دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6 عامل استرس زا در خانه + 12 راهکار عالی برای کاهش استرس در زندگی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هر روز با عوامل استرس‌زای مختلفی رو‌به‌رو هستیم. عوامل کوچکی که استرس و دل‌نگرانی‌های نامحسوس ولی آزاردهنده ایجاد می‌کنند و البته عوامل محسوسی که به جزئی جدانشدنی از زندگی امروزه تبدیل شده‌اند.

عوامل استرس‌زا در خانه؛ ۱۲ توصیه برای کاهش استرس

با توجه به اینکه این‌روزها بیشتر افراد دورکارند و در خانه کار می‌کنند، ممکن است بیشتر از گذشته در خانه با استرس دست‌وپنجه نرم کنند. استرس مسئله بسیار مهمی است که باید عوامل آن شناسایی شوند. شما هم دچار استرس هستید؟ در این مقاله، درباره عوامل استرس‌زا در خانه حرف می‌زنیم و برای کاهش استرس توصیه‌هایی می‌کنیم.
روان‌درمانگران معتقدند بین محیط و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. اگر استرس دارید و بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانید، باید عناصر استرس‌‌زا را شناسایی کنید و سپس با اصول خاصی استرس را کاهش دهید.

1. شلختگی و بی‌نظمی محیط

بی‌نظمی و شلختگی در خانه اشکال مختلفی مانند تخت نامرتب و ظرف‌های شسته‌نشده دارد که معمولا باعث ایجاد استرس می‌شود.
اگر بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید، بهتر است همیشه محیط اطراف خود را تمیز و مرتب نگه دارید، چراکه محیط تمیز باعث کاهش استرس و دوری از هر نوع تنش و اضطراب می‌شود.

2. نبود نور کافی در محیط

نبود نور کافی ممکن است باعث استرس و خواب‌آلودگی در افراد شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۵، نور و به‌خصوص رنگ‌ها تأثیر زیادی بر روان افراد دارند. استفاده از نور سفید و سبز استرس و تنش را به‌طرز معجزه آسایی کاهش می‌دهد. اگر بیشتر اوقات در خانه هستید، برای دور ماندن از استرس می‌توانید از لامپ‌های سبز و سفید استفاده کنید و درها و پنجره‌ها را برای نور طبیعی خورشید و هوای تازه باز بگذارید.

علت استرس در خانه

3. فضای کوچک و تنگ

فضای کوچک و تنگ، به‌خصوص اگر بدون پنجره باشد، باعث ایجاد استرس می‌شود. چیدمان وسایل خانه راز مدیریت استرس است. اگر در خانه کار می‌کنید، سعی کنید فضایی بزرگ‌تر و با پنجره را انتخاب کنید و برای تقویت روان خود روزانه چند دقیقه زیر نور خورشید قدم بزنید.

4. یکسان‌بودن محیط کار و محیط استراحت

به‌خاطر همه‌گیری کرونا دورکاری برای افراد اجباری شد و بسیاری نتوانستند خود را با محیط کار و محیط استراحت وفق دهند و همین امر باعث ایجاد استرس بود. اگر در خانه کار می‌کنید، باید در ذهنتان نیز محل کار و محل استراحت را از هم جدا کنید و اگر توانستید، اتاق مجزا برای هرکدام داشته باشید. به‌گفته روان‌درمانگران حتی اگر بتوانید تخت‌خواب خود را دورتر از میز کار قرار دهید، تأثیر زیادی بر مدیریت استرس خواهد داشت.

5. وسیله‌های قدیمی

وسایل قدیمی مثل کاناپه یا میز قدیمی می‌توانند باعث ایجاد استرس در افراد شوند. بهتر است از شر وسایل کهنه خود خلاص شوید و آرامش درون خود را تضمین کنید.

6. صدای تلویزیون

صدای تلویزیون تنش و اضطراب ایجاد می‌کند، به‌خصوص اگر اخبار در حال پخش باشد. اگر تلویزیون نمی‌بینید، آن‌ را خاموش کنید.

توصیه‌هایی برای کاهش استرس در منزل

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت باعث افزایش اطلاعات عمومی شما می‌شود اما هیچ وقت نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مراجعه به متخصص و دریافت مشاوره‌های تخصصی باشد.
اگر دچار مساله‌ای شده‌اید، مشورت با مشاوران ماهر و متخصص می‌تواند مسیر زندگی شما را هموارتر کند.
اولین قدم قبل از مدیریت استرس این است که تشخیص دهید واقعا دچار استرس هستید یا نه. علائم رایج استرس عبارت‌اند از:

  • علائم فیزیکی

سردرد، تپش قلب، عرق کف دست، خشکی دهان، معده‌درد، مشکلات خواب و تمرکز.

  • علائم عاطفی و احساسی

افسردگی، اضطراب، کابوس‌های شبانه، گریه‌های مکرر.

  • علائم رفتاری

تغییر اشتها، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، عصبانیت، کمبود انرژی، انزوای اجتماعی، کاهش میل جنسی.اگر هنوز هم فکر می‌کنید دچار استرس هستید، راهکارهایی را بخوانید که در ادامه نوشته‌ایم.

1. به موسیقی ملایم گوش کنید

فواید موسیقی همیشه معجزه می‌کند. موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش را در فضای خانه پخش کنید و از آن لذت ببرید. این سبک موسیقی برای کاهش استرس بسیار مفید است.

چیکار کنیم در خانه استرس نداشته باشیم

2. محیط اطرافتان را مرتب کنید

هر چیزی را که لازم ندارید دور بریزید و اطراف خود را تا می‌توانید تمیز و مرتب نگه دارید. میز کارتان را منظم کنید. همان‌طور که گفته شد، محیط شلوغ می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی و استرس شود.

3. اهداف کوچک و واقع‌بینانه تعیین کنید

اهداف واقع‌بینانه و کوچک برای خود تعیین کنید و آنها را باثبات و مستمر انجام دهید. با خودتان صادق باشید و برای تلاش خودتان ارزش قائل شوید. مثلا می‌توانید فهرستی از کارهای ۳۰ثانیه‌ای معین کنید و هر روز آنها را انجام دهید و آخر هفته شاهد کاهش استرس و حال خوبتان باشید.

4. از نتایج کارهای خود لذت ببرید

هر روز که شروع به کار و فعالیت در خانه می‌کنید، از نتیجه کارهای خود لذت ببرید و حتی به خودتان پاداش بدهید، مثلا خود را به یک فنجان قهوه دعوت کنید یا از رایحه‌درمانی برای کاهش استرس‌های روزانه استفاده کنید. برای اینکه هر روز بتوانید نتیجه کارهای خود را ببینید، با اثر مرکب شروع کنید و هر روز مقداری از یک کار را انجام دهید.

5. حرف بزنید

اگر در خانه با یکی از اعضای خانواده‌تان به مشکل برخورده‌اید، باید با او صحبت کنید و خواسته‌هایتان را بگویید. این کار علاوه بر حل مشکل، باعث افزایش عزت نفس شما می‌شود. هرچقدر عزت نفس بیشتری داشته باشید، استرستان هم کمتر خواهد شد.

6. به برنامه‌های خود سروسامان دهید

برنامه‌ریزی همیشه اهمیت دارد. سعی کنید برای هر روزتان برنامه داشته باشید و آن‌ را حرفه‌ای سروسامان دهید. هر کاری را در زمان مناسب خودش انجام دهید و خارج از برنامه‌تان کاری نکنید. معمولا اگر بخواهید خارج از برنامه‌تان کاری کنید، حتما دچار استرس خواهید شد. اولویت‌بندی شرط اساسی برای سروسامان‌دادن به برنامه‌هایتان خواهد بود. یاد بگیرید که گاهی اوقات «نه» بگویید.

رفع استرس در منزل

7. مراقبه و یوگا را امتحان کنید

مراقبه و یوگا معجزه‌اند. سعی کنید هر روز زمانی را به انجام مراقبه و یوگا اختصاص دهید. با اینکار ذهن خود را از هر تنش و استرسی دور و فقط در زمان حال زندگی می‌کنید. با مراقبه می‌توانید آرامش درونتان را در بدترین شرایط ممکن نیز حفظ کنید.

8. کارها را عقب نیندازید

باور کنید عقب‌انداختن کارها یا اهمال‌کاری خیلی بیشتر از انجام کار استرس ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید حالتان همیشه خوب باشد، فقط شروع به کار کنید و ادامه‌اش بدهید.

9. بپذیرید بعضی چیزها ورای اختیار شما هستند

این مسئله را بپذیرید و برای خود استرس ایجاد نکنید. تشخیص به‌موقع اینکه نمی‌توانید بعضی شرایط را کنترل کنید، بسیار برای روان شما مفید خواهد بود و شما را از استرس دور خواهد کرد.

حتماً بخوانید:
معرفی ۲۱ خوراکی بی نظیر برای کم کردن استرس و اضطراب

معرفی ۲۱ خوراکی بی نظیر برای کم کردن استرس و اضطراب

مواد طبیعی در کاهش استرس و اضطراب شما مفید هستند. غذاهای ضد استرس مجموعه ای از ضد استرس های گیاهی و طبیعی هستند که علاوه بر آرامش اعصاب و روان و رفع…

10. تفریح کنید

زمانی را برای تفریح تعیین کنید. بیرون بروید، سفر کنید، با بچه‌هایتان وقت بگذرانید، با حیوان خانگی‌تان بازی کنید، بازی‌های شاد با دوستانتان انجام دهید و سعی کنید اوقات شادی برای خود بسازید. تفریح بهترین گزینه برای کاهش انواع تنش و استرس است.

11. محیط خانه را پر از آرامش کنید

استفاده از لامپ‌‌های سبزرنگ، انواع شمع و عود، گیاهان و کاغذدیواری یا رنگ شاد می‌تواند به شما حس آرامش القا کند و در کاهش استرس بسیار مفید باشد.

12. غار تنهایی داشته باشید

همه ما نیاز داریم که گاهی اوقات به خودمان فضا دهیم و در غار تنهایی خود شروع به فکرکردن کنیم. برای این کار یک کاناپه یا یک صندلی راحت در حیاط یا زیرزمین قرار دهید و گاهی به آنجا پناه ببرید و استرس خود را کاهش دهید.

امروزه بسیاری از افراد دچار استرس هستند و با شناسایی عوامل آن می‌توانند استرس خود را کاهش دهند. در این مقاله از دلگرم عوامل استرس‌زا در خانه را معرفی کردیم و برای کاهش استرس پیشنهادهایی دادیم.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits