دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
15 راهکار برای سپری کردن عید نوروز به تنهایی
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اگر شما هم جزو این دسته‌اید و مجبور شده‌اید نوروز را در تنهایی سپری کنید، نگران نباشید. برای اینکه تنهایی هم شاد باشید راه‌های زیادی هست. در ادامه، ۱۵ راهکار را با هم مرور می‌کنیم.

نوروز در تنهایی؛ چطور روز عید را تنها سپری کنیم

چند سالی است که به‌دلیل شیوع کرونا بسیاری از ما نوروز را در تنهایی می‌گذرانیم. این کار برای کسانی که به تنهایی عادت دارند سخت نیست، اما همه این‌طور نیستند. بسیاری از مردم نوروز را فرصتی برای جمع‌شدن دور هم و بیرون‌رفتن از خانه می‌دانند. برای این دسته از مردم، تنهایی در نوروز کار ساده‌ای نیست.

۱. افکار منفی را از خود دور کنید

برای بعضی از مردم فکرنکردن به تنهایی در روز عید بسیار دشوار است، اما می‌توانید از این فرصت برای امتحان‌کردن یکی از تکنیک‌های رفتاردرمانی استفاده کنید. هر زمان افکار منفی به ذهنتان خطور کرد، سعی کنید آنها را شناسایی و ارزیابی کنید. سپس افکار منفی را به چیزهای مثبت تبدیل کنید. مثلا اینکه در روز عید تنها هستید، معنایش این نیست که سال آینده را تنها می‌گذرانید. ممکن است احساس کنید که فقط شما در روز عید تنها مانده‌اید، در حالی که اصلا این‌طور نیست. وضع بسیاری از مردم در نوروز مشابه شماست. با این تغییر نگرش می‌توانید با اضطراب اجتماعی که گرفتارش شده‌اید مقابله کنید.

۲. سال گذشته را مرور کنید

نوروز زمان مناسبی برای خوداندیشی است. تنهایی در این روزها فرصتی منحصربه‌فرد برای فکرکردن به خودتان است. شاید اگر در جمع بودید، این فرصت را به دست نمی‌آوردید. سعی کنید در نوروز تمام اتفاقات سال گذشته را جایی بنویسید و برای خودتان مرور کنید.
به موفقیت‌ها و دستاوردهای کوچک و بزرگتان در سالی که گذشت فکر کنید و به خودتان تبریک بگویید. اگر معتقدید سال گذشته را به خوبی گذرانده‌اید، به خودتان چنین پاداش‌هایی بدهید:

برای سال جدید در توری مسافرتی ثبت‌نام کنید.
کتابی را بخرید که مدت‌ها پیش می‌خواسته‌اید بخوانید.
به رستوران محبوبتان بروید. (اگر هم نمی‌خواهید از خانه بیرون بروید، می‌توانید از آن رستوران غذا سفارش بدهید.)
برای خودتان وسایل سلامتی بخرید. خوشبوکننده هوا یا ماساژور می‌تواند پاداش خوبی برای تمام‌شدن یک سال سخت باشد. ‌
اگر فکر می‌کنید سال گذشته خوب پیش نرفته است، بیشتر فکر کنید؛ چه چیزهای بر وفق مرادتان نبوده‌ است؟ در سال جدید چطور می‌توانید پیشرفت کنید؟ به یاد داشته باشید که همه در طول زندگی با شکست‌هایی مواجه می‌شوند. تا وقتی روزهایتان را به امید موفقیت شروع می‌کنید و به فکر آینده هستید، به هر چیزی که می‌خواهید می‌رسید.

سپری کردن عید

۳. کتاب بخوانید

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می‌کنند، خب در نوروز هم همین کار را انجام دهید. کتابی جذاب انتخاب و خودتان را با خواندنش سرگرم کنید. اگر می‌خواهید در سال جدید پیشرفت کنید، کتاب‌هایی با موضوع رشد و توسعه فردی انتخاب کنید.

۴. برای سال نو اهداف جدید تعیین کنید

روز عید فرصت بسیاری خوبی برای تعیین اهداف جدید برای سال نو است. این اهداف ممکن است در هر زمینه‌ای باشند، از بهبود وضع زندگی گرفته تا حل مسائل خاص مثل اضطراب اجتماعی. لازم نیست اهدافتان بلندبالا باشند. فهرستی کوتاه از مسائل ساده و واقع‌بینانه هم کفایت می‌کند. اهداف سال نو می‌توانند چنین چیزهایی باشند:

تمرین قدردانی برای آنچه دارید مثل استعدادها و مهارت‌هایتان؛
تصمیم جدی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس؛
شروع سبک زندگی سالم مثل خوب غذاخوردن و ورزش منظم؛
رویارویی با موقعیت‌های سخت و عبور از آنها؛
تلاش برای بهبود مهارت‌های ارتباطی؛
ایجاد تغییر و کمک‌گرفتن از متخصصان برای حل مشکلاتی مثل اضطراب اجتماعی.

چند دقیقه چشمانتان را ببندید و به این فکر کنید که دوست دارید سال بعد در این لحظه کجا باشید و چه کسانی کنارتان باشند. تصورکردن آینده به شما کمک می‌کند انگیزه لازم را به‌ دست آورید و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید. ممکن است در سال جدید به تمام اهدافتان نرسید، اما حتما چند قدم به آنچه می‌خواهید نزدیک‌تر می‌شوید.

۵. دعوت دیگران را بپذیرید

ممکن است کسی شما را برای روز عید به منزلش دعوت کرده و شما دعوت او را رد کرده باشید. شاید شما تنها فرد مجرد در آن جمع بوده‌اید و برای همین فکر کرده‌اید با حضور در آن مهمانی فشار زیادی را متحمل خواهید شد. اگر این طور است، هنوز هم دیر نشده. به دوست‌تان بگویید که به مهمانی می‌روید. این جمع دوستانه را فرصتی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی‌تان در نظر بگیرید و سال جدید را هم همین‌طوری ادامه بدهید.

رفع تنهایی در عید

۶. از تماشای فیلم‌ها و مسابقات ورزشی لذت ببرید

نوروز فرصت خوبی برای تماشای فیلم و سریال است؛ مخصوصا آنهایی که نتوانسته‌اید قبلا ببینید. فیلمی زیبا انتخاب کنید و از تماشایش لذت ببرید. علاوه بر این، می‌توانید مسابقات ورزشی دلخواهتان را هم دنبال کنید.

۷. با عزیزانتان تماس بگیرید

روز عید با خانواده یا دوستانتان تماس بگیرید، حتی می‌توانید در لحظه سال تحویل با آنها تماس تلفنی یا تصویری بگیرید و این لحظات هیجان‌انگیز را در کنار آنها سپری کنید.

۸. به شبکه‌های اجتماعی سربزنید

اگر در روز عید نتوانسته‌اید با کسی تماس بگیرید، به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید. مردم معمولا لحظات شادی را که در نوروز داشته‌اند در این شبکه‌ها به‌ اشتراک می‌گذارند و با حضور در این شبکه‌ها می‌توانید ببینید که بقیه چطور نوروز را جشن گرفته‌اند.

۹. کارهای روزمره را انجام بدهید

این واقعیت را بپذیرید که روز عید هم روزی مثل بقیه روزهای سال است. لازم نیست حتما کار خاصی انجام بدهید. وقت‌تان را به انجام کارهای روزمره بگذرانید. شب عید دوش آب‌ گرم بگیرید و راحت بخوابید. این کار باعث می‌شود صبح با احساس سرزندگی از خواب بیدار شوید. اگر دوست ندارید روز عید را جشن بگیرید، خودتان را به پذیرفتن سنت‌های دیرین مجبور نکنید.

۱۰. چیزهای اضافی را دور بیندازید

چه زمانی بهتر از نوروز برای دورانداختن لباس‌ها، کتاب‌ها و دل کندن از وسایل اضافی؟ در سال نو حتما چیزهای جدیدی می‌خرید یا هدیه می‌گیرید که به فضایی برای نگهداری آنها نیاز دارید. همچنین، تمیز کردن خانه باعث می‌شود همه‌چیز مرتب‌تر به‌ نظر برسد.
از فرصت تنهایی برای پاک‌سازی ذهنی هم استفاده کنید. اجازه بدهید آدم‌های جدید وارد زندگی‌تان شوند و چیزهای جدید را تجربه کنید.

۱۱. خانه‌تکانی کنید

تنهایی در نوروز را به فرصتی برای خانه‌تکانی تبدیل کنید. ممکن است همه نتوانند پیش از نوروز خانه‌تکانی کنند. بنابراین تعطیلات عید زمان بسیار مناسبی است تا همه‌جا را گردگیری کنید و خانه را برق بیندازید.

۱۲. دکوراسیون خانه را تغییر بدهید

شیوع کرونا باعث شده است بسیاری از ما زمان زیادی را در خانه سپری می‌کنیم. خب چرا نوروز را به زمانی برای تغییر دکوراسیون و حال‌وهوای خانه تبدیل نکنیم؟ ممکن است میز جلوی مبل در گوشه‌ای از اتاق زیباتر به نظر برسد یا بهتر باشد که جای مبل راحتی را عوض کنید. با وجود این، تغییر دکوراسیون را نباید به نحوه چیدمان مبلمان محدود کنید. می‌توانید جای بعضی از قاب‌عکس‌ها را با هم عوض کنید یا به‌جای قاب‌عکس‌های قدیمی قاب‌های جدید نصب کنید. تعویض خاک گلدان‌ها را هم فراموش نکنید. حتی می‌توانید برای اتاق نشیمن فرشی با طرحی متفاوت بخرید!

گذراندن تعطیلات نوروز

۱۳. به طبیعت بروید

نوروز فرصت بسیار خوبی برای طبیعت‌گردی است. خودتان را به پیک‌نیک در طبیعت دعوت کنید. یک پتو، نوشیدنی گرم و شیرینی بردارید و در طبیعت به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید. تعطیلات عید زمان بسیار مناسبی است که نوشدن طبیعت را از نزدیک تماشا کنید.

۱۴. سال‌تحویل را تنهایی جشن بگیرید

درست است که همه سعی می‌کنند سال‌تحویل کنار عزیزانشان باشند، اما اگر به هر دلیلی نتوانسته‌اید این کار را انجام بدهید، نگران نباشید. می‌توانید آغاز سال جدید را خودتان تنهایی جشن بگیرید. سفره هفت‌سین را بچینید، نزدیک لحظه سال‌تحویل چند شمع روشن کنید و به انتظار بنشینید.
از ویژه‌برنامه‌های تلویزیون هم غافل نشوید. معمولا تمام شبکه‌های تلویزیونی برای لحظه سال‌تحویل برنامه‌های ویژه‌ای پخش می‌کنند که می‌توانند شما را سرگرم کنند.

۱۵. نامه بنویسید

امسال برایتان سال سختی بوده و روابطتان با بعضی از دوستانتان آن‌طور که می‌خواستید پیش نرفته است؟ نامه‌نوشتن به شما کمک می‌کند با مسائل حل‌نشده کنار بیایید و به جلو گام بردارید. مهم نیست آنچه را نوشته‌اید برای کسی بفرستید یا نه، می‌توانید بعدا به این موضوع فکر کنید. روز عید را به نوشتن احساسات و افکارتان بگذرانید. این کار به شما کمک می‌کند افکار و احساسات منفی را از ذهنتان دور کنید و راحت‌تر با مشکلات کنار بیایید. نوشتن نوعی درمان است و می‌تواند مسائل حل‌نشدنی را برایتان ساده‌تر کند.

شاید احساس کنید که نوروز بیشتر باعث ناامیدی است تا خوشحالی، چون فکر می‌کرده‌اید نوروزی هیجان‌انگیز در پیش دارید اما مثلا اتفاقی کوچک همه‌چیز را نقش بر آب کرده است. برای اینکه گرفتار چنین افکاری نشوید، سعی کنید انتظارات غیرواقعی از روز عید و سال‌تحویل را کنار بگذارید. اگر لحظه تحویل سال جدید را تنها سپری می‌کنید، لازم نیست کار خاصی انجام بدهید. همین که آرامش داشته باشید کافی است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits