایش صمیمیت در زندگی مشترک

اگر از افراد متاهل یا متعهد به رابطه ای بپرسید اولویت شماره یکشان چیست بیشتر آنها می گویند "ارتباط با همسرم". اما به همان اندازه که رابطه عاشقانه ما برای سلامت و خوشبختی ما مهم است، مقدار زمانی هم که برای مراقبت از رابطه مان صرف کنیم اهمیت ظریف اما زیادی دارد.

اگر متاهل یا به رابطه ای متعهد هستید، لحظه ای فکر کنید و مدت زمانی را که با هم برای تقویت ارتباط زناشویی خود انجام داده اید در نظر بگیرید. اگر این طور نیست، مطمئنا شما تنها نیستید.

وقتی وارد رابطه ای رمانتیک می شویم احساس می کنیم انرژی شادی آور این ارتباطات تا همیشه ارتباط ما را قوی نگه می دارد اما به مرور زمان این انرژی کاهش می یابد و احتمال دارد ارتباطی مشترک با وجود موانع در مسیر به سختی پیش می رود.

این زمانی است که سوءتفاهم ها، نا امیدی ها و خستگی ها می تواند آرام آرام نزدیکی بین زوجین را خراب کند و به صمیمیت و شادی هر دو طرف آسیب وارد کند. بسیاری از زوج ها مطمئن نیستند در این مواقع چه کاری باید برای حفظ صمیمیت در زندگی مشترک انجام دهند به همین دلیل کار خیلی خاصی برای دوباره زنده کردن ارتباطشان انجام نمی دهند.

حالا چطور می توان از رضایت عمیق در یک ارتباط طولانی مدت و متعهدانه لذت برد ؟ پاسخ در درک مراحل یک ارتباط و تعیین اهداف مشترک زوج ها برای حفظ علاقه در زندگی مشترک است. برای این کار لازم است به فعالیت های روزانه ای برای رسیدن به بهترین اهداف ارتباطی برای خود و همسرتان تعهد داشته باشید.

1. ارتباط خود را در اولویت قرار دهید

بیایید صادق باشیم بیشتر ما درباره اهمیت زندگی مشترک یا رابطه عاشقانه مان خیلی خوب صحبت می کنیم اما وقتی موضوع جدی می شود و پای عمل وسط می آید ما واقعا ارتباطمان را در اولویت نمی گذاریم. به مرور زمان از همدیگر برای اولویت قرار دادن ارتباط مشترکتان از همدیگر تضمین می خواهید.

سر شما شلوغ می شود، مشغول کارهای خودتان می شوید و به درک درست احتیاجات و تمایلات همسرتان بی اعتنا می شوید. به ارتباطتان به عنوان امری معمولی نگاه می کنید، چیزی که فقط نتیجه فرعی ارتباط شما با این فرد است. اما این ارتباط به خودی خود یک موجودیت است. شما، همسرتان و ارتباطتان هر کدام ماهیتی جداگانه دارید.

از این سه مورد، ارتباط شما باید در درجه اول قرار گیرد. در واقع، ارتباط مشترک شما باید نسبت به هر چیز دیگری مثلا بچه ها، کار، سرگرمی ها و خانواده پدر مادری در زندگی در وهله اول باشد. پس این هدف باید بین زن و شوهر مشترک باشد. هر دو شما باید ارتباطتان را به عنوان بخش عمده زندگی تان بپذیرید. چطور این کار را انجام دهید ؟

این تعهدی است که باید هر روز در تصمیمات و کارهایتان به آن توجه داشته باشید و آن را تقویت کنید. تقویت این تعهد به ارزیابی مدام ارتباط مشترک بر اساس نیازهای هر طرف و آنچه در زندگی مشترک شما می گذرد احتیاج دارد. هر روز از خودتان بپرسید امروز با وجود تمام مشغولیاتی که داشتم ارتباط با همسرم را در اولویت قرار دادم ؟ و برای بهتر شدن ارتباطتان تلاش کنید.

2. اولویت قرار دادن ما به جای من

جبران کردن خوبی ها برای همدیگر به شما کمک می کند در ازدواج به جای "من" به "ما" فکر کنید و ارتباط با همسرتان را در اولویت کارهایتان قرار دهید.

این کار برای بیشتر زوج ها مشکل است چون لازم است قبل از اینکه نیازها و عادات خود را در نظر بگیرید خودتان را در درجه اول عضوی از یک تیم دو نفره بدانید. با اینکه به نظر می رسد این وابستگی دو نفره شما را ضعیف می کند اما در واقع شما را قوی می کند چون هر فرد احساس امنیت و عزیز بودن برای کسی می کند.

این هدف در زندگی مشترک به کمی زمان و فداکاری احتیاج دارد اما نتیجه نهایی آن فوق العاده است چون یک قلمروی محافظ برای ارتباط مشترک با ارزشتان ایجاد می کنید. اولین گام برای رسیدن به این هدف ایجاد یک سری توافقات مشترک بین خودتان و همسرتان برای تقویت علاقه و محافظت از رابطه تان است.

مثالی در رابطه با این هدف می تواند این باشد : "من هیچ وقت از عمد تو را نمی ترسانم یا ترک نمی کنم یا با نقاط ضعف تو با ملاحظه و محبت برخورد می کنم". ما بودن یک زوج به معنای واقعی کلمه با هدف تقویت صمیمیت در زندگی مشترک به آشنایی کامل با نیازها، تمایلات و ترس های همدیگر هم احتیاج دارد.

بهبود سریع آسیب وارد شده به یک ارتباط مشترک گنجینه ای از خاطرات خوش را برای رو به رو شدن با مشکلات و پشتیبان همدیگر بودن در اوقات سخت را به همراه دارد.

3. روزانه زمانی را برای ارتباط با همدیگر اختصاص دهید

یک هدف مهم برای موفقیت در ازدواج وقت گذاشتن برای ارتباطی چهره به چهره در طول روز است. به خصوص اگر یکی از شما یا هر دو بیرون از خانه کار می کنید باید این عادت را بدون مزاحمت یا حواس پرتی (بچه ها و موارد دیگر) بیشتر تقویت کنید.

بهتر است این زمان صبح قبل از شروع روز کاری و عصر قبل از مشغول شدن به کارها و مسئولیت های روزانه باشد. مهم ترین عامل در این هدف حضور کامل برای همدیگر هنگام صحبت کردن است یعنی توجهی به موبایل، کارتان یا تلویزیون نمی کنید. شما کاملا روی همدیگر تمرکز دارید.

همچنین باید توجه داشت چنین زمانی موقع حل کردن اختلافات یا بحث درباره ارتباطتان نیست بلکه این مواقع زمان صحبت کردن، به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات، در آغوش گرفتن و خیلی ساده لذت بردن از با هم بودن است. به چشمان همدیگر نگاه کنید، دست های همدیگر را بگیرید و موقع گوش دادن به صحبت های همدیگر یک شنونده فعال باشید.

صبح قبل از هر کاری در تخت خواب یا موقع صبحانه خوردن با هم کمی صحبت کنید. عصرها با هم به پیاده روی بروید یا موقعی که بچه ها را برای بازی بیرون می برید جایی بنشینید و درباره روزی که داشته اید با هم حرف بزنید. لازم نیست زمان این ارتباط طولانی باشد. حتی یک ربع یا بیست دقیقه هم برای تقویت علاقه و توجهتان به همدیگر و سلامت رابطه تان کافی است.

بهترین روش برای حرف زدن با همسر را یاد بگیرید

4. با مهربانی با هم ارتباط برقرار کنید

تعیین هدف برای ازدواج باید شامل روش هایی برای برقراری ارتباط با همدیگر باشد اما آیا تا به حال توجه کرده اید زوج ها چطور می توانند با وجود اختلاف سلایقی که دارند با همدیگر بدون بدرفتاری و نامهربانی صحبت کنند ؟ آنها گاهی اوقات چیزهایی به همدیگر می گویند که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردند به یک آشنای معمولی یا حتی کسی که نمی شناسند بگویند.

وقتی آسیب می بینیم، عصبانی یا نا امید هستیم توهین کردن و گفتن حرف های آزاردهنده آسان است. گاهی اوقات ما از جملات و رفتارهای خشونت آمیز که خیلی مشخص نیستند مثل طعنه و کنایه زدن، سوء استفاده یا درست بیان نکردن احساساتمان استفاده می کنیم.

حرف ها و رفتارهای مشخص و پنهان هر دو، آسیب عمیقی به دو طرف وارد می کند و به مرور زمان دلایل کافی برای ایجاد مشکلات در ارتباط را روی هم انباشته می کند و به این ترتیب اعتماد، احترام و در نهایت عشق دو طرفه را از دست می دهید.

مهربان بودن با همدیگر را به هدفی در ارتباط دو نفره تان تبدیل کنید. مهربان بودن به این معنا نیست که باید همیشه با هم موافق باشید یا در مواقعی که با چالشی رو به رو هستید عشق را احساس کنید. مهربان بودن به این معنا نیست که باید با هم موافق باشید تا از خشونت و توهین به همدیگر جلوگیری شود بلکه منظور این است که منصفانه بدون پرخاشگری، بی اعتنایی و سوء استفاده با هم صحبت کنید.

یعنی وقتی می خواهید پرخاشگری کنید خودتان را آرام کنید و چیزی نگویید یا کاری نکنید که بعد پشیمان شوید. ما همه آدم هستیم و اوقاتی پیش می آید که کمتر از آنچه هدفتان است مهربان باشید و بهتر است معذرتخواهی و بخشش سریع هم جزء اهداف رفتاری مشترکتان باشد.

5. آسیب پذیر بودن را با میل بپذیرید

هر شخصی با چمدانی از ماجراهای گذشته، نا امنی ها، احساس شرم یا گناه و امید و آرزوهای از دست رفته وارد رابطه ای جدید می شود. ما نقاط ضعفی داریم که می خواهیم از دیگران مخفی کنیم تا نظر آنها نسبت به ما تغییر نکند و احترامی که به ما می گذاشتند حفظ شود.

همان طور که اعتماد و صمیمیت در ارتباط زوج ها رشد می کند آسیب پذیری ها و دردها درونی خود را با همسرتان به اشتراک می گذارید. شما آسیب پذیری خود را در زندگی مشترک به امید یافتن جایی امن و بی خطر برای اینکه بتوانید کاملا خودتان باشید آشکار می کنید.

هیچ چیز بیشتر از بی اعتبار کردن و چشم پوشی از آسیب پذیری های خود یا بدتر از آن رد کردن آنها و احساس بد بعد از آن درباره خودتان به ارتباط مشترک شما آسیب نمی زند. توانایی آسیب پذیر بودن در عین حال امنیت داشتن با همدیگر می تواند پیوند بین شما را تقویت کند و عشق و صمیمتی عمیق تر از آنچه فکر کنید ممکن است بین شما پرورش دهد.

وقتی شما و همسرتان نقاط ضعف یکدیگر را می پذیرید و با همدیگر با ملاحظه رفتار می کنید زخم های عاطفی گذشته شما را بهبود می بخشد و باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. یکی از اهداف مشترک برای صمیمیت در زندگی مشترک باید روراست بودن، آسیب پذیر بودن و صادق بودن با همدیگر باشد.

اما از آن مهم تر این هدف را هم داشته باشید که همیشه با نقاط ضعف دیگری با ملایمت و محبت برخورد داشته باشید.

6. برای خوش گذرانی با همدیگر برنامه داشته باشید

زندگی همیشه جدی و استرس زا است. روزهای شما با کار کردن، مراقبت از بچه ها، انجام کارها، حل مشکلات و نگرانی برای مشکلات آینده می گذرد. ارتباط شما باید جایی برای آرامش و فراغت از مشکلات زندگی روزمره باشد. در واقع، ارتباط شما باید راه خروجی برای لذت بردن از زندگی به حد کمال باشد.

به گذشته و به اوایل ارتباط با همسرتان فکر کنید که چقدر با هم خوش می گذراندید. روزهای اول عشقتان مجبور نبودید برای خوش بودن کار خاصی انجام دهید. همه چیز سرگرم کننده بود و اگر هم به دنبال کاری برای خوش گذراندن با همدیگر می گشتید خوشحال می شدید.

اما همان طور که مدت ارتباط نزدیک شما با همدیگر بیشتر می شود احتمالا باید کمی بیشتر برای خوشگذرانی با همدیگر تلاش کنید. طبق تحقیقات انجام شده بازی های 2 نفره زوج ها و خوشگذرانی با همدیگر ارتباط بین آنها و رضایت از ارتباط را تقویت می کند.

هر هفته برای خوش گذرانی برنامه ریزی و زمان بندی داشته باشید. با همسرتان درباره کارهای سرگرم کننده ای که می توانید با هم انجام دهید صحبت کنید. برای امتحان کارهای جدیدی که می تواند با ایده های اولیه شما برای سرگرم شدن متفاوت باشد روراست باشید.

به خودتان اجازه دهید دیوانه بازی در بیاورید و دوباره مثل بچه ها شوید. حتی لحظاتی کوتاه و فوری از خوشگذرانی می تواند ارتباط شما را بهتر و شما را به هم نزدیک تر کند. انواع مختلف عشق را یاد بگیرید و در آنها ماهر شوید. طبق گفته گری چاپمن نویسنده کتاب 5 زبان عشق، افراد عشقشان را به 5 روش بیان می کنند:

  1. هدیه دادن
  2. وقت گذاشتن برای همدیگر
  3. کلام تایید آمیز
  4. خدمت به یکدیگر
  5. تماس فیزیکی

چاپمن ادعا می کند هر کدام از ما یک زبان عشق اولیه و یک زبان ثانویه برای ابراز علاقه مان به دیگران داریم اما با نشان دادن زبان عشق خودمان به همسرمان عمیق ترین نیازها را در رابطه مان آشکار می کنیم. ممکن است شما و همسرتان زبان عشق مشابهی نداشته باشید و به همین دلیل خیلی مهم است که هر دو زبان عشق همدیگر را یاد بگیرند.

شما می توانید این کار را با طرز ابراز علاقه همسرتان به شما و بررسی آنچه درباره ارتباطتان شکایت می کند انجام دهید. وقتی شما و همسرتان زبان عشق همدیگر را یاد بگیرید هدف فراهم کردن هر چه بیشتر احتیاجات در ارتباط مشترک شما است.

اهداف و راهکارهای موفقیت در ازدواج

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

۲۰ کلید خوشبختی در زندگی مشترک

چگونه خوشبخت باشیم و زندگی خوبی داشته باشیم؟

رازهای موفقیت در زندگی زناشویی

کارهایی که زن و شوهر را به یکدیگر نزدیک میکند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits