دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا تا به حال در مورد ازدواج بنفش چیزی شنیده اید؟
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ازدواج بنفش ، یک ازدواج صوری است که دو نفر برای پنهان کردن تمایل همجنس گرایانه خود انجام می دهند تا از نگاه بد خانواده و اجتماع به دور باشند.

ازدواج‌های رنگ به رنگ یا ازدواج بنفش

ازدواج بنفش (به انگلیسی : lavender marriage ) یک ازدواج صوری است که برای پنهان کردن تمایلات هم جنس گرایی یا ترنس بودن یک یا هر دو نفر به منظور دوری از انگ اجتماعی انجام می شود. قدمت اصطلاح ازدواج بنفش از اوایل قرن بیستم است .
اصطلاح دیگری که مترادف با ازدواج بنفش به کار برده می شود ازدواج راحت ( به انگلیسی: marriages of convenience ) است.

به دلیل فرهنگ خاص برخی از کشورها که تمایلات همجنس گرایی را نمی پذیرند ، ازدواج بنفش گسترش پیدا کرده است. ازدواج بنفش در پاکستان ، هندوستان و چین هم رواج پیدا کرده است. مثلا در کشور هندوستان مراکزی را تاسیس کرده اند که افرادی که تمایل دارند با ازدواج صوری، همجنس گرایی خودشان را پنهان کنند، راحت تر همدیگر را پیدا کنند.

در چین که روابط همجنسگریی پذیرفته شده نیست ، زنان و مردان همجنس گرا به قدری از طرف جامعه و خانواده برای فرزند آوری تحت فشار قرار می گیرند که مجبور می شوند به ازدواج بنفش یا ازدواج مشارکتی ( به انگلیسی : cooperative marriages ) تن بدهند.

ازدواج بنفش یک ازدواج مصلحتی است که در آن دو همجنس گرا ، زن و مرد ، توافق میکنند به صورت صوری و البته قانونی با هم ازدواج کنند تا در مقابل جامعه مثل یک زوج دگرجنس گرا به نظر بیایند.
|معمولا انگیزه از این ازدواج این است که دو نفر بتوانند مخفیانه با شریک همجنس خود زندگی مسالمن آمیزی داشته باشند بدون این که اعضای محافظه کار خانواده برایشان مزاحمت یا مشکل روحی و جسمی ایجاد کنند.
ازدواج بنفش معمولا در جوامعی که افرد فضایی برای صادق بودن در مورد تمایلات جنسی خود ندارند ، انجام می شود.

 ازدواج بنفش

از آنجا که آزادی در زمینه بیان تمایلات جنسی به همجنس در بسیاری از جوامع وجود ندارد و بر خلاف قوانین و دین آن ها محسوب می شود ، افراد برای این که بتوانند مخفیانه با شریک هم جنس خود زندگی شادی داشته باشند به عنوان پوشش و برای رسیدن به آزادی عمل به صورت قانونی با فردی از جنس مخالف که از شرایط آن ها آگاهی دارد ، ازدواج میکنند.

تاریخچه ازدواج بنفش

این اصطلاح برای توصیف ازدواج های صوری سلبریتی ها و نیمه اول قرن بیستم و قبل از آغاز جنگ جهانی دوم ، بوجود آمد. در آن زمان افکار عمومی باعث می شد، افراد همجنس گرا نتوانند شغلی اجتماعی بدست آوردن ، به خصوص در صنعت فیلم سازی هالیوود .
یکی از اولین کاربردهای این اصطلاح در سال 1895 در مطبوعات بریتانیا ، دیده شد ، زمانی که رنگ با همجنس بازی همراه بود.
با گنجاندن بندهای اخلاقی در قراردادهای بازیگران هالیوود در دهه 192 ، برخی از سلبریتی ها برای حفظ شهرت عمومی و حرفه ای خود ، اقدام به ازدواج های صوری کردند.

بندهای همجنس گرا نبودن در قراردادهای استدیوهای فیلم سازی ، بازیگران را در شرایط سختی قرار میداد و امرار معاش آن ها را به خطر می انداخت و اساسا آن ها را برای ازدواج بنفش تحت فشار قرار میداد.
در آن زمان ازدواج بنفش راهی برای حفظ وجهه عمومی یک سلبریتی بود به خصوص اگر آن سلبریتی به دلیل جذابیت جنسی ظاهری اش معروف میشد.
در پایان قرن بیستم به خصوص بعد از شورش های استون وال در 1969 ،افکار جامعه اروپایی آمریکایی دچار تغییر شد و رواج ازدواج بنفش بین افراد مشهور کاهش پیدا کرد.

دلایل افراد برای ازدواج بنفش

با وجودی که ازدواج بنفش به واسطه حفظ جایگاه شغلی سلبریتی ها آغاز شدن ولی افراد دیگر از هر شغل و امکاناتی برای برای محافظت و راحتی خود اقدام به ازدواج بنفش میکنند.

ازدواج رنگ به رنگ چیست؟

بر اساس مقاله ای که سال 2019 در مجله گاردین در مورئ مصاحبه ای که با افرادی که ازدواج بنفش کرده بودند ، منتشر شد، مهم ترین دلایل افراد برای ازدواج بنفش عبارت است از :

  • بر آورده کردن انتظارات خانواده ها
  • حفظ تصویر اجتماعی
  • ترس از لکه دار شدن نام خانوادگی
  • ترس از طرد شدن در صورت ابراز تمایلات جنسی یا روابط همجنس گرایی

برای برخی از خانواده ها زندگی با فرد همجنس یک کابوس است ، تصور دیرینه ای که عمیقا در ذهن جوامع ریشه دوانده است باعث می شد افراد دگرباش به دلیل ترس از طرد شدن و شرمساری در مقابل جامعه و خانواده ، حقیقت خود را پنهان کنند.
بسیاری از زوجین گزارش داده اند که اگر افراد از ابراز تمایلات جنسی خود خارج از ازدواج بنفش خودداری کنند ، این نوع ازدواج بیشتر از این که فایده داشته باشد، ضرر دارد.

حتماً بخوانید:
آیا ازدواج صوری جرم دارد؟

آیا ازدواج صوری جرم دارد؟

صوری؛ واژه‌ای که در گذشته اغلب برای خواستگاری و طلاق شنیده می‌شد، اما این روز‌ها پای آن به ازدواج هم کشیده شده است و رشد فزاینده‌اش، آن را در صدر…

مشکلات ازدواج بنفش

  • افزایش استرس ناشی از پنهان کاری
  • فشار خانواده ها برای فرزند آوری
  • جرم انگاری داشتن روابط خارج از چارچوب ازدواج قانونی


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits