دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم سندرم روانی دیوژن ، آیا این عارضه قابل درمان است ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سندرم دیوژن، یا سندرم شلختگی یک اختلال شخصیتی است که باعث خود غفلتی مفرط، شلختگی خانگی، جامعه گریزی، بی تفاوتی ، انباشته کردن ناخواسته آشغال و حیوانات بهمراه عدم خجالت می شود.

سندرم دیوژن یا گدا منشی Diogenes Syndrome چیست ؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟ به گزارش دلگرم : یکی از انواع اختلال های رفتاری شخصیتی که بیشترین تاثیر را بر روی افراد مسن دارد، سندرم دیوژن است. این سندروم یک نوع اختلال رفتاری است که در خانم و آقای مسن رخ می دهد و هیچ گونه تفاوت بین خانم و آقا در ابتلا شدن به این اختلال رفتاری وجود ندارد.برترین و مهم ترین ویژگی که در افراد مبتلا به سندرم دیوژن می توان مشاهده کرد که خارج شدن از زندگی و جامعه موجود در آن است. چنین افرادی زندگی تنها و جدا شده از بقیه را برای مراقبت از خود انتخاب می کنند و هیچ گونه اطلاعاتی از اشتباه بودن انتخاب خود ندارند. در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد مبتلا به سندروم دیوژن به بیمارهایی همانند پنومونی و… مبتلا می شوند.همانطور که ممکن است اطلاع داشته باشید در اکثر مواقع این سندروم یا اختلال رفتاری با بیماری‌های روانی ارتباط مستقیمی دارد که از رایج ترین آن ها می توان به اسکیزوفرنی، اختلال و یا وسواس اجباری، افسردگی، زوال عقل، اعتیاد و در بسیاری از مواقع اعتیاد به الکل و… اشاره کرد.

سندروم دیوژن چیست؟

برخلاف تصور درصد بسیاری از افراد سندروم ژن یک نوع بیماری نیست و حالتی است که در نتیجه اختلالات روانی ایجاد می شود. به بیان کاملا ساده و قابل فهم افرادی که دچار این سندروم می‌شوند؛ از خود به اندازه کافی و مورد نیاز مراقبت نکرده و میزان مراقبت نکردن در افراد مبتلا به این سندروم متفاوت است. مرور زمان فعالیت هایی از جمله استحمام، بهداشت شخصی و حتی فعالیت هایی همانند اصلاح سر و صورت توسط این افراد انجام نشده و در نتیجه این عملکردی بوی بده دهان، بوی بد بدن و … سبب ایجاد آزار و اذیت تمامی اطرافیان می شود.به علاوه این که استحمام نکردن و عدم رعایت نکات بهداشتی سبب ایجاد بیماری های جسمی نیز خواهد شد. در بسیاری از مواقع دیده می‌ شود که افرادی که دچار اختلالات روانی شده اند به مرور زمان دچار این سندرم شده و توسط اطرافیان از زندگی و جامعه طرد می شوند.

تاریخچه مختصری از سندروم‌ دیوژن

با اینکه منشا دقیقی از تاریخچه این نوسان شناخته نشده است؛ اما تاریخ نشان می‌ دهد که برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ میلادی این سندروم توسط کلارک به صورت رسمی شناخته و نامگذاری شده است.از سال ۱۹۶۶ تا به حال، این سندروم در جامعه پزشکی و ادبیات به رسمیت شناخته شده و از آن در رسانه های جمعی و بین عموم مردم استفاده شده و موضوع آن مطرح می شود. این بیماری توسط فیلسوفی اهل یونان باستان با نام سینوپ دیوژن و همچنین متخصصین جراحی و روانپزشکان عمومیت پیدا کرده است.

چگونه می توان فرد مبتلا به سندروم دیوژن را مدیریت کرد؟

یکی از دشوارترین فعالیت ها و برخوردهایی که برای افراد وجود دارد، برخورد با افراد مبتلا به سندروم و یا اختلالات روانی است که به تازگی اختلال آن ها توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده است. مهم ترین علت دشوار بودن برخورد با افراد مبتلا به سندروم دیوژن نیز انکار کردن اختلال روانی فرد مبتلا بوده است.زیرا می تواند از فعالیت های مفید جهت معالجه خود سر باز زدند. مهم ترین هدفی که پزشکان و اطرافیان فرد مبتلا به این بیماری دارند این است که فرد مبتلا را به زندگی عادی خود بازگردانند.شاید شما هم از این موضوع اطلاع داشته باشید که دو راهکار پزشک، جهت برخورد با بیمارهای اختلال روانی و رفتاری وجود دارد و اولین راهکار اشاره شده این است که پزشک و اطرافیان فرد را مجبور به پذیرش روش مورد استفاده جهت درمان کنند.همچنین منتظر باشند تا فرد بیمار داوطلبانه خواستار انجام اقدامی جهت درمان شود که تحقیقات انجام داده شده حاکی از آن است که انتخاب راهکار اولیه یعنی اجبار فرد بیمار جهت درمان نتیجه مطلوب تر می دهد. مهم ترین ویژگی که بیماران مبتلا به این سندرم دارند این است که وجود اختلال را به طور کلی انکار می کنند و جهت تکمیل روند درمان خود باید به درمانگر اعتماد کامل داشته باشند و این مهم ترین دلیل لزوم کمک گرفتن از تعداد درمانگر محدود است.

سندروم دیوژن یا گدامنشی چیست؟

رایج ترین علائم سندروم دیوژن کدام است؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم این نوع سندروم یا همان اختلال رفتاری بیشتر در افراد مسن خانم و آقا که بالای۶۰ سال سن دارند مشاهده می شود. این که انسان در افراد میانسال و یا حتی در سن پایین مشاهده کرد بسیار محدود و نادر بوده، اما غیر ممکن نیست.علائم افراد مبتلا به این بیماری بسیار متفاوت است و بستگی بسیاری به کیفیت زندگی فرد دارد. به عنوان مثال می توان به علائمی از جمله انزوای خود خواسته از محیط‌های اجتماعی، گوشه نشینی و ترجیح آن به حضور در جامعه و زندگی در آن جهت جلوگیری از قضاوت شدن توسط افراد جامعه و … اشاره کرد.

مهم ترین علائم سندروم دیوژن

  1. مشاهده بثورات پوستی
  2. رشد موی تمامی نقاط بدن
  3. ظاهر کاملاً نامرتب نامعقول
  4. مشاهده علائم سوء تغذیه در فرد مبتلا
  5. کمبود شدید آب بدن
  6. مشاهده تعداد بسیاری از انواع حشرات و جوندگان در اتاق و یا خانه فرد مبتلا
  7. احتکار کردن بیش از حد وسایل و ابزار های بی مصرف
  8. عدم وجود هیچ گونه شرمندگی از به هم ریختن محیط زندگی
  9. دوری کردن از دیگران و عدم پذیرش کمک آنها جهت تمیز کردن محیط زندگی

البته موارد دیگری از این علائم وجود دارد که از رایج ترین آن ها می توان به بهم ریختگی کامل و بسیار اتاق یا منزل فرد مبتلا اشاره کرد.

مهم ترین عوامل خطرناک موجود در افراد مبتلا به سندروم دیوژن کدام است؟

مهم ترین نکته ای که در ارتباط با این نوع بیماری و یا اختلال روانی وجود دارد این است که وجود و یا مشاهده تعداد خاصی از علائم اشاره شده به معنای بروز آن در فرد نبوده و در بسیاری از مواقع وقوع یک حادثه ناگوار از جمله خبر مرگ همسر، خبر مرگ فرزند و یا دوست نزدیک، وجود اتفاق هایی همانند طلاق، بازنشستگی می توانند شروع کننده اختلال باشند. از رایج‌ ترین عوامل، حوادثی و بیماری هایی که می توانند به عنوان یک آغازگر این بیماری شناخته شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سکته مغزی
  2. بیماری نارسایی قلبی
  3. بیماری‌هایی از جمله مشکلات بینایی و زوال عقل
  4. افسردگی و یا سابقه بیماری‌های روانی در فرد مبتلا
  5. وجود سابقه سوء استفاده جنسی در زندگی فرد
  6. سابقه استفاده مواد مخدر و یا الکل
  7. وجود ویژگی های شخصیتی از جمله درونگرا بوده و همچنین فردی که سوء ظن دارد.

حتماً بخوانید:
روانشناسی شلختگی : ۲۰ راه برای درمان شلختگی و بی نظمی

روانشناسی شلختگی : ۲۰ راه برای درمان شلختگی و بی نظمی

روش موثر برای مبارزه با شلختگی : یک روانشناس می گوید که شلختی می تواند ارثی باشد و افراد شلخته در خانواده ی خود فردی شلخته داشته اند.

درمان سندرم دیوژن

در حال حاضر، هیچ دارو یا مورد درمانی شناخته یا توصیه شده خاصی برای مدیریت سندرم گدامنشی وجود ندارد. داروهای طراحی یا تجویز شده برای دیگراختلال های پزشکی امکان دارد علائمی مانند پارانویا یا مانیا را در شخص دچار سندرم دیوژن کاهش دهد.عوامل روان شناختی هم امکان دارد مورد لحاظ قرار گیرد، چرا‌که آن ها اغلب به توسعه یا ادامه سندرم منجر می شوند. درمانهای روان پزشکی تهاجمی یا مشاوره هم در بعضی مواقع ضروری است.این درمان ها در کنار دیگر سیستم های حمایتی طراحی شده برای درمان دلایل زیربنایی سندرم بهترین کارکرد را دارند. به عنوان مثال ، سرویس های نظافت و مراقبت شخصی میتوانند از شدت علائم سندرم کم کنند.از آن جا که اشخاص مبتلاء به سندرم دیوژن معمولاً از تنظیمات پزشکی ترس دارند، درمان اغلب به وسیله کارکنان بخش مراقبت های اجتماعی یا مراقبان خانگی انجام می شود. محدودیت های اخلاقی و قانونی میتوانند درمان را بغرنج کنند برای این که بیماران امکان دارد بر رد و دفع مداخلات پزشکی اصرار داشته باشند.از آن جا که دیدگاه ها در خصوص بهداشت فردی و ایمنی در بین مردم و فرهنگ های گوناگون مختلف است، ارزیابی و درمان بسیاری از علائم سندرم دیوژن میتواند سخت باشد.به موردهای سندرم دیوژن باید با حساسیت زیاد روبرو شد. چنانچه بیمار در نتیجه دخالت حس مورد هجوم قرار گرفتن ، داوری یا عدم امنیت کند احتمال بیشتری دارد که کمک های بیشتر را رد نموده و به رفتارهای قبلی خویش برگردد.

نتیجه : سندروم دیوژن به یک نوع اختلال روانی و شخصیتی گفته می شود که هنگامی فرد به آن مبتلا می شود؛ دچار یکسری از غفلتی ها از خود از جمله شلختگی، رعایت نکردن نظافت و بهداشت شخصی، جامعه گریزی، جمع آوری وسایل و ابزار بی مصرف و … می‌شود. به طور معمول این بیماری در افراد مسن بالای ۶۰ سال دیده می‌ شود که دچار یک بیماری و یا اتفاق و حادثه ای تلخ در گذشته شده‌اند که از قضاوت افراد جامعه و حضور در آن دوری می‌ کنند. از دیگر ویژگی‌های چنین افرادی می توان به عدم پذیرش کمک افراد جهت نظم بخشیدن نظم به اتاق و خانه اشاره کرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits