دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مروری بر نظریه دیدگاه گورخری در روانشناسی
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
داشتن دیدگاه گورخری در روانشناسی به این معنی است که فکر نکنیم آدم خوب و بد وجود دارد و آدم ها را مجموعه ای از ویژگی های خوب و بد بدانیم. در ادامه مطلب بیشتر با این دیدگاه آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

آشنایی با دیدگاه گورخری در روانشناسی

آیا شما تصور می کنید برخی افراد خوب مطلق هستند؟ یا اینکه تنها بدی برخی افراد را می بینید؟ نگاه سیاه و سفید، نگاه تمرکز و تاکید از باورهای مطلق نگر است. در مطلق گرایی نوعی گرایش به کمال مطلق نهفته است.طرز تفکر سفید و سیاه می تواند به عزت نفس و تندرستی و روابط و احساسات تان لطمات جدی بزند.شما باید در زندگی دیدگاه گورخری داشته باشید اما دیدگاه

گورخری در روانشناسی چیست؟

قبل از هرچیزی لازم است در مورد جمله ای زیبا از شل سیلورستالین براتون بگم ، می گویند از گورخری پرسیدن ، تو سیاهی با خط های سفید یا سفیدی با خط های سیاه و گورخر اینگونه پاسخی دندان شکن داد:

آیا تو انسان خوبی هستی با عادات بد یا انسان بدی هستی با عادت های خوب؟
آیا آرامی اما گاهی شلوغ یا شلوغی همیشه و گاهی آرام می شوی؟
آدم شادی هستی و گاهی غمگین یا غمگین هستی گاهی شاد؟
و دیگر هیچ . . .

پس اینگونه شد که باور کنم دیگر از گورخری در مورد خط هایش سوال نخواهم کرد.
اگر این نوع نگاه (نگاه گورخری) را داشته باشید ، زندگی اتفاقا راحت تر است و راحت تر محیط و دیگران را کنترل می کنیم و به این معناست که همین که هستم خواهیم بود . اما لازم هست باور داشته باشیم ، پذیرش جنبه های ناسالم و ناخوب خود باعث رفع اشکالات و مشکلات و تلاش برای پی بردن به ایرادات خود خواهد شد . با این نگاه پذیرش جنبه های منفی و ناخوب خود را خواهیم داشت و کار میکنیم و تلاش میکنیم به سمت این دیدگاه برویم.

دیدگاه گورخری

کسی که نمی پذیرد جنبه های خوب ندارد و تنها جنبه های منفی خود را می بنید ابتدای امر شروع به انکار کردن می نماید ، سپس به سمت سرکوب کردن می رود ، سرکوب کردن امیال و داشته های خود در این حالت ، مکانیسم های دفاعی اش فعال می شود و آن گاه جنبه های منفی خود را به دیگران نسبت خواهد داد و پذیرش این کم و کاستی های درونی بسیار دشوار خواهد بود و تبدیل به وسواس و رفتارهای وسواس گونه می گردد و آن گاه جنبه های ناخودآگاه هود را در خودآگاه خواهد دید.

دیدگاه گورخری در روانشناسی و تحلیل رفتار متقابل

دیدگاه گورخری در روانشناسی به این معنی است که : بدانیم همه آدم ها مجموعه ای از ویژگی های خوب و بد هستند و نه آدم مطلق خوب وجود دارد و نه آدم ها بد هستند. بلکه همه آدم ها ویژگی های منفی در کنار ویژگی های مثبت دارند.برای ایجاد رابطه سالم ما باید با دیدگاه گورخری به زندگی و روابط نگاه کنیم. اگر ما خودمان را فردی کاملا خوب و نسبت به دیگران برتر بدانیم و نپذیریم که دارای جنبه های ناخوب در درون خود هستیم، وارد مکانیزم دفاعی به نام انکار می شویم و در این حالت جنبه های ناخوب خود را در دیگران جستجو کرده یا در دیگران می بینیم.

 دیدگاه گوره خری در روانشناسی چیست

تاثیر دیدگاه گوره خری و رهایی از آن

زمانی که برای خود و دیگران ما باید و نبایدهایی را تعریف کنیم و معیار رفتار دیگران را باید و نبایدهای خودمان قرار می دهیم هیچ گاه شرایط مناسبی برای گفت و گو به وجود نمی آید. طرز تفکر سیاه و سفید به تمام جوانب زندگی تان آسیب می زند پس اگر همیشه صفر یا صد را در همه چیز در نظر می گیرید ، تصمیم بگیرید جنبه های مثبت را ببینید و بدانید همه آدم ها ترکیب منحصربفردی از هوش و نقاط قوت و ضعف و ویژگی های مثبت و منفی هستند پس دست از قضاوت دیگران بردارید و به خود بقبولانید که همیشه هر احتمالی وجود دارد.

اگر بتوانید این حقیقت ساده را درک کنید، یاد می گیرید جنبه های خاکستری زندگی را هم ببینید و آن ها را بپذیرید، نه اینکه هر چیزی را برچسب سیاه یا سفید، خوب یا بد بزنید. داشتن دیدگاه گورخری باعث می شود خود و طرف مقابل را بهتر بشناسیم و تفاوت ها را بهتر ببینیم و از این تفاوت ها در جهت رشد و ارتقای روابط خود کمک بگیریم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits