دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چیکار کنیم که رابطه فرسایشی کمتری با همسرمان داشته باشیم؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دوست داشتن فرسایشی دوست داشتنی است که در آن زن و شوهر با توجه به اختلاف عقیده، به هم علاقه زیادی دارندو تحمل جدایی از هم را ندارند.

رابطه فرسایشی چیست و دلایل ادامه این نوع از رابطه

گاهی ممکن است بعضی از افراد در ارتباطات خود با طرف مقابل، بعد از گذشت مدت زمانی وارد یک رابطه فرسایشی شوند و کشمکش ها و مشاجراتی در میان آنها رخ دهد و این رابطه معیوب بدون تلاش دو طرف برای بهبودی آن، ممکن است ادامه پیدا کند ولی می توان برای رهایی از این وضع، با بهره گیری از روش ها و راهکارهایی به مقابله به آن پرداخت.
شروع رابطه در واقع با برخوردهای اولیه ایجاد می شود و به مرور زمان و ارتباط میان طرفین صمیمی تر شده و امتداد پیدا می کند. ولی بعضی از مواقع ممکن است به دلایل مختلف و همچنین بروز مشکل و اختلال میان دو طرف ارتباط میان آنها دچار تخریب شود. در همین مورد در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان، رابطه فرسایشی و پایان یافتن ارتباط میان دو نفر را توضیح می دهیم.

مفهوم رابطه فرسایشی

به صورت کلی می توان گفت فرسایش با حس عدم رضایت درونی شروع می شود و به مرور زمان عمیق تر می شود و گسترش پیدا می کند. در حقیقت خصوصیات اصلی یک ارتباط فرسایشی پیوستگی، تکرار و ماندگاری آن است طوری که اختلافت ایجاد شده میان طرفین حالتی تکراری دارد و به همین دلیل نیاز است که نحوه برخورد و رفتار خوب با این گونه تفات ها را باید یاد گرفت و از این طریق سطح تضاد و مشاجرات را به حداقل رساند.

 رابطه فرسایشی

شکل گیری رابطه چیزی نیست که در یک لحظه ایجاد شود و یا نابود شود. گذشت زمان در واقع باعث تشکل رابطه میان دو نفر و ایجاد صمیمیت و تشدید ارتباط میان آنها شده و در طی آن ممکن است به دلیل تفاوت ها و اختلافات عقاید وارد مرحله ای به نام فاز فرسایشی شود. هر فرسایشی به معنی نابود ارتباط نمی باشد بلکه دو طرف می توانند با سعی و تلاش و اختصاص دادن مقداری زمان به ترمیم و بازسازی رابطه زناشویی خود بپردازند زیرا در غیر این صورت باعث تخریب روابط میان آنها می شود.

در ارتباطات زناشویی هم بین سطح عقاید و ارزش های زوجین باید نوعی هماهنگی و همسانی وجود داشته باشد که در واقع باعث رضایت و سازگاری آنها در زندگی مشترک می شود. گاهی اوقات دوست داشن فرسایشی میان زن و شوهر بروز پیدا می کند به طوری که زن و مرد در کنار اختلاف عقاید خود به هم علاقه زیادی داشته و توان جدایی از هم را ندارند در این مواقع بهتر است نکات مثبت و امتیازاتی که از دیدگاه دو طرف مورد پسند است را پیدا کنید و به تداوم آنها بپردازید.

طبق باورهای اشتباه افراد، داشتن یک رابطه بد و پر از عیب، بهتر از تنها ماندن است. عوامل و مسائل مختلفی وجود دارد که باعث می شود افراد ترجیح دهند به جای پایان دادن به یک رابطه مسموم و مخرب همچنان آن را ادامه دهند که در ادامه بعضی از آنها را معرفی می کنیم.

راه حل دوست داشتن فرسایشی بین زن و شوهر

احساس تنهایی

تنها ماندن بهتر از این است که کنار فردی باشید که مرتب به شما حس بد می دهد و شما را تنها رها کرده است. حس تنهایی در واقع نوعی حالت روانی به حساب می آید. این که یک شخص در یک پیوند عاطفی مشترک حضور ندارد الزاما به معنی حس تنهایی نیست.

داشتن حس گناه

بیشتر افراد به روند یک رابطه ادامه می دهند زیرا نسبت به طرف مقابل خود حس نگرانی می کنند. آنها تصور دارند که رها کردن رابطه امری خود پسندانه است زیرا طرف مقابل به چنین رابطه ای با وجود اختلافات و مشکلات موجود وابستگی پیدا کرده و ترک او کار اشتباهی است.

وجود ترس و نگرانی

نگرانی نسبت به این که خودتان باشید در حقیقت ترس داشتن از زنده ماندن است. انسان ها با هم متولد نمی شوند. در یک رابطه هم متولد نمی شوند ولی شخص که در یک رابطه به طرف مقابل خود وابستگی دارد اغلب ترس های زیادی با او همراه است، مثلا استرس داشتن از این کار قادر نباشد خودش به تنهایی زندگی کند. این نوع ترس در واقع در رابطه به وجود می آید در غیر این صورت هر انسانی قادر است خودش به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد.

اهمیت دادن به زمان رابطه

توجه به این موضوع که فرد وقت زیادی را برای داشتن رابطه صرف کرده است دلیل موجهی برای ادامه دادن رابطه نیست ولی این در واقع بهانه بیشتر اشخاص است. همچنین بهانه ها و دلایلی مانند من پیر شده ام همواره توجیه اشخاص است که یک رابطه مخرب را ادامه داده اند.

حتماً بخوانید:
راه های مفید برای گریز از تنهایی

راه های مفید برای گریز از تنهایی

راه فرار از تنهایی چیست؟ در این بخش از دلگرم برای شما عزیزان چندین راه حل مناسب برای رهایی از تنهایی آورده ایم...با ما همراه باشید. راه فرار از…

موارد و علایق مشترک

مواردی مانند خانه مشترک، فرزند، لوازم زندگی و اموالی که فرد نسبت به آنها دلبستگی دارد دلیل اصلی دیگری است که باعث تداوم یافتن این نوع روابط است. به خصوص وجود فرزندان در بیشتر موارد عامل بازدارنده رها کردن رابطه است. بیشتر افراد تصور می کنند داشتن پدر و مادر بد بهتر از نبود آنها است ولی حقیقت این است که والدین بد هیچ موقع نمی توانند در آینده تامین کننده امنیت و آرامش و ایجاد آسایش و شادی در فرزندان باشند.

جلوگیری از رابطه فرسایشی

راهکارهای جلوگیری از رابطه فرسایشی

سعی کنید ۸ خصوصیت مثبت و مطلوب از همسر خود را مدنظر قرار داده و در جایی ثبت نمایید.
چهار نمونه از این خصوصیات را گزینش نمایید و هر کدام را به صورت کاملا واضح شرح دهید. در واقع به جای خصوصیات ظاهری او رفتار و امتیازات همسرتان را مدنظر قرار دهید.
بایستی دقت نمایید که همسرتان در طی هفته چند دفعه به انجام این چهار نوع رفتار می پردازد و همچنان در هفته های بعدی این عمل را ادامه بدهید.

از همسر خود نیز درخواست نمایید که این لیست ویژگی ها و رفتارها را در رابطه با شما هم فراهم نماید. بعد از آن لیست های خود را با هم عوض کنید تا معین گردد که هر کدام از شما چه اعمالی را در وجود دیگری بر می گزیند سپس همان رفتارها را تکرار نمایید.
تا جایی که امکان دارد تفاوت ها و تمایزات را قبول کنید. بهتر است بدانید که تغییر دادن یک فرد کاملا دور از انتظار می باشد و غیر ممکن است، در واقع هیچ فردی قادر نمی باشد شخص دیگری را تغییر بدهد در صورتی که خودش هیچ نوع تغییری را در زندگی اش به وجود نیاورده است. از جمله تغییرات اساسی به ویژه در هنگام شروع زندگی زناشویی که تمامی افراد احتیاج به انجام آن دارند پذیرش یک شخص با کل تفاوت هایش در زندگی خویش است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits