دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید گرفتن دستان همسر
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
گرفتن دست کسی که برایتان مهم است و دوستش دارید، از هورمون استرس که کورتیزول نام دارد می کاهد. حتی لمس دست یک دوست می تواند به ما احساس رضایت بدهد تا در مورد خودمان حس بهتری داشته باشیم.

فواید شگفت انگیز گرفتن دست عشقتان

باعث افزایش سطح اکسی‌توسین میشود

نخستین فایده در دست گرفتن دست‌ها تاثیر آن بر بالا رفتن سطح اکسی‌ توسین در بدن است. اکسی ‌توسین چیست؟ خوب می‌دانیم که اکسی ‌توسین هورمونی است که مسئولیت ایجاد ارتباط را برعهده دارد یا به نام ” هورمون عشق” شناخته می‌شود. این نوع هورمون‌ها با ایجاد ارتباط یا تعامل با دیگران از طریق گرفتن دست‌ها یا بغل کردن یا عمل‌های مشابه تقویت خواهند شد. بعلاوه، این هورمون تاثیراتی مثبت در بدن به همراه خواهد داشت که ایجاد شادی و احساس گرما و صمیمیت نمونه هایی از آن است.

عملی سالم است

بدون شک چگونگی زندگی کردن ما در این دنیا سلامت ذهن و بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال، اگر شما بهترین غذاها را مصرف کنید، بدون شک از بدنی سالم بهره‌مند خواهید شد. گرفتن دست‌ها هم دقیقا همین کار را می‌کند.این عمل تاثیرات مثبت بسیاری را به همراه دارد و به همین دلیل عملی شگفت‌انگیز به شمار می‌رود.

همچنین گرفتن دست‌ها یکی از کارهای سالم و سلامت بخشی است که می‌توانید آن را انجام دهید. این کار ارتباط خوبی را به‌وجود می‌آورد و نشان دهنده رابطه خوبی میان افراد است. بنابراین، اگر شما می‌توانید کار بهتری مثل در دست گرفتن دست‌ها برای زندگی روزانه خود انجام دهید پس چرا از همین حالا آن را شروع نمی‌کنید؟

عشق را ابراز می‌کند

ما نمی‌توانیم منکر این باشیم که در دست گرفتن دست شریک عاطفی موجب به‌وجود آمدن تماس بین دو نفر و ایجاد ارتباط خوبی بین طرفین در یک رابطه می‌شود. درواقع، این تاثیر به حضور هورمونی به نام اکسی توسین در بدن مربوط می‌شود. اکسی توسین هورمونی است که نقشی مهم در تقویت ارتباط در یک رابطه و ایجاد پیوندی با کیفیت بهتر بر عهده دارد.

در نتیجه، زوج‌ها می‌توانند با گرفتن دست‌های یکدیگر در دستانشان عشق خود را ابراز کنند. این عمل سیستم عصبی را فعال خواهد کرد و در نتیجه احساس خوبی را در فرد به همراه خواهد داشت. گرفتن دست‌های فرد مورد علاقه تان به شما احساس شادی بیشتری می‌دهد و شما احساس دوست داشته شدن را بیشتر از قبل تجربه خواهید کرد.

بنابراین، اگر می‌خواهید عمیق‌ترین عشق خود را به والدین، معشوق یا دوستانتان نشان دهید می‌توانید این کار را با گرفتن دست‌های آنها در دستان خودتان و شریک کردن آنها در بهترین لحظه‌های خود شروع کنید.

استرس را کاهش می‌دهد

گرفتن دست‌ها نه تنها برای ایجاد ارتباطی خوب و مفید با دیگران موثر است بلکه نقشی اساسی در کاهش هورمون استرس یا همان کورتیزول برعهده دارد. این کار می‌تواند ارتباط و احساس خوبی را بین افراد به‌وجود آورد. لمس اندکی از دست‌ها می‌تواند به کاهش استرس جسمی و ذهنی کمک کند.

درنتیجه، اگر روزی پراسترس را پیش رو دارید، سعی کنید که دست یکی از عزیزان خود را در دست بگیرید تا به این ترتیب اندکی از استرس شما کاهش یابد.

این کار احساس شادی را در شما به‌وجود می‌آورد و بدون شک صمیمیت بیشتری را بین شما برقرار می‌کند. برای کاهش استرس در کنار این راهکار می‌توانید نفسی عمیق و طولانی بکشید و احساسات ناخوشایند را از خودتان دور کنید. علاوه بر این، انجام تمرینات یوگا و دیگر تمرینات آرامش بخش می‌تواند به شما در رهایی از خطر استرس کمک کند.

فواید گرفتن دست همسر

درد را کاهش می‌دهد

استرسی که در زندگی خود با آن روبه‌رو می‌شوید می‌تواند به مشکلات ذهنی بسیار زیادی منجر شود. برای مثال، اگر دائما احساس درونی ناخوشایندی داشته باشید، افکاری ناامید‌کننده خواهید داشت و این کار تاثیراتی مخرب از جمله درد را در بدن شما به همراه خواهد داشت.

با گرفتن دست‌های عزیزانتان شما می‌توانید اعتماد خود را به آنها نشان دهید. بنابراین، اگر می‌خواهید از به‌وجود آمدن درد و ناراحتی در عزیزان خود جلوگیری کنید می‌توانید دست کسی که بیش تر از همه دوستش دارید را در دستان خود بگیرید. شما با انجام این کار از دیدن نتیجه بسیار خوشحال خواهید شد چون درد و ناراحتی برطرف خواهد شد.

پیوندی را برقرار می‌کند

همانطور که قبلا گفته شد، گرفتن دست‌ها راهی شگفت‌انگیز برای ایجاد پیوند میان افراد است. اگر شما بتوانید ارتباط خوبی برقرار کنید، رابطه‌ای که بین شما و یک نفر دیگر تشکیل می‌شود می‌تواند عالی تر و محکم تر باشد. گرفتن دست‌ها یک روش برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای است. این کار می‌تواند تاثیراتی مثبت بر رابطه داشته باشد. شما می‌توانید پیوند خوبی را با پدر و مادر، دوستان و فرد مورد علاقه خود برقرار کنید. بنابراین، همانطور که می‌دانید در دست گرفتن دست‌های کسی که دوستش دارید می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد که هرگز تصور نمی‌کردید. همین حالا آن را امتحان کنید.

با ترس‌ها مبارزه می‌کند

آیا تاکنون فیلم ترسناک دیده اید؟ حتما این صحنه را دیده‌اید که در آن بازیگر برای مبارزه با ترس هایش دست هایی را گرفته است. بله این یکی از تاثیرات واقعی گرفتن دست‌ها است. گفته می‌شود که با در دست گرفتن دست دیگری شما احساس امنیت را تجربه می‌کنید.

این کار مغز شما را تحریک می‌کند تا از آدرنالین بیشتری استفاده کند و ارتباطی را برقرار می‌کند تا بیشتر از قبل احساس شجاعت داشته باشید. همچنین، گرفتن دست دیگری در دستتان اعتمادی را بین دو نفر به‌وجود می‌آورد تا دربرابر خطرها از یکدیگر محافظت کنند. بطور خلاصه، در دست گرفتن دست دیگری برای کسانی که می‌خواهند با پیوندهای عصبی و ترس‌های خود مبارزه کنند روشی موثر است.

فواید گرفتن دست همسر

آرامش می‌دهد

شما می‌توانید هنگام قدم زدن در خیابان دست فردی که دوستش دارید را در دستان خودتان بگیرید. این کار احساس آرامش و راحتی را در فرد به‌وجود می‌آورد و هرکسی آن را دوست خواهد داشت. بدون شک چنین کاری موجب برقرار شدن پیوند و احساسات عاشقانه و محبت آمیز بین دو نفر می‌شود. همچنین، در دست گرفتن دست کسی که دوستش دارید به شما احساس امنیت می‌دهد و ارتباط و پیوندی را در رابطه شما برقرار می‌کند.

به عنوان مثال، برای برقراری عشقی مطلوب و عمیق می‌توانید در هوای سرد زمستان دست‌های فرد محبوب و مورد علاقه خودتان را در دست بگیرید. این کار ارتباطی عمیق و محکم بین شما به‌وجود می‌آورد بطوریکه پیش از آن تصورش را هم نمی‌کردید.

والدین نیز می‌توانند با گرفتن دست‌های کودکان و فرزندان خود در دستانشان رابطه‌ای خوب را با آنها برقرار کنند. این کار باعث می‌شود که کودک احساس آرامش و امنیت را تجربه کند. درواقع، شما با گرفتن دست کودکان در دستان خودتان می‌توانید رفتار کودکان و چگونگی تفکر آنها در مراحل زندگیشان را رصد کنید.

فشار خون را پایین می‌آورد

همانطور که قبلا گفته شد، در دست گرفتن دست دیگری تاثیراتی مثبت در زندگی به همراه دارد. این کار احساس آرامش و امنیت را به‌وجود می‌آورد و به این ترتیب فشار خون در بدن را کاهش می‌دهد. کاهش فشار خون در بدن نیز موجب کاهش سطح استرس می‌شود و به این ترتیب می‌توان گفت در دست گرفتن دستی دیگر از آن جهت خوب است که موجب تقویت سلامت بدن می‌شود. بنابراین، عمل در دست گرفت دست دیگری نه تنها برای سلامت ذهنی و روانی که برای سلامت جسمانی نیز خوب است.

از سلامت قلب محافظت می‌کند

یکی از فواید در دست گرفتن دست دیگری حفظ و نگهداری از سلامت قلب است. این ویژگی با کاهش فشار خون در بدن در ارتباط است. همانطور که ما می‌توانیم سطح فشار خون در بدن را کنترل کنیم، پس چنین عملی برای کاهش خطرات بیماری قلبی نیز مفید است. در دست گرفتن دست دیگری سلامت قلب را حفظ می‌کند و از برخی مشکلات قلبی از قبیل سکته و حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

در دست گرفتن دستی دیگر می‌تواند خطر استرس که سهمی قابل توجه در مشکلات قلبی و از جمله سکته دارد را کاهش دهد. اگر می‌خواهید که قلبی سالم داشته باشید سعی کنید که از همین حالا سبک زندگی سالمی را دنبال کنید برای مثال از غذاهای سالم استفاده کنید و ورزش منظم را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید.

سلامت مغز را تقویت می‌کند

در دست گرفتن دست دیگری می‌تواند بخش هایی از مغز را فعال کند و به این ترتیب سطح استرس در بدن را کاهش دهد. این کار بهترین مسکن و آرام بخش است و احساس آرامش را در فرد به همراه خواهد داشت. با انجام این کار همانطور که خطر استرس را در خود کاهش می‌دهید سلامت مغز شما نیز تقویت خواهد شد. بعلاوه، احساس شادی و خوشحالی در نتیجه در دست گرفتن دست دیگری نیز برای سلامت مغز بسیار مفید و موثر است. همچنین، این کار سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس که با بیماری هایی مثل بیماری‌های خود ایمنی و عفونت‌های جسمی در ارتباط است را نیز کاهش می‌دهد.

کیفیت خواب را ارتقا می‌دهد

در حقیقت، در دست گرفتن دست دیگری می‌تواند احساس آرامش را در فرد به‌وجود آورد و در نتیجه کیفیت خواب شبانه شما را بهبود می‌دهد. اگر می‌خواهید که خواب شبانه خوبی داشته باشید و بهترین اوقات استراحت خود را تجربه کنید می‌توانید قبل از ساعت خواب دست فرد محبوب و مورد علاقه خود را در دستانتان بگیرید.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

درحقیقت، سطح بالای کورتیزول می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند بطوریکه در دست گرفتن دست دیگری برای شما به کاری ضروری تبدیل خواهد شد. به همین دلیل این کار می‌تواند با پایین آوردن سطح کورتیزول سیستم ایمنی شما را تقویت کند. در نتیجه، در دست گرفتن دست دیگری سلامت ذهنی را در شما تقویت کرده و از بدن دربرابر خطر بیماری هایی مثل عفونت‌ها و صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

فواید گرفتن دست همسر

نحوه گرفتن دست همسر

روش‌های متفاوتی برای گرفتن دست طرف مقابلتان وجود دارد. روش‌های معروف معمولا این موارد هستند:

  • گرفتن دست به صورت معمولی به جهت پایین (مثلا وقتی که مشغول راه رفتن هستید)
  • گرفتن یک دست با هر دو دست خود (به صورتی که بازو را هم بگیرید)
  • قفل کردن انگشتان در هم
  • قفل کردن یک یا دو انگشت در هم
  • گرفتن بازو

از میان این روش‌ها، برخی از آن‌ها مثل گرفتن بازو یا گرفتن دست با دو دست مخصوص خانم‌ها هستند و برخی دیگر را هم آقایان و هم خانم‌ها انجام می‌دهند. در پایان به این مسئله توجه داشته‌ باشید که علاوه بر چگونه گرفتن دست همسر، مسئله مهمتر دیگری وجود دارد و آن مسئله، گرفتن دست شریک زندگی همراه با عشق و احساس است. یعنی باید اینکار را از روی محبت و عشق انجام دهید نه از روی عادت یا تقلید از دیگران!

حالت‌های گرفتن دست، معنا‌های ناخودآگاه متفاوتی دارد. البته باید به این مسئله توجه کنید که این تحلیل‌ها، صددرصدی نیست و در بسیاری از موارد اشتباه از آب در می‌آید، ولی در بعضی موارد معنا‌های نهفته در پشت مسائل را نشان می‌دهد. برای نمونه به چند مورد از تحلیل روانشناسی گرفتن دست اشاره می‌کنیم:

گرفتن دست به صورت معمولی و رو به پایین

این حالت از گرفتن دست، نشان‌دهنده عشق‌های درازمدت و پخته است. این یعنی روابط عاشقانه میان این افراد از سطوح اولیه گذشته، دوران گذرای عشق‌های زودگذر و آتشین را پشت سرگذاشته و وارد مرحله باثبات و مطمئن‌تری شده است.

فواید گرفتن دست همسر

قفل کردن انگشتان در هم

این مدل از گرفتن دست، کاملا متضاد با مورد قبل است. افرادی که اینطور دست طرف مقابل خود را می‌گیرند، هنوز شور و هیجان رابطه عاشقانه در درونشان وجود دارد و با وجود مشکلات زیاد زندگی، همچنان عشق ورزیدن با حرارت را از یاد نبرده‌اند.

گرفتن یک دست با هر دو دست

این عمل نشان‌دهنده رابطه‌ای همراه با رشد است. زوج‌هایی که این‌طور دست هم دیگر را می‌گیرند، معمولا درحال ارتقا رابطه خود به سطح بهتر و عمیق‌تری هستند. البته این حالت از گرفتن دست، در بعضی موارد نشان‌دهنده شخصیت سلطه‌گر و کمال‌گرای یکی از زوج‌ها هم می‌تواند باشد چنانکه معمولا بانوان دست شریک خود را با دو دست می‌گیرند و این مسئله یکی از نشانه‌های سیستم مردسالار در این جوامع است. البته فراموش نکنید که گفتیم این تحلیل‌ها صددرصدی و همیشه صحیح نیستند.

قفل کردن یک یا دو انگشت درهم

چنین زوج‌هایی، معمولا عقل را بر عشق ترجیح می‌دهند و آزادی‌های فردی را جزو مهم‌ترین مسائل رابطه می‌دانند. این زوج‌ها حتی اگر به نتایج مشترک خوبی نرسند و رابطه‌شان منجر به جدایی شود، باز هم می‌توانند رابطه‌ دوستانه‌ای با شریک قبلی خود داشته باشند.

گرفتن بازو

این نوع از گرفتن دست، جزء روش‌های رسمی گرفتن دست است. اگر در مراسم‌های اسکار به زوج‌های مشهور دقت کنید، متوجه می‌شوید که معمولا از این روش برای گرفتن دست شریک زندگی خود استفاده می‌کنند. این مدل از گرفتن دست، بیانگر شخصیت رسمی و مبادی آداب اشخاص دارد. توصیه می‌کنیم در مهمانی‌ها از این روش برای گرفتن دست همسر خود استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه در شب جمعه همسر خود را جذب کنیم؟ + ثواب رابطه جنسی

چگونه همسر خود را بهتر ارضا کنیم

فواید آغوش گرفتن همسر + آموزش نحوه ی در آغوش گرفتن همسر

فواید عاشقانه بوسه در روابط زناشویی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits