دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش برخورد صحیح با کودک خودخواه چگونه است؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
برای برخورد با کودک خودخواه باید راهکارها و تکنیک هایی را بلد باشید تا بتوانید درگیری ها را به حداقل رسانده و رفتار بسیار خوبی را با فرزندان خود داشته باشید.

برخورد با کودک خودخواه با رفتارهای صحیح تربیتی

کودکان معصوم ترین موجودات روی زمین هستند و این رفتار والدین است که شخصیت آن ها را شکل می دهد. جالب است بدانید که اگر هر مشکلی در آن ها و رفتارهایشان وجود دارد صرفا به دلیل رفتار های نا مناسبی می باشد که والدین و اطرافیان با آن ها داشته اند. اگر کودک شما خود خواه شده است باید رفتار های درستی با او داشته باشید تا بتوانید این ویژگی را در او کم رنگ تر سازید. در ادامه شما را با برخورد با کودک خودخواه آشنا می کنیم و روش های مناسبی را به شما پیشنهاد می دهیم.

چگونه با کودک خودخواه رفتار کنیم؟

اگر شما هم مانند هزاران والدین دیگر خود خواهی های شدیدی می بینید باید ابتدا سعی کنید علت این خودخواهی را در کودک خود بیابید و در ادامه با آن ها مقابله کنید. یادتان باشد که ناآگاه وارد این چرخه نشوید زیرا ممکن است خودخواهی آن ها را تشدید کنید. در نظر داشته باشید که به عنوان والدین زمانی که کودک شما بزرگ تر می شود باید توجه بسیار بیشتری به او داشته باشید و اتفاق هایی مانند بی حوصلگی و خودخواهی در آن ها ایجاد می شود را با راهکارهای درست و منطقی از بین ببرید.

این اتفاق ها در میان کودکان بسیار رایج می باشد و شما در این زمینه تنها نیستید. برای این که بتوانید مشکلات رفتاری فرزند خود را به راحتی تشخیص بدهید نیاز است تا بر روی رفتارهایی که دارند تمرکز بیش تری داشته باشید و سعی کنید همیشه آن ها را زیر نظر بگیرید. در واقع به گفته بسیاری از محققان بررسی مراحل رشدی توسط والدین دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و اگر والدین بتوانند این کار را به درستی انجام دهند مشکلات رفتاری در بین کودکان کاهش می یابد.

خودخواهی نیز مانند سایر ویژگی های خصوصیتی در بسیاری از مواقع ممکن است توسط کودک بروز پیدا کند که رفتاری کاملا طبیعی می باشد و در برخی از کودکان بیش تر دیده می شود. اگر شما هم سردرگم هستید و نمی دانید که چگونه می شود با این کودک رفتار کنید نیاز است تا همراه ما باشید تا یک سری رفتار های ساده در برخورد با این کودکان را به شما آموزش دهیم.

برخورد با کودک خودخواه

ریشه یابی کردن

ابتدایی ترین کاری که باید انجام بدهید این است که ریشه این رفتار ها را در کودک خود پیدا کنید. در واقع باید در این زمینه تمامی اتفاق های اخیر را بررسی کرده و سعی کنید علت رفتار های جدیدی که از آن ها به خودخواهی تعبیر شده است را بیابید. بهتر است به جای این که نگرانی های بی مورد داشته باشید و خود را اذیت کنید ریشه این مشکل را بیابید. زمانی که شما بتوانید این کار را به درستی انجام داده و علت اصلی را پیدا کنید نیمی از راه را طی کرده اید.

عدم پذیرش رفتار خودخواهانه

برای این که بتوانید یک برخورد درست با کودک خودخواه خود داشته باشید بهتر است زمانی که با رفتارهای خودخواهانه او رو به رو می شوید به او این مشکل را گوشزد کنید و بگویید که این رفتارهایش غیر قابل تحمل می باشد. در نظر داشته باشید که این کار نیازمند ثابت قدم بودن می باشد و این رفتار قابل پذیرش نیست. بر اساس همین مشکل می توانید قانون هایی را برای خانه ایجاد کنید که کودک مجبور باشد خودخواهی را کنار بگذارد و رفتارهای درستی را از خود نشان دهد. در واقع باید به صورت مداوم به او گوشزد کنید که خودخواهی رفتار درستی نمی باشد و عواقب بسیار بدی را در آینده برایشان در پی خواهد داشت.

برخورد با کودک خودخواه

آموزش همدلی

همدلی کردن را معمولا والدین به فرزندان خود می آموزند با این حال بهتر است با وجود نشانه های خود خواهی در فرزندان خود سریع تر این کار را انجام دهید و سعی کنید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنید که دیگران را قضاوت نکنند و برای این که بتوانند دیگران را درک کنند خود را در جای آن ها قرار بدهند. در واقع شما با این کار می توانید به کودکان آموزش دهید که بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و با دوستان و خانواده خود مهربان باشند و آن ها را دوست بدارند.

اشاره به رفتارهای عادی کودک

بهتر است سعی کنید بیشتر به زمان هایی که کودک شما رفتار عادی دارد اشاره کنید. در واقع این بهترین راهی است که می توانید به کودک خود بفهمانید زمانی که او رفتار بهتری دارد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و بیشتر می تواند در بین دیگران و جامعه مفید باشد. در برخورد با کودک خودخواه بهتر است زمان هایی که کار های مفید انجام می دهد و رفتار درستی دارد از او قدردانی و تشکر کنید تا این رفتار ها در ذهنش تثبیت شود. اگر شما چنین رفتاری داشته باشید قطعا کودک شما یاد می گیرد که خودخواه بودن کار درستی نمی باشد و دست از این رفتار خود می کشد.

الگوی خوب بودن

بش تر کودکانی که خودخواه می شوند این رفتار را از والدین خود می آموزند زیرا اولین الگوی هر کودکی والدین و افرادی می باشند که با او در ارتباط هستند. در واقع اگر والدین بتوانند رفتاری بسیار خوب از خود نشان بدهند و به کودک خود بخشندگی و مهربانی را آموزش دهند این مشکلات رفتاری در کودک کاهش می یابد و کودک می تواند بهتر در جامعه زندگی کند.

تعیین محدودیت

در نظر داشته باشید که در هر زمانی هر چیزی که کودک می خواهد را برایش تهیه نکنید. در واقع تهیه هر چیزی که می خواهد در همان زمان می تواند منجر به ایجاد خودخواهی در کودک شده و رفتار های او را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است به او آموزش دهید که هر چیزی زمانی دارد و شما نمی توانید فورا تمامی نیاز های او را برآورده کنید و اگر گریه می کند و جیغ می زند و رفتار های این مدلی از خود نشان می دهد بهتر است نسبت به او بی توجهی کنید و ثابت قدم باشید.

کودک خودخواه

ثابت قدم بودن در تربیت کودک بسیار مفید می باشد و باعث می شود که تربیت شما درست تر پیش برود. بعد از این که محدودیت هایی را تعیین کردید به تمامی اعضای خانواده نیز گوشزد کنید تا آن ها نیز همین رفتار را در برابر خواسته های کودک نشان بدهند در غیر این صورت کودک شما چند تربیتی می شود.

پاداش دادن

یکی از روش های بسیار خوبی که به شما کمک می کند تا کودک خود را از خودخواه بودن دور کنید این است که بابت رفتار های غیر خودخواهانه او پاداش هایی را در نظر بگیرید. البته استفاده از این روش نیز محدودیت هایی دارد و بهتر است از شرطی شدن کودک پیشگیری کنید و همیشه در یک زمان معین پاداش ها را به او ندهید. رفتارهای کودک زمانی که سن کم تری دارد بیشتر تغییر می کند بنابراین اگر کودکی خود خواه دارید به شما توصیه می کنیم از همان سنین کم سعی کنید با استفاده از روش های گفته شده این مشکل را برطرف کنید.

علت رفتارهای خودخواهانه

بسیاری از والدین دوست دارند بدانند که چرا کودکشان دچار این رفتارها می شود در صورتی که خودشان بسیار مهربان بوده و با دیگران همدلی می کنند. در ادامه دلیل هایی که منجر به ایجاد این عادت بد رفتاری در کودک می شود را برای شما بررسی می کنیم.

محبت بیش از حد

برخی از والدین به دلیل این که نمی توانند با کودک خود زمان زیادی را سپری کنند به آن ها بیش از حد محبت می کنند. البته دلیل های دیگری برای این محبت بیش از حد وجود دارد که می توان به احساس گناه، عشق بیش از حد و یا جبران اشتباه اشاره کرد و جالب است بدانید که این رفتارها می تواند منجر به خودخواه شدن کودک شود.

نادیده گرفتن

برعکس مورد قبلی بسیاری از والدین هم هستند که کودک خود را نادیده می گیرند و به کودکان دیگر بیشتر توجه می کنند و این کودک برای این که بتواند خودش را در چشم پدر و مادرش عزیز نماید سعی می کند رفتارهای این چنینی را از خود نشان بدهد.

توجه نکردن در شرایط خاص

زمانی که حال کودک شما خوب نیست بهتر است به او توجه بسیار زیادی را نشان بدهید. در نظر داشته باشید که حالت های خاص مانند بی حوصلگی، افسردگی و ناراحتی های کودک را جدی بگیرید و سعی کنید حال و هوای آن ها را عوض کنید تا دچار خودخواهی نشوند و فکر نکنند که فقط خودشان باید به خودشان اهمیت بدهند و حال آن ها برای هیچ کس دیگر جز خودشان مهم نیست.

حسودی کردن

یکی از ساده ترین دلیل هایی که کودک خودخواه می شود حسادت کردن به رفتارهای والدین با دیگر خواهر و برادرهایشان می باشد. بهتر است بین کودکان خود فرق نگذارید و سعی کنید با همه آن ها به یک صورت رفتار کنید.

حتماً بخوانید:
در روابط زناشویی خودخواه نباشید.

در روابط زناشویی خودخواه نباشید.

خودخواهی یکی از خصلت هایی که در همه ی افراد چه کم چه زیاد وجود دارد. این خودخواهی دررابطه زناشویی چه تاثیری دارد؟ و تا چه حد می توان مخرب رابطه…

الگو برداری

اگر پدر و مادری هستید که با کودک خود و سایر اعضای خانواده با خودخواهی رفتار می کنید باید منتظر باشید تا کودک شما نیز خودخواه شود زیرا کودکان از والدین بیشترین میزان الگو برداری را دارند.

رفتار با کودک خودخواه

نبود ارزش های اخلاقی

باید به عنوان والدین ارزش های اخلاقی خوب را به فرزندان خود بیاموزید در غیر این صورت ممکن است کودک شما خودخواه شده و رفتار های این مدلی از خود نشان دهد.

نداشتن شناخت درست از احساسات

اگر کودکی نتواند هوش عاطفی خود را ارتقاء دهد و رفتارهای درستی را نشان دهد امکان خودخواه شدنش چندین و چند برابر می شود بنابراین بهتر است به کودک خود آموزش بدهید که احساسات خود را بیان نماید.
در برخورد با کودک خودخواه باید اعتدال را رعایت کنید و سعی کنید با استفاده از روش های گفته شده با آن ها برخورد کنید تا مشکلات را به حداقل برسانید. بسیاری از والدین با نداشتن آگاهی کافی در این مورد این رفتار را در کودک خود تشدید می کنند و مشکلات بسیار زیادی را برای خود و کودک به وجود می آورند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits