دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در زندگی فاصله ها را از بین ببرید
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
همسران بايد درباره احساسات يكديگر با هم صحبت كنند، هر چند دلايل آنها براي صحبت با هم تفاوت داشته باشد.هر وقت فردي در زندگي خود دچار استرس، بلاتكليفي يا حتي آسيب مي‌شود، يكي از مؤثرترين روش‌هاي رفع...

همسران بايد درباره احساسات يكديگر با هم صحبت كنند، هر چند دلايل آنها براي صحبت با هم تفاوت داشته باشد.هر وقت فردي در زندگي خود دچار استرس، بلاتكليفي يا حتي آسيب مي‌شود، يكي از مؤثرترين روش‌هاي رفع اين مسائل آن است كه با صحبت و به عبارت ديگر، درددل كردن اين هيجانات را برطرف كند.

در زندگی فاصله ها را از بین ببرید
قرن‌هاست كه متخصصان معتقدند قدرت بيان احساسات و تقسيم آنها با فرد ديگر عامل مثبتي است كه مي‌تواند مرهمي بر زخم‌هاي به‌وجود آمده باشد. در آغاز قرن 19ميلادي، فرويد صحبت‌درماني را پيشنهاد كرد و صدها سال است كه اين روش مؤثر، همچنان ادامه دارد.
وقتي در زندگي ما، استرس به‌وجود مي‌آيد و هر روز بر آن افزوده مي‌شود، به‌تدريج در جسم و روح ما تاثير مي‌گذارد. پزشكان هر روزه صدها بيماري گوناگون مثل بيماري‌هاي قلبي، گوارشي، مشكلات خواب، افسردگي و اضطراب را تشخيص مي‌دهند و معتقدند در بيشتر اين موارد عامل اصلي، استرس هيجاني و روحي است. در اغلب اوقات زخم‌هاي احساسي درمان نشده و مشكلات ديرينه، كهنه روحي باعث بروز اين مشكلات در افراد مي‌شود و درمان اصلي آنها ترميم زخم‌هاي احساسي قديمي و تازه است.
تنها راه درمان اين زخم‌هاي روحي آن است كه افراد با هم صحبت كرده و احساسات خود را با هم تقسيم كنند.
بسياري افراد با هم زندگي مي‌كنند اما در سينه آنها احساساتي حل نشده وجود دارد كه ناگهان خود را به‌صورتي ديگر نشان مي‌دهد. همسران بايد درباره احساسات يكديگر با هم صحبت كنند، هر چند دلايل آنها براي صحبت با هم تفاوت داشته باشد. زن‌ها وقتي صحبت مي‌كنند تازه متوجه مي‌شوند كه چه پيش آمده و چه اتفاقاتي از پس آن رخ مي‌دهد. اين بزرگترين بهره‌اي است كه زنان از صحبت با همسر مي‌برند. بسياري از زنان وقتي درباره احساسي ويژه صحبت مي‌كنند، تنها مي‌خواهند بدانند نوع ديگر احساسي كه مي‌تواند به‌وجود بيايد چيست؛ مثلا درباره احساس تنفر از يك نفر صحبت مي‌كنند، تا غيرمستقيم بفهمند نظر همسرشان چيست و آيا اصلا بايد آن فرد را دوست داشت يا از او متنفر بود. آنها با صحبت كردن مي‌خواهند به نوعي به نتيجه‌گيري برسند.
اكثر زنان مدام از احساسات خود حرف مي‌زنند تا به اين وسيله زخم‌هاي كهنه و تازه درمان شود. آنها در اصل به يك شنونده حساس نياز دارند. يادتان باشد90 درصد احساساتي كه در يك لحظه در شما پديد مي‌آيد، انعكاسي از تجربيات گذشته شماست و تنها 10 درصد اين احساسات، جديد و تازه است.
از طرف ديگر، مردان با شنيدن صحبت‌هاي ديگران، به نتيجه‌اي جديد مي‌رسند و بهره مي‌برند. بسياري از مردان وقتي استرس دارند، تنها در حدي احساساتشان را بيان مي‌كنند كه لازم است و در عوض بيشتر منتظرند تا طرف مقابل حقايق و عقايد خود را به او بگويد. آنها به اين طريق اطلاعات جديدي به دست مي‌آورند؛ دوباره به غار تنهايي خود بر‌مي‌گردند و بعد درباره حل مشكل تصميم مي‌گيرند.
پس مشخص شد كه مردها صحبت مي‌كنند، تا راه‌حل‌هاي جديدي به دست آورند و زن‌ها صحبت مي‌كنند تا احساس واقعي خود را بروز دهند و احساس راحتي كنند. آنها اصلا به‌دنبال راه حل نيستند بلكه فقط مي‌خواهند به لحاظ روحي تخليه شوند. در اصل، هر دوي آنها از نظر عاطفي و احساسي خود را تخليه مي‌كنند و انرژي مثبت به دست مي‌آورند اما روش و هدف آنها كاملا متفاوت است. در اين شرايط، بهترين راه اين است كه هميشه درباره احساسات خود با همسرتان صحبت كنيد. اوايل ممكن است كمي سخت باشد اما وقتي نتايج مثبت آن‌را ديديد، خودتان بيشتر به ادامه اين روش راغب مي‌شويد.

هم‌صحبتي، از مشكلات مي‌كاهد
اما آيا صحبت از مشكلات، واقعا آنها را حل مي‌كند؟ پاسخ اين سؤال، مثبت است. به‌روشني اين اتفاق مي‌افتد. در علم روانشناسي اين كاملا جا افتاده است كه مؤثرترين روش درماني چه از نظر مدت زمان لازم و چه از نظر بقاي نتايج آن، تنها صحبت كردن درباره مسئله و مشكل است. صحبت درباره مشكلات باعث مي‌شود فرد علل استرس ايجاد شده را بررسي كند و به اين ترتيب، مي‌تواند درباره راه‌هاي كاهش آن، بيشتر متمركز شود.
در يك نظرسنجي‌اي كه اخيرا انجام شده است، از هر 10 آمريكايي، 9نفر معتقد بودند صحبت درماني به آنها كمك كرده است؛ اما با چه كسي بايد صحبت كرد؟ طبيعي است كه اگر همسران ارتباط خوبي با هم برقرار كرده باشند، حاضر نيستند به‌جز با يكديگر با فرد ديگري درباره مسائل و مشكلات خود صحبت كنند. اگر اين ارتباط دوطرفه به‌خوبي برقرار نشده باشد، استرس شديدي به طرفين وارد مي‌شود. توصيه مي‌شود به جاي اينكه با غريبه‌ها و حتي آشنايان دور در اين‌باره صحبت كنيد (كه البته اكثرا مشكلتان را حل نمي‌كنند و به آن اضافه هم مي‌كنند)با يك مشاور گفت‌وگو كنيد تا علاوه بر رفع مشكل فعلي، مشكل ارتباطي شما با همسرتان را نيز رفع كند. درباره صحبت با يك مشاور اصلا نترسيد.
فكر نكنيد درمانده شده‌ايد يا قادر نيستيد خودتان مشكلتان را حل كنيد. اگر در اين‌باره با مشاور صحبت كنيد، اولا حمايتي غيرشرطي از فردي آموزش ديده و متخصص دريافت مي‌كنيد. او بدون هيچ توقعي به صحبت شما گوش مي‌دهد و شما را مورد حمايت قرار مي‌دهد. دوم اينكه به شما ياد مي‌دهد واقعا مسئول چه وقايع و رخدادهايي در زندگي خود هستيد و چه مسائلي اصلا تحت كنترل شما نيست و نبايد به‌خاطر وقوع آنها خود را سرزنش كنيد.

كاسه صبر خود را لبريز نكنيم
آثار منفي صحبت نكردن درباره مسائل و مشكلات روشن است. تحقيقات نشان داده است، افرادي كه آنقدر درباره مشكلاتشان صحبت نمي‌كنند، تا كاسه صبرشان لبريز شود، دچار مشكلات جسمي و روحي زيادي مي‌شوند. اضطراب، افسردگي، خستگي، دردهاي مزمن و مشكلات گوارشي در اين افراد زياد ديده مي‌شود. بسياري از زوجين از چنين مشكلاتي شكايت دارند، در حالي كه مشكل اصلي آن است كه درباره مسائل و مشكلاتشان با هم صحبت نمي‌كنند.

انگيزه‌هاي متفاوت همسران از هم‌صحبتي
بيشتر مواقع همسران در ارتباطشان مشكل زباني دارند. آنها مايلند با هم صحبت كنند اما مشكلشان اين است كه زبان يكديگر را نمي‌فهمند. البته حقيقتاً آنها به يك زبان صحبت مي‌كنند اما در اصل هدف آنها از صحبت كردن متفاوت است. به اين دليل كه فكر مي‌كنند زبان همديگر را متوجه نمي‌شوند و در نتيجه سعي مي‌كنند كمتر با هم صحبت كنند. همين مسئله فاصله بين آنها را بيشتر مي‌كند. استرس آنها بيشتر مي‌شود و هر دو در يك چرخه معيوبي مي‌افتند كه زندگي را براي هردويشان به جهنم تبديل مي‌كند. اگر زبان همسرتان را بشناسيد، در اين زمينه مشكلي نخواهيد داشت.
مردان بدانند كه همسرانشان صحبت مي‌كنند تا اهداف و وقايع مربوطه را بيشتر بشناسند.مسائلي را كه در ذهنشان مي‌گذرد طبقه‌بندي ‌مي‌كنند تا در نهايت از لحاظ روحي تخليه شوند و احساس بهتري داشته باشند؛ ضمنا زنان با صحبت كردن، مشكل خود را با همسرشان تقسيم مي‌كنند، احساسشان را كامل و با تفسير زياد بيان مي‌كنند تا در ارتباط با همسر خود صميميت بيشتري به دست آورند. آنها در صحبتشان نه به راه حل نياز دارند، نه به قضاوت شما دل بسته‌اند بلكه فقط و فقط مي‌خواهند احساسشان را درباره قضيه با شما تقسيم كنند. در اين مواقع شما به‌عنوان يك مرد بايد فقط شنونده خوبي باشيد.
با او همدردي كنيد و اصلا راه حل ارائه ندهيد چون در بسياري از موارد اين مسئله همسر شما را عصباني مي‌كند. وقتي سعي مي‌كنيد مدام به او راه حل نشان دهيد، در انتها او احساس مي‌كند اصلا به او گوش نكرده‌ايد. فقط شنونده خوبي باشيد. همين كافي است. زنان بايد بدانند وقتي مردها درباره مسئله‌اي صحبت مي‌كنند، به‌دنبال راه حل آن مسئله و مشكل هستند. بنابراين آنها مثل شما نيازي به بيان كامل و مفصل احساسات خود ندارند، در اكثر اين مواقع سكوت كرده و فكر مي‌كنند تا راه حلي پيدا كنند و وقتي مسئله را با شما در ميان مي‌گذارند، از شما ‌‌راه حل مي‌خواهند؛ فقط همين.
مردان ياد بگيرند كه صبورانه (و نه بي‌تفاوت) به صحبت‌هاي همسرشان گوش دهند و زنان بدانند كه همسرشان در صحبت كردن خود به‌دنبال راه حل هستند، نه بيان احساسات.
منبع: سایت روز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits