دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات مثبت رازدار بودن همسر در زندگی مشترک
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آنچه بین همسران وجود دارد فقط بین همان دو نفر خواهد ماند و لزومی ندارد دیگران از رازهای بین آن دو آگاهی یابند. رازداری برای حفظ و تداوم زندگی زناشویی اصلی لازم است.

زندگی مشترک دارای رمز و رازهای زیادی است که آگاهی لازم در این زمینه می تواند به دوام این زندگی و رابطه شما کمک می کند. یکی از این نکات توجه به رازداری همسر است و باید به خاطر داشته باشید که زوج ها باید برای یکدیگر صندوقچه ای از اسرار باشند.
این سؤال برای بیشتر افراد پیش می آید که رازداری همسر باید در چه زمینه هایی باشد؟ منظور از رازدار بودن همسر، حل مسائل شخصی زوجین به صورت شخصی و دو نفره است و بیشتر روان شناسان خانواده اشاره کرده اند که لزومی به آگاهی اطرافیان از مسائل بین زوجین نمی باشد و خود به تنهایی باید این مسائل را حل و برطرف کنند.

چگونه فردی رازدار برای همسرمان باشیم؟

رازداری همسر و نکات مهم در این زمینه:

خانواده باید مکان امنی برای افراد باشد و این امینت باید از نظر روحی و روانی تأمین شود، اعضای یک خانواده باید احساس کنند می توانند در این مکان امن به راحتی نظرات خود را بیان کنند. حال باید دید که چگونه می توان این احساس امنیت روحی و روانی را در خانواده ایجاد کرد؟

چه مواردی نشان دهنده عدم راز دار بودن همسر هستند؟

اگر در زندگی مشترک خود به راحتی مشکلات و مسائل شخصی همسر خود را برای دیگران بازگو می کنید، شما فردی راز دار برای همسر خود نخواهید بود. همچنین در نقطه مقابل افرادی هستند که رازهای دیگران را به راحتی برای همسر خود بیان می کنند که نمی توان آنها را راز دار دانست. مطمئنا یک فرد راز دار می تواند همسر ایده آل از نظر مردان و زنان باشد.

 رازدار برای همسر

رازداری همسر چه فوایدی دارد؟

آثار نامناسب عدم رازداری همسران:

اگر شما در رازداری همسر مشکل دارید و نشانه های از افشاگری راز دارید باید بدانید که این کار ممکن وجه شما را در نزد همسرتان و دیگران خراب کند و باعث شود که اطرافیان و از همه مهم تر همسرتان دیگر اعتماد به شما نداشته باشد و از بیان رازهای خود اجتناب کند.
از نظر اخلاقی و شرعی بیان کردن راز همسر و حتی اطرافیان درست نبوده و وجه اخلاقی شما را زیر سؤال خواهد برد، این کار شخصیت بزرگ شما را کوچک کرده و حرمت را از بین می برد. پس برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار و محبوب بودن در نزد همسر باید راز دار باشید.

تأثیرات مثبت رازدار بودن:

راز دار بودن همسر موجب دوام بیشتر رابطه در زندگی مشترک خواهد شد و اعتماد بیشتر همسرتان را به همراه دارد، این کار موجب می شود تا شما شخصیتی بزرگ تر پیدا کنید و مراتب بالاتری از ایمان را به دست آورید. قوانینی برای استحکام روابط عاطفی نشان می دهد راز دار بودن همسر به چه میزان می تواند در موفقیت زندگی مشترک و استحکام روابط عاطفی تأثیر گذار باشد.
اگر شما خانواده ای بزرگ تر دارید و صاحب فرزند هستید با راز داری همسر نکات مهمی را به فرزندان خود می آموزید و برای آنها به عنوان یک الگوی درست رفتاری خواهید بود.

چگونه رازدار باشیم؟

یکی از نکات مهم در حل کردن چالش های مهم در روابط عاطفی زوجین آموزش رازداری به زوج ها می باشد که به آن ها می آموزد چگونه با راز دار بودن اعتماد بیشتری از سمت همسر خود جلب کنند؟
همیشه این موضوع را به خاطر بیاورید که رازداری می تواند چه عواقب مثبتی برای شما داشته باشد و عدم رازداری چه عواقب منفی در پی دارد این عوامل در زمان افشای راز موجب می شود تا شما درست تر تصمیم بگیرید و راز دار باشید.

به این موضوع توجه کنید که با افشای راز و عدم راز دار بودن همسر شما فردی بی اعتماد در نزد او خواهید شد و ارزش شما کمتر خواهد شد همچنین در نظر داشته باشید که بیان راز همسر می تواند مشکلات اخلاقی دیگری را نیز در پی داشته باشد.

فواید رازدار برای همسر

آشنایی با آثار نامطلوب افشای راز

فاش کردن راز در نزد دیگران و از دیگران موجب ایجاد شخصیتی منفی در شخص گوینده خواهد شد، زیرا قطعا هیچ کس از فردی که دائما اسرار دیگران را بیان می کند، خوشش نمی آید، شخصی که راز دیگری را فاش می کند، خودش موجب می شود تا اطرافیان با نگاه تحقیر و به شکل صنفی به او بنگرند، ضمن اینکه کرامت ذاتی خود را زیر سوال می برد.

از دیگر آثار مخرب افشای راز دیگران، کاهش درجه ایمان و اعتقاد به خدا می باشد، فردی که راز دیگران را بر ملا می کند، معمولا دوست دارد راز های بیشتری بداند، بنابراین در امور دیگران کنکاش بیشتری می کند، در حالی که جستجو و کنکاش در زندگی دیگران برخلاف دستورات صریح قران کریم است به طوری که خداوند در آیه ۱۲ سوره حجرات فرموده است : «در امور دیگران تحبسسّ نکنید.»
در واقع کسی که راز دیگران را فاش کرده و در امور دیگران تجسس نماید با حکم خداوند مخالفت کرده است، از این رو مرتکب گناه کبیره می شود، امام علی (ع) در این زمینه فرموده اند :«آن کس که در مقام تجصص از اسرار دیگری بر آید خداوند رازهای او را آشکار خواهد کرد.»

غفلت و انحطاط اخلاقی از دیگر آثار نامطلوب افشای اسرار مردم می باشد. از آنجا که افراد در فکر برملا کردن و افشای راز دیگران هستند، از خودشان غافل می شوند، از این رو فرصت های ارزشمندی را که باید صرف خودسازی خود می کردند، در راه تلاش برای تجسس و کنکاش در امور دیگران هدر خواهند داد.
بر ملا کردن راز دیگران همچنین موجب اشاعه زشتی می شود به طوری که با افشای راز زندگی دیگران، قبح گناهان و زشتی ها ریخته خواهد شد. امام صادق (ع) در این زمینه فرموده اند :
کسی که از مسلمانی کار زشتی را با چشم خود ببیند و یا سخن بدی را با گوش خویش بشنود و به منظور پرده دری آن را میان مردم افشا کند، مشمول آیه ی اشاعه ی فحشا است که در دنیا و آخرت به عذاب دردناکی مبتلا خواهد شد.
همانطور که افشای راز زندگی دیگران دارای پیامدهای مخرب و منفی زیادی می باشد، راز داری نیز درای فواید و آثار مثبت زیادی می باشد و از طریق رازداری می توان به درجات ایمان نزدیک تر شده و خویشتن داری بیشتری داشته باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits